Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
optimum optimum skrev:
Har man ingen tilltro till sina medmänniskor så blir man som du och ser enbart bristerna.
Behövs ingen utbildning för att hantera en mask. Och det gör inget att pilla på en mask med händerna så länge händerna är rena.
Vi ser ju dock på verkligheten hur folk gör. Det är alla former av masker, de åker av och på stup i kvarten etc.
I teorin så är det ofta inte svårt att hålla avstånd till folk heller. Ibland går det inte, men för det mesta så går det utmärkt. Klarar folk det? Nej!
Är det troligt att folk som inte kan hålla avstånd ska klara av att hantera en mask korrekt?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum
Utgångspunkt att det som står skrivet Folkhälsomyndighetens ska man inte behöva ifrågasätta. Det ska vara sant.

Nu till inlägget.
Folkhälsomyndigheten uppger på sin sida att förkylningar sprids som en luftburen smitta.

Klipp från FHM:s sida, se även länk

Text från Folkhälsomyndighetens webbsida som förklarar att förkylningar sprids som luftburen smitta. "
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/forkylning/

Man har tidigare haft fel om att coronan inte smittar före symptom fast man visste att förkylningar gör så.

Nu har det framkommit fakta om att coronan kan vara luftburen.
Har man återigen gissat och gissat fel?

Nej det står inte droppsmitta, nej det står inte aerosolsmitta utan LUFTBUREN
Sök själva får ni se och försök inte hitta på annat än vad som står där.

På samma sida anger man att det finns förkylningsvirus av typ coronavirus.

Frågor på det?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
H hapazard skrev:
Fast det verkar ju inte som att det i praktiken fungerar, även länder med masktvång har sett en snabbt ökande smitta. Så om kartan inte stämmer överens med verkligheten, vad väljer du?
Och vi vet inte hur det vore annars. Det beviset du framför håller inte.

Nu är det så att vissa här är så duktiga att de inte gått utanför dörren sedan Mars eller tittat på TV från något land där det är masktvång så denne själv tydligt kan se att alla fingrar på sina masker och har dem under näsan eller rent av på hakan.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och vi vet inte hur det vore annars. Det beviset du framför håller inte.
Det fungerar åt båda hållen - ingen vet hur det sett ut i Sverige om vi haft masktvång, man kan bara gissa.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Utgångspunkt att det som står skrivet Folkhälsomyndighetens ska man inte behöva ifrågasätta. Det ska vara sant.

Nu till inlägget.
Folkhälsomyndigheten uppger på sin sida att förkylningar sprids som en luftburen smitta.

[bild]"
[länk]

Man har tidigare haft fel om att coronan inte smittar före symptom fast man visste att förkylningar gör så.

Frågor på det?
Ja, jag har en fråga till dig.

Läste du inte texten i länken du postade? Jag citerar:

”Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad...”

;)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det fungerar åt båda hållen - ingen vet hur det sett ut i Sverige om vi haft masktvång, man kan bara gissa.
Att observera så är jag inte förespråkare av obligatoriskt användande mask men anser de fungerar rätt använda och att det säkert finns många som klarar av att hantera en mask men samtidigt medveten om att många inte klarar av att pilla på sin mask.
Jag tror jag skrivit detta tidigare precis som jag anser vår strategi utan lockdown är bra.
Dock finns det saker vi kunde gjort betydligt bättre.
Men nu var det mask.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Frågor på det?
Ja, jag har en. Fick du inga bra svar på Flashback, eftersom du vill diskutera det här också?

R
optimum optimum skrev:
Att observera så är jag inte förespråkare av obligatoriskt användande mask men anser de fungerar rätt använda och att det säkert finns många som klarar av att hantera en mask men samtidigt medveten om att många inte klarar av att pilla på sin mask.
Jag tror jag skrivit detta tidigare precis som jag anser vår strategi utan lockdown är bra.
Dock finns det saker vi kunde gjort betydligt bättre.
Men nu var det mask.
Var det den där vidöppna dörren som skulle sparkas in igen? VEM är det ni håller på och argumenterar mot egentligen? Berätta VEM som har hävdat att rätt mask rätt använd inte fungerar. Jag har inte gjort det och jag har inte sett någon annan göra det heller.

Är det så att jag även måste upplysa dig om att det inte är förbjudet att använda mask om man vill?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Ja, jag har en fråga till dig.

Läste du inte texten i länken du postade? Jag citerar:

”Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad...”

;)
Hahaha bra försök.
Jo jag läste allt. Det har jag lärt mig här för här ser man inte till heligheten utan letar ständigt små fragment att hänga upp sig på.

"Denna information gör inte anspråk på att vara fulltäckande eller ständigt uppdaterad utan syftar till att ge en överblick över smittsamma sjukdomar av betydelse för smittskyddsarbete."

