Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J JBa skrev:
Det om nåt är väl värt att älta, hur det kan komma sig att svenska myndigheter kan vara så fantastiskt urusla att ta fram fungerande ansvarsfördelningar och uppföljning på genomförande. Det här är inte första gången det händer och jag fascineras lika mycket varje gång hur hela den delen av svenska folket som jobbar på dylika myndigheter och ansvariga departement bara saknar allt vad stavas handlingskraft.
Det har ältats i flera omgångar i tråden och jag tycker inte det behöver ett varv till. Det brukar sluta med ett konstaterande att vi har röstat fram de politiker som har godkänt pandemiplaner utan beredskapslager i regioner/landsting.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ältats i flera omgångar i tråden och jag tycker inte det behöver ett varv till. Det brukar sluta med ett konstaterande att vi har röstat fram de politiker som har godkänt pandemiplaner utan beredskapslager i regioner/landsting.
Men ni ältar ju munskydd, lockdown och vaccin till förbannelse utan egentligen komma framåt. Älta lite hur vi skulle kunna komma bort från detta totala haveri i myndighets-Sverige så slipper ni göra skisser på kissande gubbar.

• Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Men ni ältar ju munskydd, lockdown och vaccin till förbannelse utan egentligen komma framåt. Älta lite hur vi skulle kunna komma bort från detta totala haveri i myndighets-Sverige så slipper ni göra skisser på kissande gubbar.

Har just sett UG om Sveriges coronahantering. Ptja det är väl en rätt bra sammanfattning av hur hälften av tråden ser det.

Du har helt rätt. Hur fan kunde det bli så här och vad gör vi åt det,

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
J JBa skrev:
Rätt många länder som har haveri i så fall. Vilket visar att det inte har varit lätt att hantera. Det är lätt att sitta hemma framför datorn och knappa in en massa åsikter...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har just sett UG om Sveriges coronahantering. Ptja det är väl en rätt bra sammanfattning av hur hälften av tråden ser det.

Du har helt rätt. Hur fan kunde det bli så här och vad gör vi åt det,
Den dagen du slutar kritisera fhm för saker de gjorde tidigare i år.
När du väl inser att anders tegnell inte är med och fattar beslut
Då kommer även pandemin vara över.

Så tyvärr pandemin kommer fortsätta och fortsätta

Nissens Nissens skrev:
Rätt många länder som har haveri i så fall. Vilket visar att det inte har varit lätt att hantera. Det är lätt att sitta hemma framför datorn och knappa in en massa åsikter...
Men är det inte lite konstigt att FHM kommer med rekommendationer (som är det närmaste order/lag vi kan komma) där andra myndigheter och offentliga verksamheter förväntas agera men ingen följer upp att de tar ansvar och sen när det blir tydligt att de inte tagit ansvar i tillräcklig omfattning så är det ingen som följer upp att man börjar göra rätt. Var är "stridsledningscentralen"?

I våras blev det tydligt att vi inte hade några beredskapslager. Vad gör man åt det inom myndighets-Sverige under sommaren när det var lite lugnare och producenterna kommit ikapp i orderböckerna? Uppenbarligen inte tillräckligt för nu varnas det återigen om hotande brist på utrustning. Samma med förbrukningsmaterial för testning. Vi hade brist på det i våras och problemen att öka testandet skylldes på den bristen. Nu larmas om att vi är i samma läge igen. Det var ju ingen nyhet att antalet smittade skulle öka igen under normal virussäsong. Det håller nog båda läger här på BH med om.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Javisst var beredskapen kass. Man har glömt hur den förra pandemin var för ca 100 år sedan.
Men oavsett det så är det väldigt många länder som sitter i samma båt.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack för länken!
Men just den sidan säger ju inte så mycket vetenskapligt utan det är ju mer anekdotiska händelser.

Det första de tar upp ang. frisörerna så är det ju dels vansinnigt att de jobbade när de hade symtom. Helt mot råden i Sverige. Eftersom tygmasker inte är några helt säkra skydd så borde ju någon av kunderna ha blivit sjuk om det var så att det är stor risk för att frisörer smittar sina kunder (en frisör står bakom sin kund i huvudsak vilket gör smittspridningen liten). Jag har läst annan kritik av den undersökningen också och den är inte särskilt vetenskapligt gjord utan det finns mycket kritik mot den.

