2 357 001 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det verkar i alla fall som att Frederiksen och Macron prutar lite på vikten att hålla avstånd när de har munskydd på sig (bild från budgetförhandlingarna i veckan).
Jag brukar tänka på det när jag ser folk på stan med munskydd, att de som har munskydd i dag borde vara de som är mest pålästa, insatta, intresserade och kunniga i munskyddsfrågan. Och med tanke på hur illa de hanterar sina munskydd så undrar jag hur det skulle se ut om resten skulle tvingas ha det? De som varken är intresserade eller insatta, utan som bara skulle ta på sig dem för att de måste?
Och nej, jag tror inte att personerna på bilden är något undantag. Men de har munskydd. Nästan alla.

Jag brukar tänka på det när jag ser folk på stan med munskydd, att de som har munskydd i dag borde vara de som är mest pålästa, insatta, intresserade och kunniga i munskyddsfrågan. Och med tanke på hur illa de hanterar sina munskydd så undrar jag hur det skulle se ut om resten skulle tvingas ha det? De som varken är intresserade eller insatta, utan som bara skulle ta på sig dem för att de måste?
Och nej, jag tror inte att personerna på bilden är något undantag. Men de har munskydd. Nästan alla.

Är det bara jag som reagerar på att den politikern sköter sin kommunikation med FHM via presskonferenser? JAg utgår från att regioner och andra har en mer direkt kontakt med FHM än att glo på Youtube två gånger i veckan...optimum skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Saxat från svt idag;
ECDC-chefen: Alltför optimistiskt med vaccin i januari
"I veckan har det kommit positiva signaler från läkemedelstillverkare om att ett vaccin kan vara klart i början av nästa år.
Men Andrea Ammon som är chef för det europeiska smittskyddsinstitutet ECDC menar att det fortfarande finns osäkerheter. Efter de kliniska testerna måste ett vaccin godkännas, produceras och distribueras i stora mängder.
– Jag tror inte att det är realistiskt att det finns ett vaccin i januari. Det första kvartalet nästa år är den mest optimistiska bedömningen, säger hon i Aktuellt."
"Vad vet vi om vilken strategi som är den mest effektiva?
– Det vi vet från i våras är att ett paket med flera olika åtgärder har en väldigt bra effekt i att få ner antalet fall, men vad varje enskild åtgärd bidrar med är svårt att säga.
Hon menar att vårens restriktioner dock hade negativa sidoeffekter på ekonomin, det sociala livet och människors mentala hälsa. Nu anser hon att länder i Europa måste hitta en balans mellan att inte göra någonting för att hindra spridningen och en total nedstängning av samhället likt den i våras."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ecdc-chefen-alltfor-optismistiskt-med-vaccin-i-januari
ECDC-chefen: Alltför optimistiskt med vaccin i januari
"I veckan har det kommit positiva signaler från läkemedelstillverkare om att ett vaccin kan vara klart i början av nästa år.
Men Andrea Ammon som är chef för det europeiska smittskyddsinstitutet ECDC menar att det fortfarande finns osäkerheter. Efter de kliniska testerna måste ett vaccin godkännas, produceras och distribueras i stora mängder.
– Jag tror inte att det är realistiskt att det finns ett vaccin i januari. Det första kvartalet nästa år är den mest optimistiska bedömningen, säger hon i Aktuellt."
"Vad vet vi om vilken strategi som är den mest effektiva?
– Det vi vet från i våras är att ett paket med flera olika åtgärder har en väldigt bra effekt i att få ner antalet fall, men vad varje enskild åtgärd bidrar med är svårt att säga.
Hon menar att vårens restriktioner dock hade negativa sidoeffekter på ekonomin, det sociala livet och människors mentala hälsa. Nu anser hon att länder i Europa måste hitta en balans mellan att inte göra någonting för att hindra spridningen och en total nedstängning av samhället likt den i våras."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ecdc-chefen-alltfor-optismistiskt-med-vaccin-i-januari
är det någon som vet skillnaden i hur worldometers.info får sin sverigedata och t ex c19.se eller aftonbladet?
