2 356 844 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag sätter mina tjugofem öre på pubar. Mycket öl, hög musik, skrikande i andras öron och hormoner i högform. Inte mycket till säkerhetsavstånd där inte. Så medans vi spred smittan vidare med hjärtans lust, satt norrmännen hemma och kosade sig, smittofria.useless skrev:
En möjlig delorsak iallafall.
Staffan
Inte speciellt stängd. Vi har ett vännepar från Norge Oslo som har sommarhus på Västkusten som vi vanligen umgås med en del. Dock inte nu. Nej de stängde inte ned i det man förknippar med lockdown. Men precis som du skriver stängde de vissa saker en period.B b8q skrev:Kalla det nedstängning eller strategi, här är i alla fall NÅGRA saker de gjorde i våras:
[länk]
Om vi t.ex. tittar på Norge så stängde man skolor, man stängde gränserna, ett tag hade man hytteförbud (dvs man fick inte ens resa inom landet), man fick inte vistas fler än 5 personer utomhus, barer och gym var stängda, osv.
De har under större delen av pandemin kunnat resa mellan sin bostad i Oslo och stuga på Västkusten.
En rätt så bra strategi tycker jag för det gav dem lite försprång för att hantera viruset bättre än oss.
Stämmer det verkligen det du påstår?
Tycker du vår strategi är bra med så många fler döda?
Detta försvarade AT med att de befann sig på en annan fas vilket underförstått var att de snart skulle få minst lika många döda vilket inte blev så. Han har dessutom kritiserat deras strategi enbart för att försvara vår misslyckade.
Skamligt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det skrev jag inte. Jag pratade om 7000 och hävdade snarare 8000-10000. Om du inte förstår att det handlar om totalen i båda fallen så kan jag inte hjälpa dig.R RoAd skrev:Då hade du inte missförstått utan tycker att han underdriver med 7-9000 personer. Du tror alltså att det ska dö fler personer på en och en halv månad än det gjort resten av året? Jag tänker av någon anledning tillbaka på de som i April drog till med att vi skulle ha 30-100.000 döda innan årets slut och hur fel de hade. Så jag tycker vi lämnar det här och så återkommer vi i ämnet till nyår![]()
Det du skrev saknar du verkliga belägg för vilket jag har då vi har vänner som bor i Norge och har kunnat berätta hur det varit med stängda gränser. Långt ifrån en lockdown.B b8q skrev:
Jo de fick inte åka och handla i Sverige för då skulle de få 2 veckors hemkarantän Men då var gnället störst för de som ägde gränshandeln i Strömstad.
Vår strategi bygger på att inte göra något mer än skicka utan massa råd som folk inte sköter speciellt bra.
Du kan ju kika lite utanför något köpcentra utan att gå in så ser du hur "bra" vi hanterar våra råd.
Att då kritisera någon för att begränsa sådant är tarvligt. De har hittills hanterat detta bättre än oss.
Men vi har en väldigt liten ökning dock. Bara från 550 sen i augusti till ca 610 nu.Ulltand skrev:
Här kommer lite ledsamheter. Sveriges kurva har progressiv ökning som inte alls ser bra ut. Danmark ser kanske ut att kunna trycka tillbaka vågen? I vilket fall så ha de numera en lungare utveckling. För någon månad sedan hade Norge fler smittade och störr R-tal än vi men dom ser ut att lyckas bra så långt
Kanse är dags för FHM att titta lite på vad våra grannar gör som fungerar så mycket bättre?
Till sist. Även Björn Olsen kan tydligen ha fel. Det blir en andra våg.
[bild]
Så jag får inte länka till Dagens Industri utan att bli misstänkliggjord nu?optimum skrev:
Det du skrev saknar du verkliga belägg för vilket jag har då vi har vänner som bor i Norge och har kunnat berätta hur det varit med stängda gränser. Långt ifrån en lockdown.
Jo de fick inte åka och handla i Sverige för då skulle de få 2 veckors hemkarantän Men då var gnället störst för de som ägde gränshandeln i Strömstad.
Vår strategi bygger på att inte göra något mer än skicka utan massa råd som folk inte sköter speciellt bra.
Du kan ju kika lite utanför något köpcentra utan att gå in så ser du hur "bra" vi hanterar våra råd.
Att då kritisera någon för att begränsa sådant är tarvligt. De har hittills hanterat detta bättre än oss.
Och för övrigt, var läser du att jag kritiserar Norges åtgärder? De har ju uppenbarligen fungerat rätt bra för dem hittills, så då är det väl bra?
Är det någon som är tarvlig är det du som tillskriver mig en massa åsikter jag inte har.
