Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Norge får de som bryter mot karantänreglerna böta 20000kr första gången. Vid upprepade förseelser höjs beloppet med 10000kr. Så deras lagstiftning har ännu så länge inte inneburit att landet blivit en militärdiktatur och i italien bötfäller de folk direkt på gatan ifall de bryter mot de för tillfället gällande coronalagarna. Och Italien är inte heller en militärdiktatur.... höll jag på att säga:).

Staffan
Jag gissar att pandemilagen är tänkt att ge möjligheten att kunna göra sånt. Men en ny lag är inget man tar fram på en kaffekvart.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Ber om ursäkt för att jag upprepar min fråga från tidigare. Eftersom jag inte sett något svar frågar jag igen om någon vet på vilka grunder rapporteringen angående inskrivna på sjukhus med covid fungerar?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
Det kanske t.o.m. varierar mellan regionerna. Men nu är det ju mycket ovanligt att ligga på sjukhus oavsett om det gäller för Covid-19 eller av någon annan anledning så att man samtidigt ska råka ut för två mycket ovanliga händelser är ju ändå mer ovanligt. Jag tror alltså att du inte behöver fundera så mycket på saken, det påverkar alltså inget i det stora hela.
 
S Surly skrev:
Ber om ursäkt för att jag upprepar min fråga från tidigare. Eftersom jag inte sett något svar frågar jag igen om någon vet på vilka grunder rapporteringen angående inskrivna på sjukhus med covid fungerar?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
När det gäller de som är inskrivna i sjukvården är det för att de är sjuka i Covid-19. En person som brutit benet och testar positivt kommer normalt sett inte att räknas in där. Möjligen på ett sjukhus där man pga lokaler eller resurser inte kan skilja på dem som vårdas för covid och dem som vårdas för annat men är smittade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gissar att pandemilagen är tänkt att ge möjligheten att kunna göra sånt. Men en ny lag är inget man tar fram på en kaffekvart.
Problemet är att vi inte redan har en dylik lag. Trots att vi blivit varnade tidigare. Så nu står vi där med byxorna nere, när zombier, Marsmänniskor eller tio tusen Tyska bögar invaderar fädernesjorden. "Vi såg dom inte komma"!

Staffan
 
Nu märker man av Corona när man får luncha själv för ingen vill ge sig ut på stan
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu märker man av Corona när man får luncha själv för ingen vill ge sig ut på stan
Så det är bara du i Stockholm som inte följer rekommendationerna? :p
 
optimum
B b8q skrev:
Ja, du verkar ha levt ett väldigt priviligierat liv då, med årliga utlandssemestrar, tjänsteresor, konferenser, betalda julbord, personalfester och annat. Kanske rentav är nyttigt att veta hur vi vanliga Svenssons har det - och då tillhör vi ÄNDÅ den rikaste 1% på planeten! ;)

Du har väl säkert en bil nyare än 10 år också. Eller rent av två....:p
Japp jag har det bra men jobbat ihop allt och inte fått något gratis typ rika föräldrar eller annat.
Därför kan jag med glädje dela med mig om att jag har ett bra liv.

Min årliga resa till Thailand kostar motsvarande som en normalrökare eldar upp och de tycker de har råd med sådant.
Jag har studerat i vuxen ålder och att livnär sig själv och familj på studielån frestar på och kan därför njuta av varenda krona jag tack vare en bra utbildning nu tjänar.

Det största och bästa jag fått av mina föräldrar var en bra uppfostran och att man alltid ska vara ärlig och stolt för det man åstadkommer.

Jantelagen och avundsjuka är sämsta skit som finns och de plågar de stackare som lider av sådant. Därför har jag aldrig haft ont av grannen vi hade tidigare tjänade lika mycket varje månad som jag tjänade per år.

Visst är livet underbar och bara vi kan slippa detta virushelvete snart så kan livet bli lika fantastiskt som det var tidigare.

Ha en bra dag på dig för nu måste jag stänga av då jobb väntar. På distans denna eftermiddagen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så det är bara du i Stockholm som inte följer rekommendationerna? :p
Interiör av en restaurang med serveringspersonal, matgäster, bardisk och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
harry73 harry73 skrev:
Hittade en bild i Sydsvenskan med folk med mask på. Det ser man även i Sverige


Det kan nog stämma att många använder masken fel[bild]
Du missar en sak. På bilden är det en som tar i masken och du missar alla andra som gör rätt.

Det går hitta på vilka "bevis" som helst.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Japp jag har det bra men jobbat ihop allt och inte fått något gratis typ rika föräldrar eller annat.
Därför kan jag med glädje dela med mig om att jag har ett bra liv.

Min årliga resa till Thailand kostar motsvarande som en normalrökare eldar upp och de tycker de har råd med sådant.
Jag har studerat i vuxen ålder och att livnär sig själv och familj på studielån frestar på och kan därför njuta av varenda krona jag tack vare en bra utbildning nu tjänar.

Det största och bästa jag fått av mina föräldrar var en bra uppfostran och att man alltid ska vara ärlig och stolt för det man åstadkommer.

Jantelagen och avundsjuka är sämsta skit som finns och de plågar de stackare som lider av sådant. Därför har jag aldrig haft ont av grannen vi hade tidigare tjänade lika mycket varje månad som jag tjänade per år.

Visst är livet underbar och bara vi kan slippa detta virushelvete snart så kan livet bli lika fantastiskt som det var tidigare.

Ha en bra dag på dig för nu måste jag stänga av då jobb väntar. På distans denna eftermiddagen.
Du är välkommen till "det nya normala". Även om vi kanske snart har ett vaccin för just detta virus är det bara en tidsfråga innan nästa pandemi drar igång. Och även om vi skulle ha tur att det dröjer, så lever vi ändå över världens tillgångar, så det är bara en tidsfråga innan alla MÅSTE sluta leva som vi i västvärlden. Jag är rädd att "NÄSTA normala" blir betydligt värre än det här "NYA normala"...
 
  • Gilla
Skandiamannen och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du är välkommen till "det nya normala". Även om vi kanske snart har ett vaccin för just detta virus är det bara en tidsfråga innan nästa pandemi drar igång. Och även om vi skulle ha tur att det dröjer, så lever vi ändå över världens tillgångar, så det är bara en tidsfråga innan alla MÅSTE sluta leva som vi i västvärlden. Jag är rädd att "NÄSTA normala" blir betydligt värre än det här "NYA normala"...
I västvärlden? Det är snarare kina som måste lösa sin djurhållning
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I västvärlden? Det är snarare kina som måste lösa sin djurhållning
Djurhållningen löser inte det faktum att vi lever som om vi hade en massa jordklot...
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I västvärlden? Det är snarare kina som måste lösa sin djurhållning
Att preventivt mata djur med antibiotika. Är inte det ett problem, menar du?

Staffan
 
  • Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
B b8q skrev:
Djurhållningen löser inte det faktum att vi lever som om vi hade en massa jordklot...
Fast det har inget med pandemin att göra. Men jag håller med, jag har tex slutat med business och kör coach för att ta mindre plats när jag flyger. Äger ingen bil. Kör inge slit och släng utan bara kvalitet. Men det kan inte sägas om de flesta, folk som bor innanför tullarna tar bilen till jobbet innanför tullarna, galet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att preventivt mata djur med antibiotika. Är inte det ett problem, menar du?

Staffan
Jo men det är inte problemet med djurhållningen i Kina, inte primärt iallafall de är hur de lever för nära djuren, hur de slaktar osv.

Köp kvalitetsprodukter så är det ingen antibiotika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.