Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
K Kreutzer skrev:
Det är hög tid att regeringen, Stefan Löfven och Lena Hallengren, sätter ner foten, och lyssnar på WHO, ECDC och andra länders experter. Det är inte alltid vi är bäst i världen. Att hävda att Folkhälsomyndighetens strategi är bra är en lögn. Även om munskydden ”bara” kan rädda några hundratal människoliv i Sverige är det värt att rekommendera dem.

Gösta Gahrton
emeritus professor i medicin, Karolinska institutet
Efter succen med Macchiarini följer han upp med "Karolinskas huskurer mot Corona" LMAO

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
harry73
K Kreutzer skrev:
Det är hög tid att regeringen, Stefan Löfven och Lena Hallengren, sätter ner foten, och lyssnar på WHO, ECDC och andra länders experter. Det är inte alltid vi är bäst i världen. Att hävda att Folkhälsomyndighetens strategi är bra är en lögn. Även om munskydden ”bara” kan rädda några hundratal människoliv i Sverige är det värt att rekommendera dem.

Gösta Gahrton
emeritus professor i medicin, Karolinska institutet
Tjeckien var ju en av de lysande exempel på länder som lyckades bra i april. Nu har Tjeckien gått oss i totalt antal dödsfall, och hade de precis en topp som mer liknar Belgien.
Betyder det att Sverige minskade antal dödsfall så mycket som möjligt?
Nej, troligtvis inte, men det betyder i alla fall att vi lyckades kapa toppen en hel del (minst 50%) och sedan tillät vi en del smittspridning under sommaren, när immunförsvaret är på topp, och nu när smittan blossar upp igen, verkar det gå lite långsammare än i april, och jag tror fortfarande att vi inte kommer att hamna på samma nivå som i våras (även om det finns en risk att framtiden kommer att motbevisa mig)

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Ok jag ger mig.
Jag hade totalt fel. (du har helt rätt)

Det är nog så att ingen egentligen vill bli av med detta elände.
Få kommer vilja vaccinera sig man kan bli sjuk.
Inte gynna multinationella läkemedelsföretag.
Ingen vill använda munskydd för då kan man bli sjuk
Ingen är beredd att ta en pandemilag när vi har en pandemi. Friheten är mer värd (vilken frihet?)
Många skiter fullkomligt i de råd vår regering ger. (inte någon här på forumet, här är vi plikttrogna)

Nej det får nog bli COVID-20 och 21 också.
Eller den kanske ska kallas MINK-21

Jag pessimistisk, aldrig, jag lever fortfarande på tron om mirakel.
Jo jag garanterar, det är noll alkohol, det är ju måndag. (eller är det dimman av all handsprit?)

Nej nu sviker jag er, dags att laga mat.
Ni får gärna komma med förslag hur vi ska återfå ett normalt liv igen.
Jag hittar inte inlägget detta skulle vara ett svar på?

Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela resonemanget att masker inte fungerar är bara önsketänkande av individer som inte kan inse att Sverige kan göra fel. Så när Sverige ändå gör fel, fabriceras närmast religiös förklaringar eller enkla hittepåfakta (dina 99%), som alla i gruppen sväljer med hull och hår. "Att masker inte fungerar, är bevisat", är lite av en favorit. Det man ogärna vill höra, är att i alla andra smmanhang krävs det parallella studier med "sockerpillerätande" nationer, för att något sånär säkerställa att resultatet är riktigt. Men icke här.

Staffan
Ett långt nonsensinlägg som inte besvarade den enda enkla frågan jag ställde:

Om maskerna är så fantastiska, varför fungerar de inte i länderna med masktvång?

Det finns ett enda svar på det: maskerna hjälper ingenting för allmänheten.

• Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nu har vi gått från 50 till 300 och åter till 50 och nu 8. Den långsiktiga strategin?

Norge satte 2 från början,
Och vad satte vår granne i öster som hyllas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Om maskerna är så fantastiska, varför fungerar de inte i länderna med masktvång?

Ingen ide att diskutera mask med dessa som har som tro att allt som kommer från FHM eller Regering är sagor och alla konspirerar för att Sverige ska gå under.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
E Edgarsven skrev:
Det är inte direkt så att jag anser det vara dåligt att vara en foliehatt/konspirationsteoretiker. Den person i USA som troligen har högst IQ där (runt 200) har mycket lika åsikter som jag. Och det finns många många fler mycket smarta som är på min sida. Ge vaccinet till våra politiker först. Det blir en win-win. Funkar det så är det bra. Dör de så är ju det också bra.
Det är tämligen välkänt att hög IQ inte på något sätt är ett skydd mot kognitiv bias. Finns många exempel på motsatsen.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
TT har gjort en sammanställning med 14 åtgärder som regeringen inte kan besluta om: [länk]
Kan ju vara bra att veta så att man inte har för stora förhoppningar om vad som kan göras.

Det kommer alltså inte att bli utegångsförbud eftersom det strider mot grundlagen osv..
LIte dålig rubrik på artikeln kan jag tycka. Av de 14 åtgärder som räknas upp så kunde faktiskt 5 användas

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hela resonemanget att masker inte fungerar är bara önsketänkande av individer som inte kan inse att Sverige kan göra fel. Så när Sverige ändå gör fel, fabriceras närmast religiös förklaringar eller enkla hittepåfakta (dina 99%), som alla i gruppen sväljer med hull och hår. "Att masker inte fungerar, är bevisat", är lite av en favorit. Det man ogärna vill höra, är att i alla andra smmanhang krävs det parallella studier med "sockerpillerätande" nationer, för att något sånär säkerställa att resultatet är riktigt. Men icke här.

Staffan
Att 99% av befolkningen som använder mask gör de felaktigt är troligen en drastisk siffra, men troligen en stor majoritet iallafall häromkring.

• När man talar om hur bra maskerna (exempelvis det Ulltand hänvisar till om 70-90% riskminskning) är så talar man om FFP3. Är det det som gemene man använder eller är det vanligare med en tygtrasa eller liknande?
  • Mask med ventil skyddar den som bär den, men inte omgivningen. Visst kan man tro att om jag bär den så blir jag inte smittad, men 100% säker kan man inte vara
  • Masken ska sättas på med rena händer och sitta på plats, inte hänga på hakan. Hur många har den på hela tiden?
  • Masken ska inte användas för länge eller återanvändas. Hur gör gemene man med den saken?
  • Har man symptom så ska man stanna hemma, inte springa runt på stan med mask. När det gäller familjer där en person i gruppen har mask undrar man ju över varför. Borde den personen stannat hemma?
  • Många som använder mask kan hålla avstånd, men många tror att de kan bete sig som man gjorde för 1 år sen, så länge de har masken på (som de såklart drog upp från hakan alldeles nyss). Jag har sett beteendet flera gånger i butiker. Folk väntar på avstånd på att hyllan man ska hämta varor på blir tom, men snabbt rusar det fram någon med mask och trängs.

Så ser det iallafall ut bland de jag ser när jag rör mig runt i Stockholm. Det är möjligt att folk beter sig bättre på andra ställen i landet. Hur skulle du själv uppskatta användningen runtomkring dig? De som använder mask, har de vettiga masker, håller avstånd så gott det går och sköter hygien?

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Tegnell skulle nog bra av att erkänna den andravåg som vi enligt honom inte skulle få och inte har.
Och kanske även att belastningen på sjukvården är hög vilket han inte ens ville medge så sent som förra veckan.
T.o.m. Tump har ju nästan erkänt sig besegrad.
Så här ser icke-andravågen ut i Skåne 10 nov. Och idag 6 dagar senar är stapeln över 150 inlagda!.
[bild]
Någon som vet på vilka grunder rapporteringen görs? Alltså, är alla i statistiken inlagda pga att de är svårt covidsjuka eller ligger en del inne av andra orsaker (trafikolyckor, lårbensbrott, blindtarmsoperation mm) och har testat positivt för Corona?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Jag funderar med mina skraltiga poäng i juridik och problematiken en del verkar känna här tråden med att grundlagen jobbar emot deras önskningar.

Vad tror ni om att vi startar ett krig? För visst fasen är det väl så att i krigssituation kan vi införa det så eftertraktade utegångsförbudet? Då kommer vi ju runt den juridiska problematiken.
Lite påpassligt kanske vi kunde göra en framstöt mot Danmark för att ge igen för Stockholms Blodbad som jubilerar? Där kan vi prata om "NEVER FORGET" (om vi hade haft sociala medier på den tiden).

• Haha
  • Gilla
Gammelnörden och 8 till
  • Laddar…
Minskad rörlighet på fritiden tycks heller inte ha så stor effekt då den kurvan inte riktigt sammanfaller med pausen mellan de två ”smittvågorna”? :thinking:
Färgglad tidslinjegraf som visar rörlighet för det andra kvartalet med varje prick som representerar ett lands dagliga aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygg grafik baserad på Googles "Detaljhandel och rekreation”, men gamla siffror. Skulle vilja se färska siffror.
Man kan stega fram dag för dag på SVTs sida.
Källa: Kvartalsrapport corona SVT

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
S
Att masker hjälper råder det ingen tvekan om.

Den tyska staden Jena är ett tydligt exempel, de införde mask-krav i april och hade sedan en smittspridning som låg 40% under jämförbara tyska städer.

En mask gör ungefär samma nytta som att använda armbågen då man nyser.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:

Tja ha. Du Nissens (99%)
Har du överhuvudtaget läst inlägget du försöker raljera över?
Jag har sagt att mask är ett komplement. Inte att den är "fantastisk". Det är din ynkliga vantolkning. Alltså. Mask och avstånd skyddar bättre än bara det ena eller andra, framförallt för att det är för oss dödliga, svårt att veta om tillräckligt avstånd även kan hållad framöver. Till exempel i en affär.

Jag hörde precis på "Ekot" att WHO återigen uppmanade till maskanvändning med motiveringen -det fungerar, det fungerar! Men vad vet den lilla oseriösa och säkert nynazistiska föreningen. Kanske dags att du sprider visdomens ljus i deras dunkla håla?

Har du förstått nu då?

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Anser du att virusen som åstadkommer SARS och MERS inte heller är "utrotade"?
Dom blev inte utrotade.
MERS finns kvar.
SARS hade svag smittsamhet och dog av sig självt, blev ej utrotat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.