Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag vet. Många har det så. Men det hackas på de som man tror kan jobba hemifrån. Alla har inte den möjligheten. Jag själv har tidigare inte kunnat men nu har vi ändrat en del och då går det lite men inte till 100%
Väldigt många kan inte alls jobba hemifrån. Jag har full respekt för dem men det har inte alla här i denna konstiga tråd.
Men du, vilka har inte respekt för detta?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Munskydd ska ju främst skydda andra, golfaren kanske kände symptom.
Sant. Tror dom testar alla varje dag. Men hon är asiat och i vissa länder där så var ju munskydd vanligt även innan Corona. Dom spelar i Florida. Kanske är mot eventuell smog :-)

• Gilla
1
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kunskapläget om hur SARS-cov2 smittar ökar väl.
I vissa högriskmiljöer borde munskydd/mask kunna vara en fördel, dvs inte enbart inom vården.

Jag har väntat på att något skulle komma om sånt, ifrån forskningshåll.
Men tyvärr verkar det mest svänga mellan någon allt eller inget -position. Är det politisk populism som spökar?
Behövs inget från forskarhåll. Vanligt sunt förnuft räcker. En som hostar och har munskydd sprider inte sina salivdroppar speciellt långt. Den som har ett skydd för mun och näsa borde rimligen vara lite skyddade mot stänk.
Det otrevliga är att FHM har tidigt gått ut med att munskydd kan förvärra smittspridningen och sedan försvarar de sitt tidigare påstående. Helt sjukt.
Jag är helt övertygad om att munskydd kan vara lämpligt i vissa lägen. Inte alltid men ibland.
Jag har alltid använt munskydd i olika former i garaget för att undvika få i mig .tex. slipdamm.
När jag slipade betonggolvet med diamantskivor så vara allt en dimma med betongdamm och givetvis mask med filterpatroner på utsidan.

Jag tycker hela frågan är väldigt enkel. Riskerar man att utsättas för ohälsa skyddar man sig. Riskerar man att utsätta andra för ohälsa skyddar men dem.

Sov gott nu. :love:

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja. I Österrike.
Ja självklart för där finns inte FHM som påstår att det handlar om jämlikhet. Där handlar det om skydda de man kan från smitta.

Svårt?

God natt nu.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är tydligen fortfarande problem med att få de anställda inom äldreomsorgen att följa de grundläggande hygienkraven :rolleyes:

Bättre inom sjukvården där 86 % gjorde rätt. Stora skillnader mellan kommunerna.
[länk]
Så tråkigt att kunskapen inte utövas på alla boenden, finns nog många som inte fungerar bra men det finns också de som är fantastiska!
ex om ni såg på programmet så mycket bättre i kväll där artisterna uppträdde för de äldre på ett boende i Burgsvik,
(en av mina fastrar:heart: bor där och satt nu i publiken) det boendet agerade själva och införde skydd mm mycket tidigare innan FHM gick ut med sitt.
Det här boendet är väldigt bra(de har tom tidigare vunnit pris för bästa boende mm) de är väldigt måna om de boende, som bara förra sommaren så lassade de på en del äldre o även vissa i rullstol på en kärra så att de fick åka häst och vagn runt i lilla byn för att få återuppleva det utanför hemmet, mm mm
och de boende trivs!
De har klarat sig från att få in smittan(i alla fall det senaste jag hörde).
Kan vara bra att ha med att det faktiskt finns de boenden som fungerar, när vi i media oftast får höra om de som inte fungerar.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
För de som missat detta kan det här vara bra info

"Statsministern håller tal till nationen"

"Med anledning av coronapandemin håller statsministern tal till nationen söndagen den 22 november kl.19.01."

https://www.regeringen.se/

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Är det någon av er som vet, läst något om hur mycket viruset har muterat? Har förstått att detta virus muterar långsamt. Som jag skrivit har jag känsla att viruset inte längre är så ”giftigt” längre. Det mest en känsla. Läste om franska forskare som också trodde på detta!

optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Är det någon av er som vet, läst något om hur mycket viruset har muterat? Har förstått att detta virus muterar långsamt. Som jag skrivit har jag känsla att viruset inte längre är så ”giftigt” längre. Det mest en känsla. Läste om franska forskare som också trodde på detta!
Detta är en sida som troligen beskriver mutationer.
Dock har jag inte kompetens att kunna redogöra för innehållet men kanske kan ge dig lite att börja med .
https://nextstrain.org/ncov/global

Kanske någon annan här har något mer för detta är mycket intressant det du ställer som fråga.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är en sida som troligen beskriver mutationer.
Dock har jag inte kompetens att kunna redogöra för innehållet men kanske kan ge dig lite att börja med .
[länk]

Kanske någon annan här har något mer för detta är mycket intressant det du ställer som fråga.
”There are thousands of complete genomes available now and this number increases by hundreds of every day. This visualization can only handle ~3000 genomes in a single view for performance and legibility reasons.”