Jag tror inte att worldometers använder data från presskonferenserna, men inte heller statistik baserat på dödsdatum
Jag tror inte att worldometers använder data från presskonferenserna, men inte heller statistik baserat på dödsdatum
Tror aldrig det blir skillnad, vi kommer inte rösta på den politiker som vill utöka vår beredskap, helt enkelt för att vi är för snåla. Denna gången pandemi, nästa gång något annat, kommer alltid finnas hål, had vi bara vetat i god tid vad som skulle hända så hade det varit enklare.J JBa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Men FHM har ju handlat i enlighet med sin pandemiplan och springer inte runt i panik.optimum skrev:
Försök förstå att man tar fram riskanylser och agerar strukturerat och inte springer runt i panik när det redan händer.
FHM har denna uppgift men som jag tidigare skrivit så är de en misslyckad organisation med ett hopplöst uppdrag och beviset ser vi nu.
Ja man kan förbättra rutiner efter en brand och det är precis det FHM och regering borde gjort efter SARS och MERS utbrotten. Men nu har man inte gjort det och springer runt i panik och hittar på massa saker.
Inte speciellt professionellt
Men jag ger upp med att förklara mer för dig för du är inte mottaglig utan endast vill tjata och sådant lägger jag inte energi på..
Och FHM har förstås ingen del alls i att Sverige just nu har bland de lägsta antalet Covid-19 fallen i Europa? Det är väl en ren tillfällighet, eller kanske till och med din förtjänst?optimum skrev:
Försök förstå att man tar fram riskanylser och agerar strukturerat och inte springer runt i panik när det redan händer.
FHM har denna uppgift men som jag tidigare skrivit så är de en misslyckad organisation med ett hopplöst uppdrag och beviset ser vi nu.
Ja man kan förbättra rutiner efter en brand och det är precis det FHM och regering borde gjort efter SARS och MERS utbrotten. Men nu har man inte gjort det och springer runt i panik och hittar på massa saker.
Inte speciellt professionellt
Men jag ger upp med att förklara mer för dig för du är inte mottaglig utan endast vill tjata och sådant lägger jag inte energi på..
Är så trött på er som ständigt kritiserar de som gör något och själva inte gör ett jota... annat än tycker...och vet bäst... oftast med facit i hand långt efteråt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det var olagligt att ha förbud för besök på äldreboenden. Det är enskilda personers privata hem det gäller och man kan inte förbjuda folk att ta emot besök i sina hem (de äldres hem lika lite som ditt). Det kan tydligen gå under en kort tid men det hade visst redan pågått för länge. De beslut som nu gäller äldreboenden i Stockholm och Göteborg är inga lagar och det heter inte heller att det är förbjudet samt personalen på boendena kan inte heller hindra besökare eller att boende går ut och träffar folk.optimum skrev:
Äldreboenden
1:a oktober Vid röd pil öppnar vi upp äldreboenden för besök
Efter en mycket otrevlig period i våras då smittan spred sig på våra äldreboenden och många avled i/av COVID-19
Då förutsatte nog de flesta att man säkrat upp äldreboenden för att inte drabbas igen.
Mitten november, vid blå pil börjar man stänga äldreboenden igen då man på nytt ser smittspridning.
Inte FHM som ger ut råd utan sådant har man släppt ansvaret för och gett ut till regionerna.
Om man inte gjort något åt att säkra upp för ny smittspridning så borde man dels inte öppnat 1ktober när smittan börjat öka igen eller stängt betydligt snabbare.
Jag avstår från att konspiratoriskt kritisera detta agerande som att man vill få igång döden på äldreboenden utan kallar det för mycket oprofessionellt agerande.
Hur i hela friden tänker man?
Det skojades friskt förr om att blondiner inte var dumma i huvudet utan att de bara har otur när de tänker.
Ja det verkar stämma verkligen bra på FHM.
Så vad borde man gjort?
Ja givetvis säkrat upp mot ny smittspridning FÖRE man öppnade upp.
Men nu var ju FHM så jäkla övertygade om att vi inte skulle få en våg nr2 så där för sket man i sådant och öppnar upp och inväntar resultatet.
