Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
De utökade kraftiga restriktionerna i Belgien för några veckor sen verkar nu ha lett till en minskning av nya patienter. Igår var det bara cirka 400 personer som las in vilket är ung. häften av toppnoteringen den 3 november. Antalet som vårdas har på samma tid gått från ung. 7500 till ung. 7000.

Enligt en belgisk presskonferens via DN:s live-flöde för 25 minuter sen.
 
Staffans2000
I går åkte jag pendeltåg i Oslo. Nästan alla bar mask och när jag gjorde en liten maskanvändningsstudiebesökspromenad på Karl Johan, var den numera glest frekventerade gågatan påtrampad av ca 25% maskprydda gutter og piker. De allra flesta använde masken såsom avsett och det i detta forumet, så omhuldade "pillandet", syntes det inte mycket av. Här och var stod dock folk och rökte, åt eller pratade med varann och då med munskyddet på sniskan.
Antalet inlagda i Norge var ca: 100, varav 10 på intensiven.

Steffen
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, tänk hur olika man kan se på samma vaccinnyhet ;)
Börsen rusar och forskarmna gör vågen :) Du måste berätta är någon neagtivt överraskad? Det är en väldigt hög skyddseffekt. 50% hade varit OK, 75 % bra och så får vi över 90%
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Antalet inlagda i Norge var ca: 100, varav 10 på intensiven.
20 står det här: https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
En fördubbling på ung. en vecka.
Sen har de separat redovisning av ansluten till respirator och jag vet inte om det ska tolkas som ytterligare 15 eller om det är 15 av de 20.

För lite drygt två veckor sen var det 40 på IVA i Sverige, med tanke på befolkningsskillnaden motsv. det väl ung. 20 i Norge. Det har gått fort i Sverige de senaste veckorna och man kan bara hålla tummarna för att Norge slipper, men deras kurva över smittade ser ut att peka väldigt mycket uppåt fram till för 5 dagar sen.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste berätta är någon neagtivt överraskad? Det är en väldigt hög skyddseffekt. 50% hade varit OK, 75 % Bra och så får vi över 90% :)
Har du inte läst inlägget innan ditt om vaccinet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte läst inlägget innan ditt om vaccinet?
Sscchhh, förstör nu inte Ulltands vision att bara vaccinet kommer så är det här över.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte läst inlägget innan ditt om vaccinet?

Nope.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Pfizer hävdar att testerna av deras vaccin visar att det är drygt 90% effektivt: [länk] Stories&pgtype=Homepage

Det är ju bra. Så om alla 10 miljoner svenskar vaccinerar sig så kommer bara 1 miljon ändå att kunna få viruset, och med ca 0,6% dödlighet så kommer isåfall högst 6000 till att dö.

Nu tror jag ju inte att alla går och vaccinerar sig, men drygt hälften kanske? Så ytterligare 10 000 döda svenskar är kanske rimligt, möjligen lite mer eftersom det lär ta tid innan alla fått möjlighet att vaccinera sig.



Först och främst så är + 90% ett fantastiskt bra reultat.

Nummer två så om vaccineet inte skyddar alla mot sjukdom så brukar det innebära ett lindrigare förlopp. Så en lägre dödlighet kan förväntas för de som ändå drabbas.

Slutligen så minskar smittaa i samhället allt eftersom folk vaccineras tills vi får flockimmunitet

De som är mest benägna att vaccinerea sig är just riskgrupperna vilket gör att även en realtiv begränsad vaccination får ett stark genomslag på dödligheten.

Därav blir din kalkyl helt fel,
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Att ett vaccin skulle vara färdigtestat vid denna tidpunkt har nog inte varit osannolikt men jag tror ändå det är lång tid kvar innan vi kan vaccinera i sådan utsträckning så det påverkar pandemins förlopp.

Men börsen verkar hålla med Ulltand; Nu finns vaccin så påndemin är över :-)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Börsen rusar och forskarmna gör vågen :) Du måste berätta är någon neagtivt överraskad? Det är en väldigt hög skyddseffekt. 50% hade varit OK, 75 % bra och så får vi över 90%
90% effektivitet är långt över de mest optimistiska prognoserna vi sett. Det kommer inte bara att lindra virusets spridning utan utrota viruset helt. Det är lika effektivt som mässlingsvaccinet och då har mässlingen ett mycket högre R0-värde. Ett av dom mera effektiva vaccinerna som finns.

Tegnell och Trump proudboys som hoppades att inget vaccin skulle komma gråter förstås.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Nejnejnej, de skulle vara NAKNA på avstånd.
Jag vet men då hade sedlighetspolisen tagit mig.
Så lättlurad är jag inte. :cool:

se § 4.14 i forumets regler

"...det inte är tillåtet att uttrycka hat eller ringaktning, vara sedeslös, publicera pornografiskt innehåll..."


Men du ligger risigt till för uppvigling.

(humor så ta det inte ordagrant) :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
20 står det här: [länk]
En fördubbling på ung. en vecka.
Sen har de separat redovisning av ansluten till respirator och jag vet inte om det ska tolkas som ytterligare 15 eller om det är 15 av de 20.

För lite drygt två veckor sen var det 40 på IVA i Sverige, med tanke på befolkningsskillnaden motsv. det väl ung. 20 i Norge. Det har gått fort i Sverige de senaste veckorna och man kan bara hålla tummarna för att Norge slipper, men deras kurva över smittade ser ut att peka väldigt mycket uppåt fram till för 5 dagar sen.
Lyssnade en stund på tv på hotellet. Det verkar stämma ganska bra. https://www.nrk.no/korona/status/?utm_campaign=korona-minisenter&utm_source=button&utm_medium=status
Sddan kanse norrmännen har mer resurser och därför lägger in fler i te så allvarligt sjuka. Men det är som det mesta här, bara en spekulation.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att ett vaccin skulle vara färdigtestat vid denna tidpunkt har nog inte varit osannolikt men jag tror ändå det är lång tid kvar innan vi kan vaccinera i sådan utsträckning så det påverkar pandemins förlopp.

Men börsen verkar hålla med Ulltand; Nu finns vaccin så påndemin är över :)

Man tar åldringarna först så får man ner dödligheten rejällt i sjukdomen. Till sommaren har vi kanske flockimmnunitet och hjälp av vädret. Då skulle jag säga pandemin är över för våran del.
 
T tobbbias skrev:
Om man börjar titta på siffrorna över döda under de senaste 5 åren så ser man att 2019 var ett år då det dog 3633 personer mindre än snittet av de 4 åren före. Detta matchar väldigt väl med de 3429 som motsvarar statistiken för i år....

Så kanske är det bara så att medelvärdet börjar rätta in sig till standard igen...
Ja, bland dem som analyserar just dödlighet bland äldre är et välkänt att den lindriga influensasäsongen 2018/2019 samt 2019/2020 har lämnat ett antal extremt sköra människor som är lätta offer för nya virustyper. Därav FoHM:s uppmaning att till varje pris skydda de äldre, något som de myndigheter som ansvarar för äldreomsorgen tyvärr inte lyckades ta på allvar. Men det är alltså rätt tydligt att många av de 6000 inte dött i förtid pga Covid-19, utan tvärtom levt något år längre än förväntat pga influensavaccin och annat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har läst på rätt mycket om det där med säsongvariationer i virus. Slutsatsen är egentligen att man vet ATT det varierar med säsongen, men faktiskt inte exakt varför. Det finns ingen enkel och tydlig förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.