Och det är att mutera långsamt?

För en dryg vecka sedan sades det att det var ca 12 000 mutationer: https://www.google.se/amp/s/amp.svt...ll-danska-minkar-sa-har-coronaviruset-muterat

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Island, ett av de där länderna som har fördelen av att vara en ö där det ändå är lättare att hålla koll på importerad smitta, och dessutom glesbefolkat, har under de senaste veckorna ungefär samma dödstal som Sverige:

Statistiktabell som jämför antalet döda per 100 000 invånare i olika länder, med Island och Sverige markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Aftonbladets lista. Grå siffra är antal döda per 100 000 invånare under den senaste tvåveckorsperioden).

• Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Island, ett av de där länderna som har fördelen av att vara en ö där det ändå är lättare att hålla koll på importerad smitta, och dessutom glesbefolkat, har under de senaste veckorna ungefär samma dödstal som Sverige:

[bild]
(Aftonbladets lista. Grå siffra är antal döda per 100 000 invånare under den senaste tvåveckorsperioden).
Vad vill du påvisa med dessa uppgifter?
Finns det något vi kan lära oss för att bli bättre?

Island har 26 avlidna med covid enligt redovisning och 76 per 1 miljon invånare
Sverige har 6406 avlidna och 633 per 1 miljon invånare

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Angående inlägget med Island
De har haft en kraftig ökning av fall den senaste tiden. se graf
Min teori är att de fått vinter då och med kyla och torrare luft så har den lägre nivå av smitta eskalerat tills man på något sätt fått stopp på den. Se nivåer på smitta augusti och sedan händer något i september-oktober.

Summering: Är det något sådant vi kommer få se här i Sverige nu när vintern kommer?
Hoppas verkligen inte det.

Stolpdiagram som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Island, med en ökning i september-oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Kollade Islands luftfuktighet och den är inte låg. Men kallare. Möjligt att man har torrare luft inomhus på grund av uppvärmning.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad vill du påvisa med dessa uppgifter?
Att det inte är lätt att hantera en pandemi ens för länder som har betydligt bättre förutsättningar än Sverige.
De har inte ens trängsel på pendeltåg eller tunnelbana att behöva tänka på.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
trähandtag trähandtag skrev:
Egentligen ska någon med mer koll svara.
Men detta är alltså ett RNA-virus och den egenskapen gör det muteringsbenäget. Virus med DNA kräver att det ska bli mutation i båda delarna i ett baspar, annars fungerar det inte. Dessutom ska båda mutationerna passa varrandra. Dvs som ett tusenbitars pussel, och tar ut två bitar slumpmässigt, och bara ifall de passar ihop blir det en fungerande mutation, annars blir det bara en DNA-sträng som dog helt enkelt.
Kolla lite snabbt denna länk https://www.greelane.com/sv/science-tech-math/vetenskap/dna-versus-rna-608191/
Ingen bra länk egentligen, men jag hittade inget riktigt bra vid detta snabba letande.
Medan i RNA kan det bli fel i en enda molekyl (eg ena halvan av ett baspar) för att en genetisk förändring ska ske.

Jag är rädd att jag har överförenklat saker och ting grovt nu, då jag inte är mer än mycket ytligt kunnig här.

Men SARS-cov2 ska alltså vara muteringsbenäget iom att det är ett RNA-virus. Och det har nu sekventsierats över 12000 olika genetiska varianter, forskarna har rätt god koll här.

Men den i sammanhanget viktigare frågan är; vilka mutationer är "farliga", vilka gör vaccin eller immunitet genom sjukdom verkningslöst (eller mindre skyddande).
Men även, vilka mutationer gör att viruset kan korsa artgränser, det vi nu sett ang de Danska minkarna. Det är inte alls bra ifall viruset kan korsa artgränser, för då blir en eller flera djurarter en reservoar för viruset att överleva i, för att fortsätta mutera samt överföra till människan igen.

Jag sitter inte och aktivt söker information om detta, men jag brukar bli rätt uppmärksam när jag ser någon information/rapporter om detta virus mutationer.
Såvitt jag förstått så är absoluta majoriteten av alla dessa 12000+ mutationer ingen fara med, jag har fått för mig att forskarna har tyckt det än så länge varit ganska lugnt. Men jag tror att den här mink-mutationen var en lite otrevligare grej.

Men som sagt, det måste finnas många här som kan betydligt mer, som kan svara bättre.
Se detta bara som en ytlig översikt, som en liten start för att ta in reell kunskap sen.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.