2 356 608 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur många döda kommer de nordiska grannarna som du hela tiden pratar om att ha när pandemin är över?Ulltand skrev:
Ingen imopnerande artikel innehållsmässigt imo. Håller dock med om att antalet döda kortsiktigt inte bör vara vägledande utan man bör ha ett sikte på när pandemin kan vara över. Och då hamnar vi tillbaka på när ett vaccin skulle kunna vara klart och igen en felaktig bedömning från Tegnell.
En fråga att ställa sig. Har Sveriges startergi givit någon uppsida i jämförelse med våra nordiska grannar? Är den i så fall värd 6.0000 döda?
Just det.
Som jag har sagt tidigare så kommer man inte att tillåta en skenande smitta där så min bedömning är att Sverige kommer att behålla sitt gigantiska försprång i antal döda.Nissens skrev:
Vaccinationer av riskgrupper börjar sannolikt i januari och till sommaren med hjälp av varmare väder tar pandemin slut. Ja det kommer att finnas covidsmitta många år framöver men då på en så låg nivå att det inte är ett stort problem längre,
En bra artikel som innehåller det som många av oss här försökt trumfa in sedan länge i den här tråden.K Kane skrev:
Men för de som inte vill förstå eller se ett större sammanhang så är all information som går emot den egna ståndpunkten oemottaglig.
Precis som politik för övrigt...
...om det inte kommer en ny variant, som vaccinet inte fungerar mot. Via minkar t ex. Eller något annat...Ulltand skrev:
Oj oj, inga fakta om Corona, inga motargument, bara svepande ord om att jag har fel. Gud, vad du har fixerat dig kring mig som person och letat citat i mina inlägg hela natten, Du har gott om tid, verkligen. Nej du får fortfarande inte mitt telefonnummer.Dan_Johansson skrev:
Om du inte vill ha uppmärksamhet verkar det väl lite halvkonstigt att du skriker ut massa felaktigheter i den här tråden? Du använder många känsloladdade meningar/ord som " Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat", "exakt samma misstag som i våras som återigen ger katastrofala följder", "BirgitS, din argumentation känns igen. Men du gör tyvärr bara bort dig fullständigt med dina påståenden. Men förståeligt om du är Tegnell bakom din signatur." (?!), " Antagandet om flockimmunitet var just det som ledde till katastrofen tyvärr.", "Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg", "Det är i den urusla klassen vi rör oss", "Ett verkligt trist inlägg. Bara lösa personangrepp och noll fakta.", "Resten är lallande svenskar, genomcurlade av samhället eller föräldrarna och tror sig därför osårbara", "För att underlätta för alla som tänkt svara på min fråga gör jag det själv.", "Och vad gäller ekonomin har det gått sämre i Sverige än grannländerna. Och framför allt sjukvården.", "Och vad gäller speciellt Corona så är Sveriges udda strategi och Tegnells stenansikte vida känt i världen. Men som skräckexempel och fördömt av WHO.", "Och har du rest mycket ? Du har ju sagt att UK är ett grannland så det tror jag knappast.", "Så gör den som inte har riktiga argument och fakta men pga en politisk agenda ska försvara en myndighet/stat. I detta fall FHM/Regering.", "Och jag erkänner att jag rackar ner på Regering/FHM: eftersom man hanterat i princip allt så illa det går. Och nu gör man om misstagen igen. Men det uppvägs av att du sitter här oavbrutet som Regering/FHM:s influencer .", "Vi offrade liv för i tron att ekonomin skulle klara sig bättre.", "Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.", "Sverige var i fritt fall och åtgärder måste komma." och det är ju bara exempel från din senaste återkomst.
För övrigt såg jag en ny variant i morse på väg till jobbet, en tant som hade munskyddet (ett sånt där rektangulärt ljusblått) uppvikt dubbelt över näsan.
F.ö. visar din Din profilbild den människa du är. En bild på någon som ser funktionsnedsatt ut. Du tycker det det är roligt. Jag tycker det är oerhört kränkande att driva med med den gruppen. Och de som gillar dina inlägg är precis lika låga personer som tycker detta är ok.
Nu hoppas jag vi kan hålla oss till Corona och fakta och att du slutar med personangreppen.
Du skjuter över målet. Igen. Åtminstone jag har inte sett något inlägg som tyder på att någon har åsikter som visar att man ser ner på någon utan akademisk examen. Dock ser jag återkommande exempel på inlägg från främst "försiktighetssidan" som tror att man kan ersätta en akademisk examen med lite "sunt förnuft" och "allmänt tyckande", vilket omvänt kan tolkas som förakt för kunskap i stort. Fråga gärna tex mentorer i gymnasieskolan och föreläsare på högskolan (om ni har någon sådan i er närhet) vad de anser om den uppväxande generationens övertro på att argumentera i evighet mot instuderad kunskap i ett ämne. Detta är ett stort problem i dagens utbildningsvärld. Det är säkert storsint av dig att värna om den lilla människan, eller vad du nu anser dig göra, men det är inte det som diskussionen gäller riktigt. Man kan inte bara anse eller tycka saker, och tro att det kan ersätta erfarenhet och vetenskap, tyvärr, (eller gudskelov).optimum skrev:
Mycket enkelt.
