Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
E Edgarsven skrev:
Det är inte direkt så att jag anser det vara dåligt att vara en foliehatt/konspirationsteoretiker. Den person i USA som troligen har högst IQ där (runt 200) har mycket lika åsikter som jag. Och det finns många många fler mycket smarta som är på min sida. Ge vaccinet till våra politiker först. Det blir en win-win. Funkar det så är det bra. Dör de så är ju det också bra.
Trump har inte 200. Han har ett IQ på 90.

• Haha
tanaris
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jag ska förklara. En riktig pandemilag kunde man tagit fram för mer än 10 år sedan då man borde vaknat upp efter SARS och MERS samt Ebola utbrotten och det diskuterades pandemier som kunde drabba världen.
Då borde tiden ha räckt till för det du beskrev.

Men det måste finnas en förklaring till varför man inte gjort det?
Jag vet värdet av vår grundlag men även svagheten i den vid kriser.
Eller har man något annat att ta till om vi inte får ordning på alla som mer eller mindre skiter i de råd vi får?

Jag är rätt säker på att i stort sett alla här på forumet snällt rättar sig efter råden och är inte vi som är problemet.
Jahapp, då ramlar vi tillbaka till något som framförts flera gånger under denna tråds liv, men vi som undrar får ju liksom aldrig något svar.
Vad ska vi använda denna grandiosa grundlagsändring till då?
Ska det införas krigslagar och undantagstillstånd varenda gång det kommer rapporter om ett epidemiskt utbrott?
Så man kan bura in folk, stänga in dem hemma, ställa upp de som bryter mot undantagstillståndet mot en husvägg och avrätta.

Tänk då på att detta kommer alltså ske i snitt två gånger om året då.
Det blir inte många dagar kvar av varje år för att sköta samhället och hålla hjulen igång då.

Jag tror fortfarande inte att det saknas lagar, utan det är först och främst kristallkulan vi måste hitta.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
S
Trumps IQ har än bedömare uppskattats till allt mellan 120 och 156, utifrån vad jag läst.

Till och med 120 låter orimligt högt för den galningen, men så lågt som 90 har jag inte sett någon bedömning kring. Varifrån kom den siffran?

Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Att 99% av befolkningen som använder mask gör de felaktigt är troligen en drastisk siffra, men troligen en stor majoritet iallafall häromkring.

• När man talar om hur bra maskerna (exempelvis det Ulltand hänvisar till om 70-90% riskminskning) är så talar man om FFP3. Är det det som gemene man använder eller är det vanligare med en tygtrasa eller liknande?
  • Mask med ventil skyddar den som bär den, men inte omgivningen. Visst kan man tro att om jag bär den så blir jag inte smittad, men 100% säker kan man inte vara
  • Masken ska sättas på med rena händer och sitta på plats, inte hänga på hakan. Hur många har den på hela tiden?
  • Masken ska inte användas för länge eller återanvändas. Hur gör gemene man med den saken?
  • Har man symptom så ska man stanna hemma, inte springa runt på stan med mask. När det gäller familjer där en person i gruppen har mask undrar man ju över varför. Borde den personen stannat hemma?
  • Många som använder mask kan hålla avstånd, men många tror att de kan bete sig som man gjorde för 1 år sen, så länge de har masken på (som de såklart drog upp från hakan alldeles nyss). Jag har sett beteendet flera gånger i butiker. Folk väntar på avstånd på att hyllan man ska hämta varor på blir tom, men snabbt rusar det fram någon med mask och trängs.

Så ser det iallafall ut bland de jag ser när jag rör mig runt i Stockholm. Det är möjligt att folk beter sig bättre på andra ställen i landet. Hur skulle du själv uppskatta användningen runtomkring dig? De som använder mask, har de vettiga masker, håller avstånd så gott det går och sköter hygien?
1 mina observationer i Göteborg är att maskanvändningen har ökat. Från nästan ingen, till några här och där. Kirurgvarianten är vanligare än ppf:ditot. Halsduksmaskanvändarna är i klar minoritet.

2 Jag är naturligtvis fullt medveten om att masken inte ensam är en garanti mot smitta. Däremot är den en av flera gemensamma åtgärder för att bromsa smittspridningen. Hittils är det bara här som jag hört hypotesen, att maskbärare inte är ansvarstagande medborgare utan antingen är sjuka eller tror sig inte behöva hålla avstånd. Ett helt obegripligt antagande.

3 jag bär mask där jag kan förvänta mig någon form av trängsel och även inomhus där många människor vistas, eftersom jag har
svårt att tro att viruset, likt andra mycket små partiklar, inte kan virvla runt i lokalen.
Jag har med mig en egen fickplunta, som jag använder flitigt. På jobbet använder jag en blomspruta för att rengöra de ytor jag kommer i kontakt med. Likadant gör jag på alla hotellrum jag tyvärr måste använda. Att ha den på hela tiden, är inget självändamål, utan den skall användas där risk för smittspridning förekommer.

4 Masken kan mycket väl återanvändas. Själv har jag flera stycken som jag alternerar med, så att de hinner torka ut och bli smittfria.
Hur gemene man gör, vet nog bara den gemene mannen och den versala kvinnan :D.

5 Mår man dåligt, skall man vara hemma. Det har gällt i alla tider. Inget nytt under solen där alltså! När jag och min bekant går på
stan, använder hon mask, eftersom hon är lite nojig, medans jag kör oskyddat. För finns igen risk för trängsel, ser jag inget behov av mask. I ditt exempel kan det vara så, att någon i familjen tillhör en riskgrupp och därför bär mask. Inte vidare klyftigt av de andra, då de kan smitta när de kommer hem istället (scyllum ed carybdis). Att människan är ett intelligent djur, har jag länge tvivlat
På.

6 att maskanvändningen skulle innebära fri lejd, har jag inte märkt något av ännu. Vi får se när användningen blir mer frekvent, vilket jag tror kommer innom en inte alltför avlägsen framtid, oberoende av vad Tegnell säger.

Och slutligen kan jag bara konstatera genom mina nyktra promenader genom centrala Göteborg, som jag beskrivit tidigare, att den av FHM:s observerade avståndsrekommendationsefterlevdnaden inte nått västkusten ännu, då oansvariga människor trängs i klungor lite här och var.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Snickerick skrev:
Trumps IQ har än bedömare uppskattats till allt mellan 120 och 156, utifrån vad jag läst.

Till och med 120 låter orimligt högt för den galningen, men så lågt som 90 har jag inte sett någon bedömning kring. Varifrån kom den siffran?
Intelligens och förnuft, är två helt skillda egenskaper.

Staffan

S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Intelligens och förnuft, är två helt skillda egenskaper.

Staffan
Nej, det är det faktiskt inte. Men oaktat det så var det alltså intelligens jag talade om i mitt inlägg. Det borde varit tydligt nog tänker jag.

Staffans2000
S Snickerick skrev:
Nej, det är det faktiskt inte. Men oaktat det så var det alltså intelligens jag talade om i mitt inlägg. Det borde varit tydligt nog tänker jag.
Säger du det. Då har vi nog olika erfarenheter.

Staffan

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
Alla människor har olika erfarenheter, men intelligens är detsamma oavsett erfarenhet.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är faktiskt en stor inskränkning av det vi brukar anse var mycket viktiga mänskliga rättigheter. Det går nu inte att demonstrera t.ex.
[länk]
Undrar hur det kan komma sig att vissa människor i dag lagligt kan strunta i restriktionerna, och då samtidigt riskerar ju dessa människor att smittan smittar andra med allvarliga följder som tom död.
Här borde det väl ändå finnas lagar som stoppar människor för att utsätta andra för allvarlig smitta?
eller?
Anses man vara fara för sig själv eller andra, så borde det ju gå att agera utifrån?

En jämförelse med förr för ex HIV så var det ju inte ok om en person levde väldigt vidlyftigt och inte brydde sig om/inte hade förstånd att skydda sig och andra så att den personen kunde sprida smitta,
då kunde den personen tvångsintas ex gula villan.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte går in med tuffare åtgärder mot personer som struntar i restriktionerna.

Staffans2000
Grundorsaken kallas röstfiske. Hade allt gått vägen, hade vår regering kunnat skina ikapp med höstsolen om två år. För när räkenskaperna summeras fick bara några tusen halvdöingar och lika många anonyma, lågavlönade åldringsvårdare ta ner skylten. Så länge Kreter och Pleter kunde fortsätta som om ingenting hänt, när resten av Europa låste in sig i sina jordkällare, (vilka idioter) var det en fullt acceptabel uppoffring för gemene man.
Nu kanske verkligheten kommer ikapp regeringen och dess verktyg. Vi får se.

Det vore ändå konstigt om jag har fel och det inte finns någon generallag att ta till vid oförutsedda händelser. Alltså inte en pandemi likt denna, för före den fick vi flera varningar. Nej, jag menar oförutsägbara på riktigt, som zombier eller små gröna män som anfaller huvudstaden. Vad skulle regeringen göra då? Utfärda nya rekommendationer efter sedvanlig remissrunda?

Staffan

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tja ha. Du Nissens (99%)
Har du överhuvudtaget läst inlägget du försöker raljera över?
Jag har sagt att mask är ett komplement. Inte att den är "fantastisk". Det är din ynkliga vantolkning. Alltså. Mask och avstånd skyddar bättre än bara det ena eller andra, framförallt för att det är för oss dödliga, svårt att veta om tillräckligt avstånd även kan hållad framöver. Till exempel i en affär.

Jag hörde precis på "Ekot" att WHO återigen uppmanade till maskanvändning med motiveringen -det fungerar, det fungerar! Men vad vet den lilla oseriösa och säkert nynazistiska föreningen. Kanske dags att du sprider visdomens ljus i deras dunkla håla?

Har du förstått nu då?

Staffan
Det var Ulltand som skrev att maskerna är ”förträffliga” i inlägget jag besvarade som du hoppade in i. Ja, 99% är en rimlig siffra, det krävs utbildning för att veta hur mask skall användas för att den skall fungera, och det är en relativt liten andel av befolkningen som har den utbildningen. Det är betydligt bökigare att få en mask att fungera än att göra det som är lätt och effektivt; att hålla avstånd.

Att masker inte gör någon skillnad beror mycket på att viruset sprids vid privata sammanhang och på krogen. Det är situationer där folk inte använder mask även om du har masktvång. Det är därför restriktionerna skruvades åt nu. Och det är delvis därför masktvång inte gör någon skillnad. Håller man avstånd så är mask också överflödig.

Vad gäller personangreppen du håller på med så säger dem mer om dig än du förmodligen inser.

Du har fortfarande inte svarat på varför viruset inte sprider sig mindre i länder med masktvång. Jag förstår att det är besvärande, men så ser verkligheten ut - oavsett vad du tycker.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ingen här som har påstått att det är bevisat att masker inte fungerar. Ingen har heller påstått att de inte ska användas inom vården. Det som framförs är att det inte är bevisat att masker har bra effekt på smittspridningen när de bärs av allmänheten. Fram med de där parallella studierna du verkar tycka behövs när något ska bevisas.

För tredje gången idag så hänvisar jag till [länk] där det klart framgår att det inte är något särskilt svenskt med att masker bland allmänheten inte är verkningsfulla.
"En sammanfattande artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature konstaterade i början av oktober att munskydd har en självklar plats inom sjukvården, men att det vetenskapliga underlaget på allmänt användande av munskydd fortfarande är ”rörigt, olikartat och ofta snabbt sammansatt”. "
Observera vetenskaplig tidskrift som inte är svensk och artikeln är inte heller skriven av en svensk.

Sluta upp med att påstå att det skulle vara något typiskt svenskt. Det är som sagt inte sant.

"– Jag förespråkar ödmjukhet i frågan, det finns inga starka bevis åt något håll och då är det upp till bedömningar, och man måste respektera de olika bedömningar som görs, säger Kjell Torén."
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är ingen här som har påstått att det är bevisat att masker inte fungerar. Ingen har heller påstått att de inte ska användas inom vården. Det som framförs är att det inte är bevisat att masker har bra effekt på smittspridningen när de bärs av allmänheten. Fram med de där parallella studierna du verkar tycka behövs när något ska bevisas.

För tredje gången idag så hänvisar jag till [länk] där det klart framgår att det inte är något särskilt svenskt med att masker bland allmänheten inte är verkningsfulla.
"En sammanfattande artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature konstaterade i början av oktober att munskydd har en självklar plats inom sjukvården, men att det vetenskapliga underlaget på allmänt användande av munskydd fortfarande är ”rörigt, olikartat och ofta snabbt sammansatt”. "
Observera vetenskaplig tidskrift som inte är svensk och artikeln är inte heller skriven av en svensk.

Sluta upp med att påstå att det skulle vara något typiskt svenskt. Det är som sagt inte sant.

"– Jag förespråkar ödmjukhet i frågan, det finns inga starka bevis åt något håll och då är det upp till bedömningar, och man måste respektera de olika bedömningar som görs, säger Kjell Torén."
BirgitS BirgitS skrev:

Det här med att inte ge rekommendation på att bära mask är väl i högsta grad svenskt!det är ju bara ytterst få andra länder som inte gör det.
I går i media(Tv) visade de på att kunniga gått igenom många studier som visade att det var svårt att göra studier på detta,
men att jag tror det var 3 av studierna som inte kunde visa att mask för allmänheten hade positiv effekt mot smittspridning och att
23 studier visade att det fanns skyddande effekt.

Dessutom har ju nu igår/idag även WHO gått ut med,och då även specifikt tagit upp och gett råd till Sverige,att munskydd ska användas osv när och hur.

Jag hoppas att någon annan än Tegnell nu går in och tar över den här frågan om munskydd och går ut till Sveriges befolkning och ger rekommendation om när,vilka och hur munskydd ska användas av oss alla,
jag tror att Tegnell har gjort sitt i den här frågan och han skulle inte kunna vara speciellt trovärdig om det var han som skulle gå ut med dessa rekommendationer till oss nu.

Att lägga prestige i en sådan här viktig fråga, hör inte hemma mitt i en pandemi! så vi får hoppas att det är slut med det!

• Gilla
Snickerick och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Det här med att inte ge rekommendation på att bära mask är väl i högsta grad svenskt!det är ju bara ytterst få andra länder som inte gör det.
I går i media(Tv) visade de på att kunniga gått igenom många studier som visade att det var svårt att göra studier på detta,
men att jag tror det var 3 av studierna som inte kunde visa att mask för allmänheten hade positiv effekt mot smittspridning och att
23 studier visade att det fanns skyddande effekt.

Dessutom har ju nu igår/idag även WHO gått ut med,och då även specifikt tagit upp och gett råd till Sverige,att munskydd ska användas osv när och hur.

Jag hoppas att någon annan än Tegnell nu går in och tar över den här frågan om munskydd och går ut till Sveriges befolkning och ger rekommendation om när,vilka och hur munskydd ska användas av oss alla,
jag tror att Tegnell har gjort sitt i den här frågan och han skulle inte kunna vara speciellt trovärdig om det var han som skulle gå ut med dessa rekommendationer till oss nu.

Att lägga prestige i en sådan här viktig fråga, hör inte hemma mitt i en pandemi! så vi får hoppas att det är slut med det!
Tror du verkligen att det är Tegnell som person som bestämmer?
Han är ansiktet utåt för en myndighet, en tjänsteman som gör sitt jobb. Det är stor skillnad på en sådan och tex en politiker. Tegnell förmedlar vad FHM har kommit fram till, han kör ju inte sitt eget race...

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det ”lustiga” är att personligen HAR jag nästan ett normalt liv fortfarande. Det är normalt för mig att inte besöka restauranger, barer eller konserter (för jag har inte råd). Det är normalt att inte gå på sportevenemang (för jag är inte intresserad). Det är normalt för mig att inte åka kollektivtrafik (för jag cyklar). Det är normalt för mig att jobba mycket hemifrån. Det är normalt för mig att inte resa utomlands (återigen, har inte råd).
Så, förutom att man inte umgås med släkten på midsommar och jul och sånt, så är skillnaden mot mitt normala liv tämligen minimal.
Nej knappast något lustigt.
Visst finns det de som tycker det liv vi har nu är normalt men då har man nog ett väldigt tråkigt och ensamt liv.

För att försöka förklara hur jag ser på det.
På jobbet träffar jag inte längre någon för att i grupp ta en fika och prata och umgås. Alla fikar numera på sina kontor de som är kvar. Många av de som kan i vår del av kontoren jobbar hemifrån ca 50%.eller mer.
Vi går aldrig ut och äter ihop längre.
Vi träffas inte i konferensrum för att ha möten längre, allt är digitalt.
Jag åker inte längre på tjänsteresor för att besöka andra kolleger i branchen och diskutera olika tekniska lösningar.
Inga mässbesök, inga konferenser. Jo jag har vart med på ett gäng digitala konferensen men fy katten vad menlösa de har blivit.
De styrelseuppdrag jag har är numera digitala, (vilket jävla ord) och vi träffades och hade trevligt tidigare.
Jag och frugan har avbokat alla resor med hotellövernattningar och restaurangbesök.
Förra november var vi i Stockholm och var på Ola Salos underbara show. Inget sådant finns kvar.
Träffar inte svärmor längre för att ta en fika mm. Hon får sitta själv. Frugan ringer varje dag till henne istället.
Inga kommande träffar av goda vänner utan blir via mobilen, hej hej ,hemskt mycket hej.
Inga utlandssemestrar, allt vi bokade i våras är avbokat.
Inga julbord ingen personalfest, Ingen tomte ihop med barnbarn
Inget inget inget.

Jo vi lever fortfarande men ett väldigt gråare liv.
Jo vi badar i handsprit och öppnar dörrar med armbågar. Går omvägar i livsmedelsbutiken när vi ser en annan mänska. vänder bort huvudet då den vi möter kan vara smittad.
Jo jag och frugan har en bra relation men jag tror många kommer gå skilda vägar då man slits mycket mer mot varandra i detta nya "normala helvete".

En jävla mardröm, knappast ett normalt liv i mina ögon.
Tycker ni det är normalt liv så fortsätt med det ni.
Jag hoppas innerligt att få tillbaka mitt liv.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Minskad rörlighet på fritiden tycks heller inte ha så stor effekt då den kurvan inte riktigt sammanfaller med pausen mellan de två ”smittvågorna”? :thinking:
[bild]
Snygg grafik baserad på Googles "Detaljhandel och rekreation”, men gamla siffror. Skulle vilja se färska siffror.
Man kan stega fram dag för dag på SVTs sida.
Källa: Kvartalsrapport corona SVT
Ja snygg grafik!
Får mig att tänka på Hans Rosling, som tyvärr lämnade oss för några få år sedan, han hade säkert varit en tillgång för oss nu i coronatider, så fantastiskt kunnig och duktig på att förklara så att folk lyssnade och förstod, han använde sig också av egen snygg grafik!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.