2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
DN Vetenskap: Därför är skolorna öppna trots en andra vågUlltand skrev:
https://www.dn.se/vetenskap/amina-manzoor-darfor-ar-skolorna-oppna-trots-en-andra-vag/
Gott om länkar till olika sidor med studier t.ex. från ECDC, Norge, Storbritannien och vetenskapliga tidskrifter.
Visst, tro vad du vill. Inte ens forskarna tror på en större effektav maskerna, men du verkar veta mer. Du får väl kontakta dem och berätta hur det ligger till.optimum skrev:
Enbart dina gissningar som saknar trovärdig fakta.
Om jag skulle göra samma gissningar som dig skulle detta kunna vara beviset för att masker fungerar men jag ger mig inte in i sådant trams
Påhittat.
Belgiens brutna trend på antalet smittade är bevis för att deras användning av masker fungerar.
Nej jag gör inte så.
[bild]
Masker fungerar i rätt miljö och rätt handhavande. Något som gemene man inte fixar. Så är det bara.
Det lär ju inte vara fler som har rätt utbildning på hur de skall hantera maskerna och eftersom maskerna främst är till för att undvika att smitta andra - inte för att skydda sig själv - så faller hela konceptet.Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag insåg inte att du vände dig just till Anders eftersom du använde "er" och "någon" i ditt inlägg. Det är inte så vanligt numera att man använder de orden om man vänder sig direkt till en bestämd person och därför antog jag att det var en allmän fråga riktad till alla läsare av tråden.Staffan2000 skrev:
Paganini repete: -var har du fått uppgiften om att 99% av maskbärarna använder maskerna felaktigt. Vari denna fråga är det du inte förstår?Nissens skrev:
Staffan
Aha! Då var det tur att jag strök de efterföljande invektivenBirgitS skrev:
När jag skrev "er" syftade jag på Anders och hans kompisar. Jag "niade" alltså inte anders.
Staffan
Redigerat:
Var någon i tråden som bodde i Portugal och tyckte att Sveriges strategi var hål i huvudet. Portugal hade en bra strategi och hade inte alls lika många dödsfall. Nu verkar det tyvärr sticka iväg där också
Styrker min bild av att de flesta kommer få det förr eller senare. Några nyheter från Portugal om hur de tacklar den nya ökningen?
De som klarat sig otroligt bra hittills är våra grannländer! Jag tror tyvärr att det kommer komma där också, framförallt om de gör som på bilden ovanför med fotbollsmatchen i Finland. Om man fortsätter så med en så låg andel immunitet i befolkningen som det förmodligen är i Finland så är det en tidsfråga TROR jag.
De som klarat sig otroligt bra hittills är våra grannländer! Jag tror tyvärr att det kommer komma där också, framförallt om de gör som på bilden ovanför med fotbollsmatchen i Finland. Om man fortsätter så med en så låg andel immunitet i befolkningen som det förmodligen är i Finland så är det en tidsfråga TROR jag.
Tycker se mig ett tydligt U uppe på spetsen...T tanaris skrev:Jag finner det sjukt fascinerande hur otroligt snabbt man med internets hjälp kan bli expert på avancerade områden.
Ta t ex olika smittovägar, det finns de som fortfarande ägnar större delen av sitt liv åt att studera och forska inom området, när det i själva verket räcker med Google och några tidningsartiklar. Och några egna studier och experiment behövs förstås inte när man har hela ryggsäcken full av självupplevda anekdoter att ta till.
Grafer är ju populära i tråden, här är en som jag tror är mycket relevant. Möjligen har den postats tidigare.
[bild]
Lätt skrämmande också att den kurvan påminner rätt starkt om första och andra vågen.
Redigerat:
Munskydd är ett opium för folketNissens skrev:
Du är lustig du. Det är ju så att jag dels tänker själv, dels tar till mig den kunskap de kunniga inom området har.
Eftersom masker används felaktigt i 99% av fallen så hjälper de inte. Politiker och andra som gillar att visa sig handlingskraftiga köper masker för att lugna folket, alternativt att de ogrundat tror att de hjälper.
Hade masker varit en effektiv lösning så hade pandemin varit ett betydligt mindre problem. Att hålla avstånd är betydligt effektivare.
Det hjälper inte att springa om man springer åt fel håll. Men spring på du.![]()
Jocke Marx
Ja, de (grannländerna) måste hålla i detta länge nu. Det måste vi också men sverige har iaf troligen fördelen att en hög andel av de som är störst exponerade redan har drabbats under våren. Tittar man på tjeckien, portugal och schweiz som framgångsrikt höll undan spridning i våras så har de visat sig mycket sårbara nu under hösten.Johanox1 skrev:
Var någon i tråden som bodde i Portugal och tyckte att Sveriges strategi var hål i huvudet. Portugal hade en bra strategi och hade inte alls lika många dödsfall. Nu verkar det tyvärr sticka iväg där ocksåStyrker min bild av att de flesta kommer få det förr eller senare. Några nyheter från Portugal om hur de tacklar den nya ökningen?