Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
H hapazard skrev:
Här ett ett fint exempel på ett land med munskyddskrav, som haft det sen i våras:

[bild]

ca 10ggr så stor befolkning som sverige, ca 100ggr så många dödsfall per dag just nu. Verkar ju som att munskydd funkar sådär för att begränsa smittspridningen....
Ja så kan man förvränga budskapet så att det passar sin agenda.

Man skulle kunna tro du är personligt involverad i villfarelserna.

Nej jag hävdar inte detta är ett bevis för att munskydd fungerar men de har krav på munskydd
Hade du kikat lite mer och funderat själv hade du nog inte gått i den fällan.

Diagram som visar dagliga nya COVID-19 fall i Belgien med 3- och 7-dagars glidande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum optimum skrev:
Hon hade benskydd också, glöm inte det.

Hon vidimerade att munskydd fungerar. Jättebra nyhet för alla som vill få mer "verktyg" för att skydda mot smittspridning.
Visir är ytterligare ett skydd. Men det viktigaste är att nu vet vi att munskydd fungerar vilket vissa tvivlar starkt på.

Är det inte bra om alla kan göra sitt bästa för att få ned smittspridningen?
Vi har ju haft exakt den här diskussionen i över ett halvår nu, var vill du komma med den?

Vill du använda munskydd, gör det!

Vill du få mig att använda munskydd, glöm det. Blir det krav på munskydd någonstans jag är tvungen att gå till kommer jag ta på mig min stridsmask90.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Kan vi släppa den löjliga diskussionen nu snälla?
Nej jag är inte snäll, Tomten är inställd så det finns ingen orsak till att vara snäll i år.

Såg du inte hur förvirrad Johan Carlsson blev när hon berättade om sitt maskbärande?
De borde givetvis haft ett manus de enbart pratade utifrån så slipper man avslöja att munskydd är lämpligt att använda som skydd mot smittspridning. Synd att Anders Tegnell inte fick vara med för han kunde nog tillrättavisat henne om att det inte finns tillräckligt många undersökningar för att påstå att det fungerar i just den lokalen hon var i då.

Förstår att dagen är förstörd för dig.
Läs en god bok som alternativ. "Som pesten" av Hanne-Vibeke Holst, har jag tipsat om tidigare och är riktigt bra.
Annars ett bra förslag till julklapp både till dig själv och dina vänner.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Själv är jag lite orolig att om ministerns munskydd får folk att börja hamstra munskydd, så blir det ÄNNU svårare för vårdpersonal att få tag på dem - de som VERKLIGEN behöver dem.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Hon hade benskydd också, glöm inte det.

Hon vidimerade att munskydd fungerar. Jättebra nyhet för alla som vill få mer "verktyg" för att skydda mot smittspridning.
Visir är ytterligare ett skydd. Men det viktigaste är att nu vet vi att munskydd fungerar vilket vissa tvivlar starkt på.

Är det inte bra om alla kan göra sitt bästa för att få ned smittspridningen?
Jag måste säga dig Staffan att det finns ett ännu säkrare skydd - inga besök på äldreboenden när smittspridningen är så hög som nu!

Du riskerar alla deras liv med detta, jag förstår att saknaden är enorm och döden kanske står runt hörnet men det är i min mening inget ansvarsfullt med att springa runt på de känsligaste ställena i tron om att munskydd skulle hindra smitta - vilket vi vet att det inte gör.

Kan man få personalen att köra ut den anhöriga så kan man träffas på ordentligt avstånd men visst tusan är det kallt och är det så att man måste ge sig in på hospis så är det nog munskydd, visir, symtomfri och helst karantäniserad en vecka innan som gäller.

Nu kanske det beror på lite var i landet man bor också och hur stor smittspridningen är just i den stunden.

Denna tro du har är just den man försöker varna för i tråden, du vet ju redan att munskydden i bästa fall sänker risken någon liten procent förutsatt att din anhöriga också bär det, varför vill du dit och riskera alla boendes liv då.

optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi har ju haft exakt den här diskussionen i över ett halvår nu, var vill du komma med den?

Vill du få mig att använda munskydd, glöm det. Blir det krav på munskydd någonstans jag är tvungen att gå till kommer jag ta på mig min stridsmask90.
Jag tvingar inte någon till sådant, det förstår du väll givetvis.
Jag bara värnar om folks bästa.

Nej jag vill inte använda munskydd, vem vill det?
Men behövs det så kommer jag självklart använda det. Alltså om social distans inte går att uppnå eller att jag skulle vara på plats där det är ett krav att bära sådant skydd.
Därför fanns det med riktiga FFP3 masker i vår packning till Thailand då läget var osäkert i början av året och vi enbart fick tveksam information av våra myndigheter här.

