Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Guzzi Guzzi skrev:
Vad är det för ett hittepå du kommer dragandes med nu då? Var har du fått den idén ifrån?

Min arbetsgivare jagade bokstavligen över hela världen efter FFP2 under hela våren.
Andningsskydd FFP3 CE märkta är de skydd som skyddar mot virus.
Andra munskydd med lägre klass kan skydda till viss del och (men ej helt) om många/alla använder dem kan de ha effekt mot smittan.
Såklart behövs även hålla avstånd tvätta/sprita händer, o ev visir(smitta kan spridas via ögonen)mm.

Sjukvårdspersonalen fick belastningsskador(ex i nacke) pga att de tunga FFP3 andningsmaskerna av typ gummi användes under längre tid, belastningsskador fick de alltså inte av de lätta vita andningsskydden FFP3 men ibland skavsår ex på näsa mm.

Jag som tillhör riskgrupp(ej pga ålder) använder mig av andningsskydd FFP3 CE märkt VB.

B brfbo skrev:
Andningsskydd FFP3 CE märkta är de skydd som skyddar mot virus.
Andra munskydd med lägre klass kan skydda till viss del och (men ej helt) om många/alla använder dem kan de ha effekt mot smittan.
Såklart behövs även hålla avstånd tvätta/sprita händer, o ev visir(smitta kan spridas via ögonen)mm.

Sjukvårdspersonalen fick belastningsskador(ex i nacke) pga att de tunga FFP3 andningsmaskerna av typ gummi användes under längre tid, belastningsskador fick de alltså inte av de lätta vita andningsskydden FFP3 men ibland skavsår ex på näsa mm.

Jag som tillhör riskgrupp(ej pga ålder) använder mig av andningsskydd FFP3 CE märkt VB.
Något särskilt skäl att du citerade mig i din post?

Klargöra!
och stödja det Ulltand skrev och att det är inte hittepå.

B brfbo skrev:
Klargöra!
och stödja det Ulltand skrev och att det är inte hittepå.
Ulltand påstod att det inte fanns någon konkurrenssituation om FFP2-skydden. Så i så fall är ni två som hittar på nu.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Skall förtydliga: Anhängare, dvs anhängare av Tegnell och hans strategi. Förnekare, dvs de som påstår att vi inte har flockimmunitetsstrategi.
Angående "Jag får i alla fall inte ihop logiken i att man tillämpar en strategi för att befolkningen ska snabbt bli flockimmun men samtidigt går ut med olika råd och krav som motarbetade den strategin? " så finns det en enkel förklaring:
Råden är helt nödvändiga även i en flockimmunitetstrategi Annars kommer man fullständigt överbelasta vården. Man vill inte gå så långt att man avlivar folk genom utebliven sjukvård..Gokväll.
Att du ens bor kvar i Sverige, enligt dig är det ju värsta landet att bo i. De som vet bättre stannar gärna. :)

Inom vården så använder man sig av andningsskydd FFP3 CE märkta vid vård av patienter med smitta typ corona,alltså var det dessa andningsskydd som det var stor brist på!
Vanliga munskydd fanns i olika skyddsklass(tyvärr har inga av dessa fullgott skydd mot virus) och kunde ha använts i större utsträckning om FHM gått ut med detta, i väntan på att FFP3 skydden ökade i antal.
Och det hade sannolikt varit bra om FHM "snabbt stängt ner, för ex besök"på en del av äldreboendena, så att personal fått kunskap om hur de skulle bete sig/skydda sig och de äldre på boendena mfl.
Jag har arbetat på äldre och demensboende och vet att större delen av personalen hade bristande kunskap om hur man arbetar med smittsamma sjukdomar, inte så konstigt ett äldreboende är ju inte ett sjukhus, så att kunskapen inte fanns där borde väl även FHM snabbt kunnat räkna ut.
Har själv arbetat många år på infektion på ett av de största sjukhusen i Stockholm, så har viss kunskap.

Nu får du hjälpa mig. Ska jag tolka det som att eftersom du har jobbat många år på infektion och har viss kunskap, så hade vi inga problem att få tag på FFP2 i våras?

Bra, då vet jag i så fall. Synd att det inte hjälpte oss då.

optimum
J Jocke Best skrev:
Varför så otrevlig som vanligt? Vi är flera i forumet som håller med om den definitionen du klagar på och åtminstone jag klarar av att knyta skorna.
Mycket enkelt.
När folk kommer dragandes med att de med ett akademiskt förflutet är bättre än andra blir jag förbannad.

Just genom mina tidigare år med akademiska studier efter ett antal år som vad som kallas arbetare inom industrin gör att jag tycker illa om de som ser ned på dem som inte har akademiska studier.

Jag är idag precis samma människa som före mina studier inom den akademiska världen.

Jag vet att det finns folk som ser ner på de med mindre utbildningsnivå. Men de med mer utbildning är väl inget mer konstigt att vissa är vältrande från gym där de spenderat mycket tid i förhållande till någon som bara regelbundet promenerar för att hålla sig i gång.

