2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Problemet med maskerna är ju att folk tror att smittan är som slipdamm..............Det är ju tyvärr lika över hela världen.
Besökte ett IKEA-varuhus för knappt två veckor sedan och handlade lite i cafeterian på väg ut. Mannen som tog betalt i kassan hade en mask som var nerdragen mot hakan så att han hela tiden kunde stå och pilla sig i mustaschen. Det såg verkligen så d-a äckligt ut och varför i hela världen hade han mask??
Eftersom man andas genom masken, hålls masken varm och fuktig. Det är en bra miljö för virus och bakterier.H hydrolift skrev:
Om du är smittad och sätter ett uppsamlingsfilter framför mun och näsa lär det enligt min lekmannagissning vara där det hamnar mest virus.H hydrolift skrev:
Tvärtom, om du tagit i något med smitta på så är det nog lättare att få in virus från ett stycke tyg framför mun och näsa än att ha det på byxbenen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Här hittar du ett referat av en studie som gäller joggare och cyklister: https://www.mabra.com/halsa/nya-ron-sa-sprids-coronaviruset-nar-vi-motionerar-ute/6512990M Zolt skrev:Presis så jag menar, att det transporteras längre sträckor när det är kyligt ute, plus att folk lär ju vart mer försiktiga när det bröt ut i mars en nu, jag vet själv i somras då vi åkte och badade och släppte ganska mycket på allt vad gällde corona då det hade "försvunnit"
Jag går iallafall inte bakom folk närmare en minst 5 meter utomhus just pga andedräkts "dimman" som blir
3 m bakom en joggare och nyser verkar räcka bra men med nysande cyklister behövs det längre avstånd eftersom de färdas så fort.
Det är också bra att kolla sidan https://www.mabra.com/halsa/corona-smittar-inte-utomhus/6510466 så behöver du inte vara så orolig utomhus.
I Norge får de som bryter mot karantänreglerna böta 20000kr första gången. Vid upprepade förseelser höjs beloppet med 10000kr. Så deras lagstiftning har ännu så länge inte inneburit att landet blivit en militärdiktatur och i italien bötfäller de folk direkt på gatan ifall de bryter mot de för tillfället gällande coronalagarna. Och Italien är inte heller en militärdiktatur.... höll jag på att sägaBirgitS skrev:
Staffan
Ber om ursäkt för att jag upprepar min fråga från tidigare. Eftersom jag inte sett något svar frågar jag igen om någon vet på vilka grunder rapporteringen angående inskrivna på sjukhus med covid fungerar?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
Det var då inte sant! "Många använder mask fel"! Med hänvisning till bilden iallafall. Av de sju, pillar en sig I munnen, en har den lite tveksamt, medans alla de andra bär de till synas korrekt. Så även i detta fall blir det omvänd ordning. Ett fåtal = många? Vad tar det åt folk?harry73 skrev:
Staffan
Om man vid en ögonblicksbild ser att 2 av 7 (=30%) använder masken fel, då är det inte ett fåtal. Om man dessutom antar att hon inte pillar säg i munnen hela tiden, innebär det att det,baserat på detta (ofullständiga) underlag, hela tiden finns 3 av 10 som för tillfället gör fel med masken. På en hel dag borde antalet vara mycket större.Staffan2000 skrev:
Så på en stillbild/ögonblicksbild så gör ca 30% fel. I min värld tyder det ändå på att folk kan ha problem med att använda dem, om man nu ska dra någon slutsats alls av ett så, statistiskt sett, lågt underlagStaffan2000 skrev:
En ögonblicksbild ja. Om man istället hade följt personerna på bilden under 1 timme, tror du att fler eller färre personer gör något olämpligt med sin mask? Svaret är förstås uppenbart så du behöver inte slösa tid på att svara.Staffan2000 skrev: