2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu var det inte mig du svarade men kan inte låta bli att lämna lite reflektioner över vad som definierar "det goda livet" för det är något jag funderat mycket över.B b8q skrev:Ja, du verkar ha levt ett väldigt priviligierat liv då, med årliga utlandssemestrar, tjänsteresor, konferenser, betalda julbord, personalfester och annat. Kanske rentav är nyttigt att veta hur vi vanliga Svenssons har det - och då tillhör vi ÄNDÅ den rikaste 1% på planeten!
Du har väl säkert en bil nyare än 10 år också. Eller rent av två....
Jag har levt det livet du beskriver ovan och det är inget jag vill ha tillbaka. Idag, som pensionär lever jag ett mycket rikare liv än jag gjorde då. Endast pengar är ingen garanti för ett rikt liv och insikten om vad som är viktigt i livet kom när jag började fundera över skillnaden mellan vad jag behöver och vad jag vill ha. Det jag ville ha var i mångt och mycket baserat på statusprylar och konsumtionsbudskap, saker som snabbt förlorar i värde eftersom det ständigt skapas nya behov - inte nödvändigtvis mina behov.
På många sätt lever jag idag ett priviligerat liv trots att det är sjutton år sedan jag gjort en flygresa och då till en begravning. Jag bor där jag allra helst vill bo mitt i naturen och jag har många intressen. Det enda jag samlar på är böcker och där är en av mina svagheter, jag vill äga dem och vill absolut inte ersätta dem med bibliotekslån trots att det skulle lösa problemet med överfyllda bokhyllor.
Jag och min man har levt i frivillig isolering sedan 10 mars eftersom vi tillhör riskgruppen. Ingen av oss upplever det som om vi går miste om något, vardagen har blivit lite mer komplicerad med vissa inköp som måste göras men i det stora hela löper det fint. Det jag onekligen saknar är umgänget med mina barnbarn men allt det övriga saknar jag inte eftersom jag frivilligt avstått från det för länge sedan. Det är fullt möjligt att leva ett rikt liv som lågpresterande konsument
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Socialstyrelsen har presenterat statistik över dödsorsakerna under första halvåret.
https://www.socialstyrelsen.se/om-s...ret---covid-19-tredje-vanligaste-dodsorsaken/
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ent/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-dodsorsakerna-i-sverige-1
https://www.socialstyrelsen.se/om-s...ret---covid-19-tredje-vanligaste-dodsorsaken/
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ent/artikelkatalog/statistik/2020-11-7034.pdf
De som struntar i rekommendationerna och lever som "vanligt" och blir smittade och sen smittar andra,BirgitS skrev:
Om du vet om (eller borde veta om) att du är smittsam men ignorerar det så kan du åtalas/stämmas. Det finns några sådan exempel det har skrivits om under sommaren/hösten. Jag har för mig att ett fall gäller en inom vården eller omsorgen som gick och jobbade trots ett positivt test.
Men om man inte är smittsam så är det inget brott att t.ex. gå nära någon annan.
borde ju rimligtvis inte kunnat missat infon om att de lätt kunde bli smittade,
de borde veta om att de själva utgör en stor risk genom sitt sätt att leva, till att smitta andra,(o man smittar ju även innan symptom,o vid väldigt lätta symptom)
så om man smittar någon då så
Undrar jag om det verkligen är lagligt?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
För er som gillar datajournalistik; https://www.svt.se/datajournalistik/corona-de-senaste-tio-veckorna/ 
Antar att alla de som är för drakoniska åtgärder, som utan tvekan som utan vekan skulle komma beröva många familjer på ALLA deras tillgångar och HELA deras inkomst, redan har förberett sig på att lämna över precis allt de har till denna gruppen för att solidariskt "ta smällen"?mikethebik skrev:
Det var då ett djävla tjat om mask eller inte! För de som tror att de gör nytta, använd en sådan då!
Eller detta envisa stimmande om hårdare tag, lockdown, nedstängning och diverse andra drakoniska åtgärder.
Alla här som tycker att vi ska stänga ner, låsa in, straffa, begränsa osv, antar att ni själva inte har något emot att i förlängningen förlora jobb, inkomst, boende och ett ordnat liv när ekonomier kraschar och förtroendet rasar med följande instabilitet.
Era barn vars framtid kanske spolieras ur det här är det väl också ok att offra?.
Resultatet av åtgärder världen över kommer att ställa till med större problem än corona i sig själv.
