2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Därför sitter man enskilt när man äter eller så tar man med sig mikrolådan till skrivbordet. Fika får ske på samma sätt. Tyvärr har vi inte ett propagandaministerium som producerar fostrande TV-program.BirgitS skrev:
Du tycker inte att det är lite oärligt att bara citera en del av en mening så att innehållet i den går förlorat?
Så här skrev jag:
"Du kommer aldrig få en majoritet av svenskarna att ha mask på jobbet och i hemmet, speciellt inte när det är dags äta eller dricka."
Berätta för mig hur mina kollegor fikar i fikarummet med masken på?
Det är ju just vid gemensamma måltider och fika som den stora smittspridningen på arbetsplatser äger rum, inte när var och en sitter vid sitt skrivbord etc.
Redigerat:
Ingen hindrar dig att använda munskydd, du kan ha det dygnet runt om du vill!Staffan2000 skrev:
Får det dig att må bättre så gör det, för det är vad det handlar om.
[/QUOTE]optimum skrev:
Du klagar gärna på både vad som görs och vad som inte görs. Men vad tycker du borde göras istället (alternativt inte göras?) Kan inte minnas att jag sett så mycket av det.
Nja vet inte om folk kör snabbare bara för att de använder bilbälte (snarare tvärtom för de värsta dårarna), eller köper astronautblöja för att köra hela route 66 utan paus. Sätter man en blöja fel på en ettåring så lär man sig för övrigt det den hårda vägen. Eller lösa... Inte heller tror jag att folk köper en flytväst för att åka farsans storebro i full fräs, så jämförelsen faller platt som Ulltand brukar säga.F Finndjävel skrev:Munskydd är politiserat i USA, Fauci har nog vetat om dess vikt i bekämpningen av pandemin hela tiden. Trumpadministrationen har i praktiken tvingat CDC och Fauci att ha en avog inställning till munskydd. Det är först nu när valet är avgjort som man vågat börja säga som det är.
Munskydds vara eller inte vara är ingen politisk fråga nån annanstans i världen. Det är bara i Sverige och bland Trumpnissarna i USA som man hävdar att munskydd inte skulle hjälpa. I övriga världen råder konsensus och diskussionen existerar inte. Det är ingen ny vetenskap, utan det har forskats inom området i över hundra år. Redan under spanskasjukan förstod man importansen av munskydd.
Att hävda att munskydd inte hjälper för att folk använder dom fel är politisk snömos helt utan belägg. Samma argument kan användas för att argumentera emot flytväst, bilbälte, blöjor etc. Total nonsens givetvis. Trump är ju en antivetenskaplig känslostyrd bulldoozer men när blev Sverige så faktaresistent? Det är ju skäl att ifrågasätta bristerna i den "svenska strategin" nu när Sverige verkar ha otur igen.
Regionerna i Sverige verkar åtminstone ha fått nog av FHMs apati, det är ju alltid nått.
Grejen är ju att effektivare än munskydd är att hålla avstånd. Går du inte nära någon så är det bästa lösningen.J Jocke Best skrev:Nja vet inte om folk kör snabbare bara för att de använder bilbälte (snarare tvärtom för de värsta dårarna), eller köper astronautblöja för att köra hela route 66 utan paus. Sätter man en blöja fel på en ettåring så lär man sig för övrigt det den hårda vägen. Eller lösa... Inte heller tror jag att folk köper en flytväst för att åka farsans storebro i full fräs, så jämförelsen faller platt som Ulltand brukar säga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och varför tror du att norska motsv. till FHM sa att det inte finns något vetenskapligt stöd för att munskydd för allmänheten hjälper utan att Norge inför det som ett experiment?F Finndjävel skrev:Munskydds vara eller inte vara är ingen politisk fråga nån annanstans i världen. Det är bara i Sverige och bland Trumpnissarna i USA som man hävdar att munskydd inte skulle hjälpa. I övriga världen råder konsensus och diskussionen existerar inte. Det är ingen ny vetenskap, utan det har forskats inom området i över hundra år. Redan under spanskasjukan förstod man importansen av munskydd.
Ingen här i tråden har hävdat att munskydd inte skyddar i sjukvården och äldreomsorgen där personalen är utbildad, har tränats och hela tiden påminns om hur de ska göra samt har tillgång till lämpliga utrymmen, sopkärl osv. Utan det är bara fråga om vad som händer när folk inte gör som sjukvårdspersonalen utan pillar på munskyddet, drar ner det på hakan när de ska prata med någon, trängs med andra osv.
Varför stanna med att alla ska ha munskydd? Varför ska inte alla ha visir?
Det finns goda erfarenheter från vården att det skyddar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jovisst, men det var ju inte det som Staffan skrev och som jag svarade på.A Anders_Nilsson skrev:
Jag klagar inte, jag är allvarligt kritisk till hur man hanterar denna pandemi som man påstod att Sveriges beredskap är bra. Ett jävla skämt.T tanaris skrev:
Vi har inte ens lagar att ta till utan det blir massa tomma råd som folk inte följer. Nej jag är inte för en lockdown men nu blir det massa svaga råd.
Nej du får ingen lista på vad vi borde göra för den kommer bli penetrerad till minsta atom av ett gäng här som älskar att ge sig på allt. Som uppenbarligen blundar för våra brister. Är du en av dem?
Ok du kan få ett par så du får något att älska
1. Vi kunde för många år sedan fixat lagar att hantera en pandemi. Sådant är grundlagsskyddat och är bra att det är så i normalfallet men vid en pandemi ska man från regerings sida kunna agera.
