Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan väl du sluta med att hävda att WHO har tagit beslutet pga. vetenskaplig evidens så slipper andra påpeka att du har fel fler gånger. För nu har du ju kommit fram till att det inte gäller utan de har bara använt sitt förstånd.

Det är väl helt självklart att WHO läser de vetenskapliga rapporter som produceras om munksydd.

I dessa finns evidens för att munskydd fungerar men inte i form av en dubbelblind studie på stan.

Här kommer det in att använda sitt förstånd och det gör WHO och resten av världen. Finns det något annat land som inte rekommenderar munskyd i trånga situationer än Sverige?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detsamma, jag läste om och läste samma igen, och min kommentar står sig. :)

Då klipper jag ut det du missade:


""Ingen påstår att mask är den enda lösningen fär att sttoppa smittan. tvärt om vet man att den har bergänsad effekt men här gäller många bäckar små""


Då den bara har begränsad effekt kommer smittan givetvis att fortsätta i länder som har munskyddskrav. Men i mindre omfattning
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Jag menar att deras vuxna barn smittar fler i familjen eftersom tre generationer bor tillsammans. I Sverige är det vanligare att varje generation vuxna har egen bostad och därför är den fysiska familjekontakten över generationsgränserna mindre frekvent. Jag talar alltså om friska personer, inte om de på åldringsvården.

Staffan
Jag har lite svårt att förstå sammanhanget med inlägget du citerade.

Nu gäller det ju att ökningen är så extrem inte bara i Italien utan även i t.ex. Frankrike där 3-generationersboende inte förekommer på samma sätt. För att inte tala om Belgien och Nederländerna

Det du skriver kan även tolkas som att eftersom det är sällan som 3 generationer bor ihop i Sverige så behöver vi inte munskydd.
 
B brfbo skrev:
de FFP3 andningsskydd vi använder i vården har en ventil som gör att luft inte lika lätt läcker på fel ställen runt masken för luften åker ju in och ut igenom ventilen när man andas så dessa vi har är nog snäppet bättre än de som var med i studien.
Nej, du har missförstått funktionen. Ventilen släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Så för de i din närhet är den typen sämre, men filtret funkar lite bättre för bäraren då det bara behöver filtrera luften åt ett håll och inte blir fullt med kondens.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl helt självklart att WHO läser de vetenskapliga rapporter som produceras om munksydd.

I dessa finns evidens för att munskydd fungerar men inte i form av en dubbelblind studie på stan.

Här kommer det in att använda sitt förstånd och det gör WHO och resten av världen. Finns det något annat land som inte rekommenderar munskyd i trånga situationer än Sverige?
Som sagt i de studier som WHO har skrivit att de har utgått från finns det inte evidens på att det är någon nytta med munskydd för allmänheten. De säger själva att det evidensen saknas. Läs igen inlägget under gårdagens kväll som handlar om vad WHO har sagt: #29256

Det behövs ingen dubbelblind studie på stan utan det går bra med jämförande studier mellan städer, regioner och länder, typ den som jag länkade till igår och den tyska studien som har varit uppe så många gånger i tråden. Eller är det så att bara för att de studierna inte kommer fram till resultatet som du vill se så har de forskarna inte utfört vetenskaplig forskning enligt dig?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt i de studier som WHO har skrivit att de har utgått från finns det inte evidens på att det är någon nytta med munskydd för allmänheten. De säger själva att det evidensen saknas. Läs igen inlägget under gårdagens kväll som handlar om vad WHO har sagt: #29256

Det behövs ingen dubbelblind studie på stan utan det går bra med jämförande studier mellan städer, regioner och länder, typ den som jag länkade till igår och den tyska studien som har varit uppe så många gånger i tråden. Eller är det så att bara för att de studierna inte kommer fram till resultatet som du vill se så har de forskarna inte utfört vetenskaplig forskning enligt dig?

Precis vad jag skriver det finns inga evidens för att det fungerar irl på allmänheten. Men det finns ett flertal andra studier som visar på att det fungerar i andra sammanhang.

Och igen det är här man måste tänka utanför boxen med de data som finns. Det klarar alla utom FHM.

Nej att jämföra en stad med en annan för hur munksydd fungerar IRL har alldeles för många felkällor för att det skall vara intressant.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är så klart helt orimligt att säga "det finns inga evidens på att någons smittats av covid19 på ett flygplan" i bemärkelsen att smittan inte kan ske på ett flygpaln så där har vi inga rekomendationer
Nej, det är inte orimligt utan det är korrekt för en forskare eller en som ska använda sig av forskningen i sitt jobb. Man lutar sig just på vad forskningen har kommit fram till och man håller inte på och gissar.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte orimligt utan det är korrekt för en forskare eller en som ska använda sig av forskningen i sitt jobb. Man lutar sig just på vad forskningen har kommit fram till och man håller inte på och gissar.
Ursäkta men det är inte bara lite dumt resonemang :)

Så om det inte finns några studier på att covid19 smittar på språvagnen i Göteborg ska man då anta att det inte smittar där?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis vad jag skriver det finns inga evidens för att det fungerar irl på allmänheten. Men det finns ett flertal andra studier som visar på att det fungerar i andra sammanhang.

Och igen det är här man måste tänka utanför boxen med de data som finns. Det klarar alla utom FHM.

Nej att jämföra en stad med en annan för hur munksydd fungerar IRL har alldeles för många felkällor för att det skall vara intressant.
Vad bra att du äntligen har tagit till dig att WHO:s studie inte visar att det finns evidens för allmänhetens användning. :)

Vad WHO gör är inte att tänka utanför boxen utan snarare tvärtom. De hoppas att eftersom det har effekt inom sjukvården så har det även effekt bland allmänheten. Att tänka utanför boxen är att tänka nytt, inte att hoppas att något gammalt gäller i ett annat sammanhang.

Har du nu läst och förstått den jämförande studie som jag länkade till så du har någon aning om vad du skriver om?
Alternativt den tyska studien?
Det låter inte så med tanke på vad du skriver. Du verkar inte förstå hur det går till.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ursäkta men det är inte bara lite dumt resonemang :)

Så om det inte finns några studier på att covid19 smittar på språvagnen i Göteborg ska man då anta att det inte smittar där?
Men nu finns det ju undersökningar både när det gäller flyg och tåg, alltså finns det undersökningar att utgå ifrån. Ditt exempel med spårvagnar faller därför.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns noll bevis för att ett felaktigt använt munksydd ökar risken för smitta jämfört med att inte använda något alls. Det är viktigt att komma ihåg. Tegnells hypoteser är precis vad det är, hans gissningar
Om det där vore sant skulle det förstås inte finnas strikt utarbetade riktlinjer för hur munskydd ska användas inom sjukvården, inom äldreomsorgen och för allmänheten. Eller tror du att WHO kommer ut med regler för hur allmänheten ska hantera sina munskydd bara för att det är kul?

Men trots dessa mycket enkla regler för allmänheten så bryts de ständigt i de länder som använder munskydd.
 
BirgitS
B brfbo skrev:
Det går inte att utföra studier på allt.

ex1. Vi kan inte sätta in en grupp friska människor i en tunnelbanevagn och sen placera en person som vi vet är smittsam där för att sen mäta hur många som blir smittade,det är inte etiskt ok.

ex2. En person uppger att den varit smittad när denne åkt kollektivtrafik(detta kan ju klargöras)men det är förstås näst intill omöjligt att få tag i /fånga upp vilka de alla personerna är som den smittade personen träffat på då och varit på smittsamt avstånd med i kollektivtrafiken.


Vad vi vet så håller vi ordentligt avstånd utomhus så är smittorisken inte så stor.

Där vi inte kan hålla ordentligt avstånd till varandra(och ev där virus finns kvar i luften en tag) så behöver vi nån sorts barriär emellan oss människor så att viruset från en människa inte når fram till en annan människa,
i vissa sammanhang ex äldreboenden, taxi mm har vi använt oss av stora plexiglasskivor, men dessa kan vi ju inte gå omkring med på tunnelbanan,
så vad ska vi då ha som barriär på ex tunnelbanan? jo helst andningsmask men även munskydd skyddar en del om alla har det.
Har någon här en bättre barriär att föreslå då vi inte kan hålla avstånd?
eller ska svenska folket fortsätta att vara helt oskyddade i många situationer, och riskeras att smittas och smitta?
Ex 1: Det är inte så jämförande studier går till. Läs gärna den studie jag länkade till eller den tyska studien som det har skrivits mycket om.