Knappast att de skriver luftburen smitta om det inte är så
Men att det möjligen finns mer omständigheter än de som man tar upp.

Luftburen smitta japp det finns på FHM för förkylningar.

Det står INTE droppsmitta, även om det säkert är så också,
Det står INTE aerosolsmitta även om det finns det också.

Det står luftburen vilket är den värre formen av smitta än dropp och aerosolsmitta.

Frågor på det?

BirgitS
optimum optimum skrev:

Nu till inlägget.

[bild]"
[länk]

Frågor på det?
Ja, jag har en fråga. Vad menar då FHM med ordet luftburen, är det droppsmitta eller aerosolsmitta?
Droppar går ju genom luften de också.

Sen har inte FHM påstått att någon som har Covid-19 men ännu inte fått symtom inte kan smitta.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Ja, jag har en. Fick du inga bra svar på Flashback, eftersom du vill diskutera det här också?
Nja men jag fick tipset via den sidan.
Rätt intressant uppslag.
Vilket händer då och då att jag lånar därifrån. Inte olagligt.

Har du hittat något bra där att dela med dig om?

galento
Nu har vi ju märkt en av följderna av Covid , en nära anhörig fick en stroke
igår och eftersom ingen släpps in på sjukhuset är nog risken stor
att vi inte kan ta farväl av hen. Men vi förstår naturligtvis varför reglerna
är såna men väldigt ledsamt är det ju :cry:

Men man reagerar på detta med fotboll och ishockey , flera gånger läser
man om spelare som är smittade och när man ser dessa "hångla" med varandra
efter varje mål är det inte konstigt att smittan sprids.Då ska vi vanligt folk
hålla avstånd men inte inom idrotten ? Helt sjukt.

När sedan ledare för idrottsklubbar sitter i tv och lipar som värsta sillmjölke för att
idrottsklubbar riskerar att gå i konkurs , ursäkta men vem fan bryr sej om det när
det finns viktigare saker att lägga fokus på :thumbdown::thumbdown:

• Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Är det troligt att folk som inte kan hålla avstånd ska klara av att hantera en mask korrekt?
I nästan alla sammanhang kombinerar man en serie av åtgärder för att de tillsammans skall resultera i det man vill uppnå.
Till exempel: salt OCH peppar, säkerhetsbälte OCH krockkudde, flytväst OCH livbåt osv. På Titanic testade de att frångå den principen, när hon avsiktligt utrustades med alldeles för få livbåtar, eftersom hon ändå var osäkbar! Det gick ju sådär. Allt detta vet alla. Ja nästan. Så varför frångås denna regel just nu, med motiveringar som:-det är bättre att hålla avstånd, de flesta smittas på andra platser, 99% använder dom fel etc etc. Bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på för ursäkt för att slippa bära munskydd. Sedan är det väldigt förvånade att alla anammat enmetersregeln. Inte alla. För i Norge flaxar viruset 50% längre än det gör här. Så därför har de anpassat sig efter sin hurtbullecorona och satt en gräns på 1,5m.Lustigt och praktiskt hur som helst, att ett virus anpassat sig till vårt metriska system? Vad skall vi göra när det muterat till annan enhet? Och visst är det praktiskt att våra ledare i sin vishet och helt utan tanke på egen vinning, förkunnat att vi i stort kan leva som vanligt likt andra demokratiska länder som Vitryssland och... Vitryssland! Medans andra underutvecklade diktaturer såsom Tyskland, påtvingar sin befolkning de små smittspridarna. Likadant är det med Norge. Bryter någon mot karantänreglerna, kostar det första gången 20000nok. Jävla diktaturfasoner!
Så än en gång. Varfär är flera kompletterande åtgärder fel just denna gång, men aldrig annars.

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag har en fråga. Vad menar då FHM med ordet luftburen, är det droppsmitta eller aerosolsmitta?
Droppar går ju genom luften de också.

Sen har inte FHM påstått att någon som har Covid-19 men ännu inte fått symtom inte kan smitta.
Du vet skillnaden på droppsmitta och aerosolsmitta samt skillnaden mot luftburen.
Jag tror det är du som föreläst om det tidigare. Eller kanske någon annan.

SARS-CoV-2 har påståtts inte vara luftburen vilket ska bero på hur viruset är utformat.
Men det kan du nog förklara bättre.

Det skumma är att de uppger att förkylningsvirus är luftburna och där finns ju även 4 andra coronavirus vilket rimligen borde vara intressant för SARS-CoV-2.
Nej nej, har man gissat en gång så får man hålla sig till det. Upprepar man något tillräckligt många gånger så tar folk det för en sanning.

Luftburet, inte bra.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.