Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Man ser nu att folk har ändrat beteende i Uppsala sen deras lokala råd kom.
I smittspårningsarbetet frågas de covidsjuka på vilka platser de tror att de kan ha blivit smittade. Innan de lokala råden utfärdades trodde 34 procent av de smittade att de fått covid-19 i sociala sammanhang. Efter att råden infördes har den andelen sjunkit till 22 procent.
- Bio, teater, kyrka, pub, nation och restaurang har minskat väldigt mycket, säger Mats Martinell.
Mats Martinell är medicinskt ansvarig läkare på provtagningsenheten i Uppsala.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.46 igår

T
optimum optimum skrev:
Hur kan du vara så blind och försvara att vi inte kan hantera detta bättre?
Hur var det, hade du några förslag på hur?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag undrar fortfarande om/när dödstalen i Sverige ska börja öka efter den rejält ökade smittspridningen som varit ända sedan skolstarten. Vid det här laget borde väl även det ha börjat öka, om Ulltands siffra på 10,5 dagar stämmer? Vi är ju uppe i över en månad nu!

Även antal som vårdas på IVA har legat kring 20-25 ett bra tag, att jämföra med toppen i våras på över 500.
Ja, nu vet du.

T tanaris skrev:
Hur var det, hade du några förslag på hur?
Ta en titt på UG. Den svenska strategin.

T
B b8q skrev:
Jaha, det HÄR lär ju motivera folk att jobba hemifrån för att minska smittspridning och trängsel:
[bild]
Det stämmer säkert för många, jag sparar tusentals kronor per månad på bränsle, trängselskatt, uteluncher och pausat p-tillstånd vid jobbet. Möjligen har jag kompenserat det något genom att nätshoppa lite extra. Men om jag skulle beskattas för motsvarande summa skulle jag återgå till som det var tidigare.

T
K karlmb skrev:
Ta en titt på UG. Den svenska strategin.
Jag vill ju veta vad Optimum har för förslag, tror knappast han varit med i UG. Ställde frågan tidigare, men då valde han att försöka lära mig mitt jobb istället...

optimum optimum skrev:
Det var inte det diskussionen handlade om.
Vill du veta det får du väl gå ut och räkna själv.

Försöker du förstöra frågan så har du misslyckats.
Förstöra frågan?! Det sköter ni så bra själva så det behöver jag inte lägga mig i tack och lov.

Jag bara ställde en motfråga till ditt uttalande.

Jag har faktiskt redan varit ute och kollat in just munskyddsanvändning i Skåne (flera ställen, perfekt att att sitta i en bil och titta på hur människor beter sig på affärer och köpcenterområden både med och utan munskydd) - och jag har samma info för vissa delar av uppland (framförallt uppsala) också.

Det var ju därför jag frågade dig om du kollat in läget egentligen.. eftersom jag redan vet (nä jag vet inte allt och jag har inte alltid rätt, men ang munskydd och hur folk beter sig, så har jag spenderat timmar med att studera dem.. för jag tycker det är extremt intressant hur människan funkar och tänker).

Jag har själv föreslagit munskydd, så jag har inga problem med dem eg.. om man bara har kunskapen om hur de fungerar och inte.

Men då fick jag minsann höra att det var mycket bättre attha visir än munskydd (som många andra har jag familj och vänner som jobbar inom vården läkare/sjuksköterskor/undersköterskor och de har haft diskussioner på jobbet om just skyddsutrustningar och smittospridningar .. och de använder nästan inte munskydd alls.. bara vid bekräftade coronafall som de jobbar med och när de ska ge Patienter typ ögondroppar osv.. då har de flera skydd.. men annars rekommenderar de hellre visir ).

Aja, tänker inte sjunka ner till er nivå på otrevligheter härinne.

Tycker hela tråden behöver saneras, känns som alla bara är otrevliga mot varandra. Förstår inte hur hälften av inläggen gått igenom modereringen senaste tiden.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Vet inte om "Covid-19 Vaccine Tracker" varit länkad tidigare, men sidan uppdateras med status gällande hur långt de olika vaccinerna kommit i testningen.

Det finns ju t.om. 6 stycken som är "approved for early or limited use". Vet inte om jag själv skulle chansa på någon av just dem:thinking: Men tycker att det ser lovande ut med så många kandidater.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men vi har en väldigt liten ökning dock. Bara från 550 sen i augusti till ca 610 nu.

Japp men ökningstakten sensate två veckorna är hög. Jag tror tyvärr att vi får en liknande våg som den första även nu. :(

• Ledsen
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Japp men ökningstakten sensate två veckorna är hög. Jag tror tyvärr att vi får en liknande våg som den första även nu. :(
Svårt att bedöma i ditt diagram.
Det enda man ser är en mycket liten ökning, i alla länder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Svårt att bedöma i ditt diagram.
Det enda man ser är en mycket liten ökning, i alla länder.

Ja upplösningen är inte ideal för att se små föändringar men jag ser ju datan bakom kurvan. Ökar snabbt i Sverige nu.

D
optimum optimum skrev:
Det du skrev saknar du verkliga belägg för vilket jag har då vi har vänner som bor i Norge och har kunnat berätta hur det varit med stängda gränser. Långt ifrån en lockdown.
Jo de fick inte åka och handla i Sverige för då skulle de få 2 veckors hemkarantän Men då var gnället störst för de som ägde gränshandeln i Strömstad.

Vår strategi bygger på att inte göra något mer än skicka utan massa råd som folk inte sköter speciellt bra.
Du kan ju kika lite utanför något köpcentra utan att gå in så ser du hur "bra" vi hanterar våra råd.
Att då kritisera någon för att begränsa sådant är tarvligt. De har hittills hanterat detta bättre än oss.
Jag ser det som ett stort mått av vidskepelse, de "rekommendationer" vi har haft, som i hög grad liknar de "restriktioner" som de flesta länder haft, gav verkligt bra resultat i vissa delar av lander under våren, tex Malmötrakten, men dåligt resultat i andra, tex Stockholmstrakten.

Nu tror ju inte jag att vi skåningar är så pass överlägsna, (bara i fotboll :) ), att det är detta som är skillnaden. Nä, naturligtvis hade vi mindre initial smitta och därför begränsades detta mycket kraftigare. Detsamma gäller självklart Oslo och Helsingfors, de hade lägre smittoläge och därför blev det färre smittade och avlidna.

De här resonemangen börjar ju likna ren och skär vidskepelse, ni kanske skulle kika närmare på om det finns skillnad mellan folk som tar på höger eller vänster strumpa först.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Ja upplösningen är inte ideal för att se små föändringar men jag ser ju datan bakom kurvan. Ökar snabbt i Sverige nu.
Du borde kanske prova att göra ett diagram där du "nollställer" någon gång i augusti när alla länderna har nästan plan kurva, så kan man bedöma hur det ser ut nu i höst.
Vårens historiska data döljer dagens trender.

Därför ser det ut som bara en liten liten förändring nu (typ 10%).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.