När folk kommer dragandes med att de med ett akademiskt förflutet är bättre än andra blir jag förbannad.
Just genom mina tidigare år med akademiska studier efter ett antal år som vad som kallas arbetare inom industrin gör att jag tycker illa om de som ser ned på dem som inte har akademiska studier.
Jag är idag precis samma människa som före mina studier inom den akademiska världen.
Jag vet att det finns folk som ser ner på de med mindre utbildningsnivå. Men de med mer utbildning är väl inget mer konstigt att vissa är vältrande från gym där de spenderat mycket tid i förhållande till någon som bara regelbundet promenerar för att hålla sig i gång.
Jag genomförde studier strax före jag fyllde 40 då jag ansåg att lite mer träning kunde ge mig mer möjlighet att lösa uppgifter bättre vilket jag nu vet stämmer, Alltså mer tränad. På så sätt har jag kunnat lösa mer problem på företaget jag nu arbetar på tillsammans med andra medarbetare på företaget. Vi är idag fortfarande ett fantastiskt fint företag men tillsammans mer vältränade för att klara av konkurrensen mot omvärlden och växer ständigt.
Just detta med att jag värderar alla lika har varit mycket uppskattat under alla mina år som chef och ledare.
Jag bryr mig. Och därför bryr jag mig om att våga vara kritiskt till sådant jag anser fel.
Så till de som anser sig vara förmer bara för de har ett papper på en akademisk examen, de får gärna stoppa det någonstans där det hör hemma.
En annan viktig sak när man hänger i ett forum, och i trådar som denna, är att man måste förstå när skribenter raljerar, skriver mellan raderna, eller använder liknelser. Man måste även förstå partsinlagor från diverse intressenter i media. Ska någon tex släppa en bok som kritiserar gängse hantering så måste de naturligtvis visa ett "worst case scenario" för att få tala i TV under Prime Time, och på motsvarande sett måste tidningarna spetsa till formuleringar och rubriker, citat etc. På det sättet så sparar man mycket på den ilskan som både du och Kreutzer tydligt själva beskriver. Alltså, tänk till lite innan ni attackerar tangentbordet.
Får jag be herr inskränkt att googla på Little Britain, som är ett av BBCs genom tiderna mest sedda komedier?K Kreutzer skrev:Oj oj, inga fakta om Corona, inga motargument, bara svepande ord om att jag har fel. Gud, vad du har fixerat dig kring mig som person och letat citat i mina inlägg hela natten, Du har gott om tid, verkligen. Nej du får fortfarande inte mitt telefonnummer.
F.ö. visar din Din profilbild den människa du är. En bild på någon som ser funktionsnedsatt ut. Du tycker det det är roligt. Jag tycker det är oerhört kränkande att driva med med den gruppen. Och de som gillar dina inlägg är precis lika låga personer som tycker detta är ok.
Nu hoppas jag vi kan hålla oss till Corona och fakta och att du slutar med personangreppen.
Det tvivlar jag inte på. Hade det känts bättre för dig om han varit mångordigare i sin mejlväxling och svarat: "Tyvärr finns ingen möjlighet i praktiken att välja alternativ 1 eller 2, så vi har inget annat val än att välja alternativ 3 och försöka lindra effekterna så mycket som möjligt"?Ulltand skrev:
Eftersom han nog inte hade en aning om att hans mejlkonversation med en smittskyddskunnig kollega skulle nagelfaras av allmänheten, så skippade han kanske det självklara.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Du skriver det ju själv lite längre ner, "Anders svarar" “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.” Vi vet ingenting om vad han ens svarar på?Ulltand skrev:
Jag tycker ju att det är lite konstigt att en "epidemiolog" (Peet Tüll) skriver till en annan (Anders Tegnell);
”Hej Anders. Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”
Om han var så övertygad om att Anders Tegnell var så klappkass på sitt jobb borde han väl tagit upp det här med 1; Anders arbetsgivare, och om det inte funkat; 2: pressen, och gjort det innan det dök upp en pandemi?
Redigerat:
Om varmare väder hade tagit bort viruset så hade stater som Kalifornien och Florida, Mexico, Brasilien inte haft något problem idag.Ulltand skrev:
Som jag har sagt tidigare så kommer man inte att tillåta en skenande smitta där så min bedömning är att Sverige kommer att behålla sitt gigantiska försprång i antal döda.
Vaccinationer av riskgrupper börjar sannolikt i januari och till sommaren med hjälp av varmare väder tar pandemin slut. Ja det kommer att finnas covidsmitta många år framöver men då på en så låg nivå att det inte är ett stort problem längre,
Du måste ju ta till dig att det finns något utanför Norden. Typ nästan hela jordens befolkning.
Och Norge är fortfarande inte jämförbart med övriga Europa eftersom de har en nästan oändlig ekonomisk uthållighet.
och ”skenande” smitta är inte det enda alternativet. Kom igen om ett par år så får vi se hur det ser ut.
Antag för en sekund att ALLA Sveriges invånare skulle bli smittade av Coronaviruset, men att INGEN blir allvarligt sjuk av det. Då skulle vi ändå registrera ca 90 000 döda i viruset på ett år. Hemska tal, eller hur? 
@Ulltand det vore nice med din syn på detta.Nissens skrev: