2 356 890 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kanske intressant teori jag har
Temperaturer för Island där vi såg i andra grafen jag redovisade med smittökning från september och vilken temperatur de då hade
Sedan för Wuhan där vi vet att smittan drog igång vid årsskiftet då de har det som kallast typ 0-5 grader
Lite teori. Är det för att vi blir mer inomhus med uppvärmda lokaler = torrare klimat ihop med råkalla utomhustemperaturen som ger coronan fördelar att spridas kraftigt?
Troligen ligger det en del i detta då luftvägssjukdomar som influensa brukar vara vanligast då vi har det så i Sverige
Slutsats: Utan belägg för det men att Island har fått ned smittspridningen är nog för de satt in åtgärder när smittspridningen kommit igång men borde gjort det betydligt tidigare och sluppit den topp de haft oktober-nov.
Och givetvis samma med Sverige. Våra regler för krogar, äldreboenden, 8 personer mm borde kommit mycket tidigare.
Visst folk är inte mottagliga för massa reglerande råd när de inte ser någon påtaglig smittspridning.
Ungefär som vi sett på filmer med tsunamin i Thailand där folk gick ut på stränderna för att titta när vattnet dragit sig långt ut för att sedan bli överrumplade av allt vatten.
Idag kommer folk springa till högre höjder redan när vattnet är på väg ut eller larmet går. Kanske vi lär oss en del på det som nu sker med coronan.
Temperaturer för Island där vi såg i andra grafen jag redovisade med smittökning från september och vilken temperatur de då hade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan för Wuhan där vi vet att smittan drog igång vid årsskiftet då de har det som kallast typ 0-5 grader
Lite teori. Är det för att vi blir mer inomhus med uppvärmda lokaler = torrare klimat ihop med råkalla utomhustemperaturen som ger coronan fördelar att spridas kraftigt?
Troligen ligger det en del i detta då luftvägssjukdomar som influensa brukar vara vanligast då vi har det så i Sverige
Logga in
Skapa konto
Slutsats: Utan belägg för det men att Island har fått ned smittspridningen är nog för de satt in åtgärder när smittspridningen kommit igång men borde gjort det betydligt tidigare och sluppit den topp de haft oktober-nov.
Och givetvis samma med Sverige. Våra regler för krogar, äldreboenden, 8 personer mm borde kommit mycket tidigare.
Visst folk är inte mottagliga för massa reglerande råd när de inte ser någon påtaglig smittspridning.
Ungefär som vi sett på filmer med tsunamin i Thailand där folk gick ut på stränderna för att titta när vattnet dragit sig långt ut för att sedan bli överrumplade av allt vatten.
Idag kommer folk springa till högre höjder redan när vattnet är på väg ut eller larmet går. Kanske vi lär oss en del på det som nu sker med coronan.
Naturligtvis får man ha olika åsikter. Vad är din åsikt om att rutinmässigt frisera sanningen i sina inlägg för att passa sin agenda? Är det ok av oss att påpeka dessa medvetna misstag? Man får hoppas det?B brfbo skrev:Där har vi olika åsikt,
För min del har nämda person tillfört mycket kunskap och många gånger har hen liknande åsikter som jag har.
Vissas åsikter här ligger väl bara väldigt långt ifrån varandra i vissa frågor, och det borde ju vara bra i en diskussion då diskussionen breddas,
men det är klart vill man ha en ensidig diskussion där alla håller med varandra, så kan man väl ha det,
men i detta forum ska väl oliktänkande ges plats, eller?
Ev är inte jag felfri här?
Jag kan inte säga att det är speciellt vanligt att någon blir klankad på för att den framför sin åsikt, utan problemet och gnisslet uppstår när berörd person framför det som den enda sanningen och att alla andra är mindre vetande.
https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/
"En ny rapport, publicerad av den internationella organisationen OECD, visar att Sverige är sämst av alla analyserade länder på att minska smittspridningen på flera olika punkter.
...
Anders Tegnell är kritisk till rapporten."
Självkritik är för losers...
"En ny rapport, publicerad av den internationella organisationen OECD, visar att Sverige är sämst av alla analyserade länder på att minska smittspridningen på flera olika punkter.
...
Anders Tegnell är kritisk till rapporten."
Självkritik är för losers...
David Attenborough verkar inte vara helt fel ute när han anser att nuvarande pandemi bör ses i ett större sammanhang och inte enbart som enskild smitta.
https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/4/okad-smittspridning-och-naturforstorelse/
"Människans moderna livsstil sätter för hård press på ekosystemen. Den långsiktiga reaktionen på corona-pandemin måste vara att försöka tackla förlusten av habitat och biologisk mångfald." Det säger chefen för FN:s miljöprogram, Inger Andersen, till The Guardian. Hon uttrycker det som forskare nu påpekar: att de nuvarande utbrotten av coronavirus med en samhällsförlamande pandemi som följd, är symtom på en obalans som delvis kan förklaras av hur människan hanterar de ekosystem vi är en del av
https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/4/okad-smittspridning-och-naturforstorelse/
"Människans moderna livsstil sätter för hård press på ekosystemen. Den långsiktiga reaktionen på corona-pandemin måste vara att försöka tackla förlusten av habitat och biologisk mångfald." Det säger chefen för FN:s miljöprogram, Inger Andersen, till The Guardian. Hon uttrycker det som forskare nu påpekar: att de nuvarande utbrotten av coronavirus med en samhällsförlamande pandemi som följd, är symtom på en obalans som delvis kan förklaras av hur människan hanterar de ekosystem vi är en del av
useless skrev:
Inte speciellt överraskande då det ju inte ens varit Sveriges huvudstrategi tidigare. Uppenbart nu att vi gör betydligt mer för att få stopp på smittan.
Framgår det vilka länder som varit med i jämförelsen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Var det någon skillnad mot andra europeiska länder , var det någon skillnad mot vad WHO sa just då?Ulltand skrev:
Sen måste det ju vara helt klart med tidslinjen för den glöms ju ofta bort, för att inte tala om alla lösryckta citat. Det var länge sen det behövdes påminnas om sidan https://emanuelkarlsten.se/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/ men det verkar vara dags igen. Ditt påstående liknar väldigt mycket detta:
Där frasen "under nuvarande omständigheter" är synnerligen viktig att komma ihåg men som många, inkl. du, glömmer bort.I intervjun med Svenska dagbladet, som publicerades på nätet 6 februari hade Sverige bara haft ett bekräftat fall, en kvinna som reste hem från Kina och satte sig i självisolering. Med bakgrund av det säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör, Johan Carlson, följande:
”Coronaviruset kommer inte att spridas i svenska samhället under nuvarande omständigheter. Vi kan få enstaka fall och enstaka sekundärfall inom familjer, det går inte att undvika.”
Nu vet vi ju att Karolinska började förbereda för att ta emot Covid-patienter i januari, så när det gäller sjukvården har du helt fel. Att vården började planera för hur man skulle kunna skala upp t.ex. intensivvården långt innan det fanns samhällsspridning var en förutsättning för att det sen gick att göra just det.
Detta var det mest underhållande inlägg du skrivit hittills, kronan på verket är när du själv skriver att du inte har några belägg för det du skriver.optimum skrev:
Det besparar oss andra från att slösa tid på att förklara just det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Påstår du att det inte gick illa i länderna söderöver som införde kraftfulla åtgärder?Ulltand skrev:
Nu är det ju du BrigitS som står för den felande logiken och hävdar att det gick illa i länder som införde kraftfulla åtgärder. Och att dessa åtgärder därför inte fungerade,
Dock hävdar tex Europeiska smittskyddet att det absolut finns stöd för att lock down fungerar. Och det är ju ganska självklart egentligen.
Hur bra effekt den får är avhängigt när den sätts in och hur hård den är.
Jag har inte påstått att åtgärderna inte fungerade bara att förloppet kanske hade blivit detsamma med mindre åtgärder typ som i Danmark, Norge, Finland och Sverige. Det är ju lätt att konstatera att man fick en vändning i smittspridningen i Sverige på samma sätt som i länder söderöver.
Naturligtvis fungerar olika åtgärder som olika typer av nedstängningar. Vad som är en lockdown har ju varierat mellan länder så det är ju inget entydligt begrepp. I länder som Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Belgien, Nederländerna och Sverige så vänder smittspridningen neråt i samtliga länder kort tid efter att de har infört åtgärder och det oavsett hur åtgärderna har sett ut, vilket ju har varierat stort. Eftersom man aldrig kan praktisera en isolering av äldre och sköra utan de fortsätter att utsättas för många fysiska kontakter påverkar inte graden av nedstängning antalet dödsfall så mycket som man kan önska tyvärr.
Skrev jag verkligen Carlsson?BirgitS skrev:
Nästan säker på att det står Tegnell.
Det var iaf han som utlovade att ingen samhällsspridning skulle komma att ske.
