Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Självklart.
Men tycker ageranden man gör känns rätt så slumpartade och mer av arten att nu måste vi göra något för att det ska se ut som vi gör något.

Om krogen är ett problem borde vi stängt den före smittan drog igång igen. Väl sent.
Om öppet på äldreboenden är en problem så borde vi stängt tidigare och inte när smittspridningen var igång.

AT har ju framfört att det inte är besökarna som är problemet utan personalen. Då hjälper det inte att stänga.
(nej jag har inte länken)

Nej jag upplever agerandet som rätt så ostrukturerat.
Nej jag tror inte det räcker med att stänga krogen. Det behövs nog mer nu när det brinner.
Det är väl politikerna som tar besluten, kanske för att verka handlingskraftiga.
 
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är väl politikerna som tar besluten, kanske för att verka handlingskraftiga.
Ja det har du nog rätt i. Det förklarar allt. Tack
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Självklart.
Men tycker ageranden man gör känns rätt så slumpartade och mer av arten att nu måste vi göra något för att det ska se ut som vi gör något.

Om krogen är ett problem borde vi stängt den före smittan drog igång igen. Väl sent.
Om öppet på äldreboenden är en problem så borde vi stängt tidigare och inte när smittspridningen var igång.

AT har ju framfört att det inte är besökarna som är problemet utan personalen. Då hjälper det inte att stänga.
(nej jag har inte länken)

Nej jag upplever agerandet som rätt så ostrukturerat.
Nej jag tror inte det räcker med att stänga krogen. Det behövs nog mer nu när det brinner.
Jag tror FHM tar mycket från WHO, t.ex. från "Considerations for implementing and adjusting public health and social measures in the context of COVID-19"

"https://www.who.int/publications/i/...s-in-the-context-of-covid-19-interim-guidance
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ja det finns en hel del rena fantasier mer eller mindre med avsikt att sälja klick mm.
Men en hel del intressant och även länkar till mer information.
Jag har läst en hel del sådant ända sedan mitten av januari.
Dock väljer du ut 100% ensidigt att länka det som passar din agenda.
Det märker jag ju tydligt genom att andra här länkar till helt annat material från kvällstidningarna, så det är ju inte så att du ger en objektiv sammanfattande bild. Får jag misstänka att du agerar på samma vis överallt, t.ex. det från FB som du tycker är värt att sprida vidare?
optimum optimum skrev:
Jo jag är fortfarande frisk inklusive familjen vilket är målet för mig.
Vi ska igenom detta och ser fram emot vaccin så livet kan bli normalt igen.
Det kommer gå bra, du är så duktig!

optimum optimum skrev:
Tänk tillbaka ett år 2019-11-12 och hur livet såg ut då.
Detta är värre än en skräckfilm eller mardröm för de försvinner när man stänger av filmen alternativt vaknar.
När jag vaknar imorgon är skiten fortfarande kvar utanför dörren.
Tråkigt att du lever med sån skräck och ångest. Jag hoppas du hittar fram till bättre harmoni snart. :worried:
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Om öppet på äldreboenden är en problem så borde vi stängt tidigare och inte när smittspridningen var igång.

AT har ju framfört att det inte är besökarna som är problemet utan personalen. Då hjälper det inte att stänga.
(nej jag har inte länken)
Att öppna äldreboenden var ett lagkrav, det har inte med smittspridning eller FHM:s åsikt att göra.
Det är inte FHM som vill stoppa besök på äldreboenden nu utan det är kommunala politiker.

optimum optimum skrev:
Om krogen är ett problem borde vi stängt den före smittan drog igång igen. Väl sent.
Man kan inte få allmänhetens acceptans för åtgärder som den inte upplever att det finns motiv för. Då blir det ju bara som i Berlin i våras när de började med olika åtgärder där, och nattklubbarna täckte för fönstren och låste ytterdörren så folk fick ringa på en klocka för att bli insläppta till festandet innanför. Eller som när nattklubbarna här för några veckor sen trodde de kunde använda regeln om att restauranger med musikuppträdande kunde få ha mer än 50 gäster, men "glömde" att det fortfarande skulle gälla att det var på ett smittsäkert sätt.