Jag genomförde studier strax före jag fyllde 40 då jag ansåg att lite mer träning kunde ge mig mer möjlighet att lösa uppgifter bättre vilket jag nu vet stämmer, Alltså mer tränad. På så sätt har jag kunnat lösa mer problem på företaget jag nu arbetar på tillsammans med andra medarbetare på företaget. Vi är idag fortfarande ett fantastiskt fint företag men tillsammans mer vältränade för att klara av konkurrensen mot omvärlden och växer ständigt.

Just detta med att jag värderar alla lika har varit mycket uppskattat under alla mina år som chef och ledare.

Jag bryr mig. Och därför bryr jag mig om att våga vara kritiskt till sådant jag anser fel.

Så till de som anser sig vara förmer bara för de har ett papper på en akademisk examen, de får gärna stoppa det någonstans där det hör hemma.

optimum optimum skrev:
Jag bryr mig. Och därför bryr jag mig om att våga vara kritiskt till sådant jag anser fel.

Så till de som anser sig vara förmer bara för de har ett papper på en akademisk examen, de får gärna stoppa det någonstans där det hör hemma.
Det handlar inte om att anse sig förmer, utan om att kalla saker vid sina rätta namn så att man diskuterar samma sak. Vi ser här i tråden folk som likställer orden ”strategi”, ”mål” och ”effekt”. Vi ser också de som verkar tycka att ”det finns saker som tyder på” är samma sak som ”det är bevisat”.

Precis som du så vågar jag vara kritisk till sånt som är fel, och just sådana saker ÄR fel och leder bara till förvirring och irritation i en diskussion. Det behöver man inte vara akademiker för att inse.

• Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Det handlar inte om att anse sig förmer, utan om att kalla saker vid sina rätta namn så att man diskuterar samma sak. Vi ser här i tråden folk som likställer orden ”strategi”, ”mål” och ”effekt”. Vi ser också de som verkar tycka att ”det finns saker som tyder på” är samma sak som ”det är bevisat”.

Precis som du så vågar jag vara kritisk till sånt som är fel, och just sådana saker ÄR fel och leder bara till förvirring och irritation i en diskussion. Det behöver man inte vara akademiker för att inse.
Huvet på spiken!
Det är precis det detta handlar om, flera personer läser samma text men tolkar den helt olika enligt ditt exempel. Utöver det så verkar vissa tro att tex Tegnell framför sina personliga åsikter när han ”bara” gör sitt jobb med de förutsättningar som finns. Han är ingen politiker, utan en anställd tjänsteman - vilket är en stor skillnad.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:

Javisst busenkelt

Exempel
Strategi att bli av med smittan på ett visst sätt, inriktning, flockimmunitet via smitta eller via andra metoder
Mål är något mätbart man vill uppnå
Effekt är resultatet

Vår strategi har gett effekten av några tusen avlidna, hur man än räknar.
Visst vissa dog med covid men väldigt mång av covid med dess egenskaper. Det är effekten.

Något mål satts nog aldrig upp (vad jag vet) för det hade känts väldig fel, exempelvis max 10.000 avlidna av covid.
Det pratades om att platta till kurvan så sjukvården skulle klara sig vilket vissa tror den gjorde men till ett pris av en enorm vårdskuld av uppskjutna operationer samt en slutkörd organisation. Kanske ett mål men hur mäter man sådant?

Men jag har hört högt uppsatta både välutbildade och mindre utbildade ha svårt att skilja på Mål och Strategi.

Nej nu måste jag släppa detta ett tag, jobbar på distans idag så nu är det dags att "stämpla in"
Dagen fylld med massa skype möten och rapportskrivande.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
B brfbo skrev:
Inom vården så använder man sig av andningsskydd FFP3 CE märkta vid vård av patienter med smitta typ corona,alltså var det dessa andningsskydd som det var stor brist på!
Vanliga munskydd fanns i olika skyddsklass(tyvärr har inga av dessa fullgott skydd mot virus) och kunde ha använts i större utsträckning om FHM gått ut med detta, i väntan på att FFP3 skydden ökade i antal.
Och det hade sannolikt varit bra om FHM "snabbt stängt ner, för ex besök"på en del av äldreboendena, så att personal fått kunskap om hur de skulle bete sig/skydda sig och de äldre på boendena mfl.
Jag har arbetat på äldre och demensboende och vet att större delen av personalen hade bristande kunskap om hur man arbetar med smittsamma sjukdomar, inte så konstigt ett äldreboende är ju inte ett sjukhus, så att kunskapen inte fanns där borde väl även FHM snabbt kunnat räkna ut.
Har själv arbetat många år på infektion på ett av de största sjukhusen i Stockholm, så har viss kunskap.
Detta påstående har kommit flera gånger och det stämmer inte. I Sverige används FFP3 (vid brist FFP2) endast vid högsmittsamma situationer. I regel används vanliga kirurgiska munskydd IIR vid vård av COVID-patienter, i våras då de tog slut fick vi hos oss använda ännu enklare munskydd, II.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
K Kreutzer skrev:
,
Men det ju faktiskt så att Tegnell (och hans anhängare ) envist förnekat flockimmunitetsstrategin Fast den har tillämpats praktiskt helt uppenbart. Nu blev ju resultatet förödande så jag gissar att nu i andravågen (även om Tegnell förnekar även den) måste ha hårdare åtgärder. Speciellt som Sverige kritiserats så hårt av omvärlden och Tegnell inte blev den hjälte han trodde med sin lek av människoliv.
Vet inte om jag tycker det du skriver är roligt eller sorgligt, men virrigt är det i alla fall.