Givetvis hade en bättre analys då gjort att vi kunnat förbereda oss bättre. Tex börjat köpa in den skyddsutrustning som var sådan bristvara när det slog till på allvar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Så genom vissa ändringar på ditt jobb så går det att jobba hemifrån mer. Varför gjordes de ändringarna inte tidigare?optimum skrev:
Jag vet. Många har det så. Men det hackas på de som man tror kan jobba hemifrån. Alla har inte den möjligheten. Jag själv har tidigare inte kunnat men nu har vi ändrat en del och då går det lite men inte till 100%
Väldigt många kan inte alls jobba hemifrån. Jag har full respekt för dem men det har inte alla här i denna konstiga tråd.
Det har varit en samhällsspridning under mycket lång tid nu.
Men naturligtvis har jag respekt för alla där det verkligen inte går att jobba hemifrån, som lärare, hantverkare, inom sjukvården och transportväsendet osv. Men det är ju en helt annan sak än att företag inte inför ändringar som gör att det blir möjligt för deras anställda att jobba hemifrån innan läget har blivit så väldigt dåligt. Det kunde ha gjort att läget varit lite bättre nu.
Intressant teori, hur får du ihop det med att Stockholm haft en tämligen varm höst fram till nu, säkert över 10 grader i medeltemperatur? Dvs ungefär vad Reykjavik kommer upp i när det är som allra varmast enligt din graf.optimum skrev:
Kanske intressant teori jag har
[bild]
[bild]
https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation
Angående Island så hittade jag denna från 4:e oktober
"Antalet coronafall fortsätter att öka på Island.
För att stävja hotet införs nu en rad nya restriktioner på ön, enligt AFP.
Bland annat måste uteställen som sportarenor, barer och restauranger hålla stängt.""
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okar-snabbt-pa-island-nu-infors-nya-restriktioner/
Man införde alltså ett antal restriktioner när man sett att smittspridningen tagit fart igen.
Där handlade det inte om att förbjuda alkohol från kl 22 utan de fick stänga.
Men kanske därför de fick ned smittspridningen
Se även grafen jag hade med tidigare som jag på nytt tar med
Idag ska jag sätta på vinterdäck, före det blir halt, inte när det redan är halt.
För att vara kritisk till Islands hantering borde de agerat i mitten av september
Sist aktuell graf för Sverige så ser man när man borde satt in betydande åtgärder
Ungefär där vi åter öppnade äldreboenden.
"Antalet coronafall fortsätter att öka på Island.
För att stävja hotet införs nu en rad nya restriktioner på ön, enligt AFP.
Bland annat måste uteställen som sportarenor, barer och restauranger hålla stängt.""
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-okar-snabbt-pa-island-nu-infors-nya-restriktioner/
Man införde alltså ett antal restriktioner när man sett att smittspridningen tagit fart igen.
Där handlade det inte om att förbjuda alkohol från kl 22 utan de fick stänga.
Men kanske därför de fick ned smittspridningen
Se även grafen jag hade med tidigare som jag på nytt tar med
Idag ska jag sätta på vinterdäck, före det blir halt, inte när det redan är halt.
För att vara kritisk till Islands hantering borde de agerat i mitten av september
Sist aktuell graf för Sverige så ser man när man borde satt in betydande åtgärder
Ungefär där vi åter öppnade äldreboenden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, du skrev inte Carlsson och du gav inte heller någon källa. Du är ju inte ens säker på att det var Tegnell nu. Men det var därför som jag skrev att ditt påståenden liknar det jag citerade. Jag skrev inte att det verkligen var det. Du kan ju läsa igenom sidan jag länkade till så kanske du hittar något som är mer likt det du minns. Jag är rätt säker på att jag aldrig har hört Tegnell lova något, det låter inte alls som något han skulle säga och definitivt inte utan någon sorts förbehåll.Ulltand skrev:
Skrev jag verkligen Carlsson?
Nästan säker på att det står Tegnell.
Det var iaf han som utlovade att ingen samhällsspridning skulle komma att ske.
Givetvis hade en bättre analys då gjort att vi kunnat förbereda oss bättre. Tex börjat köpa in den skyddsutrustning som var sådan bristvara när det slog till på allvar.
Sverige sämst på Corona! Kan det bli tydligare?Nissens skrev:
Jag beundrar den energi du lägger på att förklara saker för @Ulltand - men hittills har han inte brytt sig om någon verklighetsbaserad fakta. Endast sådant som han kan vrida till kritik mot Tegnell och ibland FHM är sådant som funkar. Och så är jämförelser med andra länder än några av de mest udda i världen (vad gäller pandemin) helt ointressant.
Det tog pinsamt lång tid för mig att inse det.![]()
Ja förresten man kan ju lägga till dödstalen som också ligger i världstopp
https://www.expressen.se/nyheter/rapport-sverige-samst-pa-coronahanteringen/