Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
BirgitS BirgitS skrev:
Så genom vissa ändringar på ditt jobb så går det att jobba hemifrån mer. Varför gjordes de ändringarna inte tidigare?
Det har varit en samhällsspridning under mycket lång tid nu.

Men naturligtvis har jag respekt för alla där det verkligen inte går att jobba hemifrån, som lärare, hantverkare, inom sjukvården och transportväsendet osv. Men det är ju en helt annan sak än att företag inte inför ändringar som gör att det blir möjligt för deras anställda att jobba hemifrån innan läget har blivit så väldigt dåligt. Det kunde ha gjort att läget varit lite bättre nu.
Självklart finns det massor av jobb som inte kan utföras hemma, alla jobbar inte med en dator som enda verktyg. Men det är fortfarande många som faktiskt gör det, och som ändå av olika anledningar mer eller mindre tvingas till ett kontor, och ganska många som åker dit för att det är "tråkigt" att jobba hemma.

Jag vet minst en myndighet som fortfarande kräver att all personal är på plats, fullständigt obegripligt.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, du skrev inte Carlsson och du gav inte heller någon källa. Du är ju inte ens säker på att det var Tegnell nu. Men det var därför som jag skrev att ditt påståenden liknar det jag citerade. Jag skrev inte att det verkligen var det. Du kan ju läsa igenom sidan jag länkade till så kanske du hittar något som är mer likt det du minns. Jag är rätt säker på att jag aldrig har hört Tegnell lova något, det låter inte alls som något han skulle säga och definitivt inte utan någon sorts förbehåll.
""Smittan stannar i Kina”/Tegnell, 8 mars Sant. Tegnell själv kommenterar att han bedömde att så skulle vara fallet – och hade fel. När han skulle kommentera det igen, den 8 mars, gör han ytterligare bedömningar som senare kommer att bli hårt kritiserade. Från Svd:
”– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.""

Det var väl inte så smart sagt? Bra tillfälle att börja se över tillgången på skyddsutrustning....

BirgitS
B brfbo skrev:
Där har vi olika åsikt,
För min del har nämda person tillfört mycket kunskap och många gånger har hen liknande åsikter som jag har.
Vissas åsikter här ligger väl bara väldigt långt ifrån varandra i vissa frågor, och det borde ju vara bra i en diskussion då diskussionen breddas,
men det är klart vill man ha en ensidig diskussion där alla håller med varandra, så kan man väl ha det,
men i detta forum ska väl oliktänkande ges plats, eller?
Ev är inte jag felfri här?
Att många gånger hålla på och älta vad som gjordes och inte gjordes samt vad som sas och inte sas i februari och mars betyder ju inte att en person inte kan bidra i andra inlägg. Men det är liksom inget bidrag till diskussionen att med 1-3 månaders mellanrum återigen dra upp vad som hände i februari och mars, det är bara att älta och få diskussionen att upprepa sig i stället för att gå framåt och breddas.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Så genom vissa ändringar på ditt jobb så går det att jobba hemifrån mer. Varför gjordes de ändringarna inte tidigare?

.
Ja du, jag sitter inte i företaget ledningsgrupp men troligen ser man att man kan ta konsekvenserna av att många är fysiskt borta samt att vi nu har byggt ut möjligheterna till digitala konferenser mera.
Det var väl bra att de inte lyssnade på AT som förnekade en andra våg att vi har genomfört förändringarna då vi misstänkte att det kommer mera otrevligheter.
Det är inte optimalt att folk jobbar hemifrån för oss. Men priset är högre med smittspridning på företaget.

Alltså byggt ut IT tekniken på företaget till att vi inte sitter trångt vid konferensrum och samtidigt måste prata via digitala näten. Gjort vissa organisatoriska förändringar för att möjliggöra mer distansarbete men från ett läge då alla i stort sett fanns på företaget är detta betydligt sämre. Vårt företag har allt samlat på samma plats när det gäller marknadsansvar, produktutveckling, inköp, planering, tillverkning och montering samt lager och logistik
För företag med decentraliserade funktioner typ Volvo som jag jobbat på tidigare så är vår styrka närheten och snabbhet till beslut.
Så funkar det hos oss.

