Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
A Anders_Nilsson skrev:
Det är det här som äcklar mig med Sverige. I framgångsrika länder som Kina accepterar man att världen inte är rättvis och kör på. I Sverige tappar vi möjligheter för att varje litet avvikande fall måste med. Samma sak med distansarbete där samma skepsis uttryckte i början eftersom inte alla kan jobba på distans. Min arbetsgivare har nu efter förra veckans råd från FHM schasat hem alla tjänstemän och endast kritisk personal skall vara på kontoret eftersom man är rädd att annars få en okontrollerad spridning.
Haha,ja Kina är verkligen ett föregångsland att se upp till....

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu överdriver du (eller så vill du bara vinklar artikeln för att få fram vad just du vill), det står ju klart och tydligt "det är många aspekter man behöver tänka på" och "det handlar inte bara om". Alltså är det inte just denna aspekt som är den enda som får FHM att bestämma sig för vilken ståndpunkt de ska inta för närvarande utan det är en av många.

Tillägg:
Se även det mycket välskrivna inlägget #31047.
Ja det kan kännas tungt för de som kategoriskt hävdat att allt som kommer från FHM är solklart.
Nu vet vi bakgrunden till att munskydd inte ingår i de allmänna råden. Inte det som man kört med under lång tid.

Lite samma orsak som Anders Tegnell hade uppe tidigt att det fanns en jämlikhetsaspekt i att vissa kan jobba hemma.
Men just sådan ligger i de nya uppdragen FHM fått som jag tidigare påpekat blir en svår nöt för en sådan organisation att täcka allt.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktigt och jag brukar försöka låta bli att skriva om det som bara gäller en region. Men i tråden har det förekommit påståenden om att lokala råd inte påverkar folk. Jag tror också att det inte är något unikt för just de två regionerna att folk påverkas utan att det faktiskt gäller i andra delar av landet också.

PS: Sen är det betydligt fler än 10 % som bor i Uppsala och Stockholms län, bara i Stockholms så är det väl kring 20 % av Sveriges befolkning.
Nä, i Stockholms tärtort är det väl ca 1,5 miljoner invånare, i Sverige bor drygt 10 miljoner, så 13-14% kanske de är. Stockholms kommun är väl ca 1 miljon. Stockholmarna själva har nog länge trott att de utgör en mycket större andel av befolkningen i Sverige. Rätt tröttsamt.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, i Stockholms tärtort är det väl ca 1,5 miljoner invånare, i Sverige bor drygt 10 miljoner, så 13-14% kanske de är. Stockholms kommun är väl ca 1 miljon. Stockholmarna själva har nog länge trott att de utgör en mycket större andel av befolkningen i Sverige. Rätt tröttsamt.
Vi pratar Regioner och inte städer. Linjediagram som visar ökningen av befolkningen i Stockholms län från 1990 till 2019, uppgår till 2,344 miljoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Region_Stockholm

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Eftersom Stockholms region står för flest konstaterade fall (58154) och avlidna (2565) och därmed är det område som gör att Sverige som helhet sticker ut i jämförelser, så tycker jag det är relevant att få information om åtgärder fungerar där eller inte.

Samt varför skulle inte någon som bor i Stockholms region få delge vad som händer där i denna tråd? Det är väl fritt fram för alla att rapportera från sin hemvist eller från andra sidan världen som TS gjorde.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Politik och därmed anmäler jag inlägget.
Mod får givetvis plocka bort mitt svar.
Visst, men då tycker jag du ska anmäla ditt eget också - det där du "avslöjade" att orsaken till att munskydd inte rekommenderas är därför att de inte räcker till alla, och då ska ingen få för annars är det orättvist. Mitt var ju bara en ren reflektion på detta.

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det rimligen är de som bor i region Stockholm och region Uppsala som är intresserade av vad de regionerna rapporterar i frågan är väl tätortsbegreppet oväsentligt just här?

Region Stockholm och region Uppsala har tillsammans knappt 27 % av Sveriges befolkning. Region Stockholm ensamt drygt 23 %.

Personligen tycker jag sådan här statistik från regionerna är intressant när det är sådant som kan vara allmängiltigt för hela Sverige. Till exempel hur allmänna råd följs då råden är i princip desamma.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Eftersom Stockholms region står för flest konstaterade fall (58154) och avlidna (2565) och därmed är det område som gör att Sverige som helhet sticker ut i jämförelser, så tycker jag det är relevant att få information om åtgärder fungerar där eller inte.
Menar du att om vi raderade Stockholm från kartan så skulle inte Sverige sticka ut i dessa eviga jämförelser?

Antal avlidna:
Finland: 374
Norge: 305
Danmark: 773
Island: 25
Sverige utan Stockholm: 3775

Antal avlidna per miljon invånare:
Finland: 67
Norge: 56
Danmark: 133
Island: 73
Sverige utan Stockholm: 474

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Att man har så bra utsug i ventilation att viruspartiklar hamnar i ventilationsfiltren i sjukhusmiljö i stället för att landa på golvet verkar i deras ögon vara en nackdel. Hur tänker de?
En förklaring jag fått, är att luftkonditioneringen återcirkulerar luften. Så hittas virus i filtren, finns det även Corona som slinker igenom och blåser in igen.

Staffan

N Noell skrev:
Menar du att om vi raderade Stockholm från kartan så skulle inte Sverige sticka ut i dessa eviga jämförelser?

Antal avlidna:
Finland: 374
Norge: 305
Danmark: 773
Island: 25
Sverige utan Stockholm: 3775

Antal avlidna per miljon invånare:
Finland: 67
Norge: 56
Danmark: 133
Island: 73
Sverige utan Stockholm: 474
Hmm.
Finland avlidna utan Helsingfors: 80

F Finndjävel skrev:
Hmm.
Finland avlidna utan Helsingfors: 80
Det var intressant - i Finland är det alltså ingen nackdel med trängsel?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ja det kan kännas tungt för de som kategoriskt hävdat att allt som kommer från FHM är solklart.
Nu har jag aldrig hävdat det. På vilket sätt menar du att detta skulle påverka huruvida sånt som kommer från FHM är solklart eller inte?

optimum optimum skrev:
Nu vet vi bakgrunden till att munskydd inte ingår i de allmänna råden.
Nej, det vet vi inte. Det enda vi vet är att vi nu känner till ytterligare en aspekt som FHM väger in i sitt beslut. Inget annat. Du har bara gått på en click-bait.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man märket att myndigheterna har tagit i med hårdhandskarna mot krögarna. Det är mycket färre bord på krogarna nu
Låter kontraproduktivt. Det vore bättre med färre gäster, annars blir det ju bara trängre.

B b8q skrev:
Låter kontraproduktivt. Det vore bättre med färre gäster, annars blir det ju bara trängre.
Du lär ju inte slå dig ned vid ett bord där det sitter folk :)

D
B b8q skrev:
Det var intressant - i Finland är det alltså ingen nackdel med trängsel?
Mer sannolikt är ju att det är så litet och de hade tur, precis som tex Malmö som har negativa dödssiffror gentemot ett normalår.

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.