2 357 134 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag gissar att pandemilagen är tänkt att ge möjligheten att kunna göra sånt. Men en ny lag är inget man tar fram på en kaffekvart.Staffan2000 skrev:
I Norge får de som bryter mot karantänreglerna böta 20000kr första gången. Vid upprepade förseelser höjs beloppet med 10000kr. Så deras lagstiftning har ännu så länge inte inneburit att landet blivit en militärdiktatur och i italien bötfäller de folk direkt på gatan ifall de bryter mot de för tillfället gällande coronalagarna. Och Italien är inte heller en militärdiktatur.... höll jag på att säga.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det kanske t.o.m. varierar mellan regionerna. Men nu är det ju mycket ovanligt att ligga på sjukhus oavsett om det gäller för Covid-19 eller av någon annan anledning så att man samtidigt ska råka ut för två mycket ovanliga händelser är ju ändå mer ovanligt. Jag tror alltså att du inte behöver fundera så mycket på saken, det påverkar alltså inget i det stora hela.S Surly skrev:Ber om ursäkt för att jag upprepar min fråga från tidigare. Eftersom jag inte sett något svar frågar jag igen om någon vet på vilka grunder rapporteringen angående inskrivna på sjukhus med covid fungerar?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
När det gäller de som är inskrivna i sjukvården är det för att de är sjuka i Covid-19. En person som brutit benet och testar positivt kommer normalt sett inte att räknas in där. Möjligen på ett sjukhus där man pga lokaler eller resurser inte kan skilja på dem som vårdas för covid och dem som vårdas för annat men är smittade.S Surly skrev:Ber om ursäkt för att jag upprepar min fråga från tidigare. Eftersom jag inte sett något svar frågar jag igen om någon vet på vilka grunder rapporteringen angående inskrivna på sjukhus med covid fungerar?
Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och samtidigt har testat positivt för Corona?
Problemet är att vi inte redan har en dylik lag. Trots att vi blivit varnade tidigare. Så nu står vi där med byxorna nere, när zombier, Marsmänniskor eller tio tusen Tyska bögar invaderar fädernesjorden. "Vi såg dom inte komma"!BirgitS skrev:
Staffan
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Nu märker man av Corona när man får luncha själv för ingen vill ge sig ut på stan
Japp jag har det bra men jobbat ihop allt och inte fått något gratis typ rika föräldrar eller annat.B b8q skrev:Ja, du verkar ha levt ett väldigt priviligierat liv då, med årliga utlandssemestrar, tjänsteresor, konferenser, betalda julbord, personalfester och annat. Kanske rentav är nyttigt att veta hur vi vanliga Svenssons har det - och då tillhör vi ÄNDÅ den rikaste 1% på planeten!
Du har väl säkert en bil nyare än 10 år också. Eller rent av två....![]()
Därför kan jag med glädje dela med mig om att jag har ett bra liv.
Min årliga resa till Thailand kostar motsvarande som en normalrökare eldar upp och de tycker de har råd med sådant.
Jag har studerat i vuxen ålder och att livnär sig själv och familj på studielån frestar på och kan därför njuta av varenda krona jag tack vare en bra utbildning nu tjänar.
Det största och bästa jag fått av mina föräldrar var en bra uppfostran och att man alltid ska vara ärlig och stolt för det man åstadkommer.
Jantelagen och avundsjuka är sämsta skit som finns och de plågar de stackare som lider av sådant. Därför har jag aldrig haft ont av grannen vi hade tidigare tjänade lika mycket varje månad som jag tjänade per år.
Visst är livet underbar och bara vi kan slippa detta virushelvete snart så kan livet bli lika fantastiskt som det var tidigare.
Ha en bra dag på dig för nu måste jag stänga av då jobb väntar. På distans denna eftermiddagen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Du är välkommen till "det nya normala". Även om vi kanske snart har ett vaccin för just detta virus är det bara en tidsfråga innan nästa pandemi drar igång. Och även om vi skulle ha tur att det dröjer, så lever vi ändå över världens tillgångar, så det är bara en tidsfråga innan alla MÅSTE sluta leva som vi i västvärlden. Jag är rädd att "NÄSTA normala" blir betydligt värre än det här "NYA normala"...optimum skrev:
Japp jag har det bra men jobbat ihop allt och inte fått något gratis typ rika föräldrar eller annat.
Därför kan jag med glädje dela med mig om att jag har ett bra liv.
Min årliga resa till Thailand kostar motsvarande som en normalrökare eldar upp och de tycker de har råd med sådant.
Jag har studerat i vuxen ålder och att livnär sig själv och familj på studielån frestar på och kan därför njuta av varenda krona jag tack vare en bra utbildning nu tjänar.
Det största och bästa jag fått av mina föräldrar var en bra uppfostran och att man alltid ska vara ärlig och stolt för det man åstadkommer.
Jantelagen och avundsjuka är sämsta skit som finns och de plågar de stackare som lider av sådant. Därför har jag aldrig haft ont av grannen vi hade tidigare tjänade lika mycket varje månad som jag tjänade per år.
Visst är livet underbar och bara vi kan slippa detta virushelvete snart så kan livet bli lika fantastiskt som det var tidigare.
Ha en bra dag på dig för nu måste jag stänga av då jobb väntar. På distans denna eftermiddagen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
I västvärlden? Det är snarare kina som måste lösa sin djurhållningB b8q skrev:Du är välkommen till "det nya normala". Även om vi kanske snart har ett vaccin för just detta virus är det bara en tidsfråga innan nästa pandemi drar igång. Och även om vi skulle ha tur att det dröjer, så lever vi ändå över världens tillgångar, så det är bara en tidsfråga innan alla MÅSTE sluta leva som vi i västvärlden. Jag är rädd att "NÄSTA normala" blir betydligt värre än det här "NYA normala"...
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Fast det har inget med pandemin att göra. Men jag håller med, jag har tex slutat med business och kör coach för att ta mindre plats när jag flyger. Äger ingen bil. Kör inge slit och släng utan bara kvalitet. Men det kan inte sägas om de flesta, folk som bor innanför tullarna tar bilen till jobbet innanför tullarna, galet.B b8q skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg

