Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ganska små marginella förändringar socialt, jag har väl mer eller mindre levt så här de senaste 10 åren, med den skillnaden att nu slipper man en massa släkttillställningar, fester, studentfiranden, resor och liknande som låg som en våt filt över tillvaron tidigare. Jag kan gå hemma och jag umgås, precis som tidigare, med de två gubbar som kliver in genom garagedörren och de sitter själva mer eller mindre i karantän. Annars håller jag mig på min kant eftersom jag jobbar med en riskgrupp och min frus kontor är stort och luftigt de dagar vi är där. Inga som helst problem att hålla bra med avstånd.
Jag trivs hur bra som helst!

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror du verkligen att det är Tegnell som person som bestämmer?
Han är ansiktet utåt för en myndighet, en tjänsteman som gör sitt jobb. Det är stor skillnad på en sådan och tex en politiker. Tegnell förmedlar vad FHM har kommit fram till, han kör ju inte sitt eget race...
Tror du att jag är dum eller? kanske jag är?
i så fall kan jag bjuda på det om det får nån annan att känna sig lite bättre;)

och visserligen har jag inte vuxit upp med två toaletter men har ändå ganska bra utbildningar(så passar inte in i forskningsresultaten)
och är normalbegåvad.

Jag har sett Tegnell i korridorerna in real.., och ja jag förstår vilken roll han har och vad han har förmedlat ang mask som skydd, därav tycker jag att han inte ska vara det ansikte som ska rekommendera och förklara varför,när och hur vi ska bära mask.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Intressant om man tycker vi ska följa råden från WHO

Nyhetsrubrik om WHO:s rekommendation att Sverige bör omvärdera användningen av munskydd under pandemin.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vad är en ”andra våg”, lite mer formellt sådär? Så att man kan bestämma sig för om man tycker vi har en andra våg eller inte menar jag?

Det verkar vara väldigt viktigt för vissa att prata om andra våg så det vore intressant att få veta vad man tycker det är för något.
Jag undrar också vad som skiljer i beteende och sånt om man har en andra våg eller inte? Händer det något, typ som en ljudbang när man går igenom ljudvallen?
Det tarvar en diskussion om gränser. Typ att man under en månads tid varje dag ligger under 5% av glidande medelvärde för antalet nya fall under tidigare vågs topp och efter det under minst en månad ser nya fall som minst uppgår till 75% av tidigare topp. Här kan man ju välja att titta på vad som helst. Men jag har i alla fall försökt ge ett rimligt förslag till definition.

Detta är lite som när nationalekononer skall definiera vad en recession är, man kommer in på teknikaliteter.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P
S Snickerick skrev:
Att masker hjälper råder det ingen tvekan om.

Den tyska staden Jena är ett tydligt exempel, de införde mask-krav i april och hade sedan en smittspridning som låg 40% under jämförbara tyska städer.

En mask gör ungefär samma nytta som att använda armbågen då man nyser.
Det var inte riktigt så det gick till i den så kallade Jenastudien. De jämförde med en syntetisk påhittad motsvarighet till Jena.

I samma studie gjorde de detsamma med några andra städer och i ett fall fick de faktiskt *högre* smittspridning med munskydd som resultat om jag minns rätt. Detta har avhandlats i tråden.

Studien väl inte granskad och formellt publicerad när den diskuterats tidigare, någon som vet om den är det nu?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jocke Best och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Källa på att Norge inte satte två?
Är det inte svårt att hitta en källa på sånt som inte är sant?

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
LOl är du lite stött?

Eftersom det är så välkänt men du ändå hade missat det så får jag väl göra mitt jobb och hitta källan.

Men du har rätt, även den som säger att jorden är rund måste kunna bevisa det för flat earthers :)
Så du menar att flat earthers inte påstår att jorden är platt?
Utan vi andra som påstår att jorden är rund, och sitter med bevisbördan.

Här blev det i ett blixtsken uppenbart varför tråden blir så lång ... :whistle:

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du menar att flat earthers inte påstår att jorden är platt?
Utan vi andra som påstår att jorden är rund, och sitter med bevisbördan.

Här blev det i ett blixtsken uppenbart varför tråden blir så lång ... :whistle:
Det är ju självklart, de var först! :crysmile:

• Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Det finns ett enda svar på det: maskerna hjälper ingenting för allmänheten.
Det verkar vara rätt mångdimensionellt det här, dvs hur smitta sprids, hur många som dör och vilka åtgärder som hjälper.
Så det rätta svaret är nog att mask som enda åtgärd inte hjälper (i någon tydligt märkbar omfattning, ja det kanske t.o.m kan försämra, men det finns det absolut lika lite bevis för).

Men om vi bär mask och håller minst 100 meters avstånd till varenda kotte, så kommer mask vara supereffektivt, bara för att ta ett löjligt övertydligt exempel.
Ett annat lika löjligt exempel är ju att inse att Finland tillåter halvt fullsatta läktare och har samtidigt en väldig låg smittspridning, utan att ha ständigt masktvång.
Så då är det ju uppenbart, vi behöver bara ändra den regeln, släppa in 25000 av de 50000 som ryms på Friends arena, så är vi hemma, då slår vi covid.

