2 357 015 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enkelt! För att jag och många andra bla i riskgrupperna har isolerat oss och försökt att följa rekommendationerna,Nissens skrev:
samt burit mask/andningsskydd vb
Håller med att avstånd är bäst men om man inte kan garantera det så är nog olika typer av skydd att rekommendera.B b8q skrev:
Motsvarande som när man arbetar med olika saker, t.ex. utsatt för slipdamm mm. Kan man så är det bäst att inte vara i närheten men för den som slipar kan det behövas skydd.
Jag själv försöker med denna smitta hålla avstånd.
Precis och det måste ju gälla dig också.B Byggdjuret skrev:
Nej jag tror FHM och AT vet mer men kan du förklara varför de i våras gick ut med att endast de med symptom smittar.
De måste vetat om men undanhöll den informationen av någon orsak. Troligen för att inte få panik hos folk.
Men nu vet vi att folk smittar före och sjukvården med smittspårning använder 24 timmar före symptom som regel för risk för att blivit smittad om man varit i närhet av någon som nu är sjuk.
Börja tänk själv och gå inte på allt du matas av andra och se rimligheten i om det stämmer.
Jag har sedan tidigt i våras haft misstanke om att man smittar före symptom. I somras hittade jag fakta om att SARS, MERS, Förkylningar och influensa smittar före symptom och drog då slutsatsen att även SARS-CoV-2 görs så också.
Nu har jag informationen från vården att det minst är 24 timmar och de använder 24 timmar som regel.
Tycker du inte det verkar rimligt?
Så använd nu det som högst upp på din kropp istället för att ständigt ifrågasätta mig och försöka vara spydig.
Jag litar på folkhälsomyndigheten.
Jag tror de jobbar stenhårt under stor press och gör så gott de kan för att få fram en balanserad och vettig samlad bedömning när de uttalar sig och ger råd.
Kan inte vara ett lätt jobb att stå där och ta ansvar.
Tycker det är starkt och stabilt när de ändrar sina bedömningar och råd i takt med att kunskapen växer. Jag har förtroende för dem.
Man får ju inte glömma att de är bara vanliga människor.
Jag tror de jobbar stenhårt under stor press och gör så gott de kan för att få fram en balanserad och vettig samlad bedömning när de uttalar sig och ger råd.
Kan inte vara ett lätt jobb att stå där och ta ansvar.
Tycker det är starkt och stabilt när de ändrar sina bedömningar och råd i takt med att kunskapen växer. Jag har förtroende för dem.
Man får ju inte glömma att de är bara vanliga människor.
Redigerat:
Misstänka gjorde nog WHO och andra redan i Januari (före dig) eller kanske så fort som de fick höra talas om utbrottet. Det tar dock en stund att få tillräckliga belägg om man ska gå ut med det.optimum skrev:
Nej jag tror FHM och AT vet mer men kan du förklara varför de i våras gick ut med att endast de med symptom smittar.
De måste vetat om men undanhöll den informationen av någon orsak. Troligen för att inte få panik hos folk.
Men nu vet vi att folk smittar före och sjukvården med smittspårning använder 24 timmar före symptom som regel för risk för att blivit smittad om man varit i närhet av någon som nu är sjuk.
Börja tänk själv och gå inte på allt du matas av andra och se rimligheten i om det stämmer.
Jag har sedan tidigt i våras haft misstanke om att man smittar före symptom. I somras hittade jag fakta om att SARS, MERS, Förkylningar och influensa smittar före symptom och drog då slutsatsen att även SARS-CoV-2 görs så också.
Nu har jag informationen från vården att det minst är 24 timmar och de använder 24 timmar som regel.
Så använd nu det som högst upp på din kropp istället för att ständigt ifrågasätta mig och försöka vara spydig.
Men petitesser som empiriska bevis behöver man som hobbyepedimiolog inte bry sig om när man sitter hemma i soffan och är ”expert”.
