Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Du som är så klok. Kan du förklara på ett lättfattligt sätt hur det kommer sig att Sverige haft en kraftig underdödlighet efter sommaren? Det vill säga, betydligt färre än normalt har avlidit...
Du kan ju börja med att läsa dagens inlägg #29348 #29348 #29355 så kanske du förstår att den inte är så kraftig utan att det är normalt att antalet avlidna pendlar lite upp och ner. Man vet inte alltid orsaken, ibland är det en ovanligt lindrig influensa, ibland är vädret mer lagom (lite svalare på sommaren eller lite varmare på våren och hösten). I år kanske det t.ex. kan vara så att de skröpligaste har fått färre förkylningar för att personalen på boendena inte har gått och jobbat med snuva.

R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jösses (igen)!

Det är en metafor och inte en exakt beskrivning.

Staffan
Jepp. Jag är fullt medveten om det, och personligen tycker jag sällan att liknelser är speciellt bra eftersom det oftast innebär att man måste blunda för en hel del som faktiskt inte är likadant, eller bara använda en begränsad del av liknelsen. Samma med denna.

Det har redan ett par personer försökt förklara idag men de fann inget gehör. Jag tänkte att om jag istället utökar liknelsen lite så kanske polletten faller ner.

Exakt varför ska man blunda för att man helt plötsligt har ett par nedkissade byxor att ta hand om om nu den där "metaforen" är så himla bra?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Exakt varför ska man blunda för att man helt plötsligt har ett par nedkissade byxor att ta hand om om nu den där "metaforen" är så himla bra?
Därför att det inte är ett par nerpissade byxor.

optimum optimum skrev:
Joe Biden verkar inte fatta så mycket. Han borde lyssna på alla mask-motståndare här på denna tråden.
Egentligen borde vi skicka Anders Tegnell till USA så kunde han få bli Joe Bidens specielle hälsominister.
Tänk vad tacksamma USA skull bli då.

Joe Biden har hållit en presskonferens om vilka åtgärder hans insatsgrupp ska ta till för att hantera smittspridningen i landet.

[bild]

[länk]
Jag tycker han har fel, det mest effektiva man kan göra mot Covid-19 är att hålla avstånd. Men det är min åsikt det.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Jag tycker han har fel, det mest effektiva man kan göra mot Covid-19 är att hålla avstånd. Men det är min åsikt det.
Min uppfattning också!
Står jag på nord och du på sydpolen, är smittrisken obefintlig. Men närmar vi oss varandra, ökar den med det minskande avsåndet. På vilket avstånd viruset kan överföras, vet ingen. Avståndet 1m är naturligtvis inte den maximala överföringssträckan, utan det avstånd vi människor kan tänkas acceptera.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
R
Därför att det inte är ett par nerpissade byxor.
Va? Är det inte ett par nedkissade byxor jag ser på sista bilden? Vad ska hända med dem? Jag fattar ingenting nu. Är inte denna bild ett inlägg i debatten kring om vi ska ha allmänt masktvång eller inte?

Det är väl inte ytterligare ett argument för att "masker fungerar" rent generellt? I.s.f. är det ju den där vidöppna dörren som sparkas in ytterligare en gång för ingen har så vitt jag sett hävdat något annat.

Staffans2000
Begreppet "en svensk tiger" syftar inte på en tiger. Lika lite som brallorna, syftar på brallor!

Staffan

R
Begreppet "en svensk tiger" syftar inte på en tiger. Lika lite som brallorna, syftar på brallor!

Staffan
Nu tror jag minsann att det är du som har svårt att fatta. Jag inser förstås att byxorna syftar på munskydd. Och när jag säger att personen står där med nedkissade byxor och undrar hur de ska hanteras så utökar jag ju förstås liknelsen.

Hade det inte varit bättre om vi bara pratat om munskydd från första början och skippat den där liknelsen för den kanske inte var så bra trots allt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Nivån i den här tråden sjönk rejält efter ett kort inhopp av Hyltran, och ska man döma efter vad han tidigare sagt antar jag att han är mycket nöjd med utvecklingen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R
F Finndjävel skrev:
Tegnell och Trump proudboys som hoppades att inget vaccin skulle komma gråter förstås.
Att klumpa ihop Tegnell med amerikansk vit maktrörelse och dessutom påstå att han skulle hoppas på att ett vaccin inte kommer är inget annat än djupt oärligt. Detta är det ju inte ens någon idé att be om källa för, det finns det ju självklart ingen.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du som är så klok. Kan du förklara på ett lättfattligt sätt hur det kommer sig att Sverige haft en kraftig underdödlighet efter sommaren? Det vill säga, betydligt färre än normalt har avlidit...
Det känner jag inte till med en karftig underdödlighet efter sommaren. Kan du inte länka det så kan jag kanske kommentera vad jag tror.

R RoAd skrev:
Att klumpa ihop Tegnell med amerikansk vit maktrörelse och dessutom påstå att han skulle hoppas på att ett vaccin inte kommer är inget annat än djupt oärligt. Detta är det ju inte ens någon idé att be om källa för, det finns det ju självklart ingen.
Håller delvis med Tegnell och vit makt har hamnat i samma slutsats men av olika anledningar.

Men visst så är alla vaccinationsframgångar en knäpp på nästan för FHM startergi.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
F Finndjävel skrev:
90% effektivitet är långt över de mest optimistiska prognoserna vi sett. Det kommer inte bara att lindra virusets spridning utan utrota viruset helt. Det är lika effektivt som mässlingsvaccinet och då har mässlingen ett mycket högre R0-värde. Ett av dom mera effektiva vaccinerna som finns.

Tegnell och Trump proudboys som hoppades att inget vaccin skulle komma gråter förstås.
Haha Optimum och Ulltand gillade den osmakliga sammanblandningen, ovetande om att Tegnell fortfarande är folkhjälte på stan. Det känns bra att veta var ni står.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Håller delvis med Tegnell och vit makt har hamnat i samma slutsats men av olika anledningar.

Men visst så är alla vaccinationsframgångar en knäpp på nästan för FHM startergi.
Knappast, man har framgångsrikt hållit ner kurvan i väntan på ett vaccin. Varför är du så trög när det gäller just detta faktum?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Haha Optimum och Ulltand gillade den osmakliga sammanblandningen, ovetande om att Tegnell fortfarande är folkhjälte på stan. Det känns bra att veta var ni står.
Såklart han är. På samma sätt som en förälder som matar sitt barn med glass och godis. Eller läraren som inte ger lexor. Kom på ännu en liknelse! Det är som att pissa i byxan. Varmt och gott i början, men kallt och äckling i längden.:D:D

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.