Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jonobe skrev:
Nej, att inte kunna ge specifik botande behandling gör inte vården automatiskt palliativt inriktad. Speciellt inte infektionssjukdomar då man ju har ett eget immunförsvar. Annars hade så gott som alla internmedicinska (exkl infektion om man väljer att inkludera det i begreppet) tillstånd betraktats som palliativa då man mycket sällan botar en internmedicinsk sjukdom.

Du har missuppfattat begreppet och texten du refererar till. Det är sant att cancerbehandling kallas palliativ då man inte längre har möjlighet att ge botande behandling, men man använder inte ordet palliativ på det sättet inom annan sjukvård - där är det i princip synonymt med vård I livets slutskede.

Jag kan bara hålla med om att man inte ger en åldring morfin för att denne har andnöd utan goda skäl, som då sällan är att förbättra andningsarbetet som du hävdar.
Nej, jag har inte missuppfattat. Hela åldringsvården är ju palliativ vård, missade du det? Att de dessutom får Covid-19 på det ändrar inget, de är redan svårt sjuka och för de flesta blir det inte bättre prognos av att flyttas från äldreboende till sjukhus. Observera att vi pratar om de äldre, äldre som redan är kraftigt försvagade av annat. De flesta av dem kommer inte så långt som till syrgas, de har fullgod saturation när de avlider i Covid-19.

Och som sagt, en person som inte kan dra ordentliga andetag för att det retar hostreflexen, utan andas väldigt ytligt blir hjälpt av en mycket låg dos morfin. Väldigt väl avvägd som sagt, ger man bara lite för mycket blir det ju helt galet.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Debatt om barn och smitta. Läsvärt imo.

[länk]
Återigen kvällstidningsdesinformation..., vi vet idag att lärare inte varit eller är speciellt utsatta, dvs vi har fakta istället för spekulationer och gissningar.

Sen ska man vara ödmjuk inför att det kan komma ytterliggare fakta på bordet över tid men i nuläget är allt detta bara rena spekulationer, dvs kvällstidningsmaterial och klickbete som uppenbarligen vissa här är svaga för.

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Återigen kvällstidningsdesinformation..., vi vet idag att lärare inte varit eller är speciellt utsatta, dvs vi har fakta istället för spekulationer och gissningar.

Sen ska man vara ödmjuk inför att det kan komma ytterliggare fakta på bordet över tid men i nuläget är allt detta bara rena spekulationer, dvs kvällstidningsmaterial och klickbete som uppenbarligen vissa här är svaga för.

Desinformation? :) Nej detta är nog ingen konspirationsartikel från främmande makt eller så.

Det hänvisas till ny forskning i artiklen om du läser den.

Även om lärare inte smittas av barnen i hög utsräkning så kan branen smitta varanda och sedan ta hem smittan till sina familjer tex. Så det är inget argumet för att tex inte stänga grundskolor,

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Vad har ledningen för utbildning inom området då?
Det låter som en billig investering för att invagga personalen i en falsk trygghet, precis som politiker gjort i ett antal länder...
Herregud! Giv mig styrka!

Eftersom du helt enkelt inte kan tänka själv, kan jag dela med mig av mina funderingar. Jag jobbar på ett ställe där det är extremt dyrt ifall en anställd plötsligt uteblir från jobbet. Dvs. Ingen annan kan hoppa in och göra den frånvarandes arbete. Arbetet kan inte heller göras senare. Bla. därför tror jag ledningen tagit åt sig information från andra, än er guru.

På Inget sätt tror jag mig kunna få dig att ifrågasätta de direktiv överheten serverar dig på silverbricka. För visst är det frestande ställa in sig i leden och slippa tänka själv.

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Desinformation? :) Nej detta är nog ingen konspirationsartikel från främmande makt eller så.

Även om lärare inte smittas av barnen i hög utsräkning så kan branen smitta varanda och sedan ta hem smittan till sina familjer tex. Så det är inget argumet för att tex inte stänga grundskolor,
Det finns ju smittspårningsstudier på det från andra länder som visar att det inte är så. Du bara gissar, fast det finns fakta i form av studier.

