Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
B brfbo skrev:
Alternativ 1 så hade vi kunnat ställa oss på rullbandet ett tag i början, gett oss lite tid,samlat ihop oss, inhämtat kunskap så att vi hade kunnat få fram skyddsmaterial och få ut kunskap i ex äldrevården mfl om bla hur de/vi skulle bete sig/arbeta mot smittan, och sen gått vidare därifrån.
Det hade nog minskat smittspridningen och räddat många från att bli sjuka och en del dö.
Sen prestigen ang att ej skydda folk med munskydd/andningsmask är fortfarande under all kritik!
Argentina valde en kort nedstängning i mars. De släppte på den alldeles nyligen...
Resultat är att mångas ekonomi gått i kras, många företag har gått under och den psykiska ohälsan har mångdubblats.

Så riktigt så enkelt är det inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej. Använder du munskydd i underlivet också för att minimera risken att du kissar på någon annan?
Inte just munskydd men det finns andra former av skydd för underlivet och som är relativt bra på att minska spridningen av andra former av sjukdomar.
 
optimum
tusenett skrev:
Det finns en färdig stor dansk studie, men den nekas publicering ännu så länge. Man får inte veta varför, det spekuleras att det beror på att studien visar att munskydd t.o.m. är negativt på något sätt.

[länk]
Fantastiskt bra för då kan personal inom vården slippa munskydd.

Vore bra om du kunde dela med dig av det till deras chefer.
Jag berättade det för frugan som har en avdelning där de använder munskydd, hon tittade väldig konstigt på mig och bara skakade på huvudet. Hon var nog snäll som inte sade något eftersom det är fars dag idag.
Kanske man får ett paket munskydd.


Skicka informationen gärna till USA så vi inte riskerar att nyligen valda presidenten drabbas. Uppenbarligen är han lättlurad och använder munskydd.

Två personer i kostym vinkar, båda med munskydd, framför amerikanska flaggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Fantastiskt bra för då kan personal inom vården slippa munskydd.

Vore bra om du kunde dela med dig av det till deras chefer.
Jag berättade det för frugan som har en avdelning där de använder munskydd, hon tittade väldig konstigt på mig och bara skakade på huvudet. Hon var nog snäll som inte sade något eftersom det är fars dag idag.
Kanske man får ett paket munskydd.


Skicka informationen gärna till USA så vi inte riskerar att nyligen valda presidenten drabbas. Uppenbarligen är han lättlurad och använder munskydd.

[bild]
Det finns inget som hindrar att du själv delar. Du kan börja med att läsa på om studien så att du vet vad du pratar om först.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag väntar fortfarande på studien som visar att risken för smitta ökar om man använder munskyddet felaktigt.

De flesta som är emot munskydd brukar framföra det som argument.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
Med munskydd får man säkert mer ev smitta på fingrarna,som överförs till kundvagn mm, eftersom alla pillar på masken hela tiden(egen observation)utan mask hade man inte haft det beteendet:thinking:
rent teoretisk alltså:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast all smitta man får på fingrarna hade ju hamnat direkt i luftvägarna utan skydd.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
Jo,kanske,men inte på vagnen.
 
tusenett skrev:
Det finns en färdig stor dansk studie om munskydd i samhället, men den nekas publicering ännu så länge. Man får inte veta varför, det spekuleras att det beror på att studien visar att munskydd t.o.m. är negativt på något sätt.

[länk]

Det brukar bero på att studier inte håller tillräcklig kvalite´ när de inte publiceras.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Handyman 1 skrev:
Med munskydd får man säkert mer ev smitta på fingrarna,som överförs till kundvagn mm, eftersom alla pillar på masken hela tiden(egen observation)utan mask hade man inte haft det beteendet:thinking:
rent teoretisk alltså:)
Om man ständigt utgår från att alla gör fel så blir det givetvis fel.
Slickar man på handtaget till en kundvagn där någon covid-sjuk tagit på så blir det nog problem.
Men tar man på ett munskydd med rena händer gör det inte något.

Direkt efter jag tagit i något som kan vara smittat, t.ex. dörrhandtag, betalautomater, hissknappar mm så spritar jag händerna innan jag tar i något annat.
Tror inte jag är världsunik med att göra så.
Har alltid en liten flaska med handsprit i fickan. Påfylld många gånger från större flaskor jag har hemma.

Jo jag pillar mig i ansiktet jag också men endast med rena händer.
Det är bl.a. så jag håller mig frisk.

Om man kan tänka lite utanför vad FHM skriver om hygien så förstår man vad som krävs.
Kan vara bra tips till dig om du inte redan gör så.:love:
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Med munskydd får man säkert mer ev smitta på fingrarna,som överförs till kundvagn mm, eftersom alla pillar på masken hela tiden(egen observation)utan mask hade man inte haft det beteendet:thinking:
rent teoretisk alltså:)

Du har ungefär lika mycket virus på jackan som på munskyddet om du passerar ett moln med droppsmitta. Så översatt till allmänna förhållanden så är det inte en hypotes som håller.

Om man däremot vistas länge i ett urymme med mycket virus får man säkert en ansamling inuti filtret.

Men här kommer något viktigt. Viruspartiklarna stannar inte direkt på ytan av filtret utan fastnar innuti filtret. Det byder att ytan på masken kan vara ganska ren,
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det brukar bero på att studier inte håller tillräcklig kvalite´ när de inte publiceras.
Ja, eller att något behöver förtydligas. Det skulle vara intressant att veta vad de kommit fram till men författarna verkar inte vilja släppa ett preprint heller.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det finns en färdig stor dansk studie om munskydd i samhället, men den nekas publicering ännu så länge. Man får inte veta varför, det spekuleras att det beror på att studien visar att munskydd t.o.m. är negativt på något sätt.

[länk]
Underligt att du inte bombarderas av alla som ständigt är på mig, Ulltand, brfbo och Staffan2000 för om vi skulle länka till en på mista sätt tveksam artikel och dessutom på en betalsida. Jo snacka om vilket väsen det då blir.

Återkom med den gärna så vi kan ta del i vad som skrivs utan att behöva betala för den.
Nej reggar mig inte på en sida med 0 kr förstå månaden.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Om man ständigt utgår från att alla gör fel så blir det givetvis fel.
Nu var det min egen erfarenhet av hur folk använder munskydd,ständigt pillande och ofta munskyddet på bara hakan istället,fö är jag inte speciellt engagerad i den frågan,förde bara ett teoretiskt resonemang,visste inte att corona var i det närmaste en religion,då läser jag aldrig denna tråd iof.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.