2. FHM kommer med råd om ditt och datt när smittspridningen är ett faktum. För sent.
Om smittspridningen ökar på äldreboenden så har vi inte lyckat få dem säkra och borde stängt FÖRE smittan sprider sig där igen. FHM nej det bli ingen våg nr 2???
Men för katten du har väl ett arbete själv på ett framgångsrikt företag, eller?
Vi sitter inte och väntar på att det ska brinna först utan säkrar upp oss på olika sätt FÖRE.
Alltså inte brandövning när det brinner. Brandsläckare sitter där före, brandlarm testas regelbundet och installeras inte efteråt, riskanalyser görs FÖRE.
Hur svårt kan det vara?
Det är den världen jag lever regelbundet i och därför kritisk när vår ledning uppenbarligen inte lever så.
Nej jag klagar inte, bara jävligt kritisk till bristerna.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu ökade ju faktiskt smittspridningen på Stockholms äldreboenden medan det fortfarande var besöksförbud där. Se inlägget jag skrev tidigare idag om asymtomatisk personal, och om det är stor smittspridning i samhället så blir personalen sjuk och en del av dem asymtomatiska. Då kommer de att smitta andra. Asymtomatiskt sjuka äldre kommer att smitta andra äldre på samma avdelning osv.optimum skrev:
Ja, det är ju precis så som t.ex. FHM och MSB jobbar. Som har varit uppe i tråden flera gånger så har FHM haft en pandemiplan i väldigt många år.optimum skrev:
Vi sitter inte och väntar på att det ska brinna först utan säkrar upp oss på olika sätt FÖRE.
Alltså inte brandövning när det brinner. Brandsläckare sitter där före, brandlarm testas regelbundet och installeras inte efteråt, riskanalyser görs FÖRE.
Nu svarade du inte på frågan, som med din analogi var vad du gör när det ändå brinner.optimum skrev:
Jag klagar inte, jag är allvarligt kritisk till hur man hanterar denna pandemi som man påstod att Sveriges beredskap är bra. Ett jävla skämt.
Vi har inte ens lagar att ta till utan det blir massa tomma råd som folk inte följer. Nej jag är inte för en lockdown men nu blir det massa svaga råd.
Nej du får ingen lista på vad vi borde göra för den kommer bli penetrerad till minsta atom av ett gäng här som älskar att ge sig på allt. Som uppenbarligen blundar för våra brister. Är du en av dem?
Ok du kan få ett par så du får något att älska
1. Vi kunde för många år sedan fixat lagar att hantera en pandemi. Sådant är grundlagsskyddat och är bra att det är så i normalfallet men vid en pandemi ska man från regerings sida kunna agera.
2. FHM kommer med råd om ditt och datt när smittspridningen är ett faktum. För sent.
Om smittspridningen ökar på äldreboenden så har vi inte lyckat få dem säkra och borde stängt FÖRE smittan sprider sig där igen. FHM nej det bli ingen våg nr 2???
Hur svårt kan det vara?
Det är den världen jag lever regelbundet i och därför kritisk när vår ledning uppenbarligen inte lever så.
Nej jag klagar inte, bara jävligt kritisk till bristerna.
Att vara kritisk och i efterhand säga vad man borde gjort på förhand är ju tämligen meningslöst, sånt ägnar man sig åt när branden är släckt.
Jag tror att det är PK att bära mask och som alla vet vill ju ingen tillhöra PK-maffian! Det är därför Trump vägrar
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Pandemiplan I all ära men den skall kunna genomföras också. När företaget jag arbetar för väljer leverantörer räcker inte löften ytan vi går igenom att de har planer för att kunna leverera och till exempel kunna flytta produktion om en produktionsanlöggning drabbas av svårigheter. Det är här det brister i och med att FHM inte har mandat att tvinga andra myndigheter till beredskap. Resultatet är att utrustning saknas.BirgitS skrev:
Nu ökade ju faktiskt smittspridningen på Stockholms äldreboenden medan det fortfarande var besöksförbud där. Se inlägget jag skrev tidigare idag om asymtomatisk personal, och om det är stor smittspridning i samhället så blir personalen sjuk och en del av dem asymtomatiska. Då kommer de att smitta andra. Asymtomatiskt sjuka äldre kommer att smitta andra äldre på samma avdelning osv.
Ja, det är ju precis så som t.ex. FHM och MSB jobbar. Som har varit uppe i tråden flera gånger så har FHM haft en pandemiplan i väldigt många år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
FHM:s pandemiplan handlade förstås inte om några leveranser utan om vilka råd, rekommendationer, restriktioner etc. som man kan ta till och annat liknande.A Anders_Nilsson skrev:Pandemiplan I all ära men den skall kunna genomföras också. När företaget jag arbetar för väljer leverantörer räcker inte löften ytan vi går igenom att de har planer för att kunna leverera och till exempel kunna flytta produktion om en produktionsanlöggning drabbas av svårigheter. Det är här det brister i och med att FHM inte har mandat att tvinga andra myndigheter till beredskap. Resultatet är att utrustning saknas.
Sen har ju regionerna pandemiplaner också men där har ju beredskapslagren försvunnit under åren. Finns en del skrivet om det i tråden.
Ja?BirgitS skrev:
Det om nåt är väl värt att älta, hur det kan komma sig att svenska myndigheter kan vara så fantastiskt urusla att ta fram fungerande ansvarsfördelningar och uppföljning på genomförande. Det här är inte första gången det händer och jag fascineras lika mycket varje gång hur hela den delen av svenska folket som jobbar på dylika myndigheter och ansvariga departement bara saknar allt vad stavas handlingskraft.
Jag återkommer återigen till Lottie Knutsson, en anställd hos researrangör som fick ta allt som inte UD mfl klarade av att hantera 2004.