Finns det något land i Europa som håller skolorna stängda nu under hösten?
Skulle inte tro det utan alla har landat i att det är viktigare för barnen att gå i skolan. Att barn inte får gå i skolan på 1,5 år kommer att påverka dem för resten av livet med sämre utbildning, sämre jobb, sämre mat, högre sannolikhet för en hel rad sjukdomar osv., plus förstås allt det vanliga att barn i utsatta familjer blir mer utsatta för våld i familjer, lättare värvas in i kriminella kretsar osv.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Munskydd är ju bara bullshit, håll avstånd och alla de andra åtgärderna istället. Fingra inte på allt och alla samt ta dig inte i ansiktet.

Dock blev jag sjuk ändå trots att jag var försiktig.

• Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:

Jag kan läsa rapporten (läskunnig) men jag har inte kompetens att förstå och ifrågasätta den, och det har de inte på Expressen heller, så deras slutsatser är sannolikt fel och saknar därför värde.

Finns många studier som enskilt pekar på precis vad som helst, och så ska det vara, det intressanta är när de ställs mot varandra och utvärderas, detta har absolut inte Expressen heller kompetens att göra och detta gör deras åsikt ännu mindre värd.

Du kan vara lugn, experter över hela världen gör detta jobbet åt oss och de sammanfattar hela tiden dessa rön i en större bild, som praktiskt kan användas.

Denna är dock så tråkigt förnuftig och trögrörlig att den inte skulle generera några klick :( Så söker du kunskap ska du leta på andra ställen än Expressen och Aftonbladet, det du läser där rör sig om ren underhållning för att generera onlineintäkter, och du är varan!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Herregud! Giv mig styrka!

Eftersom du helt enkelt inte kan tänka själv, kan jag dela med mig av mina funderingar. Jag jobbar på ett ställe där det är extremt dyrt ifall en anställd plötsligt uteblir från jobbet. Dvs. Ingen annan kan hoppa in och göra den frånvarandes arbete. Arbetet kan inte heller göras senare. Bla. därför tror jag ledningen tagit åt sig information från andra, än er guru.

På Inget sätt tror jag mig kunna få dig att ifrågasätta de direktiv överheten serverar dig på silverbricka. För visst är det frestande ställa in sig i leden och slippa tänka själv.

Staffan
Du är lustig du. Det är ju så att jag dels tänker själv, dels tar till mig den kunskap de kunniga inom området har.
Eftersom masker används felaktigt i 99% av fallen så hjälper de inte. Politiker och andra som gillar att visa sig handlingskraftiga köper masker för att lugna folket, alternativt att de ogrundat tror att de hjälper.

Hade masker varit en effektiv lösning så hade pandemin varit ett betydligt mindre problem. Att hålla avstånd är betydligt effektivare.

Det hjälper inte att springa om man springer åt fel håll. Men spring på du. :)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Finland brukar ju ses som ett positivt exempel och hade vi bara gjort som de så hade vi inte haft samma problem med Covid-19 i Sverige.

Här ser vi en bild från Augusti i år i samband med en fotbollsmatch i Finland. Som synes har man rejält med avstånd mellan åskådarna och alla bär munskydd.
Åskådare med munskydd sitter med avstånd på en fotbollsmatch i Finland under Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju skönt att det är så enkelt och svart eller vitt. FHM gör helt enkelt allt fel!

Bilden tagen från https://www.hbl.fi/artikel/eveneman...en-finns-ingen-maxgrans-pa-antalet-deltagare/

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Då behöver vi alltså inte hålla avstånd längre? ;)
Jag tycker fortfarande att vi ska följa FHM:s råd tills de anger annat.
Men kan vara intressant att följa hur vi lär oss mer och mer om detta coronavirus.

Se upp för idag är det fredagen den 13:e

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Noterar du skillnaden mellan rubriker och text?
Rubriker: Viruset är luftburet
vilket är falskt enligt texten.
Text: "pekar på att viruset är luftburet" och "arvsmassan är inte smittsam"
Det är därför det blir tokigt när du bara klistrar in rubriker oavsett varifrån de kommer.
Om det blir tokigt när du läser det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Om det blir tokigt när du läser det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Det är nog inte läsaren det beror på...

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eftersom masker används felaktigt i 99% av fallen så hjälper de inte.
Vilken vuxen har lurat i dig det? Vem det än är. Lita inte på honom!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Det är nog inte läsaren det beror på...
Har du något vetenskapligt bevis för det påståendet som är kopplat till trådens ämne?
Annars är ditt inlägg nog att klassa som OT.

Svårt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.