Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Knappast, man har framgångsrikt hållit ner kurvan i väntan på ett vaccin. Varför är du så trög när det gäller just detta faktum?
Du glömmer forumrgelerna titta som tätt. Kanske skall ta dig en funderare om du borde potsa här övht?

Nej Svergie har inte framgångsrikt hållit kurvan nere med 6000 dödsfall och ligger med dessa sifror sämre än ca 95 % av alla andra länder så långt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Håller delvis med Tegnell och vit makt har hamnat i samma slutsats men av olika anledningar.

Men visst så är alla vaccinationsframgångar en knäpp på nästan för FHM startergi.
Eller kan det vara så att de fick planera efter vad som var troligast i våras? Du vet, enligt försiktighetsprincipen.

Att vaccin har fåtts fram så fort som det har var inte sannolikt i våras. Och hade de gått på din gissning, september, så hade det ju gått ordentligt fel så det var ju tur att de inte lyssnade på dig i.a.f. :)

Jag tror att alla på FHM, inte minst Tegnell, är glada över att vi förhoppningsvis kan vaccinera riskgrupperna i början av nästa år. Att tro något annat är ju bara ogrundade gissningar.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Nej Svergie har inte framgångsrikt hållit kurvan nere med 6000 dödsfall och ligger med dessa sifror sämre än ca 95 % av alla andra länder så långt.
Ja hur var det nu, 6000 med, eller av, corona? Du vet att rapporteringen här skiljer ordentligt mellan länder va?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu satt en gubbe från kungliga vetenskapsakademin, som sågade Tegnells maskskräck, jäms med fotknölarna. Sålunda oseriös klåpare. Man i kostym med glasögon intervjuas på tv-skärm, texten "Aktuellt" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffan

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Eller kan det vara så att de fick planera efter vad som var troligast i våras? Du vet, enligt försiktighetsprincipen.

Att vaccin har fåtts fram så fort som det har var inte sannolikt i våras. Och hade de gått på din gissning, september, så hade det ju gått ordentligt fel så det var ju tur att de inte lyssnade på dig i.a.f. :)

Jag tror att alla på FHM, inte minst Tegnell, är glada över att vi förhoppningsvis kan vaccinera riskgrupperna i början av nästa år. Att tro något annat är ju bara ogrundade gissningar.
En bra hypotes för den som inte vill se sanningen. Redan i våras gick svenska myndigheter ut med att ett vaccin kan komma i år. 2019.

Du tycker på rilktig att september vs december är ordentligt fel? :)

Jämför det felet med FHMs som var flera år fel så är det felet gigantiskt!

Med ett så gigantisk fel att man skulle kunna försvara en stratergi för flockimmunitet. En slumP

Resten av världen fattade däremot situationen och valde en linje för att hålla smittan nere. Inte att det skulle finnas IVA-platser för alla.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu satt en gubbe från kungliga vetenskapsakademin, som sågade Tegnells maskskräck, jäms med fotknölarna. Sålunda oseriös klåpare.[bild]

Staffan
På allvar Staffan jag vet att du kan bättre än så här.

Att bara posta en bild utan någon annan information än att det är någon från kungliga vetenskapsakademin som sagt något negativt om Tegnells (FHMs) syn på masktvång ger ju inte så mycket eller hur?

Jag fick kolla själv och kan meddela resten av tråden att han är expert inom kardiovaskulär forskning så han har ingen egen kompetens inom detta område.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
På allvar Staffan jag vet att du kan bättre än så här.

Att bara posta en bild utan någon annan information än att det är någon från kungliga vetenskapsakademin som sagt något negativt om Tegnells (FHMs) syn på masktvång ger ju inte så mycket eller hur?

Jag fick kolla själv och kan meddela resten av tråden att han är expert inom kardiovaskulär forskning så han har ingen egen kompetens inom detta område.
Jag hade tagit mer illa vid mig om Staffan sågat Tegnell. Nästan sagt upp bekantskapen.

J Jocke Best skrev:
Ha, dom håller vi oss allt inom. Vi måste hålla stången emot desinformatörerna i tråden vettu. Du lyckas sällan posta ett inlägg utan att ljuga. Sen när tråden spelat ut sin roll när rriskgrupperna har vaccinerats så kan du skriva i den ensam igen, som en trevlig hobby eller så. Du är trots allt väldigt ensam i ditt tyckande, åtminstone utanför Me-kretsarna.
Vi? Kan jag kalla dig du?

Nej du håller dig inte till forumreglerna. Måste jag anmäla så du försår? Men eftersom du upprepat fortsätter att bryta mot dom borde du kanske ta en time out?

Det finns inga dessinformatörer i tråden. Men det finns några som ser det som sin uppgift att argumentera för att allt Sverige gjort allt rätt imo.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
- - - kan meddela resten av tråden att han är expert inom kardiovaskulär forskning så han har ingen egen kompetens inom detta område.
Och JAG kan meddela att INGEN i den här tråden jobbar som smittskyddsexpert, (vad jag vet), så ingen av oss har någon egen kompetens inom detta område. Därför ska man vara väldigt kritisk mot allt som skrivs här, oavsett om det kommer från mig, dig, Ulltand, BirgitS eller någon annan. :cool:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Joe Biden verkar inte fatta så mycket. Han borde lyssna på alla mask-motståndare här på denna tråden.
Egentligen borde vi skicka Anders Tegnell till USA så kunde han få bli Joe Bidens specielle hälsominister.
Tänk vad tacksamma USA skull bli då.

Joe Biden har hållit en presskonferens om vilka åtgärder hans insatsgrupp ska ta till för att hantera smittspridningen i landet.

[bild]

[länk]
Han har väl mycket att göra nu, så han kanske inte hinner uppdatera sig på allt material. T ex den här rapporten:

http://apps.olin.wustl.edu/faculty/thomadsen/SD paper 1101 posted.pdf

"This paper examines the impact of social distancing and masking policies on the spread of COVID19 and consumer spending. We observe that social distancing and requiring masks for employees reduces the spread of COVID-19, while mask mandates on the public do not."

Vilka räknar du förresten som "mask-motståndare"? Jag förstår att man om man själv ser världen i svart och vitt och därmed har svårt att uppfatta nyanser gärna tror att alla andra är likadana, men jag tror inte riktigt att det är maskmotsåndare och maskförespråkare som är skiljelinjen här...

• Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Nej du håller dig inte till forumreglerna. Måste jag anmäla så du försår? Men eftersom du upprepat fortsätter att bryta mot dom borde du kanske ta en time out?

Det finns inga dessinformatörer i tråden. Men det finns några som ser det som sin uppgift att argumentera för att allt Sverige gjort allt rätt imo.
Men... Du är inte den som ska hota med reglerna. Hur ofta följer du själv reglerna?
Sen blir det lite tråkigt att du så fort någon säger emot för mycket så hotar du...

• Haha
djac
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och JAG kan meddela att INGEN i den här tråden jobbar som smittskyddsexpert, (vad jag vet), så ingen av oss har någon egen kompetens inom detta område. Därför ska man vara väldigt kritisk mot allt som skrivs här, oavsett om det kommer från mig, dig, Ulltand, BirgitS eller någon annan. :cool:
Det kallas att tänka och tänka rätt. Tänka går tyvärr inte att lära ut.

Är traditionell kunskap om pandeim 1918 det vi behöver nu? Nej knappast-

R
Ulltand Ulltand skrev:
En bra hypotes för den som inte vill se sanningen. Redan i våras gick svenska myndigheter ut med att ett vaccin kan komma i år. 2019.
Jasså? Vilken myndighet, och med vilken sannolikhetsgrad?

Ulltand Ulltand skrev:
Du tycker på rilktig att september vs december är ordentligt fel? :)
Ja, det är ju ca 70% fel rent matematiskt. Och vi är inte i December än. Så vitt jag vet så är det början på nästa år som hålls som sannolikt så just nu hade du sannolikt mer fel än så.

Ulltand Ulltand skrev:
Jämför det felet med FHMs som var flera år fel så är det felet gigantiskt!
FHM har inte lyxen att, som dig, rå-gissa helt konsekvenslöst. De måste förstås vara försiktigare än så, och i våras var deras uppfattning att vi var långt från ett fungerande vaccin. Det baserades ju förstås på kunskapsläget då.

Ulltand Ulltand skrev:
Resten av världen fattade däremot situationen och valde en linje för att hålla smittan nere. Inte att det skulle finnas IVA-platser för alla.
FHM har också valt att hålla smittan nere. Och de har lyckats sämre än vissa länder, och bättre än andra. Jag är inte säker på att du hade varit nöjd ens om vi varit bäst. Detta verkar mer som en personlig vendetta mot dem.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:

Tyvärr har ju du och Optimum en tendens att bli väldigt arga när ni blir kritiserade, och det är ju synd eftersom det händer rätt så ofta. Ni får försöka stå ut med att det är högt i tak i denna tråden. Att be folk som har en annan åsikt att sluta skriva i tråden känns lite trist. Det liknar censur vilket används i en del länder som några hämtar corona - inspiration från. Hoppas att vi kan hålla det hela på en trevlig nivå med åtminstone en del sanning i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju då se sig om i Sverige och notera att nu när vi har torrare inomhusluft så verkar då viruset trivas bättre. Medan det i somras inte trivdes.

Det var SVD.
Då kanske luftfuktare på arbetsplatserna skulle minska smittan något?
finns nog inga forskningsresultat på detta?och är nog heller inte en hel lösning för att minska smittan på ex arbetsplatser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.