Vanligt bland konspirationsteoretiker är just den metoden du kör, tar ett par fakta, sen fyller du i däremellan med galna fantasier och hoppas på att de där enstaka faktapunkterna ska sminka över din galenskap.

Sen tror jag du missbrukar orden lite också, du säger att resultatet är "förödande", nu är det väl 6000 döda, varav många hade dött oavsett, varje förlorad dag kan ju vara tråkig, så i det enskilda fallet kan det vara förödande att avlida. Men för landet som helhet är det inte förödande, nationen kommer överleva.

Angående dina fantasierna om drakoniska åtgärdsprogram, som jämförelse dog det 88.000 i hjärt/kärlsjukdomar förra året och många av dessa dödsfall kunde enkelt ha undvikits men intresset för sådana relativt små förändringar av livsstil är svalt, fast man vet att men ser döden i vitögat. Detta får mig att tro att intresset för totalt omvälvande livsstilsförändringar, för att undvika en ganska mild sjukdom som de flesta överlever och som även på sitt värsta år skördar så pass får liv, är svalt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Javisst busenkelt

Exempel
Strategi att bli av med smittan på ett visst sätt, inriktning, flockimmunitet via smitta eller via andra metoder
Mål är något mätbart man vill uppnå
Effekt är resultatet

Vår strategi har gett effekten av några tusen avlidna, hur man än räknar.
Visst vissa dog med covid men väldigt mång av covid med dess egenskaper. Det är effekten.

Något mål satts nog aldrig upp (vad jag vet) för det hade känts väldig fel, exempelvis max 10.000 avlidna av covid.
Det pratades om att platta till kurvan så sjukvården skulle klara sig vilket vissa tror den gjorde men till ett pris av en enorm vårdskuld av uppskjutna operationer samt en slutkörd organisation. Kanske ett mål men hur mäter man sådant?

Men jag har hört högt uppsatta både välutbildade och mindre utbildade ha svårt att skilja på Mål och Strategi.

Nej nu måste jag släppa detta ett tag, jobbar på distans idag så nu är det dags att "stämpla in"
Dagen fylld med massa skype möten och rapportskrivande.
Nja, ett mål behöver inte vara mätbart.
Ett mål kan vara: ”Jag skall bli vältränad till sommaren”

Det är ett legitimt mål som är omöjligt att mäta, men för att få det mätbart sätter man upp framgångsfaktorer som måste vara mätbara. När de angivna framgångsfaktorerna är uppnådda anser man att målet är nått, tex:

1, Skall klara att springa 8km med ett medeltempo på 4:30.
2, Skall ha ett BMI på 20.
3, Skall simma 1 km bröstsim på 15 minuter.

När alla tre framgångsfaktorerna är uppfyllda anses målet vara nått.

Det bästa hade förstås varit att inte ha någon pandemi. Men det alternativet fanns inte.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Mycket enkelt.
När folk kommer dragandes med att de med ett akademiskt förflutet är bättre än andra blir jag förbannad.

Just genom mina tidigare år med akademiska studier efter ett antal år som vad som kallas arbetare inom industrin gör att jag tycker illa om de som ser ned på dem som inte har akademiska studier.

Jag är idag precis samma människa som före mina studier inom den akademiska världen.

Jag vet att det finns folk som ser ner på de med mindre utbildningsnivå. Men de med mer utbildning är väl inget mer konstigt att vissa är vältrande från gym där de spenderat mycket tid i förhållande till någon som bara regelbundet promenerar för att hålla sig i gång.

Jag genomförde studier strax före jag fyllde 40 då jag ansåg att lite mer träning kunde ge mig mer möjlighet att lösa uppgifter bättre vilket jag nu vet stämmer, Alltså mer tränad. På så sätt har jag kunnat lösa mer problem på företaget jag nu arbetar på tillsammans med andra medarbetare på företaget. Vi är idag fortfarande ett fantastiskt fint företag men tillsammans mer vältränade för att klara av konkurrensen mot omvärlden och växer ständigt.

Just detta med att jag värderar alla lika har varit mycket uppskattat under alla mina år som chef och ledare.

Mycket ord där, utan mening, men jag anser fortfarande att de som är "mycket vältränade", inom ett specifikt område, har större chans att lösa uppgiften, så jag antar att jag då tillhör de som "ser ner" på de som inte är så vältränade?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.