Nummer 2. Du vet väl om att kineserna inte räknar människor som testas positivt men inte har några symtom som bekräftade fall? Med så lite som 124 hushåll blir det ju väldigt osäkra siffror utan det kan ju slå med 10-tals procentenheter. Vi vet inte heller om den smittade i de familjerna höll sig isolerad på eget rum etc. och om det var det som gjorde skillnaden. Inte ens bland kineser är det normalt att ha munskydd i hemmet så det fanns nog en särskild anledning till det, typ vetskap om att personen hade blivit utsatt, och då skyddar man sig nog på andra sätt också. Går alltså inte att avgöra om det var masken som gjorde skillnad eller annat.

3: Kan ju lika gärna vara så att de personerna som bar mask också är allmänt försiktiga till sin läggning och därmed såg till att hålla avstånd och inte träffa så många. Går alltså på informationen på den länkade sidan inte att säga om det var masken och/eller annat som gjorde skillnaden.

4. För lite information för att säga något alls. Kan vara så men kan vara något helt annat också.

5. Häromdagen så hade vi ju uppe i tråden hur extremt liten risk det var för att smittas på flygplan även när ingen har mask så det som tas upp där är verkligen inget bevis för att mask har betydelse.

Lustigt att de tar upp en tysk studie som visar att masker har betydelse men inte den andra tyska studien som visar motsatsen.

Synnerligen skralt underlag vill jag påstå.
Absolut inte bättre än de studier som visar att mask inte har någon nämnvärd betydelse och som varit uppe i tråden.

Således fortfarande är det högst osäkert om mask har någon betydelse i verkligheten.
Nej det är inte högst osäkert!
...det är DU SOM TYCKER !att det är högst osäkert.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Nu svarade du inte på frågan, som med din analogi var vad du gör när det ändå brinner.

Att vara kritisk och i efterhand säga vad man borde gjort på förhand är ju tämligen meningslöst, sånt ägnar man sig åt när branden är släckt.
Försök förstå att man tar fram riskanylser och agerar strukturerat och inte springer runt i panik när det redan händer.

FHM har denna uppgift men som jag tidigare skrivit så är de en misslyckad organisation med ett hopplöst uppdrag och beviset ser vi nu.

Ja man kan förbättra rutiner efter en brand och det är precis det FHM och regering borde gjort efter SARS och MERS utbrotten. Men nu har man inte gjort det och springer runt i panik och hittar på massa saker.

Inte speciellt professionellt

Men jag ger upp med att förklara mer för dig för du är inte mottaglig utan endast vill tjata och sådant lägger jag inte energi på..

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Äldreboenden
1:a oktober Vid röd pil öppnar vi upp äldreboenden för besök
Efter en mycket otrevlig period i våras då smittan spred sig på våra äldreboenden och många avled i/av COVID-19
Då förutsatte nog de flesta att man säkrat upp äldreboenden för att inte drabbas igen.

Mitten november, vid blå pil börjar man stänga äldreboenden igen då man på nytt ser smittspridning.
Inte FHM som ger ut råd utan sådant har man släppt ansvaret för och gett ut till regionerna.

Om man inte gjort något åt att säkra upp för ny smittspridning så borde man dels inte öppnat 1:oktober när smittan börjat öka igen eller stängt betydligt snabbare.

Jag avstår från att konspiratoriskt kritisera detta agerande som att man vill få igång döden på äldreboenden utan kallar det för mycket oprofessionellt agerande.

Hur i hela friden tänker man?
Det skojades friskt förr om att blondiner inte var dumma i huvudet utan att de bara har otur när de tänker.
Ja det verkar stämma verkligen bra på FHM.

Så vad borde man gjort?
Ja givetvis säkrat upp mot ny smittspridning FÖRE man öppnade upp.
Men nu var ju FHM så jäkla övertygade om att vi inte skulle få en våg nr2 så där för sket man i sådant och öppnar upp och inväntar resultatet.

Diagram över dagliga nya COVID-19-fall i Sverige med röd pil som markerar öppnande av äldreboenden och blå pil för stängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Äldreboenden
1:a oktober Vid röd pil öppnar vi upp äldreboenden för besök
Efter en mycket otrevlig period i våras då smittan spred sig på våra äldreboenden och många avled i/av COVID-19
Då förutsatte nog de flesta att man säkrat upp äldreboenden för att inte drabbas igen.

