2 357 072 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Det är väl politikerna som tar besluten, kanske för att verka handlingskraftiga.optimum skrev:
Självklart.
Men tycker ageranden man gör känns rätt så slumpartade och mer av arten att nu måste vi göra något för att det ska se ut som vi gör något.
Om krogen är ett problem borde vi stängt den före smittan drog igång igen. Väl sent.
Om öppet på äldreboenden är en problem så borde vi stängt tidigare och inte när smittspridningen var igång.
AT har ju framfört att det inte är besökarna som är problemet utan personalen. Då hjälper det inte att stänga.
(nej jag har inte länken)
Nej jag upplever agerandet som rätt så ostrukturerat.
Nej jag tror inte det räcker med att stänga krogen. Det behövs nog mer nu när det brinner.
Jag tror FHM tar mycket från WHO, t.ex. från "Considerations for implementing and adjusting public health and social measures in the context of COVID-19"optimum skrev:
Självklart.
Men tycker ageranden man gör känns rätt så slumpartade och mer av arten att nu måste vi göra något för att det ska se ut som vi gör något.
Om krogen är ett problem borde vi stängt den före smittan drog igång igen. Väl sent.
Om öppet på äldreboenden är en problem så borde vi stängt tidigare och inte när smittspridningen var igång.
AT har ju framfört att det inte är besökarna som är problemet utan personalen. Då hjälper det inte att stänga.
(nej jag har inte länken)
Nej jag upplever agerandet som rätt så ostrukturerat.
Nej jag tror inte det räcker med att stänga krogen. Det behövs nog mer nu när det brinner.
"https://www.who.int/publications/i/...s-in-the-context-of-covid-19-interim-guidance
Dock väljer du ut 100% ensidigt att länka det som passar din agenda.optimum skrev:
Det märker jag ju tydligt genom att andra här länkar till helt annat material från kvällstidningarna, så det är ju inte så att du ger en objektiv sammanfattande bild. Får jag misstänka att du agerar på samma vis överallt, t.ex. det från FB som du tycker är värt att sprida vidare?
Det kommer gå bra, du är så duktig!optimum skrev:
Tråkigt att du lever med sån skräck och ångest. Jag hoppas du hittar fram till bättre harmoni snart.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Att öppna äldreboenden var ett lagkrav, det har inte med smittspridning eller FHM:s åsikt att göra.optimum skrev:
Det är inte FHM som vill stoppa besök på äldreboenden nu utan det är kommunala politiker.
Man kan inte få allmänhetens acceptans för åtgärder som den inte upplever att det finns motiv för. Då blir det ju bara som i Berlin i våras när de började med olika åtgärder där, och nattklubbarna täckte för fönstren och låste ytterdörren så folk fick ringa på en klocka för att bli insläppta till festandet innanför. Eller som när nattklubbarna här för några veckor sen trodde de kunde använda regeln om att restauranger med musikuppträdande kunde få ha mer än 50 gäster, men "glömde" att det fortfarande skulle gälla att det var på ett smittsäkert sätt.optimum skrev:
Det är så med många åtgärder nu, många upplever att det inte finns motiv för dem och struntar då i dem.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.
Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det finns en hälsolägestråd där några andra har skrivit om sina problem och då bland annat tappat smak- och/eller luktsinne: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/ nära slutetAndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.
Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
I den här tråden har det skrivits en del om långvariga problem med då mer generellt.
Här verkar i.a.f. finnas en hel del dokumentation utgiven 2019. Har du ens letat?optimum skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/krisberedskap/pandemiberedskap/
Så är det.AndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.
Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Men man ska hålla i minnet att det inte är unikt för corona att det kan finnas kroniska besvär och tillstånd efter genomgången sjukdom.
Det är ju rätt många sjukdomar (vågar jag påstå "de flesta" ??) som kan ge kroniska besvär och långa eller livslånga följder ...
Det kan hända efter en vanlig influensa också.
Inte helt ovanligt utav de flesta slags virusinfektioner.
Jag skriver inte för att bagatellisera covid-19, men det kan ju dock vara bra att se det hela i ljuset av att det inte heller är något unikt för sjukdom av detta virus.
Det är faktiskt bra att passa sig för alla slags virus, om man vill slippa dra oturslotten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 201 inlägg
Dock mycket större andel som får problem av covid. Jag läste att 80 procent tappar smaken och av dem är det 20 till 50 som får permanenta problem.Mikael_L skrev:
Så är det.
Men man ska hålla i minnet att det inte är unikt för corona att det kan finnas kroniska besvär och tillstånd efter genomgången sjukdom.
Det är ju rätt många sjukdomar (vågar jag påstå "de flesta" ??) som kan ge kroniska besvär och långa eller livslånga följder ...
Det kan hända efter en vanlig influensa också.
Inte helt ovanligt utav de flesta slags virusinfektioner.
Jag skriver inte för att bagatellisera covid-19, men det kan ju dock vara bra att se det hela i ljuset av att det inte heller är något unikt för sjukdom av detta virus.
Det är faktiskt bra att passa sig för alla slags virus, om man vill slippa dra oturslotten.
Jag är bara 40 år så relativt ung, hade 39 graders feber en dag så ganska milt. Men jag blev mycket tröttare av min covidinfektion än jag någonsin blivit av en influensa. Dock har jag blivit sjukare av influensa.
Är fortfarande inte återställd orkar inte träna tex
Som sagt, jag vill inte bagatellisera covid-19 på något vis. Men i denna tråd bör det dock balanseras med det jag skrev, det finns lite för många som har fotbollsplansstora skygglappar här.AndersMalmgren skrev:
Dock mycket större andel som får problem av covid. Jag läste att 80 procent tappar smaken och av dem är det 20 till 50 som får permanenta problem.
Jag är bara 40 år så relativt ung, hade 39 graders feber en dag så ganska milt. Men jag blev mycket tröttare av min covidinfektion än jag någonsin blivit av en influensa. Dock har jag blivit sjukare av influensa.
Är fortfarande inte återställd orkar inte träna tex