Ex 2: Som sagt i Kina har det gjorts en studie med smittspårning gällande tågåkning med 2000 smittade. De har god kontroll att så de kan kolla upp vilka som åkt tåg och var de har suttit i efterhand.

Det är ju just för att avstånd och tid är viktiga (precis vad den kinesiska tågstudien kom fram till) som det inte ska vara någon trängsel i t.ex. tunnelbanan. Numera är det ju ingen trängsel i tunnelbanan, åtminstone om folk tar sitt ansvar och inte envisas med att åka i första eller sista vagnen, enligt ansvariga på SL.

Vad tror du händer om någon virusspridare på en full tunnelbana bestämmer sig för att det är jobbigt med munskyddet och därför tar av sig det och låter det hänga i handen och snurra omkring?
Varifrån kommer det mest virus på ett sätt som riskerar att smitta andra, från den nedåtgående luftströmmen från näsan eller från ett munskydd som sprider ansamlade virus omkring sig åt alla håll?

De stora smittkällorna är fortfarande vänner, arbetskamrater och familjen. Det är där det är viktigt att sätta in åtgärder först och främst. Att komma åt alla möjliga smittvägar är omöjligt.

Som det skrevs igår kväll så skyddar andningsmask och munskydd i stort sett lika. I vilket fall som helst finns det inte tillräckligt med andningsmasker att uppbringa så det räcker till alla som åker kollektivt och går i affärer.
 
tusenett skrev:
Jag googlade på ditt citat och fick ”Inga resultat hittades för "det finns inga evidens på att någons smittats av covid19 på ett flygplan".
Säger du nu ja när artiklarna är borttagna från nätet.
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller att generalisera på rätt sätt så det inte blir en jämförelse mellan äpplen och päron. Man kan nog säga att om folk hade munskydd i stället för byxor i bilden så är det mycket som skulle bli blött.
Jag tycker att det går att jämföra äpplen med päron och snor med kiss.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tycker att det går att jämföra äpplen med päron och snor med kiss.
Okej. Använder du munskydd i underlivet också för att minimera risken att du kissar på någon annan?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
B brfbo skrev:
Det går inte att utföra studier på allt.

ex1. Vi kan inte sätta in en grupp friska människor i en tunnelbanevagn och sen placera en person som vi vet är smittsam där för att sen mäta hur många som blir smittade,det är inte etiskt ok.

ex2. En person uppger att den varit smittad när denne åkt kollektivtrafik(detta kan ju klargöras)men det är förstås näst intill omöjligt att få tag i /fånga upp vilka de alla personerna är som den smittade personen träffat på då och varit på smittsamt avstånd med i kollektivtrafiken.


Vad vi vet så håller vi ordentligt avstånd utomhus så är smittorisken inte så stor.

Där vi inte kan hålla ordentligt avstånd till varandra(och ev där virus finns kvar i luften en tag) så behöver vi nån sorts barriär emellan oss människor så att viruset från en människa inte når fram till en annan människa,
i vissa sammanhang ex äldreboenden, taxi mm har vi använt oss av stora plexiglasskivor, men dessa kan vi ju inte gå omkring med på tunnelbanan,
så vad ska vi då ha som barriär på ex tunnelbanan? jo helst andningsmask men även munskydd skyddar en del om alla har det.
Har någon här en bättre barriär att föreslå då vi inte kan hålla avstånd?
eller ska svenska folket fortsätta att vara helt oskyddade i många situationer, och riskeras att smittas och smitta?
Det finns en färdig stor dansk studie om munskydd i samhället, men den nekas publicering ännu så länge. Man får inte veta varför, det spekuleras att det beror på att studien visar att munskydd t.o.m. är negativt på något sätt.

https://www.berlingske.dk/videnskab/professor-stort-dansk-maskestudie-afvist-af-tre-top-tidsskrifter
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.