Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Nu skojar du.
Norge, Danmark och Finland stängde gränserna mot Sverige just för att vi kommit för dem i pandemin. Jämför med Italien, Belgien, Frankrike, UK istället. De ligger jämsides tidsmässigt med Sverige.
Nej du missförtsår något.

Smittan har kommit till nordens länder ungefär samtidigt. Nu till andra vågen kom den visserligen något tidigare till Danmark och Norge men i stort har alla länder här drabbats av ökad smitta ungefär samtidigt.

Det betyder att vi ligger i samma fas.

Det som skiljer är vilket färste den ökande smittan kunnat få och det avpeglas i amplituden.

Och eftersom Sverige fejlade stängde grannarna gränsen.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu skojar du.
Norge, Danmark och Finland stängde gränserna mot Sverige just för att vi kommit för dem i pandemin. Jämför med Italien, Belgien, Frankrike, UK istället. De ligger jämsides tidsmässigt med Sverige.
Eller också har det ingenting med tid att göra, utan att de helt enkelt var betydligt bättre förbereda från början och fattade rätt beslut, när vi fattade fel. Så nissens och ni andra frälsta. -Kan det inte ens i er vildaste fantasi, vara så att Sverige denna gång var sämst och inte bäst?

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Tom Britton säger att uppemot 1000 kan dö fram till nyår om vi inte följer rekommendationerna,

Min tolkning av mina krurvor säger snarare 3000 tusen döda.

Ulltand Ulltand skrev:
Tom Britton säger att uppemot 1000 kan dö fram till nyår om vi inte följer rekommendationerna,

Pratar du om Sverige nu?

P
Med tanke på bokningsläget på fjällanläggningarna till jul undrar man ofta hur folk tänker,det bara rullar på som vanligt kan tyckas:thinking:

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
T
Handyman 1 skrev:
Med tanke på bokningsläget på fjällanläggningarna till jul undrar man ofta hur folk tänker,det bara rullar på som vanligt kan tyckas:thinking:
Jag tror ingen tror att det kommer att vara som vanligt i fjällen i år.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Tusentåget har dessvärre passerat. Tom Britton kan tyvärr inte räkna, det har han visat om och om igen.

En enkel modellering visar att han har fel gång på gång. Bästa tänkabara scenario nu är att 7000 passeras 9e december. Det skulle då kräva att nya fall börjar minska nästa vecka. Det är inte så trovärdigt. 8000-10000 är det mest sannolika spannet till nyår.

R
F Finndjävel skrev:
Tusentåget har dessvärre passerat. Tom Britton kan tyvärr inte räkna, det har han visat om och om igen.

En enkel modellering visar att han har fel gång på gång. Bästa tänkabara scenario nu är att 7000 passeras 9e december. Det skulle då kräva att nya fall börjar minska nästa vecka. Det är inte så trovärdigt. 8000-10000 är det mest sannolika spannet till nyår.
Jag tror att alla utom de mest svagbegåvade fattade att det var NYA fall som avsågs.

• Gilla
john68
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tror att alla utom de mest svagbegåvade fattade att det var NYA fall som avsågs.
Du har uppenbart inte ens läst artikeln så du kanske inte ska uttala dig då? Britton påstod i tisdags att ytterligare tusen personer kan dö av covid i Sverige innan nyår. Dessutom menade han detta var ett "worst case" scenario. Det är det inte. Det är inte ens i närheten av ett best case scenario. Britton har hela tiden hitta på egna parametrar utan att basera dom på nån som helst rådata. Därför har han haft väldigt mycket fel varenda gång han uttalat sig också. Precis som nu.

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Du har uppenbart inte ens läst artikeln så du kanske inte ska uttala dig då? Britton påstod i tisdags att ytterligare tusen personer kan dö av covid i Sverige innan nyår. Dessutom menade han detta var ett "worst case" scenario. Det är det inte. Det är inte ens i närheten av ett best case scenario. Britton har hela tiden hitta på egna parametrar utan att basera dom på nån som helst rådata. Därför har han haft väldigt mycket fel varenda gång han uttalat sig också. Precis som nu.
Då hade du inte missförstått utan tycker att han underdriver med 7-9000 personer. Du tror alltså att det ska dö fler personer på en och en halv månad än det gjort resten av året? Jag tänker av någon anledning tillbaka på de som i April drog till med att vi skulle ha 30-100.000 döda innan årets slut och hur fel de hade. Så jag tycker vi lämnar det här och så återkommer vi i ämnet till nyår :)

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men Zolt skrev om fuktig luft som flyger omkring.

Utomhus kommer ju vätskedroppar vars vatten avdunstar så viruset blir kvar i luften längre tid att innebära att de ändå snabbare blåser bort och sprids ut. Det var ju mycket mer folk ute och gick i mars/april i tätare befolkade delar av Stockholm och ändå gick smittspridningen ner mycket fort så det verkar ju inte vara på utomhuspromenader som någon större del av smittspridningen sker.
Presis så jag menar, att det transporteras längre sträckor när det är kyligt ute, plus att folk lär ju vart mer försiktiga när det bröt ut i mars en nu, jag vet själv i somras då vi åkte och badade och släppte ganska mycket på allt vad gällde corona då det hade "försvunnit"
Jag går iallafall inte bakom folk närmare en minst 5 meter utomhus just pga andedräkts "dimman" som blir

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
M Zolt skrev:
Presis så jag menar, att det transporteras längre sträckor när det är kyligt ute, plus att folk lär ju vart mer försiktiga när det bröt ut i mars en nu, jag vet själv i somras då vi åkte och badade och släppte ganska mycket på allt vad gällde corona då det hade "försvunnit"
Jag går iallafall inte bakom folk närmare en minst 5 meter utomhus just pga andedräkts "dimman" som blir
"Dimman" finns även på sommaren, men då ser du den inte. Därför är enmetersavståndsregeln på intet sätt ett säkert avstånd. Det visualiseras mycket tydligt när det är kallt.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bäste vän!
I min tanke grundade sig Optimums antagande på egen erfarenhet gällande antalet bilar på parkeringen, contra de antal människor i butiken. Om det antagandet stämmer, är det ganska lätt att träffa tillräckligt rätt.

Fredagskväll! Sitter du och blaskar med groggen?

Staffan
Vågar inte berätta vad jag gör men du hade varit avundsjuk käre vän

Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Vågar inte berätta vad jag gör men du hade varit avundsjuk käre vän
Har du tid att skriva här nu? Är det ingen som klagar?:love:

Staffan

optimum optimum skrev:
En FFP3 klassad mask klarar av att skydda användaren mot mindre partiklar typ virus och används t.ex. av sjukvården för att skydda bäraren mot virus. Inom andra områden används de också för att skydda användaren...!
Hur många sådana ser du på affären/stan? :thinking:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.