Klart vi måste ändra grundlagen för att kunna begränsa människors frihet och rörlighet, naturligtvis kommer det aldrig att missbrukas, eller hur
Det enda vi tycks lära av historien är att vi inget lär oss av den.
Det är precis det vi i praktiken ber denna gruppen om, många sitter under knappa förhållanden med osäkra inkomster och för att inte vår dementa släkting på hemmet ska få Corona så ber vi de offra allt de har, det är nog inte mycket men allt är allt.
Undrar hur många här som verkligen är beredda att offra allt?
Jag snor åt mig "forskarhatten" från konspiratörerna och levererar det självklara svaret, -de blir ju såklart sjuka av sina munskydd!B b8q skrev:
Det här var nog ett av de mest ogenomtänkta tårdrypande nonsensinlägg, jag läst på länge.D djac skrev:Antar att alla de som är för drakoniska åtgärder, som utan tvekan som utan vekan skulle komma beröva många familjer på ALLA deras tillgångar och HELA deras inkomst, redan har förberett sig på att lämna över precis allt de har till denna gruppen för att solidariskt "ta smällen"?
Det är precis det vi i praktiken ber denna gruppen om, många sitter under knappa förhållanden med osäkra inkomster och för att inte vår dementa släkting på hemmet ska få Corona så ber vi de offra allt de har, det är nog inte mycket men allt är allt.
Undrar hur många här som verkligen är beredda att offra allt?
Staffan
Generellt ser det ut som att länder med gles befolkning och gott om pengar drabbas mindre än de med de omvända förutsättningarna. Svårare än så, behöver det inte vara.D djac skrev:
Staffan
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Min alldeles egna lilla tanke om det här med Corona/Covid-19 är att när krutröken lagt sig och vi har hela facit i hand så kommer vi att se att dödstal/antal smittade över världen är ganska lika, under förutsättning att mätmetoderna är jämförbara.
Vaccinen som kommer fram, med + 90% skydd, kommer att skydda oss från en sjukdom med ~ 97% överlevnadschans och kosta massor av pengar.
Folk blir sjuka i Covid-19. Dör av det. Det kostar samhället massor av pengar.
Vaccin tas fram och distribueras. Det kostar också samhället massor av pengar. Människor kommer ändå att bli sjuka, att dö. Men av andra saker.
Och för varje dödsorsak kommer vi att försöka hitta ett botemedel. Samtidigt föder vi upp andra djur, bara för att döda dem och äta dem. Djur som också blir sjuka, som sprider sjukdomar till oss. Och vi försöker bota dom också ...
Allt detta mixtrande med naturens ordning och utnyttjande av dess resurser har börjat bita oss i arslet. Vi är det enda djuret som fullt medvetet förstör sitt eget habitat. The show must go on.
Mankind is so f***Ing self important.
*Skriver åt en vän, såklart.
Vaccinen som kommer fram, med + 90% skydd, kommer att skydda oss från en sjukdom med ~ 97% överlevnadschans och kosta massor av pengar.
Folk blir sjuka i Covid-19. Dör av det. Det kostar samhället massor av pengar.
Vaccin tas fram och distribueras. Det kostar också samhället massor av pengar. Människor kommer ändå att bli sjuka, att dö. Men av andra saker.
Och för varje dödsorsak kommer vi att försöka hitta ett botemedel. Samtidigt föder vi upp andra djur, bara för att döda dem och äta dem. Djur som också blir sjuka, som sprider sjukdomar till oss. Och vi försöker bota dom också ...
Allt detta mixtrande med naturens ordning och utnyttjande av dess resurser har börjat bita oss i arslet. Vi är det enda djuret som fullt medvetet förstör sitt eget habitat. The show must go on.
Mankind is so f***Ing self important.
*Skriver åt en vän, såklart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Förlåt men jag har svårt att förstå vad du menar, vilka %?B brfbo skrev:
Just denna statistik är helt ny så det är nog inget som har gått följa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Du får kolla Smittskyddslagen i detalj.B brfbo skrev:De som struntar i rekommendationerna och lever som "vanligt" och blir smittade och sen smittar andra,
borde ju rimligtvis inte kunnat missat infon om att de lätt kunde bli smittade,
de borde veta om att de själva utgör en stor risk genom sitt sätt att leva, till att smitta andra,(o man smittar ju även innan symptom,o vid väldigt lätta symptom)
så om man smittar någon då så
Undrar jag om det verkligen är lagligt?