Mitten november, vid blå pil börjar man stänga äldreboenden igen då man på nytt ser smittspridning.
Inte FHM som ger ut råd utan sådant har man släppt ansvaret för och gett ut till regionerna.

Om man inte gjort något åt att säkra upp för ny smittspridning så borde man dels inte öppnat 1:surprised:ktober när smittan börjat öka igen eller stängt betydligt snabbare.

Jag avstår från att konspiratoriskt kritisera detta agerande som att man vill få igång döden på äldreboenden utan kallar det för mycket oprofessionellt agerande.

Hur i hela friden tänker man?
Det skojades friskt förr om att blondiner inte var dumma i huvudet utan att de bara har otur när de tänker.
Ja det verkar stämma verkligen bra på FHM.

Så vad borde man gjort?
Ja givetvis säkrat upp mot ny smittspridning FÖRE man öppnade upp.
Men nu var ju FHM så jäkla övertygade om att vi inte skulle få en våg nr2 så där för sket man i sådant och öppnar upp och inväntar resultatet.

[bild]
Men det hade varit helt OK att öppna upp äldreboenden för besök om man bara sett till att besökare använde andningsmask, eller hur?

optimum
Fortsättning äldreboenden.

Rätt så intressant om man tycker beteendevetenskap eller forskning i ledarskap är intressant. Finns säker fler intresseområden. Jag själv är mer resultatorienterad så jag ser detta som misslyckanden.

Nu krisar det inom äldrevården med på nytt mer smittspridning.
Då blir det sandlåda där socialminister Lena Hallengren gå i försvarsställning och skyller på regionen och regionerna går i försvarsställning.
Givetvis fick Anders Tegnell chansen att försvara sitt skinn också.

De verka uppenbarligen inte veta att de sitter i samma båt. Ja samma båt som våra äldre sitter i.

När sådant händer på en arbetsplats brukar det ofta bero på brister i ledning och den organisationsstruktur man valt.

Med stor sannolikhet samma här. Skit längst upp brukar bli problem längre ned.

I slutet av artikeln börjar man inse verkliga problemet. Ett land fullt med massa regioner och massa småpåvar både här och där och då finns det ingen chans att försöka styra landet med massa råd hit och dit.
Men det har vi vanliga dödliga insett för herrans massa år sedan och att det inte är lämpligt att vården är olika i olika delar av landet samt massa feta byråkrater överallt som ska födas med massa konferensar och middagar.

Detta är Sverige, ett land.
Nej detta är inte politik, detta är sunt förnuft.

Givetvis länk så ni kan läsa mer själva. (om ni tycker krig i sandlådan är kul)

https://www.svt.se/nyheter/granskni...ng-bidrog-till-smittspridning-pa-aldreboenden

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Men det hade varit helt OK att öppna upp äldreboenden för besök om man bara sett till att besökare använde andningsmask, eller hur?
Så lätt gick det inte.
hahaha.

Förstör inte det jag skrev genom att göra om den till en mask diskussion nu. Se vad jag skrev istället.

Nissens
B b8q skrev:
Denna övertro på masker är absurd...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Försök förstå att man tar fram riskanylser och agerar strukturerat och inte springer runt i panik när det redan händer.

FHM har denna uppgift men som jag tidigare skrivit så är de en misslyckad organisation med ett hopplöst uppdrag och beviset ser vi nu.

Ja man kan förbättra rutiner efter en brand och det är precis det FHM och regering borde gjort efter SARS och MERS utbrotten. Men nu har man inte gjort det och springer runt i panik och hittar på massa saker.

Inte speciellt professionellt

Men jag ger upp med att förklara mer för dig för du är inte mottaglig utan endast vill tjata och sådant lägger jag inte energi på..
Du behöver inte förklara för mig, jag jobbar med riskhantering. Men frågan, som du duckar, handlar om krishantering dvs vad man gör när det oväntade ändå händer. Självklart blir det lättare att hantera en kris om man har gjort ett bra riskarbete, men det kommer alltid att finnas omständigheter och faktorer som ställer till det och då hjälper det inte att sitta och säga att man borde ha gjort ett bättre förarbete.

Att kritisera är lätt, men du verkar inte ha några konstruktiva förslag på åtgärder. Istället anklagar du mig för att inte förstå och vilja tjata. Lite som när politiker inte har några svar och hänvisar till att det bara är käbbel...

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.