Nu vet jag att det ändå inte är detta det handlar om, utan det handlar om att få klaga, bara klaga, vara en jä*** klagokärring.
Skulle vi haft masktvång så skulle samma individer klaga på det, och framföra alla de bevis som här lagts fram av andra om att ansiktsmasker inte hjälper för att bevis hur jävla dåligt regeringen sköter det hela. För att inte tala om det korrupta FHM.
Så det spelar ingen roll att jag och många andra insett den svåra mångfacetterade frågan om detta, och bristen på tydliga bevis eller ens indikationer och att problemet och lösningarna ligger mycket djupt. Ty sakfrågan spelar ju som sagt ingen roll, det enda viktiga är att klaga, klaga klaga.

• Gilla
Jocke Best och 10 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Grundorsaken kallas röstfiske. Hade allt gått vägen, hade vår regering kunnat skina ikapp med höstsolen om två år. För när räkenskaperna summeras fick bara några tusen halvdöingar och lika många anonyma, lågavlönade åldringsvårdare ta ner skylten. Så länge Kreter och Pleter kunde fortsätta som om ingenting hänt, när resten av Europa låste in sig i sina jordkällare, (vilka idioter) var det en fullt acceptabel uppoffring för gemene man.
Nu kanske verkligheten kommer ikapp regeringen och dess verktyg. Vi får se.

Det vore ändå konstigt om jag har fel och det inte finns någon generallag att ta till vid oförutsedda händelser. Alltså inte en pandemi likt denna, för före den fick vi flera varningar. Nej, jag menar oförutsägbara på riktigt, som zombier eller små gröna män som anfaller huvudstaden. Vad skulle regeringen göra då? Utfärda nya rekommendationer efter sedvanlig remissrunda?

Staffan
Skriv till Stefan att han genast måste börja fila på en Zombielagstiftning, snart händer det!

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snickerick skrev:
Trumps IQ har än bedömare uppskattats till allt mellan 120 och 156, utifrån vad jag läst.

Till och med 120 låter orimligt högt för den galningen, men så lågt som 90 har jag inte sett någon bedömning kring. Varifrån kom den siffran?
Ingenstans, det är sannolikt lika osant som att jorden är platt och att vi skulle haft en märkbar minskad smittspridning med ett munskyddstvång.

Man kan vara narcissist och psykopat och samtidigt ha högt iq.
Högfungerande psykopater brukar ju dessutom rätt ofta ha intelligens över snittet.
Nä jag tror inte Trump är korkad, problemen ligger på andra plan.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
D
Alltså det här tjafset om mask, kan vi inte parkera det nu, alla tycker ju ungefär lika.

INGEN ifrågasätter filtertekniken som sådan, -vi tror på allt från brunnslock, och durkslag till de filter som används i omvänd osmos-processen.

ALLA tror att filter i form av ansiktsmask kan ha någon effekt, i labmiljö kan detta enkelt mätas. Nyttan kan dock förmodas glida längs en skala där labtester ligger högst och helt felaktig användning lägst, negativt. I mitten ligger nollan.

Enligt min uppfattning diskuterar alla dessa inlägg här var runt nollan effekten hamnar i en blandad användarskara, med ganska få smittade personer i gruppen. Några tror att det är svagt positivt, några att det är svagt negativt, koncensus blir någonstans på nollan.

Min erfarenhet är att extremer sällan infaller i verkligheten, så min gissning hamnar där svaret finns i >99% av fallen, i mitten, på nollan. Allt annat vore märkligt i mina ögon.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vad händer om ni i Sverige sätter på er en mask och det senare visar sig att den inte hade nån effekt? Dör ni av skam då?
Handlar det om pengar, har ni inte råd med masker? Är det utseendet, är ni rädda att folk ska skratta? Det är uppriktigt intressant att veta varför det skulle vara så hemskt att bära ansiktsskydd?

Om hundra personer befinner sig i en butik och tre är smittade. Tror ni då att det är större eller mindre risk att smittan sprider sig om: A) noll personer bär mask, B) hundra personer bär mask.

Varför uppmanar ert FHM er att hosta i armvecket, hjälper inte mask så hjälper inte det heller? Varför bygger ni en hel strategi utgående ifrån att folk kan ta ansvar, tänka själv? Det har varit mycket tal om individens ansvar, det ligger på individen. Men hur ska det lyckas när individen tydligen är så dum så att den inte klarar av att använda ett munskydd?

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
P
F Finndjävel skrev:
Det har varit mycket tal om individens ansvar, det ligger på individen. Men hur ska det lyckas när individen tydligen är så dum så att den inte klarar av att använda ett munskydd?
Det är väl just det mycket av diskussionen handlar om, om munskyddet inte hanteras korrekt finns risk för att effektiviteten minskar, risk för att avståndshållandet minskar, risk för att t.ex. kollektivtrafikutförarna minskar trafiktätheten med hänvisning till munskydd.

Men utgångspunkt från försiktighetsprincipen bör man inte införa en åtgärd med osäker effekt om det kan äventyra åtgärder som man vet har effekt är väl FHMs resonemang som jag förstår det.

För övrigt upplever jag att vissa äldre verkar ha fått idén att de är skyddade när de har munskydd och rör sig då oberört i affärer och annat utan att bry sig om avstånd.

Jag vet äldre som när de träffar sina barn sätter på sig munskydd (ej FFP3) och tror att de är skyddade. Det behövs nog en massiv kampanj om att den typen av munskydd skyddar andra och inte bäraren om det skulle införas.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.