2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Enligt Wikipedia så har Reykjavik kommun en befolkningstäthet på 469 inv./km2.Staffan2000 skrev:
Island är uppenbarligen en ö. Men glesbefolkand är den i praktiken inte, eftersom två tredjedelar bor i Reykjavik och endast 6% på landsbygden. Så precis som Sverige, skall Island inte jämföras med det glesbefolkade Norge, utan med våra grannländer Övre Volta och BELGIEN. Källa på det? Självklart! [länk]
[länk]
Staffanur
Reykjavik stadsområde 286 inv./km2
Malmö 2213 inv./km2
Stormalmö (12 kommuner) 296 inv./km2
Så inte är Reykjavik en särskilt tätbefolkad stad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det vet jag förstås. Men det säger ju inte skvatt om när vården började försöka köpa på sig mer och det var ju just det som det handlade om. Som jag uppfattade det så påstod du att vården inte försökte köpa extra skyddsutrustning innan mitten av mars och det var det jag ville ha en källa till. Jag läste ju för länge sen en intervju med en läkare på Karolinska som sa att de hade börjat förbereda för att ta emot Covid-patienter i januari (bör ha stått om det i tråden).Ulltand skrev:
Har du inte tänkt på att bristsituationen kan ha uppstått redan i mitten av januari därför att kineserna då själva började lägga beslag på en väldig massa skyddsutrustning som normalt skulle ha levererats till Europa?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det har skrivits under hösten att man inte har hittat något sånt fall.Talvan skrev:
Det försvinner inte på sommaren. Det var bara mycket färre som blev sjuka eftersom viruset hade svårt att sprida sig vidare när så få träffades inomhus. Men under sommaren fanns det hela tiden folk som insjuknade. Även när det var som minst i slutet av juli så var det 100-300 nya bekräftade fall varje dag.Talvan skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Med de nya restriktionerna så minskade vi ett besök till affären och åt av vårt lager i källaren
Med en hel del vitpeppar, peppar, paprikapulver och salt så blev det ett hyggligt potatismos 
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Talvan skrev:
Anar en djupare tanke bakom dessa frågor. Kan någon forskare tänkt på detta och hur är det med andra virus?Talvan skrev:
Temperaturenvariationen med årstiderna är väl den förklaring som anses vara en allmän sanning, utan att förklara var virusen kom ifrån. Det är väl alltid något dagisbarn som ör sjukt? [Har inte stött på någon sammanhängande förklaring till detta].
CoronaViruset är inte av den typen som kan bädda in sig i cellens DNA och gömma sig för immunförsvaret för att sedan vakna till liv och producera nya virus vid ett senare tillfälle. Viruset har ett enzym som gör detta inte inträffar. Så lång allt väl.
Det finns celler i kroppen som är väldigt långlivade och som är någorlunda skyddade mot att förstöras av ett överreagerande immunförsvar. Förhoppningsvis är dessa också bättre skyddade mot infektion än andra celler som ofta infekterad av tex förkylningsvirus. Ex på långlivade celler, Nervceller, hjärnceller, ögonen, celler i mannens testiklar, äggceller?, bindvävsceller i benstommet. Att virus kan gömma sig i nervceller är allmänt känt.
Män som haft påvisbara mängder av coronavirus i sändesvätska ska testas negativt två gånger med två månaders mellanrum för att anses friska från coronavirusinfektion, läste jag någon stans. Antar det är ovanligt och gäller de med massiv spridning av virus i kroppen och att det då handlar om patienter som varit svårt sjuka.
Jag läste nyligen någon artikel om långtidssjuka barn där man trodde att de var kroniskt infekterade. Dvs inte av att viruset orsakat en kronisk skada. Bra eller dåligt? Finns väl visst hopp om att tillfriskna iaf.
Om det nu skulle vara så att man har kvar virus eller virusinfekterade celler i sin kropp så är det ju inte såå långsökt att tänka sig att dessa sätter fart och producerar nya virus efter 3, 6, eller 8 månader när kroppens naturliga nivåer av antikroppar minskar. Individen kommer kanske inte ens mörka att denne var ”sjuk” och producerade virus. Det tog T-cells immuniteten och B-minnes cellerna hand om. Det tog bara lite längre tid än om man haft höga nivåer av antikroppar i blodet.
Det kanske finns en ”naturlig” förklaring till att andra vågen kommer helt ”oväntat’ trots restriktioner och smittar så mycket. Vi kanske inte ska bli så arga på andra som inte sköter sig lika bra som oss själva.
Kanske proffesorn och doktorn Monica Gandhi har rätt när hon hävdar att de dåliga hemmagjorda maskerna som släpper i igenom små mängder virus kanske kan skapa immunitet, men att mängden virus då är för liten för att orsaka sjukdom (med de med ett väl fungerande immunförsvar [min amn]).
Och trots teorierna kan verka hopplösa, så hjälper det att stanna hemma, att tvätta/sprita händerna vid lunchen om man måste äta ute osv både för att inte bli smittad och att inte smitta andra utan att veta om det.