[bild]
Det var ju precis så man gjorde. Det kom ut en massa riktlinjer från Socialstyrelsen om hur äldreboenden ska se till att det inte blir smittspridning innan förbudet hävdes.optimum skrev:
Som sagt det var smittspridning inne på äldreboenden innan de öppnade upp. Besök har skett under mycket kontrollerade former så risken för att det är besökare som har smittat boende är mycket mindre än risken att det är personalen eller andra boende som har smittat de boende. En boende träffar kanske en eller två besökare i veckan men på en vecka umgås de med kanske 15 andra boende och lika många anställda.
Nä men asså, när det går bra är det bara TROTS FHMs inkompetens, det har 22-gänget och de 7 små desinformatörerna bestämt.Nissens skrev:
Och FHM har förstås ingen del alls i att Sverige just nu har bland de lägsta antalet Covid-19 fallen i Europa? Det är väl en ren tillfällighet, eller kanske till och med din förtjänst?
Är så trött på er som ständigt kritiserar de som gör något och själva inte gör ett jota... annat än tycker...och vet bäst... oftast med facit i hand långt efteråt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Inte är det jag som drar upp munskydd, nedstängningar och vaccin till förbannelse i alla fall, när jag skriver om de ämnena så är det som svar på andras inlägg så när som på att jag skriver en del om vaccin när det kommer något nytt om det. Jag har dessutom skrivit att jag tycker inlägget med de kissande gubbarna var löjligt.J JBa skrev:
Du gav dig nog på fel person den här gången.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Nu råder det ju inte någon som helst vetenskapligt konsensus i frågan och då är den ju osäker.B brfbo skrev:
Hur många forskningsrapporter har du granskat för att komma fram till att det inte är osäkert?
Och då förstås rapporter från båda sidorna.
Du låter som vissa oppositionspolitiker gjorde ett tag i denna fråga, man menar att regeringen borde införa restriktioner som bryter mot lagen, enkelt att säga när man slipper ta ansvar. Enligt min uppfattning borde iaf politiker som framför sådana förslag dömas till uppvigling, att uppmana andra begå brott. Trött på sånt trams, i denna och andra frågor.optimum skrev:
Äldreboenden
1:a oktober Vid röd pil öppnar vi upp äldreboenden för besök
Efter en mycket otrevlig period i våras då smittan spred sig på våra äldreboenden och många avled i/av COVID-19
Då förutsatte nog de flesta att man säkrat upp äldreboenden för att inte drabbas igen.
Mitten november, vid blå pil börjar man stänga äldreboenden igen då man på nytt ser smittspridning.
Inte FHM som ger ut råd utan sådant har man släppt ansvaret för och gett ut till regionerna.
Om man inte gjort något åt att säkra upp för ny smittspridning så borde man dels inte öppnat 1ktober när smittan börjat öka igen eller stängt betydligt snabbare.
Jag avstår från att konspiratoriskt kritisera detta agerande som att man vill få igång döden på äldreboenden utan kallar det för mycket oprofessionellt agerande.
Hur i hela friden tänker man?
Det skojades friskt förr om att blondiner inte var dumma i huvudet utan att de bara har otur när de tänker.
Ja det verkar stämma verkligen bra på FHM.
Så vad borde man gjort?
Ja givetvis säkrat upp mot ny smittspridning FÖRE man öppnade upp.
Men nu var ju FHM så jäkla övertygade om att vi inte skulle få en våg nr2 så där för sket man i sådant och öppnar upp och inväntar resultatet.
[bild]
7 studier? Jag vill minnas att FoHM refererade till 37 studier. Varför är dessa 7 studier rätt och de 37 andra fel?Ulltand skrev:
Så du inte refernslistan på vilka studier som ingått? De är studier inte anekdotiska händelse!
Hade det varit anekdotiska hämdelser hade det inte vartit vetenskap och CDC hade ryckt på axlarna,
""Seven studies have confirmed the benefit of universal masking in community level analyses: in a unified hospital system,38 a German city,39 a U.S. state,40 a panel of 15 U.S. states and Washington, D.C.,41,42 as well as both Canada43 and the U.S.44 nationally. Each analysis demonstrated that, following directives from organizational and political leadership for universal masking, new infections fell significantly. Two of these studies42,44 and an additional analysis of data from 200 countries that included the U.S.45 also demonstrated reductions in mortality. An economic analysis using U.S. data found that, given these effects, increasing universal masking by 15% could prevent the need for lockdowns and reduce associated losses of up to $1 trillion or about 5% of gross domestic product.42""