Du borde nog se verkligheten innan du kritiserar hur vårt företag fungerar och agerar.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är liksom inget bidrag till diskussionen att med 1-3 månaders mellanrum återigen dra upp vad som hände i februari och mars, det är bara att älta och få diskussionen att upprepa sig i stället för att gå framåt och breddas.

Man kan och bör lära av sina misstag

Den här historien som kostat + 6000 liv och det är fortsatt samma personer som skall lotsa oss ur detta.

Historieförnekande är ingen bra väg framåt.

Det inser ju nästan alla och därför görs tex undersökningar om hur olika länder klarat Corona. Du kanske såg i tidigare att Svergie kom sist där?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Men naturligtvis har jag respekt för alla där det verkligen inte går att jobba hemifrån, som lärare, hantverkare, inom sjukvården och transportväsendet osv. Men det är ju en helt annan sak än att företag inte inför ändringar som gör att det blir möjligt för deras anställda att jobba hemifrån innan läget har blivit så väldigt dåligt. Det kunde ha gjort att läget varit lite bättre nu.
I många fall är det en attitydfråga. Man litar inte tillräckligt mycket på personalen. Inom tillverkningsindustrin finns det en tradition av att endast instämplad tid fysiskt på plats i företagets lokaler räknas och att produktivitet skall mätas i hur många detaljer du pressar per skift.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
""Smittan stannar i Kina”/Tegnell, 8 mars Sant. Tegnell själv kommenterar att han bedömde att så skulle vara fallet – och hade fel. När han skulle kommentera det igen, den 8 mars, gör han ytterligare bedömningar som senare kommer att bli hårt kritiserade. Från Svd:
”– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.""

Det var väl inte så smart sagt? Bra tillfälle att börja se över tillgången på skyddsutrustning....
Det där var ju väldigt olikt det du skrev förut. Inget om lova där.

Och trodde WHO att kineserna skulle få stopp på det i Kina, då medan det fortfarande var kvar i Kina?
Vad trodde andra länders myndigheter?
Tror du att Tegnell lever i någon sorts bubbla?
I så fall har du fel eftersom han har mycket kontakt med motsv. rolleri de andra nordiska länderna och på EU- och WHO-nivå. Så mycket av vad som kommer från FHM kommer från andra länder från början.

Var det någon som då visste att det hade förekommit smittspridning i Italien sen december och i Spanien åtminstone sen januari?
Nej.
Så hur skulle den vetskapen kunna vägas in i vad som organisationer och myndigheter gör?
Det är lätt att vara efterklok.

Har du några fakta bakom dina påståenden om vården och skyddsutrustning eller håller du bara på att gissa vad de gjorde vid olika tillfällen?

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:

Den här historien som kostat + 6000 liv och det är fortsatt samma personer som skall lotsa oss ur detta.

Det inser ju nästan alla och därför görs tex undersökningar om hur olika länder klarat Corona. Du kanske såg i tidigare att Svergie kom sist där?
Nu börjar du igen

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

FHM, regionerna, kommunerna etc. lär sig inget av något som skrivs i den här tråden.
Ingen här i tråden lär sig mer av att samma saker upprepas med några månaders mellanrum.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon av er som vet, läst något om hur mycket viruset har muterat? Har förstått att detta virus muterar långsamt. Som jag skrivit har jag känsla att viruset inte längre är så ”giftigt” längre. Det mest en känsla. Läste om franska forskare som också trodde på detta!
Det har skett en mutation som gjorde att viruset blev bättre på att infektera människor och den mutationen skedde i Europa under januari eller möjligen tidigt i februari och det är virus med den mutationen som sen har varit den dominerande i världen. Nu när viruset är så spritt är det svårt för en viss mutation att bli dominerande över hela världen.

Jag har inte sett något om att det har skett någon mutation som gjort viruset mindre farligt utan bara spekulationer om att man tror att det kan komma att ske i framtiden. Har du någon länk till var du läste om de franska forskarna?

BirgitS
B b8q skrev:
”There are thousands of complete genomes available now and this number increases by hundreds of every day. This visualization can only handle ~3000 genomes in a single view for performance and legibility reasons.”

Och det är att mutera långsamt?

