2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Så du menar att det är rätt att omväxlande stänga ner hela samhällen och öppna upp dem?Ulltand skrev:
Precis sånt som gör att folk struntar i restriktioner.
Men att ändra gränsen för vissa saker vid behov är inte att tokstänga och öppna omväxlande.
Förutom det självklara att det är ett regeringsbeslut och inte FHM:s.
Typ så ja. Jag tänker de fyra typerna av förkylningscorona har alla varit utsatta av från barnsben och en infektion blir därför sällan livshotande även om du är gammal och skör. När det nu kommer en ny typ behöver den inte vara faktiskt farligare, bara det att det inte existerar någon immunitet.Ulltand skrev:
De övriga förkylningscorona var också nya en gång i tiden, men när de debuterade var en mindre andel av befolkningen gammal och skör och andelen som dog i infektionssjukdomar mycket högre. Se på afrika och Indien idag.
Kan du förklara varför maskerna inte fungerar i länder med masktvång? Jag har frågat dig flera gånger, men får aldrig någon begriplig förklaring. Nu säger du igen att de är förträffliga. Mycket märkligt.Ulltand skrev:
Vi läste den ju tillsammans här för några dagar sedan ? Har du glömt? Jag tror det var 9 nya studier som visade munskyddens förträfflighet.
BO relateterade till ett 40 tal.
Det är lite som klimatdebatten. Studie efter studie visar samma sak. Men det det har ingen påverkan på klimatförnekare. De söker sin egen sanning.
LOl är du lite stött?tusenett skrev:
Eftersom det är så välkänt men du ändå hade missat det så får jag väl göra mitt jobb och hitta källan.
Men du har rätt, även den som säger att jorden är rund måste kunna bevisa det för flat earthers
H hapazard skrev:Typ så ja. Jag tänker de fyra typerna av förkylningscorona har alla varit utsatta av från barnsben och en infektion blir därför sällan livshotande även om du är gammal och skör. När det nu kommer en ny typ behöver den inte vara faktiskt farligare, bara det att det inte existerar någon immunitet.
De övriga förkylningscorona var också nya en gång i tiden, men när de debuterade var en mindre andel av befolkningen gammal och skör och andelen som dog i infektionssjukdomar mycket högre. Se på afrika och Indien idag.
Men jösses! Om många dör ÄR det farligt!
Om det är lika dödligt i framtiden är en helt annan sak som vi inte vet så mycket om.
Hela resonemanget att masker inte fungerar är bara önsketänkande av individer som inte kan inse att Sverige kan göra fel. Så när Sverige ändå gör fel, fabriceras närmast religiös förklaringar eller enkla hittepåfakta (dina 99%), som alla i gruppen sväljer med hull och hår. "Att masker inte fungerar, är bevisat", är lite av en favorit. Det man ogärna vill höra, är att i alla andra smmanhang krävs det parallella studier med "sockerpillerätande" nationer, för att något sånär säkerställa att resultatet är riktigt. Men icke här.Nissens skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Inser du skillnaden mellan orden "farligare" och "farligt"?Ulltand skrev:
Att något inte är farligare än något annat innebär faktiskt inte att det inte är farligt.
Läs om vad hapazard skrev.
Européer på 1500-talet ansåg att mässling var en ofarlig barnsjukdom men när de tog med sig mässling till Amerika så kom viruset till en grupp som saknade immunitet och då upplevdes det som mycket farligt. Men naturligtvis hade inte själva viruset ändrat sig under båtresan utan det var ju fortfarande lika farligt eller ofarligt.
Ja exakt så. Notera att jag inte skriver att det är så, för det kan nog ingen veta idag, men jag tycker det är en intressant tanke. Om inte annat skulle det innebära att det inte skulle vara något större problem om viruset fortsatte cirkulera, bara de allra flesta fått vaccin eller utsätts på annat sätt.BirgitS skrev:
Inser du skillnaden mellan orden "farligare" och "farligt"?
Att något inte är farligare än något annat innebär faktiskt inte att det inte är farligt.
Läs om vad hapazard skrev.
Européer på 1500-talet ansåg att mässling var en ofarlig barnsjukdom men när de tog med sig mässling till Amerika så kom viruset till en grupp som saknade immunitet och då upplevdes det som mycket farligt. Men naturligtvis hade inte själva viruset ändrat sig under båtresan utan det var ju fortfarande lika farligt eller ofarligt.
Vi kan väl komma överens om att när du påstår något i fortsättningen så bidrar du med källa för ditt påstående istället för att du försöker vända på bevisbördan och kräva källa för motsatsen?Ulltand skrev:
Vad tror du om det? Låter inte det som en bra idé?
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, det är ingen här som har påstått att det är bevisat att masker inte fungerar. Ingen har heller påstått att de inte ska användas inom vården. Det som framförs är att det inte är bevisat att masker har bra effekt på smittspridningen när de bärs av allmänheten. Fram med de där parallella studierna du verkar tycka behövs när något ska bevisas.Staffan2000 skrev:
Hela resonemanget att masker inte fungerar är bara önsketänkande av individer som inte kan inse att Sverige kan göra fel. Så när Sverige ändå gör fel, fabriceras närmast religiös förklaringar eller enkla hittepåfakta (dina 99%), som alla i gruppen sväljer med hull och hår. "Att masker inte fungerar, är bevisat", är lite av en favorit. Det man ogärna vill höra, är att i alla andra smmanhang krävs det parallella studier med "sockerpillerätande" nationer, för att något sånär säkerställa att resultatet är riktigt. Men icke här.
Staffan
För tredje gången idag så hänvisar jag till https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona där det klart framgår att det inte är något särskilt svenskt med att masker bland allmänheten inte är verkningsfulla.
"En sammanfattande artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature konstaterade i början av oktober att munskydd har en självklar plats inom sjukvården, men att det vetenskapliga underlaget på allmänt användande av munskydd fortfarande är ”rörigt, olikartat och ofta snabbt sammansatt”. "
Observera vetenskaplig tidskrift som inte är svensk och artikeln är inte heller skriven av en svensk.
Sluta upp med att påstå att det skulle vara något typiskt svenskt. Det är som sagt inte sant.
"– Jag förespråkar ödmjukhet i frågan, det finns inga starka bevis åt något håll och då är det upp till bedömningar, och man måste respektera de olika bedömningar som görs, säger Kjell Torén."
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Fast det har konstaterats flera gånger i tråden att mask fungerar, om den hanteras rätt, och att tillräckligt många bär dem.Staffan2000 skrev:
Hela resonemanget att masker inte fungerar är bara önsketänkande av individer som inte kan inse att Sverige kan göra fel. Så när Sverige ändå gör fel, fabriceras närmast religiös förklaringar eller enkla hittepåfakta (dina 99%), som alla i gruppen sväljer med hull och hår. "Att masker inte fungerar, är bevisat", är lite av en favorit. Det man ogärna vill höra, är att i alla andra smmanhang krävs det parallella studier med "sockerpillerätande" nationer, för att något sånär säkerställa att resultatet är riktigt. Men icke här.
Staffan
Frågan är ju snarare om det är ett kostnadseffektivt sätt att hindra smittspridning? Jag har för mig att jag läst att man räknat på att man skulle behöva ha 10000 maskbärande för att förhindra ett smittotilfälle, men jag kan inte hitta länken. Jag har också sett uträkningar där det konstaterades att det kunde kosta mellan 1500-2000 kr/månad för en familj för att köpa munskydd av rätt sort. Det betyder att varje minskat smittotilfälle kostar 4-5 miljoner. Vem ska betala för det?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Trött, man blir trött på att läsa inlägg i tråden av forumister som tror att dom diskuterar men vars inlägg i tråden är i klass med Trumps twitterflöde. Och när man faktagranskar och önskar diskussionsvärdiga svar med fakta att ta ställning till så får man sig en släng av mobbarsleven av en defensiv, faktadement, offerkofta tjockare än ullen på det där fåret som levt vilt 6 år i grotta.Ulltand skrev:
Följ rekommendationerna, sluta jaga upp er, sluta med den extremt intensiva rapporteringen i klick-medier. Då slipper vi kanske vårda folk med mer ångest än covid-symptom också.optimum skrev:
Frågan är hur många procent det är av alla inlagda...
Det är hur som helst det närmaste vi skulle komma ett normalt liv och hur vi snabbast går tillbaka till det vanliga igen.
Men sen inser ju jag att det är på tok för sent nu. Maskineriet är i full gång och kommer inte kunna hejdas förrän vi alla insett att vi kommer få leva med det här viruset nu och för alltid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
TT har gjort en sammanställning med 14 åtgärder som regeringen inte kan besluta om: https://www.svd.se/atgarderna-regeringen-inte-kan-ta-mot-smittan
Kan ju vara bra att veta så att man inte har för stora förhoppningar om vad som kan göras.
Det kommer alltså inte att bli utegångsförbud eftersom det strider mot grundlagen osv..
Kan ju vara bra att veta så att man inte har för stora förhoppningar om vad som kan göras.
Det kommer alltså inte att bli utegångsförbud eftersom det strider mot grundlagen osv..
Det är hög tid att regeringen, Stefan Löfven och Lena Hallengren, sätter ner foten, och lyssnar på WHO, ECDC och andra länders experter. Det är inte alltid vi är bäst i världen. Att hävda att Folkhälsomyndighetens strategi är bra är en lögn. Även om munskydden ”bara” kan rädda några hundratal människoliv i Sverige är det värt att rekommendera dem.
Gösta Gahrton
emeritus professor i medicin, Karolinska institutet
Gösta Gahrton
emeritus professor i medicin, Karolinska institutet