P.S, Ni (ej riktat till skribenten jag svarar) ska inte vara så negativa till folk (som tex @optimum ) som försöker hantera pandemin på ett föredömligt sätt.
Jag själv funderar så mycket på om jag blev smittad när jag testade mig för covid-19, (inhyrd byggbod utanför Vårdcentralen) eller var det när jag var ute och åt lunch och glömde tvätta/sprita händerna (EN gång räcker) eller blev jag smittad hemma av svärmor som blivit smittad i affären? Festen jag gick på efter att ha testat negativt bestod av mig, min fru och värdparet. En blev smittad.
Hur man hanterar den där gnagande ovissheten och oron i allmänhet varierar.
Det Optimum med flera säger är att, -gud finns inte. Ni måste ta ett eget ansvar! En sådan uppmaning tas inte emot med blida ögon i vissa krestsar. Så förvänta dig ingen förbättring. Snarare tvärs om.blackarrow skrev:
Staffan
När tror ni Tegnell erkänner det som alla vet dvs att Sverige tillämpat flockimmunitetsstrategi och att vi fått den andra våg vi inte skulle få ?.
Något som är positivt är att regioner, skolor, regering äntligen, men för sent, börjar köra över FHM och ta egna beslut.
Snart kanske också vanligt folk börja fatta hur farligt Corona verkligen är. Trots Tegnells bedrägliga lugn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
Något som är positivt är att regioner, skolor, regering äntligen, men för sent, börjar köra över FHM och ta egna beslut.
Snart kanske också vanligt folk börja fatta hur farligt Corona verkligen är. Trots Tegnells bedrägliga lugn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
För att förklara för dig så är det inte många möten som sker i konferensrum längre men några är lämpligare att sätta 3-4 i ett stort konferensrum än separerade på sin egna kontor eller hemifrån.T tanaris skrev:Ja, det är precis så lätt. Jag kan förstå att man inte vill använda Zoom, men Teams eller andra avsevärt säkrare lösningar tar inte direkt längre tid. Att skylla på "hög säkerhet" är ett larvigt (men inte ovanligt) argument om man inte hanterar försvarshemligheter eller på annat sätt är drabbat av säkerhetsskyddslagstiftningen. Låter faktiskt mer som att ni har en eftersatt IT-miljö och ett föråldrat sätt att tänka, men det är ju bra att ledningen tycks ha insett det nu.
Och "utrustning" behövs ju bara om man forsätter med konferensrum, jag och flera andra på jobbet slutade i princip gå till såna någon gång tidigt 2019 när någon ändrade en inställning så att det alltid fanns en Teamslänk i varje mötesinbjudan, även om konferensrummet låg femton meter bort. Fanns ingen anledning om man inte skulle rita på en whiteboard, men den täcks ju ofta av duken som någon visar en dålig powerpointpresentation på...
Nu driver jag inte företag längre eftersom jag sålde det till "investerare", men jag kan garantera att vi hade fixat så att så många som möjligt slapp åka till kontoren så fort kurvorna började peka uppåt, om inte tidigare. Då kanske du förstår om jag är lätt kritisk till de företag som förefaller ha en lite mer lättsam inställning till sin personal och övriga i samhället.
Nej företaget jag jobbar på har knappast en lättsam hållning för då hade vi inte gått ut med karantänsregler i januari för de som reser till vissa länder och hemvändande med symptom från alla länder.
Men företagsledningen har som du säkert vet ett ansvar mot sina ägare och de gör ständigt bedömningar och handlingsplaner utifrån läget.
Så många som man just nu bedömer som möjligt jobbar redan hemma men inte hela veckorna för det funkar inte på det företag jag är anställd på.
Du får helt enkelt lita på vad jag skriver. Jag tror jag vet betydligt mer om hur företaget fungerar än vad du gör.
Du får nog vänta till han skriver sina memoarer.K Kreutzer skrev:När tror ni Tegnell erkänner det som alla vet dvs att Sverige tillämpat flockimmunitetsstrategi och att vi fått den andra våg vi inte skulle få ?.
Då lär det nog komma fram detaljer om hans syn på det ena och det andra skulle jag kunna tro. Frustrationen över att inte äldrevården lyckades skydda de äldre, att regionerna inte fick igång testningen m.m., m.m. ...Gissar jag.
När mycket få är sjuka kan de isoleras och viruset försvinnerBirgitS skrev:
Det har skrivits under hösten att man inte har hittat något sånt fall.
Det försvinner inte på sommaren. Det var bara mycket färre som blev sjuka eftersom viruset hade svårt att sprida sig vidare när så få träffades inomhus. Men under sommaren fanns det hela tiden folk som insjuknade. Även när det var som minst i slutet av juli så var det 100-300 nya bekräftade fall varje dag.
Tänkte här på förkylningsvirus i största allmänhet och de virus som inte skapar allvarliga epidemier eller pandemier.blackarrow skrev: