Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
men mer intressant att FHM vägrar.

vad kan det bero på?
De har väl läst den nya danska studien och rapporten i Nature som både tusenett och hapazard har länkat till, till skillnad från Vetenskapsakademien.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
@Ulltand, du ska inte läsa igenom Nature-artikeln ovan, och ge en hypotes på varför effekten av munskydd är så liten? Den ligger öppen...

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför gissa när det finns studer?

Varför framhärda munskyddens förbannelse FHM?

Svaret är enkelt. Att pudla i frågan är att erkänna dödsfall som kunde undvikits.
Du hänvisade inte till någon studie utan gissade att det fanns någon fakta bakom uttalandet.

Fel, det gör FHM fortfarande inte. Hitta inte på saker.

Nej, det fanns inga vettiga munskydd att köpa i våras för allmänheten. Det börjar ju bli problem igen för vården att få tag på tillräckligt mycket med skyddsutrustning.
Har du fortfarande inte läst och förstått den nya danska studien eller den i Nature som det nyss har länkats till?

BirgitS BirgitS skrev:
Du hänvisade inte till någon studie utan gissade att det fanns någon fakta bakom uttalandet.
Nej för att det finns +100 stycken. Alla med fakta som måste tolkas.

Det är som om någon påstår att den globala uppvärmningen är ett stort problem. Men du kan inte tro på det utan att det presenteras 10.000 studier i sammanhanget? Ska du läsa och tolka alla dem?

För det finns ju iaf 100 personer som säger att det är nonsens.

Vilken sida vill man vara på utan att läsa alla studier?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Och 50 nm är betydligt mindre än 80 nm så vad vill du säga egentligen?
Om coronavirus kan vara så små som 50 nm så kan de alltså vara betydligt mindre än influensavirus. Så verkligen inte att de alltid är större än influensavirus och därmed mer lättfångade i ett filter som du påstod.
Men 50nm-virusarna är bara barnvirus, inte fullvuxna och inte alls lika farliga, vet du väl ... :crysmile:

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har väl läst den nya danska studien och rapporten i Nature som både tusenett och hapazard har länkat till, till skillnad från Vetenskapsakademien.

Ja och den är ju erkänt dålig. Även om den hintar att munskydd kan vara bra.

Och en av 100 som måste beaktas som visar på motsatsen.

Så är det alltid i forskning. Olika resultat, men vissa är mer förekommande.

Man kan inte bara välja att titta på studier som passar ens politiska uppfattning, då blir det ju pannkaka av hela skiten.

Har du läst alla? Om inte varför väljer du att tro på FHM mot resten av världen?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Förmodligen de 100 plus studierna som finns.

Skulle bli en jobbigt lång referenslista
Inte hundra. Fjorton, faktiskt.

Visserligen är minst en av dem en meta-studie, men referenslistan är ändå inte särskilt jobbig.

Men du menar alltså att du inte ens orkat läsa rapporten innan du argumenterar för den?

https://s3.eu-de.cloud-object-stora...rForAttMinskaSmittspridningenAvCovid-19_2.pdf

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:

Visserligen är minst en av dem en meta-studie, men referenslistan är ändå inte särskilt jobbig.

Men du menar alltså att du inte ens orkat läsa rapporten innan du argumenterar för den?

[länk]
Den är verkligen inte mycket att hänga i julgranen den rapporten.

T tanaris skrev:

[länk]

LOL

Tror du de 14 studierna saknar referenslistor i sig :)

Var är det studier som visar på FHM antagande att mask kan förvärra smittan?

Borde väl finnas en hel del nu om det stämmer?

Jasså ingen!

Har FHM helt varit ute och gissat? Och lurat folk? Här i tråden? Fy...

• Gilla
optimum
  • Laddar…
T
H hapazard skrev:
Den är verkligen inte mycket att hänga i julgranen den rapporten.
Meta-analysen verkar f ö inkludera sex andra studier.

14+6-1 är ganska långt ifrån ifrån 100 i min värld. Som vanligt en helt onödig överdrift.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Meta-analysen verkar f ö inkludera sex andra studier.

14+6-1 är ganska långt ifrån ifrån 100 i min värld. Som vanligt en helt onödig överdrift.

Du försöker glida ifrån ditt misstag men så enkelt går det inte. Vilka referenser finns det till studierna?

+100 skulle jag säga. Alltså den samlade vetenskapen komprimerad

Ursäkta upprepningen. Fanns det någon studien som visade att munskydd förvärrade smittspridningen?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och den är ju erkänt dålig. Även om den hintar att munskydd kan vara bra.

Och en av 100 som måste beaktas som visar på motsatsen.

Så är det alltid i forskning. Olika resultat, men vissa är mer förekommande.

Man kan inte bara välja att titta på studier som passar ens politiska uppfattning, då blir det ju pannkaka av hela skiten.

Har du läst alla? Om inte varför väljer du att tro på FHM mot resten av världen?
Nu är den danmask studien den största och som även utförs praktiskt.

Den säger det de flesta kunde ana, munskyddstvång har noll och ingen effekt, därav kan vi heller inte se någon effekt bland de länder som infört det, de kommer därför ha gått i 2 år med munskyddstvång helt i onödan.

Staffan från KVA får man tydligen inte skriva om här då moderatorer då raderar inläggen av någon anledning, så jag kommer respektera forumets regler och avstå.

Anders Tegnell kan man däremot sparka på när som helst.

Det ska bli intressant att se vad han kommit fram till angående munskyddstvång i nordiska länder.

R
Ulltand Ulltand skrev:
WOW :crysmile:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Du försöker glida ifrån ditt misstag men så enkelt går det inte. Vilka referenser finns det till studierna?

+100 skulle jag säga. Alltså den samlade vetenskapen komprimerad

Ursäkta upprepningen. Fanns det någon studien som visade att munskydd förvärrade smittspridningen?
Larva dig inte, det är inte jag som drivs av ett patologiskt behov av att alltid ha rätt i den här tråden. Jag tror inte heller saker, det var du som trodde att det handlade om att rapporten handlade om hundra studier. Det gör den naturligtvis inte, de kan omöjligen hunnit läsa igenom så många på så kort tid. Men om du tycker att man läst en studie för att den refererats till av en annan studie man läst så får det stå för dig, jag tycker fortfarande det är ett överdrivet sätt att räkna på.

Jag har såvitt jag vet aldrig påstått att munskydd förvärrar smittspridning, och jag har heller inte läst några såna studier.

• Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är den danmask studien den största och som även utförs praktiskt.
.
Ja och dålig är den enligt expertisen och ändå gav den en ett visst stöd för skydd hos användare.

Det som alla tror mest på är att munskydd skyddar mest om den sjuke bär dem vilket studien inte tog upp alls.

Så en begränsad studie (dåligt genomförd) för friska användare som ger en liten skyddseffekt. Lägg nu till alla andra studier för att få helheten.

Det gör WHO, KVA och resten av världen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.