Redigerat av moderator:
Visserligen en partsinlaga, men det kanske ändå är en smula opåkallat att prata om en "enorm" och "skenande" vårdskuld relaterat till Corona. Åtminstone utan källhänvisningar.
https://www.dn.se/debatt/vardskulden-mindre-an-befarat-i-pandemins-spar/
https://www.dn.se/debatt/vardskulden-mindre-an-befarat-i-pandemins-spar/
Nja, för en del skribenter är 2/10 faktiskt enormt. Det är ju 200 promille. Visst är det de facto hemskt för de som fått sina operationer inställda men skenande, nejT tanaris skrev:
Du säger det hela tiden, vilken regel tänker du på, kan det vara -säg aldrig emot Ulltanden, hittar inte denna?Ulltand skrev:
Känns som om det varit anmälningsglatt i denna tråden, är det såna här ickesaker som det reageras på, bara undrar?
Redigerat:
Jag tror Joe har svårt för svenska!optimum skrev:
Joe Biden verkar inte fatta så mycket. Han borde lyssna på alla mask-motståndare här på denna tråden.
Egentligen borde vi skicka Anders Tegnell till USA så kunde han få bli Joe Bidens specielle hälsominister.
Tänk vad tacksamma USA skull bli då.
Joe Biden har hållit en presskonferens om vilka åtgärder hans insatsgrupp ska ta till för att hantera smittspridningen i landet.
[bild]
[länk]
Jag tror du i vanlig ordning, med eller utan avsikt, missförstår. Som jag tolkat det så använder inte FHM, eller någon annan utbildad, sig av så kategoriska uttalanden som du hänvisar till, mao är detta feluppfattat.optimum skrev:
Precis och det måste ju gälla dig också.
De säger typiskt att de utan symtom inte är drivande i smittspridningen, det betyder inte att de sprider noll, men eftersom vi på nationell nivå ska fokusera först på de största riskerna så hamnar detta en bit ner på listan.
Det fina är att alla kan få rätt, hittar man en enda som smittat så får du rätt och samtidigt får FHM rätt därför att antalet är lågt, -alla glada
Visst kan det vara sant, men varför ska man välja den minst sannolika förklaringen? Hur gick det med de frysta kycklingarna. Kom det fram några bevis?Ulltand skrev:
Det hindrar ju inte att det kan vara sant denna gång.
Dessa frysvaror har så klart inte tiants upp i handeringen och återfusits så hur virus överlever frysning och tining är lite of topic.
Som vanligt är det inget bra argumnet att det inte finns några fall där man vet att smittan tagit den här vägen. Detta pga att det näst intill är omöjligt att säga säkert. Lite som Tengell och smittan på flygplan. Hen kanske blev smittad på plane, eller incheckningen, eller boardning eller passkontrollen.
Att virus överlever längre och sprids lättare mellan människor som jobbar i kalla miljöer är vär redan känt, i västvärlden iaf.
Men kina har ju utrotat viruset så det måste ju vara importerad smitta. (Ironi)
Hur svårt det är att frys och tina upp virus finns beskrivet tidigare i tråden. Sida 1612 #24180
T tanaris skrev:
Ser du något i det jag skrev som antyder att alla som inet tänker som jag inte tänkret rätt?
Nej det finns j absot inget sådant i det jag skrev och då undar jag bara varför du insinuerar det?
Skriver jag att jag alltid tänker rätt?
Varför går du på mig som person igen? Du vet ju att det stirder mot formreglern men du gör det i alla fall?
blackarrow skrev:
Man bör inte väja en färklaring och hålla dörren öppen imo.
Det var lagerarbetare som arbetade med fryst mtr som smittades i Kina.
Man hittdae corona på förpackningarna.
Genom smittspåning och utrotad corona i morådet borde man kunna komma rätt sanningen.
Dessavärre händer det i Kina så man vet inte vad som är sant, Kanske allt. Kanske inget?
D djac skrev:
Du kunde ju läsa dem till en början. Det är lättare att rätta sig efter dem då.