2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håller helt med dig. Dvs i teorin. Men, låt oss säga att den kom vart tionde eller femte år? Vart skulle gränsen gå?D djac skrev:Jag kan rätta mig efter rekommendationerna men jag skulle inte rösta på ett fundamentalistist parti som ville införa några radikala undantagslagar, fömodligen med någon flummig skrivning om när de kan sätta in åtgärder. Sannolikt tillsammans med stränga övervaknings och datainsamlingslättnader för att kunna genomföra.
Nä du, då tar vi en influensa vart 100 år istället.
Staffan
Möjligen fungerar Astras vaccin även mor MERSBirgitS skrev:
Förutom att det inte finns något MERS-vaccin vad jag vet så sprids det ju i länder som inte har så utbyggd sjukvård för de sämst ställda. Saudiarabien är ju ett rikt land i sig men gästarbetarna lever ju rätt miserabelt, som jag har förstått det, och det är väl sådana som har hand om kamelerna. Det är ju också få som insjuknar (några hundratal om året) vilket kanske gör att intresset för att betala för en vaccinering är lågt. [länk]
.
70-90 % skydd om alla anväder munskydd enligt BO. I så fall ett mycket bra sätt att bromsa smittan i tajta miljöer. Affärer kollektivtrafik osv,
Så varför inte? Ptja Tegnell har ju sagt att de är en värdelös kulturgrej,.
Det kostar många människor livet!
Så varför inte? Ptja Tegnell har ju sagt att de är en värdelös kulturgrej,.
Det kostar många människor livet!
Men måste detta dras upp om och igen? Titta på länder som haft krav på munskydd sedan i våras, det finns både dom som haft stigande såsom stabilt låg smitta. Det finns inget som talar för att det i praktiken gör varken till eller från med munskydd, däremot verkar det tydligt vara så att när befolkningen inser allvaret och begränsar sitt umgänge får man smittan under kontroll. Så låt oss hoppas på det.Ulltand skrev:
Ok jag ger mig.D djac skrev:Jag kan rätta mig efter rekommendationerna men jag skulle inte rösta på ett fundamentalistist parti som ville införa några radikala undantagslagar, fömodligen med någon flummig skrivning om när de kan sätta in åtgärder. Sannolikt tillsammans med stränga övervaknings och datainsamlingslättnader för att kunna genomföra.
Nä du, då tar vi en influensa vart 100 år istället.
Jag hade totalt fel. (du har helt rätt)
Det är nog så att ingen egentligen vill bli av med detta elände.
Få kommer vilja vaccinera sig man kan bli sjuk.
Inte gynna multinationella läkemedelsföretag.
Ingen vill använda munskydd för då kan man bli sjuk
Ingen är beredd att ta en pandemilag när vi har en pandemi. Friheten är mer värd (vilken frihet?)
Många skiter fullkomligt i de råd vår regering ger. (inte någon här på forumet, här är vi plikttrogna)
Nej det får nog bli COVID-20 och 21 också.
Eller den kanske ska kallas MINK-21
Jag pessimistisk, aldrig, jag lever fortfarande på tron om mirakel.
Jo jag garanterar, det är noll alkohol, det är ju måndag. (eller är det dimman av all handsprit?)
Nej nu sviker jag er, dags att laga mat.
Ni får gärna komma med förslag hur vi ska återfå ett normalt liv igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Å andra sidan skulle det ju inte fungera att stänga ner länder hårt ett år vart femte år heller. Det skulle bli sådana ekonomiska problem. Det är väl snarare då så att i det fallet skulle det redan finnas väl inarbetade rutiner om hur man ska agera så att det inte behövs några särskilda pandemilagar. Alla vet sen barnsben att vart 5:e år eller så får man stänga ner landet och leva med liten kontakt med andra. Det innebär att det finns få restauranger, hotell, teatrar osv., och de som finns är dyra eftersom ägarna och de anställda måste samla i ladorna för att klara att stänga igen helt 1-2 år då och då.Staffan2000 skrev:
Jag tror fortfarande att detta coronavirus inte är farligare än de övriga egentligen, bara det att det inte existerade någon (eller iaf mycket begränsad) immunitet mot detta.optimum skrev:
Nja, jag har läst om variant på förkylning men spelar inte någon större roll. Elände som elände.
Vi har redan 4 olika coronavirus som tydligen ger förkylningar.
Vi får hoppas det muterar till något snällare.
Men om alla som reser till andra länder vaccinerar sig borde man kunna bli av med den formen av smittspridning och då kanske få väck det genom flockimmunitet inom länderna.
Men det finns så många som vägrar vaccin att det nog är en våt dröm.
Jag minns knappt livet som det var för ett år sedan, helt ovetandes då om denna skit vi nu sitter i.
Allt är avbokat.
Jag hoppas jag snart vaknar upp och ser det som en vidrig dröm.
Ulltand skrev:
Jag lyssnade på FHM på radion nyss. Smittspridningen är störst vid tillfällen där ingen använder mask, i privata sammanhang och på party/krogen. I kollektivtrafiken är smittspridningen marginell.optimum skrev:
Känns som en bra motivering till att mask även om den hade funkat, inte påverkar smittspridningen. Det bekräftas ju också i de länder som har masktvång - de har ändå stor smittspridning.
Hur tänker du nu? Det är inte farligare men det finns ingen immnunitet så måga dör?H hapazard skrev:
Typ det var ett helt ofarligt virus för de som var immuna vilket ingen var och alla dog?
Finns inget som säger att den tar slut.Staffan2000 skrev:
Vi är nu i andra vågen och troligen kommer tredje.
Med så många som inte är intresserade av vaccin kommer den fjärde, femte och sjätte också.
Immunitet via antikroppar har inte bevisats vara så hållbar lösning.
Eller så blir det vi som tar vaccin som kommer överleva och slippa multipla covid, vem vet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BO = BarnombudsmannenUlltand skrev:
En sammanfattande artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature konstaterade i början av oktober att munskydd har en självklar plats inom sjukvården, men att det vetenskapliga underlaget på allmänt användande av munskydd fortfarande är ”rörigt, olikartat och ofta snabbt sammansatt”.
...
–Tre mindre studier i Asien räcker inte för att säga att munskydd till alla är bra. I dagsläget finns det inga bra stora studier gjorda i västvärlden, säger Kjell Torén, överläkare vid Sahlgrenska sjukhuset och forskare i samhällsmedicin och folkhälsa vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs Universitet
...
–Vi kan se att krav på munskydd kan kosta en familj i Europa mellan 150-200 euro per månad om de använder engångsmunskydd enligt rekommendationerna, så det är en kostnadsfråga att ta in när man som myndighet rekommenderar en sån här åtgärd, säger Juan Jesus Carrero.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjalper-munskydd-mot-corona
Och återigen vet vi inte hur hade haft det utan mask.Nissens skrev:
Jag lyssnade på FHM på radion nyss. Smittspridningen är störst vid tillfällen där ingen använder mask, i privata sammanhang och på party/krogen. I kollektivtrafiken är smittspridningen marginell.
Känns som en bra motivering till att mask även om den hade funkat, inte påverkar smittspridningen. Det bekräftas ju också i de länder som har masktvång - de har ändå stor smittspridning.
Vad vi nu ser så lyckas man få ned smittspridningen, t.ex. Belgien
Nej det är inget bevis för att mask fungerat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder