2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Vi och andra länder fick ner smittspridningen i våras utan maskanvändning så du har helt rätt i att en vändande kurva inte är ett bevis för att mask fungerar.optimum skrev:
Belgien och Frankrike har infört många åtgärder för att få ner antalet nya fall. Mask infördes för några månader sen men det är först när andra restriktioner har införts som man ser att kurvan vänder.
Detta sista stycket i SVT-artikeln borde många läsa:BirgitS skrev:
”Jag förespråkar ödmjukhet i frågan, det finns inga starka bevis åt något håll och då är det upp till bedömningar, och man måste respektera de olika bedömningar som görs, säger Kjell Torén”
Jasså?Ulltand skrev:
”Norge förlänger förbudet för evenemang med över 500 deltagare fram till den 1 september, det meddelade landets kulturminister Abid Raja under en presskonferens på lördagen. ”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norge-forlanger-forbudet-for-stora-folksamlingar-till-september
”Öppnar inte upp för större evenemang, maxantalet är 200 personer. För privata sammanhang är rekommendationen 20 personer.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/de-har-restriktionerna-galler-i-vara-nordiska-grannlander
BirgitS skrev:
Vi läste den ju tillsammans här för några dagar sedan ? Har du glömt? Jag tror det var 9 nya studier som visade munskyddens förträfflighet.
BO relateterade till ett 40 tal.
Det är lite som klimatdebatten. Studie efter studie visar samma sak. Men det det har ingen påverkan på klimatförnekare. De söker sin egen sanning.
Kan du precisera ditt "jasså" som är obegripligt i sammanhanget.tusenett skrev:Jasså?
”Norge förlänger förbudet för evenemang med över 500 deltagare fram till den 1 september, det meddelade landets kulturminister Abid Raja under en presskonferens på lördagen. ”
[länk]
”Öppnar inte upp för större evenemang, maxantalet är 200 personer. För privata sammanhang är rekommendationen 20 personer.”
[länk]
I övrigt har jag inga kommentarer till dina siffror som jag inte känner i detalj.
Det ”lustiga” är att personligen HAR jag nästan ett normalt liv fortfarande. Det är normalt för mig att inte besöka restauranger, barer eller konserter (för jag har inte råd). Det är normalt att inte gå på sportevenemang (för jag är inte intresserad). Det är normalt för mig att inte åka kollektivtrafik (för jag cyklar). Det är normalt för mig att jobba mycket hemifrån. Det är normalt för mig att inte resa utomlands (återigen, har inte råd).optimum skrev:
Så, förutom att man inte umgås med släkten på midsommar och jul och sånt, så är skillnaden mot mitt normala liv tämligen minimal.
Då skulle vi nog få hitta andra vägar, att stänga av samhället och isolera sig regelbundet på det sätt som skulle krävas, tror jag vare sig civilisationen eller individen klarar speciellt många gånger. Det blir snabbt Mad Max efter det.Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Och Finland har 50 % av en arenas sittplatser. Är det bättre att vi har det hela tiden?Ulltand skrev:
300 har det väl dessutom aldrig hunnit bli någonstans.
Norge har ju ändrat storlek på sammankomster flera gånger.
I juni förlängdes gränsen på 500 personer vid evenemang.
I augusti fick man vara max 20 personer som samlades privat i Bergen.
I september var det 200 personer vid evenemang som gällde.
I september införde Oslo en gräns på 10 pers. för privata sammankomster.
För ung. 10 dagar sen införde de en gräns på 20 personer för privata sammankomster.
Anser du att det är en långsiktig strategi?
Samma antal hela tiden?
Ser inte till 2 någonstans.
BirgitS skrev:
Och Finland har 50 % av en arenas sittplatser. Är det bättre att vi har det hela tiden?
300 har det väl dessutom aldrig hunnit bli någonstans.
Norge har ju ändrat storlek på sammankomster flera gånger.
I juni förlängdes gränsen på 500 personer vid evenemang.
I augusti fick man vara max 20 personer som samlades privat i Bergen.
I september var det 200 personer vid evenemang som gällde.
I september införde Oslo en gräns på 10 pers. för privata sammankomster.
För ung. 10 dagar sen införde de en gräns på 20 personer för privata sammankomster.
Anser du att det är en långsiktig strategi?
Samma antal hela tiden?
Ser inte till 2 någonstans.
Du missar min poäng.
"FHM detta är ett maraton och vi måste sätta upp en startergi som håller över tiden. Andra länder gör fel som som tokstänger och öppnar etc"
Andra länder gör rätt och det tvingas Sverige till nu också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Menar du den amerikanska listan med studier?Ulltand skrev:
Vi läste den ju tillsammans här för några dagar sedan ? Har du glömt? Jag tror det var 9 nya studier som visade munskyddens förträfflighet.
BO relateterade till ett 40 tal.
Det är lite som klimatdebatten. Studie efter studie visar samma sak. Men det det har ingen påverkan på klimatförnekare. De söker sin egen sanning.
Det var ju inte precis så mycket nya studier där, bl.a. så var ju den tyska studien från i våras med där och frisörerna var ju också i våras. Sen var det ju en vinklad lista där man bara tog med de studier som visade det man ville (mer eller mindre bra). Så inget nytt och revolutionerande där. Inte ens att munskydd skulle vara förträffliga.
Då var ju min länk till SVT betydligt bättre som tog upp studier både för och emot.
Än en gång från den sidan.
"– Jag förespråkar ödmjukhet i frågan, det finns inga starka bevis åt något håll och då är det upp till bedömningar, och man måste respektera de olika bedömningar som görs, säger Kjell Torén."
Argumentationsfel, omvänd bevisbörda. Läs gärna på om argumentationsfelet omvänd bevisbörda.Ulltand skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel
Du påstår att det är 2 så då är det upp till dig att bevisa att så är fallet, inte tvärtom. Gör om, gör rätt.