Skulle sett ut om jag dragit på mig en stridsmask90 i passkontrollen in till Thailand. Då hade ni nog varit av med mig för många år. Bangkok Hilton nästa.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Det var inte det som det handlade om så försök inte förvränga ett faktum att Socialministern vidimerat användandet av munskydd.
Det är väl jättebra nyhet.

Sparkar in öppna dörrar? Jo om man frågar folk i andra länder så tycker de vi enbart är konstiga som inte använder munskydd vi också.

Om jag vill använda munskydd, nej absolut inte.
Eftersom nu socialministern inte hade varit på ett äldreboende för att besöka någon utan just för att kolla på arbetssituationen så handlar det just om hur omsorgen fungerar och vilka skydd man använder där. Det har verkligen inte att göra med om det är lämpligt att använda munskydd i kollektivtrafik eller butiker där man inte har den samma möjlighet att vare sig tvätta händerna eller göra sig av med munskydden på ett smittsäkert sätt.

optimum optimum skrev:
Ja så kan man förvränga budskapet så att det passar sin agenda.

Man skulle kunna tro du är personligt involverad i villfarelserna.

Nej jag hävdar inte detta är ett bevis för att munskydd fungerar men de har krav på munskydd
Hade du kikat lite mer och funderat själv hade du nog inte gått i den fällan.

[bild]
Det är ju samma sak som med Tyskland att båda länderna har haft krav på munskydd länge.

Belgien införde inte munskyddskravet kring den 20 oktober utan långt tidigare. Redan den 25 juli gällde munskydd i kollektivtrafik, butiker, shoppinggator, offentliga byggnader mm. Så det är väl snarare ett tecken på att munskydd inte har någon nämnvärd effekt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
E El-Löken66 skrev:
Jag måste säga dig Staffan att det finns ett ännu säkrare skydd - inga besök på äldreboenden när smittspridningen är så hög som nu!
Du ska nog ta av dig din mask nu för den verkar vara fel modell och ge dig problem med andningen.

Jag heter inte Staffan,

BirgitS
optimum optimum skrev:
Klipp och klistra igen, får du inget svar på.
Fel, jag vare sig klippte eller klistrade.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
optimum
Att det skulle bli trafik här förstod jag när socialministern vidimerade munskydd men att så många blev besvikna över att vi får ett verktyg till i vår kamp att skydda oss mot smittspridningen, ja det kunde jag inte ens drömma om.

Visst är det positivt att vi har mer skydd nu.

Tvätta händerna
Håll avstånd
Använd munskydd vid behov.
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du har möjlighet, jobba hemma
osv

Inte korrekt återgivna men motsvarande
Jag lovar att följa råden här ovan.
Jobba hemma har vi faktiskt lyckats förbättra på företaget så nu kan jag göra det ca 2 dagar i veckan.
Vissa dagar halva dagen.
Målet är att försöka komma upp i 3 dagar.

BirgitS
Danska minkar:
Alla minkar i besättningar där smitta konstaterats har avlivats och Statens seruminstitut uppger att den muterade varianten av coronaviruset – som kallas kluster 5 – med stor sannolikhet är utrotat i Danmark. Några fler fall med virusmutationen har inte hittats på Nordjylland sedan den 15 november.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.45

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Vanlig övertrycksdräkt?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Att det skulle bli trafik här förstod jag när socialministern vidimerade munskydd men att så många blev besvikna över att vi får ett verktyg till i vår kamp att skydda oss mot smittspridningen, ja det kunde jag inte ens drömma om.

Visst är det positivt att vi har mer skydd nu.

Tvätta händerna
Håll avstånd
Använd munskydd vid behov.
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du har möjlighet, jobba hemma
osv

Inte korrekt återgivna men motsvarande
Jag lovar att följa råden här ovan.
Det är väl ingen skillnad mot tidigare, det har alltid varit tillåtet att använda munskydd om man vill. Det är väl självklart att socialministern länge har tyckt att munskydd ska användas inom vård och omsorg. Det är liksom inget nytt med ditt tjatande idag om socialministern och munskydd.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Belgien införde inte munskyddskravet kring den 20 oktober utan långt tidigare. Redan den 25 juli gällde munskydd i kollektivtrafik, butiker, shoppinggator, offentliga byggnader mm. Så det är väl snarare ett tecken på att munskydd inte har någon nämnvärd effekt.
Vilka fantastiska slutsatser. Vetenskap på hög nivå. Så du vet alltså hur det skulle se ut i Belgien utan munskydd?.

Notera, Belgien, en yta som Småland med över 11 milj invånare centralt i Europa.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.