2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur ser resten av Europa ut då, de som ligger i samma fas som Sverige?Ulltand skrev:
Här kommer lite ledsamheter. Sveriges kurva har progressiv ökning som inte alls ser bra. Danmark ser kanske ut att kunna trycka tillbaka? I vilket fall så ha de numera en lungare utveckling. För någon månad sedan hade Norge fler smittade och störr R-tal än vi men dom ser ut att ha lyckats bra.
Kanse är dags för FHM att titta litepå vad våra grannar gör som fungerar så mycket bättre?
Till sist. Även Björn Olsen kan tydligen ha fel. Det blir en andra våg.
[bild]
Kan tillägga till mitt tidigare inlägg om att FHM verkar gissa.
De
Jag hade faktiskt inte tidigare sett det men fick en bra hint via Flashback.
Förklarar lite varför våra barn så lätt smittade oss vid de förkylningar de fick.
Dock en rysare när det gäller coronan. Sedan får vi väl se hur utbrett den formen av smittspridning är.
De
De skulle aldrig använda det begreppet då de om någon vet skillnaden.BirgitS skrev:
Förklarar lite varför våra barn så lätt smittade oss vid de förkylningar de fick.
Dock en rysare när det gäller coronan. Sedan får vi väl se hur utbrett den formen av smittspridning är.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Där står att den inte är fullständig och inte heller ständigt uppdaterad. Behöver man knappast tolka.tusenett skrev:Men vänta nu.
Det står i en text du läser med fetstil överst i dokumentet "Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad"
Du bekräftar att du läst texten ändå så gör du ett inlägg där du skriver:
"Utgångspunkt att det som står skrivet Folkhälsomyndighetens ska man inte behöva ifrågasätta. Det ska vara sant."
Håller du inte med om att man lätt kan tolka det som att du inte tar till dig det du läser?
Men du får givetvis själv tolka det hur du vill.
Den är inte fulltäckande men de skriver att förkylningar är luftburna.
Svårt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Som sagt jag vet inte vad FHM menar med luftburen på den sidan. Vet du?optimum skrev:
De
De skulle aldrig använda det begreppet då de om någon vet skillnaden.
Förkylningar och mindre barn smittar nog väldigt bra via droppsmitta när de nyser rakt ut och via kontaktsmitta när de med virusbemängda händer tar på allt. Behövs ingen aerolsolsmitta för att förklara det. Mässling sprids väl med aerosolsmitta och det har ju mycket högre R-värde än förkylningar och Covid-19.
Nej inte svårt alls. Jag tolkar det som att du inte alltid förstår det du läser.optimum skrev:
Nissens skrev:
Norge Sverige Finland Danmark och Island ligger alla i samma fas.
Det som skiljer är amplituden.
Det vill säga dom vidtar åtgärder som fungerar beydligt bättre än våra.
Hur kunde Norge vända en utveckling som var sämre än vår för någon månad sedan? Osv,
Jag tror inte att du har en susning om vad du pratar om. Det visar bla. ditt tvärsäkra påstående att 99% använder masken fel. Folk kan visst använda blinkers. Likaså mask. Inget av exemplen kräver mycket till utbildning. Anledningen är regeringens gullande med de bortskämda undersåtarna. Ett val närmar sig och då gäller det att visa vem som delar ut gratis glass istället för ansvar. Precis som vi svenskar är vana att bli behandlade, med andra ord. Hade däremot regeringen visat att det var på riktigt redan från början, hade svenskarna vid det här laget redan vant sig att använda mask och att visa åtminstone lite civilkurage.Nissens skrev:
Staffan
Sannolikt på grund av att de, trots alla oljepengar har "de gröna djävlarna" i färskt minne. Därför har den bättre mental och materiell beredskap.Ulltand skrev:
Staffan
Ja, de kan kanske, men de gör det inte vad gäller blinkersen. Vad gäller masken så har bara vårdutbildade utbildning på dem. Övriga lär inte göra rätt. Det gör att att bära mask inte är lösningen.Staffan2000 skrev:
Jag tror inte att du har en susning om vad du pratar om. Det visar bla. ditt tvärsäkra påstående att 99% använder masken fel. Folk kan visst använda blinkers. Likaså mask. Inget av exemplen kräver mycket till utbildning. Anledningen är regeringens gullande med de bortskämda undersåtarna. Ett val närmar sig och då gäller det att visa vem som delar ut gratis glass istället för ansvar. Precis som vi svenskar är vana att bli behandlade, med andra ord. Hade däremot regeringen visat att det var på riktigt redan från början, hade svenskarna vid det här laget redan vant sig att använda mask och att visa åtminstone lite civilkurage.
Staffan
Något som är ännu lättare än att hanteramask är att hålla avstånd. Inte ens det klarar folk bevisligen av. Sådan är människan.
Nu skojar du.Ulltand skrev:
Norge, Danmark och Finland stängde gränserna mot Sverige just för att vi kommit för dem i pandemin. Jämför med Italien, Belgien, Frankrike, UK istället. De ligger jämsides tidsmässigt med Sverige.
Han har säkert gjort en grundlig analys och jämfört med tidigare anteckningar om normal besöksgrad i de olika butikerna vid liknande förhållanden, samt förstås kompenserat för eventuell negativ bias från allmän misstro mot folk i allmänhet och folkhälsomyndigheter i synnerhet.Staffan2000 skrev:
Själv dricker jag vin. Carignan.
Du kan väl hinta tillbaka att den som "hittade" det där verkar försöka konstruera en höna av en fjäder?optimum skrev:
De
De skulle aldrig använda det begreppet då de om någon vet skillnaden.