För en dryg vecka sedan sades det att det var ca 12 000 mutationer: [länk]
Det muterar nog vare sig långsammare eller snabbare än andra liknande virus. RNA-virus är känsliga för mutationer och man kan nog räkna med att det i varje infekterad människa även blir några mutationer i samband med replikeringen. Men de flesta mutationer dör ut för att de inte sprids vidare, antingen för att det gav viruset sämre överlevnadsförmåga eller att den personen faktiskt inte smittade någon annan. Det betydelsefulla är när/om det blir en mutation som påverkar viruset förmåga att sprida sig och/eller orsaka värre eller lindrigare sjukdom, som den välkända mutation som inträffade i Europa i början av året. Den typen av mutationer verkar inträffa sällan.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja förresten man kan ju lägga till dödstalen som också ligger i världstopp
Nåja, vi har i alla fall rasat ner till 21:a plats nu (och då räknas inte lilleputtländer med). I våras var vi väl nr 6.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Ja du, jag sitter inte i företaget ledningsgrupp men troligen ser man att man kan ta konsekvenserna av att många är fysiskt borta samt att vi nu har byggt ut möjligheterna till digitala konferenser mera.
Det var väl bra att de inte lyssnade på AT som förnekade en andra våg att vi har genomfört förändringarna då vi misstänkte att det kommer mera otrevligheter.
Det är inte optimalt att folk jobbar hemifrån för oss. Men priset är högre med smittspridning på företaget.

Alltså byggt ut IT tekniken på företaget till att vi inte sitter trångt vid konferensrum och samtidigt måste prata via digitala näten. Gjort vissa organisatoriska förändringar för att möjliggöra mer distansarbete men från ett läge då alla i stort sett fanns på företaget är detta betydligt sämre. Vårt företag har allt samlat på samma plats när det gäller marknadsansvar, produktutveckling, inköp, planering, tillverkning och montering samt lager och logistik
För företag med decentraliserade funktioner typ Volvo som jag jobbat på tidigare så är vår styrka närheten och snabbhet till beslut.
Så funkar det hos oss.

Du borde nog se verkligheten innan du kritiserar hur vårt företag fungerar och agerar.
Att upphandla Zoom tar väl ungefär fem minuter snarare än sju månader, men det är skönt att höra att ni tar snabba beslut iallafall :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Självklart finns det massor av jobb som inte kan utföras hemma, alla jobbar inte med en dator som enda verktyg. Men det är fortfarande många som faktiskt gör det, och som ändå av olika anledningar mer eller mindre tvingas till ett kontor, och ganska många som åker dit för att det är "tråkigt" att jobba hemma.

Jag vet minst en myndighet som fortfarande kräver att all personal är på plats, fullständigt obegripligt.
Jag blev uppringd av SCB för några månader sedan och de fortsätter som vanligt på callcentret i Örebro. Har också talat med ett par kundtjänster under pandemin som också fortsätter som vanligt. Många människor på samma plats med många som arbetar deltid så det är stor rotation på personal på arbetsplatsen. Sådana arbetsplatser där man dagligen har en ny mix av arbetskamrater måste vara en grogrund för viruset. Dessutom har de arbetsuppgifter som kan genomföras var som helt.

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Teacer Teacer skrev:
Har börjat tycka mer och mer att munskydd i rätt miljö kan vara relevant. Alltså, inte.bara i vården. Trång tunnelbana/buss/pendel t.ex.
Sitter och tittar på LPGA-touren (damgolf) nu. En spelare spelar med munskydd. Nu vet jag inte bakgrunden, hon kanske är i nån riskgrupp. Såg väldigt ung ut i alla fall så hon är inte 70+.
Kände hur jag reagerade ganska starkt. Negativt. Jag måste nog bearbeta det.
Munskyddsandvändandet kommer troligtvis att öka mer och mer oberoende av vad myndigheterna basunerar ut. Det är ett sundhetstecken att folk inte står handfallna, utan agerar på egen hand. Riskgruppsbegreppet är inte tänkt att användas, så att de under sjuttio redan är immuna. Utan vi har inte lika hög generell risk att dö av Coronan. Att slippa bli sängliggande med feber och smärta, samt riskera följdsjukdomar, är för mig ett tillräckligt starkt skäl för att använda munskydd där det är mycket folk. Min kompis kompis dog nyligen i Coronan. Han var fullt frisk och 24år "gammal". Inte direkt en riskgrupp.

Staffan

• Ledsen
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.