Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så genom vissa ändringar på ditt jobb så går det att jobba hemifrån mer. Varför gjordes de ändringarna inte tidigare?
Det har varit en samhällsspridning under mycket lång tid nu.
Du kan få lite till så kanske din bild av verkligheten jag lever i ljusnar

I våras dök försäljningen kraftigt då 80% går på export och länder som Italien, Spanien, Frankrike, Kina, Japan mm stängde igen och då beställer de betydligt mindre.
Därmed dök även produktionsvolymerna och vi drog snabbt ned för att anpassa oss. Tack vare statens permitteringsbidrag kunde vi ställa om till korttidsveckor och personalen var permitterad 20, 40 och 60% och vi slapp varsel.
Jag själv var 40% permitterad fram till semestern vilket motsvarar 2 dagar hemma i veckan (inte jobbar)
Efter semestern började volymerna öka och vi gick över till ca 20% permitteringar. Och nu har vi ingen permittering alls kvar. (det går nog räkna ut varför)
Med ökad försäljning och produktion behövs folk på sin arbetsplats och inga signaler på att vi skulle få en ny våg i höst.
Men när vi såg det tog ledningen vissa beslut och vi ställde om till mer distansarbete. Jag och flertalet av min kolleger jobbar nu 2 dagar i veckan hemifrån. Inte optimalt för företaget men för samhällets påverkan av smittspridning.

Hoppas du kan ta emot min förklaring då jag lägger energi på att ärligt förklara hur det hänger ihop.
Varför jag idag måste vara 3 dagar på min arbetsplats tänker jag inte berätta för då kommer troligen massa om det också och jag tänker inte outa hela min arbetssituation och vad jag gör för alla här.

Dock kan jag konstatera att vara ärlig och berätta saker från sin arbetsplats eller hur det ser ut vid butiker inte är optimalt på detta forumet. Varför överlåter jag till någon beteendevetare att forska i.

Birgit, du behöver inte svara på detta men förväntar mig åtminstone ett "gilla" på att jag försöker besvara och förklara saker.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Att upphandla Zoom tar väl ungefär fem minuter snarare än sju månader, men det är skönt att höra att ni tar snabba beslut iallafall :)
Om det vore så lätt.
Beslut går oftast fort men sedan ska det verkställas.

Nej vår IT avdelning vill inte ha in Zoom och beror på att vi har en väldigt hög nivå på IT säkerhet.
Varför inte Zoom har jag inte grävt i. Jag har testat det vid några konferenser och gillar det.

Vi kör Skype nu men inte så bra och ska över till Teams i december (har de lovat)
Att anskaffa större skärmar och bättre digitala utrustningar går inte på 5 minuter.

Vår gamla utrustning som nu är utbytt hade även nackdelen att de funkade bra om vi satt runt den med mindre avstånd än social distans med coronan är lämplig till.

Dessutom ska våra säljbolag runt om i världen vara med på samma uppgradering. Nej sådant lägger jag mig inte i. De sköter sådant så jäkla bra själva.
0 hackade system de senaste 20 åren är rätt bra med mängder av försök varje dygn.

Jo jag är lika otålig som de flesta men det är den situation jag lever i.

Sedan är det inte sju månader.
I våras blev det tvärstopp för alla inköp och investeringar, jag tror du fattar varför.
Beslutet ligger ca 2-3 månader tillbaka att ta fram ny lösning för våra digitala möten.

Visst är det fantastiskt och av ett familjeägt företag som klarar konkurrensen från alla kopierande låglöneländer.
Vissa säljer själen till investerare som inte bryr sig så mycket om personalen och samhällets behov.
De investerar vanligen gott här i Sverige.
De är värde ett sådant här :heart:

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Island, ett av de där länderna som har fördelen av att vara en ö där det ändå är lättare att hålla koll på importerad smitta, och dessutom glesbefolkat, har under de senaste veckorna ungefär samma dödstal som Sverige:

[bild]
(Aftonbladets lista. Grå siffra är antal döda per 100 000 invånare under den senaste tvåveckorsperioden).
Island är uppenbarligen en ö. Men glesbefolkand är den i praktiken inte, eftersom två tredjedelar bor i Reykjavik och endast 6% på landsbygden. Så precis som Sverige, skall Island inte jämföras med det glesbefolkade Norge, utan med våra grannländer Övre Volta och BELGIEN. Källa på det? Självklart! https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/island/befolkning-och-sprak/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Republiken_Övre_Volta

Staffanur

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Självklart finns det massor av jobb som inte kan utföras hemma, alla jobbar inte med en dator som enda verktyg. Men det är fortfarande många som faktiskt gör det, och som ändå av olika anledningar mer eller mindre tvingas till ett kontor, och ganska många som åker dit för att det är "tråkigt" att jobba hemma.

Jag vet minst en myndighet som fortfarande kräver att all personal är på plats, fullständigt obegripligt.
Det finns många företag som fortfarande bara ser ”Ass on Chair Time” som det viktigaste att maximera.

Framförallt tycker jag det gäller mellanchefer som vissa gånger tror att de måste se till att personalen är på plats på kontorsstolen för att något ska bli gjort. Corona kommer nog förändra detta ordentligt till det bättre tror jag.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du några fakta bakom dina påståenden om vården och skyddsutrustning eller håller du bara på att gissa vad de gjorde vid olika tillfällen?

Det var brist på i stort sett allt från handsprit till munskydd och testreagenser. Lokala vodkatillverkare och högskolor fick börja producera handsprit.

Självklart kunde läget varit bättre där om inte FHM gissat så fel.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Munskyddsandvändandet kommer troligtvis att öka mer och mer oberoende av vad myndigheterna basunerar ut. Det är ett sundhetstecken att folk inte står handfallna, utan agerar på egen hand. Riskgruppsbegreppet är inte tänkt att användas, så att de under sjuttio redan är immuna. Utan vi har inte lika hög generell risk att dö av Coronan. Att slippa bli sängliggande med feber och smärta, samt riskera följdsjukdomar, är för mig ett tillräckligt starkt skäl för att använda munskydd där det är mycket folk. Min kompis kompis dog nyligen i Coronan. Han var fullt frisk och 24år "gammal". Inte direkt en riskgrupp.

Staffan
Visst, får det folk att känna sig bättre till mods så skall de förstås använda mask. Då får den ju en mening för dem.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Detta var det mest underhållande inlägg du skrivit hittills, kronan på verket är när du själv skriver att du inte har några belägg för det du skriver. :)

Det besparar oss andra från att slösa tid på att förklara just det. :)
Som du! 99% drömmar.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Munskyddsandvändandet kommer troligtvis att öka mer och mer oberoende av vad myndigheterna basunerar ut. Det är ett sundhetstecken att folk inte står handfallna, utan agerar på egen hand. Riskgruppsbegreppet är inte tänkt att användas, så att de under sjuttio redan är immuna. Utan vi har inte lika hög generell risk att dö av Coronan. Att slippa bli sängliggande med feber och smärta, samt riskera följdsjukdomar, är för mig ett tillräckligt starkt skäl för att använda munskydd där det är mycket folk. Min kompis kompis dog nyligen i Coronan. Han var fullt frisk och 24år "gammal". Inte direkt en riskgrupp.

Staffan

Beklagar.

Ser en tydligt ökad användning av munskydd på stan. Många väljer också bättre skydd som ffp2 och ffp3. Vore intressant med studier på hur mycket bättre skydd ett ffp2 ger.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du kan få lite till så kanske din bild av verkligheten jag lever i ljusnar

I våras dök försäljningen kraftigt då 80% går på export och länder som Italien, Spanien, Frankrike, Kina, Japan mm stängde igen och då beställer de betydligt mindre.
Därmed dök även produktionsvolymerna och vi drog snabbt ned för att anpassa oss. Tack vare statens permitteringsbidrag kunde vi ställa om till korttidsveckor och personalen var permitterad 20, 40 och 60% och vi slapp varsel.
Jag själv var 40% permitterad fram till semestern vilket motsvarar 2 dagar hemma i veckan (inte jobbar)
Efter semestern började volymerna öka och vi gick över till ca 20% permitteringar. Och nu har vi ingen permittering alls kvar. (det går nog räkna ut varför)
Med ökad försäljning och produktion behövs folk på sin arbetsplats och inga signaler på att vi skulle få en ny våg i höst.
Men när vi såg det tog ledningen vissa beslut och vi ställde om till mer distansarbete. Jag och flertalet av min kolleger jobbar nu 2 dagar i veckan hemifrån. Inte optimalt för företaget men för samhällets påverkan av smittspridning.

Hoppas du kan ta emot min förklaring då jag lägger energi på att ärligt förklara hur det hänger ihop.
Varför jag idag måste vara 3 dagar på min arbetsplats tänker jag inte berätta för då kommer troligen massa om det också och jag tänker inte outa hela min arbetssituation och vad jag gör för alla här.

Dock kan jag konstatera att vara ärlig och berätta saker från sin arbetsplats eller hur det ser ut vid butiker inte är optimalt på detta forumet. Varför överlåter jag till någon beteendevetare att forska i.

Birgit, du behöver inte svara på detta men förväntar mig åtminstone ett "gilla" på att jag försöker besvara och förklara saker.
Javisst är det bra att du förklarar även om jag är mer intresserad av generella beteenden eftersom det är det som påverkar förloppet. Men det är väl lite typiskt för allt pandemibeteende och det som orsakar att det går i vågor, folk/företag tar inte till sig att det behövs ett förändrat beteende förrän man ser att många fler insjuknar. Hade människor fungerat annorlunda (i snitt, det finns ju alltid undantag åt båda hållen) och reagerat kraftfullt även på små förändringar, krusningar, så hade det ju inte blivit så stora vågor.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Beklagar.

Ser en tydligt ökad användning av munskydd på stan. Många väljer också bättre skydd som ffp2 och ffp3. Vore intressant med studier på hur mycket bättre skydd ett ffp2 ger.
De används ju inte där det smittas mest, på krogen och i privata sammanhang. Och på stan håller man ju ändå avstånd.

Österrike gjorde en total lockdown för några veckor sedan om jag minns rätt. Mycket märkligt, de har ju haft masktvång väldigt länge, ändå fick de stora problem.

Hur kan det vara möjligt????

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dock hävdar tex Europeiska smittskyddet att det absolut finns stöd för att lock down fungerar. Och det är ju ganska självklart egentligen.
Hur bra effekt den får är avhängigt när den sätts in och hur hård den är.
Jo, det är väl självklart att en hård lockdown fungerar.

De avgörande händelserna, förutom själva virusets egenskaper av att vara ganska snällt och helst inte döda sin infekterade värd innan det hunnit färdas långt och smitta många i det fördolda, beror väl mycket på asiatiska kulturer.

Hade en japansk infektionsexpert i statens tjänst sagt att ett virus inte spred sig mellan värddjur och människa, eller från människa till människa och det sen visat sig fel och man orsakat en världspandemi, så hade denne hoppat ut genom fönstret, antigen frivilligt, eller frivilligt efter lite påtryckningar (forfarande unga fysiska påtryckningar).
I Kina får infektionsexperten pris för sina insatser för landet. Kineserna fick fira sitt nyår och resa fritt både inom och utanför kina så som det alltid gjort. Det kinesiska nyårsfirandet är heligt. Bra jobbat. Att sen låta utlänningar resa ut från kina var nog också klokt, både för individerna och landets styrande, dock inte lika bra för att hindra smittspridningen.

Varför skulle en ensam tjänsteman på FHM inse att WHO och Kina spred felaktig information? SARS och MERS är ju virus som spritts tidigare, men som inte som inte spridit sig och orsakat kaos i vår del av världen. Varför skulle det nya varianten av SARS-viruset bete sig katastrofalt annorlunda? Det blir väl bara några enstaka fall, som vanligt.

Det hade väl gått att utrota Corona viruset på, låt oss säga 6 veckor, om man verkligen ville, även med en samhälls spridning. Man får bara göra lite hårdare och längre lockdown. Alla länder måste göra lockdown samtidigt utan undantag.
Utegångsförbud, stopp för allt resande, stoppa allt flyg. Stanna klockan, radera 6 veckor, nja, 2 månader blir väl enklare när man stänger ner alla banker. Inga lån behöver betalas eller amorteras. Inga skatter behöver betalas, inga löner, inga företag går i konkurs.

Frågan är bara vad man ska leva av under tiden. :oops:

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Om det vore så lätt.
Beslut går oftast fort men sedan ska det verkställas.

Nej vår IT avdelning vill inte ha in Zoom och beror på att vi har en väldigt hög nivå på IT säkerhet.
Varför inte Zoom har jag inte grävt i. Jag har testat det vid några konferenser och gillar det.

Vi kör Skype nu men inte så bra och ska över till Teams i december (har de lovat)
Att anskaffa större skärmar och bättre digitala utrustningar går inte på 5 minuter.

Vår gamla utrustning som nu är utbytt hade även nackdelen att de funkade bra om vi satt runt den med mindre avstånd än social distans med coronan är lämplig till.

Dessutom ska våra säljbolag runt om i världen vara med på samma uppgradering. Nej sådant lägger jag mig inte i. De sköter sådant så jäkla bra själva.
0 hackade system de senaste 20 åren är rätt bra med mängder av försök varje dygn.

Jo jag är lika otålig som de flesta men det är den situation jag lever i.

Sedan är det inte sju månader.
I våras blev det tvärstopp för alla inköp och investeringar, jag tror du fattar varför.
Beslutet ligger ca 2-3 månader tillbaka att ta fram ny lösning för våra digitala möten.

Visst är det fantastiskt och av ett familjeägt företag som klarar konkurrensen från alla kopierande låglöneländer.
Vissa säljer själen till investerare som inte bryr sig så mycket om personalen och samhällets behov.
De investerar vanligen gott här i Sverige.
De är värde ett sådant här :heart:
Ja, det är precis så lätt. Jag kan förstå att man inte vill använda Zoom, men Teams eller andra avsevärt säkrare lösningar tar inte direkt längre tid. Att skylla på "hög säkerhet" är ett larvigt (men inte ovanligt) argument om man inte hanterar försvarshemligheter eller på annat sätt är drabbat av säkerhetsskyddslagstiftningen. Låter faktiskt mer som att ni har en eftersatt IT-miljö och ett föråldrat sätt att tänka, men det är ju bra att ledningen tycks ha insett det nu.

Och "utrustning" behövs ju bara om man forsätter med konferensrum, jag och flera andra på jobbet slutade i princip gå till såna någon gång tidigt 2019 när någon ändrade en inställning så att det alltid fanns en Teamslänk i varje mötesinbjudan, även om konferensrummet låg femton meter bort. Fanns ingen anledning om man inte skulle rita på en whiteboard, men den täcks ju ofta av duken som någon visar en dålig powerpointpresentation på...

Nu driver jag inte företag längre eftersom jag sålde det till "investerare", men jag kan garantera att vi hade fixat så att så många som möjligt slapp åka till kontoren så fort kurvorna började peka uppåt, om inte tidigare. Då kanske du förstår om jag är lätt kritisk till de företag som förefaller ha en lite mer lättsam inställning till sin personal och övriga i samhället.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Kan viruset latent ligga i kroppen?

Ulltand Ulltand skrev:
Vore intressant med studier på hur mycket bättre skydd ett ffp2 ger.
Statistiskt för minskad smittspridning, eller för den enskilda individen under tiden denne bär andningsskyddet?

Hur kan viruset försvinna på sommaren och sen komma tillbaka?

var bor det då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.