2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det går inte att utrota ett virus med hjälp av vaccin, om viruset kan sprida sig mellan djur och människor.optimum skrev:
Smittkoppor kunde bara sprida sig mellan människor, därför kunde vi vaccinera bort det till 100% men det är ju inte möjligt om djur kan vara mellanvärdar.
Ja, du verkar ha levt ett väldigt priviligierat liv då, med årliga utlandssemestrar, tjänsteresor, konferenser, betalda julbord, personalfester och annat. Kanske rentav är nyttigt att veta hur vi vanliga Svenssons har det - och då tillhör vi ÄNDÅ den rikaste 1% på planeten!optimum skrev:
Nej knappast något lustigt.
Visst finns det de som tycker det liv vi har nu är normalt men då har man nog ett väldigt tråkigt och ensamt liv.
För att försöka förklara hur jag ser på det.
På jobbet träffar jag inte längre någon för att i grupp ta en fika och prata och umgås. Alla fikar numera på sina kontor de som är kvar. Många av de som kan i vår del av kontoren jobbar hemifrån ca 50%.eller mer.
Vi går aldrig ut och äter ihop längre.
Vi träffas inte i konferensrum för att ha möten längre, allt är digitalt.
Jag åker inte längre på tjänsteresor för att besöka andra kolleger i branchen och diskutera olika tekniska lösningar.
Inga mässbesök, inga konferenser. Jo jag har vart med på ett gäng digitala konferensen men fy katten vad menlösa de har blivit.
De styrelseuppdrag jag har är numera digitala, (vilket jävla ord) och vi träffades och hade trevligt tidigare.
Jag och frugan har avbokat alla resor med hotellövernattningar och restaurangbesök.
Förra november var vi i Stockholm och var på Ola Salos underbara show. Inget sådant finns kvar.
Träffar inte svärmor längre för att ta en fika mm. Hon får sitta själv. Frugan ringer varje dag till henne istället.
Inga kommande träffar av goda vänner utan blir via mobilen, hej hej ,hemskt mycket hej.
Inga utlandssemestrar, allt vi bokade i våras är avbokat.
Inga julbord ingen personalfest, Ingen tomte ihop med barnbarn
Inget inget inget.
Jo vi lever fortfarande men ett väldigt gråare liv.
Jo vi badar i handsprit och öppnar dörrar med armbågar. Går omvägar i livsmedelsbutiken när vi ser en annan mänska. vänder bort huvudet då den vi möter kan vara smittad.
Jo jag och frugan har en bra relation men jag tror många kommer gå skilda vägar då man slits mycket mer mot varandra i detta nya "normala helvete".
En jävla mardröm, knappast ett normalt liv i mina ögon.
Tycker ni det är normalt liv så fortsätt med det ni.
Jag hoppas innerligt att få tillbaka mitt liv.
Du har väl säkert en bil nyare än 10 år också. Eller rent av två....
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 288 inlägg
Ekot nyss angående mask.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7601240
– Munskydd är väldigt effektivt i sjukhusmiljö och labbmiljö, när man sedan går över till att använda det bland den allmänna befolkningen är kunskapsstödet väldigt lågt, jag skulle säga obefintligt.
Kjell Torén som är professor och överläkare vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7601240
– Munskydd är väldigt effektivt i sjukhusmiljö och labbmiljö, när man sedan går över till att använda det bland den allmänna befolkningen är kunskapsstödet väldigt lågt, jag skulle säga obefintligt.
Kjell Torén som är professor och överläkare vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg
Tycker att det är ganska fascinerande att vi här diskuterar om folk kan använda munskydd och många säger att det kommer folk inte kunna använda rätt.....?....
men här är vi ju alla på ett byggforum och diskuterar detta med mask, och många här på Bygga hus borde väl rimligtvis använt andningsskydd el munskydd vid arbete ex rivning i dammig miljö, maskinslipning och blandning av bruk mm
så förhoppningsvis har vi då kunnat skydda oss på rätt sätt!
för annars så kanske vi här på bygga hus tom ligger sämre till utifrån ev förändringar på lungorna,
om vi smittas av corona.
Hur svårt kan det vara!
men här är vi ju alla på ett byggforum och diskuterar detta med mask, och många här på Bygga hus borde väl rimligtvis använt andningsskydd el munskydd vid arbete ex rivning i dammig miljö, maskinslipning och blandning av bruk mm
för annars så kanske vi här på bygga hus tom ligger sämre till utifrån ev förändringar på lungorna,
om vi smittas av corona.
Hur svårt kan det vara!
B brfbo skrev:Tycker att det är ganska fascinerande att vi här diskuterar om folk kan använda munskydd och många säger att det kommer folk inte kunna använda rätt.....?....
om vi smittas av corona.
Hur svårt kan det vara!
Grejen är att det handlar inte om att hantera dem korrekt under lite slipande. Det handlar om att hantera dem korrekt, undvika att ta på dem, byta när de ska bytas, ta av dem korrekt, slänga dem på rätt sätt, osv, osv, under timmar varje dag i veckor kanske månader under tiden man försöker leva sitt dagliga liv.
Frågan är om en hel befolkning och alla i befolkningen kommer göra det hela tiden. Lägg därtill att anledningen till att man gör det är inte för att man själv kommer drabbas annars, utan för att kanske någon annan okänd person annars riskerar drabbas.
Det här är ju liksom en ickenyhet.optimum skrev:
WHO rekomenderar munskydd och har gjort länge.
WHO får en fråga om Sveriges restriktioner
WHO svarar då, självklart, att de rekommenderar alla länder att använda munskydd eftersom det är deras rekommendationer och har varit länge.
Att få en fråga specifikt som Sverige och svara med ett generellt "vi rekommenderar alla länder..." är ju snarare att avstå att rikta kritik mot Sverige. Det hade ju snarare varit en nyhet om WHO gick emot sina egna rekommendationer.
Tja, det är fritt för vem som helst att använda mask, det finns inget förbud.F Finndjävel skrev:Vad händer om ni i Sverige sätter på er en mask och det senare visar sig att den inte hade nån effekt? Dör ni av skam då?
Handlar det om pengar, har ni inte råd med masker? Är det utseendet, är ni rädda att folk ska skratta? Det är uppriktigt intressant att veta varför det skulle vara så hemskt att bära ansiktsskydd?
Om hundra personer befinner sig i en butik och tre är smittade. Tror ni då att det är större eller mindre risk att smittan sprider sig om: A) noll personer bär mask, B) hundra personer bär mask.
Varför uppmanar ert FHM er att hosta i armvecket, hjälper inte mask så hjälper inte det heller? Varför bygger ni en hel strategi utgående ifrån att folk kan ta ansvar, tänka själv? Det har varit mycket tal om individens ansvar, det ligger på individen. Men hur ska det lyckas när individen tydligen är så dum så att den inte klarar av att använda ett munskydd?
Annars är det väl så att ingen gör något utan att det finns en anledning... det hjälper lika lite att hoppa runt på ett ben som att använda mask, alltså hoppar folk inte runt på ett ben. Men man får om man vill.
I enlighet med mitt tidigare inlägg så tror jag ingenting skulle hända, precis som ingenting har hänt i något annat land som använt mask.F Finndjävel skrev:Vad händer om ni i Sverige sätter på er en mask och det senare visar sig att den inte hade nån effekt? Dör ni av skam då?
Handlar det om pengar, har ni inte råd med masker? Är det utseendet, är ni rädda att folk ska skratta? Det är uppriktigt intressant att veta varför det skulle vara så hemskt att bära ansiktsskydd?
Om hundra personer befinner sig i en butik och tre är smittade. Tror ni då att det är större eller mindre risk att smittan sprider sig om: A) noll personer bär mask, B) hundra personer bär mask.
Varför uppmanar ert FHM er att hosta i armvecket, hjälper inte mask så hjälper inte det heller? Varför bygger ni en hel strategi utgående ifrån att folk kan ta ansvar, tänka själv? Det har varit mycket tal om individens ansvar, det ligger på individen. Men hur ska det lyckas när individen tydligen är så dum så att den inte klarar av att använda ett munskydd?
Personligen tycker jag därför att det är bättre att lägga den gnuttan energi och engagemang på något som gör skillnad. Jag tror mig dock läsa att vissa här skulle känna det som upplyftande med mask och därför tycker jag att de som vill ska fortsätta eller börja med mask, av just dessa skäl, man ska inte underskatta den själsliga hälsan.
Jag håller med dig om att alla kommer nog inte sköta det.tusenett skrev:Grejen är att det handlar inte om att hantera dem korrekt under lite slipande. Det handlar om att hantera dem korrekt, undvika att ta på dem, byta när de ska bytas, ta av dem korrekt, slänga dem på rätt sätt, osv, osv, under timmar varje dag i veckor kanske månader under tiden man försöker leva sitt dagliga liv.
Frågan är om en hel befolkning och alla i befolkningen kommer göra det hela tiden. Lägg därtill att anledningen till att man gör det är inte för att man själv kommer drabbas annars, utan för att kanske någon annan okänd person annars riskerar drabbas.
De flesta kommer nog inte heller att behöva att ha dem på hela dagarna,
(jag har ju själv vårdat smittsamma patienter i flera år och använt både andningsmask och munskydd,inte så svårt att lära sig,dock lite jobbigare att andas i just andningsmask under lång tid plus att det kan bli lite varmt,munskydd är ingen större förändring med att bära bara vana)
Ja det kan nog vara så att vissa inte tänker så långt så att de tänker på att även om de smittar en okänd så kan den i sin tur smitta gamla älskade farmor på hemmet,och vissa tänker nog bara på sig själva, ja finns väl alla sorter.
Blir människor ordentligt informerade så att de förstår vilka, hur,när och varför de ska användas, så att de känner sig trygga med det, så tror jag att flertalet sköter det.
Ja ju fler som sköter det ju bättre effekt får det såklart och för varje förbättring mot smittspridningen ju bättre blir det ju för överlevnaden och företagen och även för de yngres framtid.
Halleluja
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Om du vet om (eller borde veta om) att du är smittsam men ignorerar det så kan du åtalas/stämmas. Det finns några sådan exempel det har skrivits om under sommaren/hösten. Jag har för mig att ett fall gäller en inom vården eller omsorgen som gick och jobbade trots ett positivt test.B brfbo skrev:Undrar hur det kan komma sig att vissa människor i dag lagligt kan strunta i restriktionerna, och då samtidigt riskerar ju dessa människor att smittan smittar andra med allvarliga följder som tom död.
Här borde det väl ändå finnas lagar som stoppar människor för att utsätta andra för allvarlig smitta?
eller?
Anses man vara fara för sig själv eller andra, så borde det ju gå att agera utifrån?
En jämförelse med förr för ex HIV så var det ju inte ok om en person levde väldigt vidlyftigt och inte brydde sig om/inte hade förstånd att skydda sig och andra så att den personen kunde sprida smitta,
då kunde den personen tvångsintas ex gula villan.
Jag förstår faktiskt inte varför man inte går in med tuffare åtgärder mot personer som struntar i restriktionerna.
Men om man inte är smittsam så är det inget brott att t.ex. gå nära någon annan.
Byggdam smittar inte, så är det mycket enklare att hantera masken rätt då.B brfbo skrev:Tycker att det är ganska fascinerande att vi här diskuterar om folk kan använda munskydd och många säger att det kommer folk inte kunna använda rätt.....?....
om vi smittas av corona.
Hur svårt kan det vara!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Om det var 100 personer i den lokala mataffären skulle jag inte gå in för då skulle det inte gå att hålla 2 m avstånd till andra i tillräcklig utsträckning. Definitivt ingen risk att bli smittad när folk inte går in när det är så mycket folk.F Finndjävel skrev:
Jag skulle då ha råd men det finns ju absolut familjer som inte har några 150-200 euro i månaden att köpa engångsmunskydd för. Jag skriver euro för att det alltså var vad en icke-svensk studie kom fram till som ett ett typfall.F Finndjävel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det är ju folk som har rapporterat hur det ser ut i Tyskland och Oslo. Varför tror du att svenskar skulle vara bättre på att hantera munskydd än vad människorna där är?B brfbo skrev:Jag håller med dig om att alla kommer nog inte sköta det.
De flesta kommer nog inte heller att behöva att ha dem på hela dagarna,
(jag har ju själv vårdat smittsamma patienter i flera år och använt både andningsmask och munskydd,inte så svårt att lära sig,dock lite jobbigare att andas i just andningsmask under lång tid plus att det kan bli lite varmt,munskydd är ingen större förändring med att bära bara vana)
Ja det kan nog vara så att vissa inte tänker så långt så att de tänker på att även om de smittar en okänd så kan den i sin tur smitta gamla älskade farmor på hemmet,och vissa tänker nog bara på sig själva, ja finns väl alla sorter.
Blir människor ordentligt informerade så att de förstår vilka, hur,när och varför de ska användas, så att de känner sig trygga med det, så tror jag att flertalet sköter det.
Ja ju fler som sköter det ju bättre effekt får det såklart och för varje förbättring mot smittspridningen ju bättre blir det ju för överlevnaden och företagen och även för de yngres framtid.
Halleluja![]()
Det var då ett djävla tjat om mask eller inte! För de som tror att de gör nytta, använd en sådan då!
Eller detta envisa stimmande om hårdare tag, lockdown, nedstängning och diverse andra drakoniska åtgärder.
Alla här som tycker att vi ska stänga ner, låsa in, straffa, begränsa osv, antar att ni själva inte har något emot att i förlängningen förlora jobb, inkomst, boende och ett ordnat liv när ekonomier kraschar och förtroendet rasar med följande instabilitet.
Era barn vars framtid kanske spolieras ur det här är det väl också ok att offra?.
Resultatet av åtgärder världen över kommer att ställa till med större problem än corona i sig själv.
Klart vi måste ändra grundlagen för att kunna begränsa människors frihet och rörlighet, naturligtvis kommer det aldrig att missbrukas, eller hur
Det enda vi tycks lära av historien är att vi inget lär oss av den.
Eller detta envisa stimmande om hårdare tag, lockdown, nedstängning och diverse andra drakoniska åtgärder.
Alla här som tycker att vi ska stänga ner, låsa in, straffa, begränsa osv, antar att ni själva inte har något emot att i förlängningen förlora jobb, inkomst, boende och ett ordnat liv när ekonomier kraschar och förtroendet rasar med följande instabilitet.
Era barn vars framtid kanske spolieras ur det här är det väl också ok att offra?.
Resultatet av åtgärder världen över kommer att ställa till med större problem än corona i sig själv.
Klart vi måste ändra grundlagen för att kunna begränsa människors frihet och rörlighet, naturligtvis kommer det aldrig att missbrukas, eller hur
Det enda vi tycks lära av historien är att vi inget lär oss av den.