Det är så med många åtgärder nu, många upplever att det inte finns motiv för dem och struntar då i dem.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.

Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
 
  • Gilla
  • Ledsen
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.

Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Det finns en hälsolägestråd där några andra har skrivit om sina problem och då bland annat tappat smak- och/eller luktsinne: https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/ nära slutet

I den här tråden har det skrivits en del om långvariga problem med då mer generellt.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Jag tror FHM tar mycket från WHO, t.ex. från "Considerations for implementing and adjusting public health and social measures in the context of COVID-19"

"[länk]
Troligen.
Dock inte munskydd.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att dö av corona är såklart inget roligt. Men vad det inte pratas om är att man kan få permanenta problem med smaker och dofter. Och detta är mycket mer utbrett än de som dör.

Jag har varit friskförklarad i två veckor nu och har fortfarande nedsatt smak och doft.Min bror hade corona för ett halvår sedan och vissa smaker har ändrats för honom tex ägg luktar ruttet även fast de inte är det, lök smakar konstigt och lite andra grejer
Så är det.
Men man ska hålla i minnet att det inte är unikt för corona att det kan finnas kroniska besvär och tillstånd efter genomgången sjukdom.
Det är ju rätt många sjukdomar (vågar jag påstå "de flesta" ??) som kan ge kroniska besvär och långa eller livslånga följder ...
Det kan hända efter en vanlig influensa också.
Inte helt ovanligt utav de flesta slags virusinfektioner.

Jag skriver inte för att bagatellisera covid-19, men det kan ju dock vara bra att se det hela i ljuset av att det inte heller är något unikt för sjukdom av detta virus.
Det är faktiskt bra att passa sig för alla slags virus, om man vill slippa dra oturslotten.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kommer gå bra, du är så duktig!
Fel, jag är bäst. Det vet du väl. :cool:
Genom ödmjukhet kommer man långt, men inte längst.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det.
Men man ska hålla i minnet att det inte är unikt för corona att det kan finnas kroniska besvär och tillstånd efter genomgången sjukdom.
Det är ju rätt många sjukdomar (vågar jag påstå "de flesta" ??) som kan ge kroniska besvär och långa eller livslånga följder ...
Det kan hända efter en vanlig influensa också.
Inte helt ovanligt utav de flesta slags virusinfektioner.

Jag skriver inte för att bagatellisera covid-19, men det kan ju dock vara bra att se det hela i ljuset av att det inte heller är något unikt för sjukdom av detta virus.
Det är faktiskt bra att passa sig för alla slags virus, om man vill slippa dra oturslotten.
Dock mycket större andel som får problem av covid. Jag läste att 80 procent tappar smaken och av dem är det 20 till 50 som får permanenta problem.

Jag är bara 40 år så relativt ung, hade 39 graders feber en dag så ganska milt. Men jag blev mycket tröttare av min covidinfektion än jag någonsin blivit av en influensa. Dock har jag blivit sjukare av influensa.

Är fortfarande inte återställd orkar inte träna tex
 
P
optimum optimum skrev:
Troligen.
Dock inte munskydd.
Jorå, det följer man eftersom det står: ”wearing a mask where appropriate”
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock mycket större andel som får problem av covid. Jag läste att 80 procent tappar smaken och av dem är det 20 till 50 som får permanenta problem.

Jag är bara 40 år så relativt ung, hade 39 graders feber en dag så ganska milt. Men jag blev mycket tröttare av min covidinfektion än jag någonsin blivit av en influensa. Dock har jag blivit sjukare av influensa.

Är fortfarande inte återställd orkar inte träna tex
Som sagt, jag vill inte bagatellisera covid-19 på något vis. Men i denna tråd bör det dock balanseras med det jag skrev, det finns lite för många som har fotbollsplansstora skygglappar här.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Jag brukar bara ha råd att äta på lunchrestaurang ca en gång i månaden, men nu med pandemin har det blivit ännu mer sällan. Jobbar dessutom mest hemifrån, så då lagar man lunch själv.
Det är lugnt, alla få bidrar så mycket de kan.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.