Byggahus.se

Coronavirus

1. optimum
    Medlem · Nivå 15
    Man försökte i Wuhan genom att stänga staden men då hade redan 5 miljoner hunnit resa ut.
    Hände runt kinesiska nyåret och vi hade en hel del av dessa i Thailand enligt vad jag läst.

• Laddar…
  2. blackarrow
    Medlem · Nivå 16
    Tja, jag fick nog i veckan har försökt hålla mig borta från diskussionerna här. Fick och ett återfall idag, men att läsa ikapp alla inlägg Coronavirus-tråden har jag inte möjlighet till.

Vissa behöver nog en gud att tro på, att lita på.
    Det kan vara bra, men också få motsatt effekt.
    Tänker på den religösa damen i USA som på dödsbädden förnekade existensen av covid-19 och undrade om det ändå inte kunde vara lungcancer hon skulle dö av? :worried:

• Laddar…
  3. optimum
    Medlem · Nivå 15
    Vår strategi verkar dock fungera väldigt väl.
    Jag känner bara till 2 bland tjänstemännen som smittats och det var privat.
    En var en kollega som var i Österrike och åkte skidor.
    Den personen hade redan vid hemkomsten haft 2 veckors karantän att jobba hemifrån men blev ju även sjukskriven.
    Då vi i mars visst för lite om smittsamhet lät vi denna person jobba ytterligare 2 veckor hemifrån för att inte riskera att få in smitta.

Vi har några inom kollektivsidan som var/är sjuka men dessa har smittats privat och någon som oförståndigt var på fest i våras.
    Jag är mycket nöjd med hur företaget hanterar pandemin.

Fullständigt ofattbart att du hänger dig fast och hackar på det företaget som du dels inte vet vilket det är och hur bra folk trivs där. Varför tror du jag jobbat där i över 20 år om det inte är ett fantastiskt bra företag.
    Nej lönerna är inte mer än normalt men trivseln är mycket god och bra stabilitet. Från ägarna sida, man bryr sig.

Nu får du sprida din bitterhet på någon annan.

4. L
    Husägare · Nivå 16
    Här är en bra sida uppdaterad online, alla data från FHM och kommuners databaser!
    Men med en fantastisk snabb grafik.

https://platz.se/

Redigerat
    • Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 9
    Kanske för att jag tycker att det är lite märkligt att du hyllar dem så, när det utifrån sett verkar som att de inte riktigt bryr sig så mycket som de skulle kunnat göra? Men jag ska sluta nu, ämnet är mer än uttömt. Hedervärt åtminstone att ägarna inte tar ut någon utdelning nu när de fått massa pengar av oss andra.

6. T
    Medlem Nivå 9
    • Laddar…
  7. optimum
    Medlem · Nivå 15
    Vad var det där för jävla skit du kommer med?
    Om något gör mig förbannad så är det din attityd att ständigt jävlas med mig.

Självklart skulle de aldrig göra något sådant.

Jag kommer anmäla mitt inlägg och samtidigt skriva till mod om din attityd.

8. T
    Medlem Nivå 9
    Du ska anmäla att jag skrev att något är hedervärt? Ok.

Det är inte alls självklart, det finns massor av företag som beslutat om utdelning trots att de fått bidrag. Tyvärr det jag jobbar på, t ex.

• Laddar…
  9. U
    Medlem · Nivå 12
    Ser ut som att Pfizer kan bli först?

""USA:s vaccinchef, doktor Moncef Slaoui, säger till CNN att vaccinering mot Covid-19 kan starta den redan den 11 december.

I fredags lämnade företaget Pfizer in en ansökan till myndigheten FDA (Food and Drug Administration) rörande det nya vaccinet.

Ett möte om vaccinet ska hållas den 10 december. Om allt godkänns kan vaccineringen komma i gång redan dagen därpå, enligt Moncef Slaou""

""Our plan is to be able to ship vaccines to the immunization sites within 24 hours from the approval, so I expect maybe on day two after approval on the 11th or the 12th of December," he told CNN Sunday morning.""

10. H
    Medlem · Nivå 12
    Man får hoppas att kommande vaccin delas ut i första hand till riskgrupper och vårdpersonal mm först,vad jag förstår är vanliga influensavaccinet slut på flera håll redan.

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 9
    Ja, det verkar ju inte finnas någon som helst kontroll av att riskgrupper får det först, eller ens att det räcker till dem.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · Nivå 24
    Det är ju meningen det i alla fall. Åtminstone om de första vaccinerna är lämpliga för äldre.
    Skulle tro att distributionen av covidvaccin blir mer kontrollerad eftersom det är olika länder som köper vaccinerna under lång tid i stället för att privata vårdföretag kan köpa influensavaccin själva och sen välja själva vilka de vill vaccinera.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/sverige-sticker-ut-i-europeisk-coronarapport
    Kan någon förklara hur OECD tänker?
    I de flesta europeiska länder kom smittan slutet av februari och stegrade snabbt.
    Den ända bra parametern att följa smittspridningen var dödsfall eftersom man precis började testa och det inte fanns en stor kapacitet samt att sjukvården i många länder slog i taket och många inte hamnade på sjukhus när det var som värst.
    Nästan alla länder hade sin topp i dagliga dödsfall rund den 8de april. Det betyder att toppen för antal dagliga smittan borde vara ca 2 veckor innan (kanske 3), dvs mellan 20de och 24de mars.
    Det borde också vara då R-talet hamnade under 1 och inte 34 eller 58 dagar efter den 7de mars.

Att smittan minskade långsammare hos oss stämmer dock, men det var ju vår strategi.

14. U
    Medlem · Nivå 12
    Officiellt nej men i verkligheten ja.

Och det är kan man ju uppfatta som störande i sig.