Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
K Kreutzer skrev:
Vilka fantastiska slutsatser. Vetenskap på hög nivå. Så du vet alltså hur det skulle se ut i Belgien utan munskydd?.

Notera, Belgien, en yta som Småland med över 11 milj invånare centralt i Europa.
Ja, man undrar ju hur det hade sett ut i Belgien om de inte haft munskyddskrav.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja så kan man förvränga budskapet så att det passar sin agenda.

Man skulle kunna tro du är personligt involverad i villfarelserna.

Nej jag hävdar inte detta är ett bevis för att munskydd fungerar men de har krav på munskydd
Hade du kikat lite mer och funderat själv hade du nog inte gått i den fällan.

[bild]
Kan du förklara vad du menar med fälla? Är uppgifterna felaktiga?

Nissens
K Kreutzer skrev:
Vilka fantastiska slutsatser. Vetenskap på hög nivå. Så du vet alltså hur det skulle se ut i Belgien utan munskydd?.

Notera, Belgien, en yta som Småland med över 11 milj invånare centralt i Europa.
Det är väl inte bättre med maskförespråkare som vet bättre än forskarna... :)

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Att det skulle bli trafik här förstod jag när socialministern vidimerade munskydd men att så många blev besvikna över att vi får ett verktyg till i vår kamp att skydda oss mot smittspridningen, ja det kunde jag inte ens drömma om.

Visst är det positivt att vi har mer skydd nu.

Tvätta händerna
Håll avstånd
Använd munskydd vid behov.
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du har möjlighet, jobba hemma
osv

Inte korrekt återgivna men motsvarande
Jag lovar att följa råden här ovan.
Jobba hemma har vi faktiskt lyckats förbättra på företaget så nu kan jag göra det ca 2 dagar i veckan.
Vissa dagar halva dagen.
Målet är att försöka komma upp i 3 dagar.
Mer skydd säger du... hur då?

J
optimum optimum skrev:
Nej jag är inte snäll, Tomten är inställd så det finns ingen orsak till att vara snäll i år.

Såg du inte hur förvirrad Johan Carlsson blev när hon berättade om sitt maskbärande?
De borde givetvis haft ett manus de enbart pratade utifrån så slipper man avslöja att munskydd är lämpligt att använda som skydd mot smittspridning. Synd att Anders Tegnell inte fick vara med för han kunde nog tillrättavisat henne om att det inte finns tillräckligt många undersökningar för att påstå att det fungerar i just den lokalen hon var i då.

Förstår att dagen är förstörd för dig.
Läs en god bok som alternativ. "Som pesten" av Hanne-Vibeke Holst, har jag tipsat om tidigare och är riktigt bra.
Annars ett bra förslag till julklapp både till dig själv och dina vänner.
Du får släppa det nu.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja, man undrar ju hur det hade sett ut i Belgien om de inte haft munskyddskrav.
Så mycket sämre hade det knappast kunnat vara iaf https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
580 000 bekräftade fall än så länge, absoluta majoriteten nu under hösten.
Histogram över dagliga nya COVID-19-fall i Belgien med rörligt medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på dödsfall måste det ha varit minst lika många fall i våras:
Stapeldiagram över dagliga nya dödsfall i Belgien på grund av coronavirus, med glidande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så åtminstone en miljon skulle jag tro smittats hittills, troligen ett par gånger till eftersom de flesta smittade knappast testats positivt nu under hösten heller...

Lösa spekulationer, men i somras hade 5.5% av Belgarna antikroppar. Om det stämmer att det endast är hälften så många som får antikroppssvar som utvecklat T-celler (och vi antar att alla infekterade utvecklar t-celler) så innebär det ca 11% infekterade till och med sommaren, och drygt 20% nu.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Du ska nog ta av dig din mask nu för den verkar vara fel modell och ge dig problem med andningen.

Jag heter inte Staffan,
Du heter inte Staffan så du kan inte vara smittspridare eller vad menar du?

Det var någon moderator som skrev så och kortade ner mitt inlägg, inte vet jag vad alla heter.

Tycker det är en mycket dålig förklaring på varför du flänger runt där man inte ska i tron om att du inte kan smitta med munskydden.

T
optimum optimum skrev:
Hon vidimerade att munskydd fungerar. Jättebra nyhet för alla som vill få mer "verktyg" för att skydda mot smittspridning.
Vidimera gör man väl med dokument, vad menar du egentligen?

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Han menar "bekräftade"

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:

Det har jag inte påstått. Men du vet tydligen eftersom du anmärker på mig så du kan ju visa.

Det är ju i alla fall uppenbart att det behövdes hårda åtgärder som stängda restauranger, caféer, museer, teatrar, bio, nattligt utegångsförbud, ingen publik vid sportevenemang mm. för att vända kurvan, inget mjukt som munskydd.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Eftersom det tydligen var bevisat att folk håller längre avstånd till en person iförd munskydd och detta då skyddar personen och de som heller inte går nära personen i fråga, och detta påverkar smittspridningen i sin tur så borde det ju gå lika bra att bära en skål på huvudet som man kan fylla med något illaluktande. Tex en färsk hundskit eller liknande. Dagens Aftonbladets Oisin Cantwell källa. Min reflektion angående skålen dock.
Tja, då väljer jag att bära munskydd alla gånger ... ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Så mycket sämre hade det knappast kunnat vara iaf [länk]
580 000 bekräftade fall en så länge, absoluta majoriteten nu under hösten.
[bild]
Tittar man på dödsfall måste det ha varit minst lika många fall i våras:
[bild]

Så åtminstone en miljon skulle jag tro smittats hittills, troligen ett par gånger till eftersom de flesta smittade knappast testats positivt nu under hösten heller...

Lösa spekulationer, men i somras hade 5.5% av Belgarna antikroppar. Om det stämmer att det endast är hälften så många som får antikroppssvar som utvecklat T-celler (och vi antar att alla infekterade utvecklar t-celler) så innebär det ca 11% infekterade till och med sommaren, och drygt 20% nu.
Säger tyvärr inget om att munskydd inte är effektivt i Belgien. Man kan inte heller påstå att majoriteten av alla smittfall kom under hösten eftersom man testade så väldigt mycket mindre under toppen mars april.

Efter FHM:s usla trackrecord litar jag överlägset mer på tex Kungliga Vetenskapsakademin o WHO i munskyddsfrågan.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Wikipedia är Influensa typ A virus 80–120 nanometers i diameter och coronavirus 50 till 200 nm så de verkar vara i samma storleksordning.
[länk]
[länk]
Nej det står det inte.

200 nm är betydligt större än 120 nm

Bara för att det är smått blir skillnaden inte mindre viktig.

Tänk dig ett basketlag där längdsnitten är 120 cm och jämför hypotetisk vilken skillnad det skulle få.

% gäller även i den lilla världen.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Så mycket sämre hade det knappast kunnat vara iaf .
Och varför tror du det?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Tänk dig en tennisboll och en handboll som ska in i en biltunnel. Eller genom ett nålsöga.

En faktor 2 i de här sammanhangen är "nära".

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.