Detta tror jag är den enskilt viktigaste förklaringen. Det fick vissa länder att klappa sig på axeln i våras och berömmas för sin effektiva hantering av pandemin (Tjeckien, Portugal, ...) , vilket nu under hösten visat sig vara ren och skär tur.B b8q skrev:Eller också hade Sverige redan 5-10 gånger så många smittade när man började med alla åtgärderna. Om då åtgärderna i länderna är ungefär lika effektiva, får man ändå mycket större smittspridning här. (Exakt HUR stor beror på R-talet. Är det 1 och vi hade 10 gånger så stor initial smitta så fortsätter den vara 10 gånger så stor. Är det högre än 1 så räcker det att vi hade kanske dubbelt eller tredubbelt så många initialt smittade för att det ändå snabbt skulle dra iväg).
Våra grannländer håller det än så länge stången genom en kombination av tur i våras (låg initial smittgrad) och bra smittspårning under hösten. Men de måste nu hålla i de här åtgärderna ett halvår till.
Det tror jag också. Men Sverige HADE kunnat klara sig bättre OM vi haft kapacitet att testa fler, OCH hade haft hårdare lagar som medgav större inskränkningar i den personliga friheten. Men nu hade vi inte det, bl.a. eftersom vi lagt årtionden på att nedrusta vården och beredskapslagren. DET är absolut inget man ska beskylla Tegnell för.H hapazard skrev:Detta tror jag är den enskilt viktigaste förklaringen. Det fick vissa länder att klappa sig på axeln i våras och berömmas för sin effektiva hantering av pandemin (Tjeckien, Portugal, ...) , vilket nu under hösten visat sig vara ren och skär tur.
Våra grannländer håller det än så länge stången genom en kombination av tur i våras (låg initial smittgrad) och bra smittspårning under hösten. Men de måste nu hålla i de här åtgärderna ett halvår till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 086 inlägg
Utomhus blir det snabbt en en stor spridning av andedräkten. Som jag kommer ihåg det från när jag var barn och det på vintrarna gick att se andedräkten så fick man ta i rejält för att den skulle bli något nämnvärt moln mer än en halvmeter bort.M Zolt skrev:Presis så jag menar, att det transporteras längre sträckor när det är kyligt ute, plus att folk lär ju vart mer försiktiga när det bröt ut i mars en nu, jag vet själv i somras då vi åkte och badade och släppte ganska mycket på allt vad gällde corona då det hade "försvunnit"
Jag går iallafall inte bakom folk närmare en minst 5 meter utomhus just pga andedräkts "dimman" som blir
I tråden i början av april eller så länkades det till en studie om hur det såg ut efter att en cyklist cyklat förbi (färdas alltså betydligt fortare än en som går eller joggar) och det mesta av utandningsluften hamnade på cyklistens bröstkorg, en del tog sig runt kroppen och bildade ett stråk bakom cyklisten men sjönk och spreds fort så det gick inte att mäta upp typ 5 m bakom. En cyklist färdas 5 m på kanske någon sekund så där har du en tidsaspekt på det hela, efter 1-2 sekunder är utandningsluften borta utomhus. På den tiden hinner man inte gå långt, typ 1-2 m.
Det är bättre att förlita sig på undersökningar än på sina gissningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 086 inlägg
Vad har eleverna att göra med att det i huvudsak är lärare som blir smittade ute i samhället och sen ibland smittar andra lärare i lärarrummen och ibland smittar en eller annan elev. Eller om en eller annan elev blir smittad hemma så har det heller inget att göra med att elever är smittdrivande. Om en procent av befolkningen är sjuk så är det väl inget konstigt med att en procent av lärarna är sjuka som exempel.optimum skrev:
Exempelvis:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...v-coronaviruset-ut-i-hallsbergs-kommun-skolorJust nu har vi personal som är på väg tillbaka på två enheter från konstaterad covid. Vi har en ökad korttidsfrånvaro på samtliga enheter av varierad anledning, men ofta kopplad till symptom, familjekarantän och som väntar på testtid/resultat. Vi har haft en begränsad spridning bland elever men inte aktivt just nu.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/distansundervisning-for-hogstadieeleverna-pa-bregardsskolan
Alltså hög personalfrånvaro, inte att många elever är sjuka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 086 inlägg
Men då kan väl du förklara vad deras strategi var/är och på vilket sätt den är mycket bättre för oss som har svårt att förstå.optimum skrev:
Du har fel som vanligt.
Norge och Finland stängde inte ner, de hade en bättre strategi för att hantera minskad smittspridning.
Du bör nog lära dig lite mer innan du påstår saker.
De har tack vare detta betydligt färre avlidna av/med covid-19
Och det fortsätter så. Norge och Finland har de senaste veckorna 19 döda och Sverige 221.
Vi har alltså 10 gånger så många på de veckorna.
Nu ökar smittspridningen bland vår äldre igen.
Hur kan du vara så blind och försvara att vi inte kan hantera detta bättre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 086 inlägg
Inte var det mycket folk på pubarna i april. Det var ju så att de var på randen till konkurs om det inte hade kommit stödåtgärder. Syns ju t.ex. på att arbetslösheten ökade just bland dem som brukar jobba där.Staffan2000 skrev: