2 356 194 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Om du inte vill ha uppmärksamhet verkar det väl lite halvkonstigt att du skriker ut massa felaktigheter i den här tråden? Du använder många känsloladdade meningar/ord som " Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat", "exakt samma misstag som i våras som återigen ger katastrofala följder", "BirgitS, din argumentation känns igen. Men du gör tyvärr bara bort dig fullständigt med dina påståenden. Men förståeligt om du är Tegnell bakom din signatur." (?!), " Antagandet om flockimmunitet var just det som ledde till katastrofen tyvärr.", "Imorgon passerar vi 6000 döda tragiskt nog. Idag 28, rasar iväg", "Det är i den urusla klassen vi rör oss", "Ett verkligt trist inlägg. Bara lösa personangrepp och noll fakta.", "Resten är lallande svenskar, genomcurlade av samhället eller föräldrarna och tror sig därför osårbara", "För att underlätta för alla som tänkt svara på min fråga gör jag det själv.", "Och vad gäller ekonomin har det gått sämre i Sverige än grannländerna. Och framför allt sjukvården.", "Och vad gäller speciellt Corona så är Sveriges udda strategi och Tegnells stenansikte vida känt i världen. Men som skräckexempel och fördömt av WHO.", "Och har du rest mycket ? Du har ju sagt att UK är ett grannland så det tror jag knappast.", "Så gör den som inte har riktiga argument och fakta men pga en politisk agenda ska försvara en myndighet/stat. I detta fall FHM/Regering.", "Och jag erkänner att jag rackar ner på Regering/FHM: eftersom man hanterat i princip allt så illa det går. Och nu gör man om misstagen igen. Men det uppvägs av att du sitter här oavbrutet som Regering/FHM:s influencer .", "Vi offrade liv för i tron att ekonomin skulle klara sig bättre.", "Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.", "Sverige var i fritt fall och åtgärder måste komma." och det är ju bara exempel från din senaste återkomst.K Kreutzer skrev:Nu hann Staffan före mig och sa egentligen det som behöver sägas.
Jag började skriva här igår efter ett uppehåll och du har redan postad 3 inlägg med billiga o simpla personangrepp. Kallar du det att du har förstånd till att vara tyst? . Hu vad du gör bort dig. Jag sänker mig dock inte till din nivå och vill inte ha din uppmärksamhet. Så du får inte mitt telefonnummer.
För övrigt såg jag en ny variant i morse på väg till jobbet, en tant som hade munskyddet (ett sånt där rektangulärt ljusblått) uppvikt dubbelt över näsan.
Ja, det är bra att få perspektiv på detta. Att Sverige haft en kraftig underdödlighet efter pandemin är något som dessa person inte gärna pratar om heller.D djac skrev:Vet inte om jag tycker det du skriver är roligt eller sorgligt, men virrigt är det i alla fall.
Vanligt bland konspirationsteoretiker är just den metoden du kör, tar ett par fakta, sen fyller du i däremellan med galna fantasier och hoppas på att de där enstaka faktapunkterna ska sminka över din galenskap.
Sen tror jag du missbrukar orden lite också, du säger att resultatet är "förödande", nu är det väl 6000 döda, varav många hade dött oavsett, varje förlorad dag kan ju vara tråkig, så i det enskilda fallet kan det vara förödande att avlida. Men för landet som helhet är det inte förödande, nationen kommer överleva.
Angående dina fantasierna om drakoniska åtgärdsprogram, som jämförelse dog det 88.000 i hjärt/kärlsjukdomar förra året och många av dessa dödsfall kunde enkelt ha undvikits men intresset för sådana relativt små förändringar av livsstil är svalt, fast man vet att men ser döden i vitögat. Detta får mig att tro att intresset för totalt omvälvande livsstilsförändringar, för att undvika en ganska mild sjukdom som de flesta överlever och som även på sitt värsta år skördar så pass får liv, är svalt.
Underdödligheten bekräftar ju att många av de som avlidit av/med Covid-19 hade inom kort sannolikt gått bort av något annat. Inte alla, men många av dem.
Den stora insatsen som myndigheterna gjort mycket bra har varit att undvika att sjukvården skulle bli överbelastad, så att människor med mer allvarliga sjukdomar inte skulle få den vård de behöver.
Redigerat:
Detta har det ju pratats om i många år och är ingen nyhet. Det hör inte hemma i denna tråd men här har du ett gammalt reportage om frågan så får du fundera själv sedan. https://www.svt.se/nyheter/vetenska...tik-lever-inte-upp-till-manskliga-rattigheterNissens skrev:
K Kreutzer skrev:BREAKING NEWS- Och där blottades Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat:
Läs Expressen idag citerar utdrag:
-----------
Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev han i mejlkorrespondens som finns återgiven i den kommande boken ”Flocken”, vars utdrag har publicerats i Svenska Dagbladet.
Den första strategin innebar en total lockdown i Sverige, i fyra veckor.
Det andra alternativet, som Peet Tüll förespråkade i sitt mejl: Att smittspåra i allra möjligaste mån, och försätta smittade i karantän i två veckor.
Hans sista alternativ, visste Tüll inte då, skulle bli Sveriges så omdiskuterade coronastrategi: ”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk 'herd immunity'”.
”Uppgiven och huvudlös strategi”
Enligt texten i Svenska Dagbladet menade Tüll att den kunde leda till tusentals döda. Han skrev:
”Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll”.
Men samma dag kom Anders Tegnells mejlsvar. Alternativ nummer tre fick det bli.
Då var ordet ”flockimmunitet” föga känt hos den svenska allmänheten, men det skulle det snart bli. Strategin har kritiserats och debatterats i hela världen.
Bra om man fått det svart på vitt nu! Annars har det ju varit hel uppenbart hela tiden trots stenhårt förnekande.
Här en länk till Aftobladet om hur Tegenell valde flockimmunitet trots alla varningar. Detta har ju iof varit uppenbart sedan länge men personliogen störs jag också över att FHM blåljuger om detta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...des-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...des-tidigt-for-hoga-dodstal-huvudlos-strategi
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Nej, din länk är Aftonbladets tolkning av ett utkast ur en bok, som inte ens är släppt. Lyssnar du på P1 Morgon idag så har de en intervju med författaren. För övrigt står det ingenting om vilken strategi "Tegnell valde", bara att ett gäng personer talade om för honom vilka strategier man _kunde_ välja (vilket låter lite konstigt, det borde väl vara självklart att en "statsepidemiolog" kan något om virus?)Ulltand skrev:
Dan_Johansson skrev:
Nej, din länk är Aftonbladets tolkning av ett utkast ur en bok, som inte ens är släppt. Lyssnar du på P1 Morgon idag så har de en intervju med författaren. För övrigt står det ingenting om vilken strategi "Tegnell valde", bara att ett gäng personer talade om för honom vilka strategier man _kunde_ välja (vilket låter lite konstigt, det borde väl vara självklart att en "statsepidemiolog" kan något om virus?)
Jo det står att han valde nummer 3. Vilket var flockimmunitetsstratergin.
Jag utgår ifrån att det finns mailbevis för detta så som beskrivs i artiklen
"""Mejlet han formulerade berörde de strategier han såg som möjliga för att stoppa det som skulle bli en pandemi.
”Hej Anders. Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.
Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor.
Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.
Det tredje alternativet var:
”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”
Jan Albert, professor, överläkare Institutionen för mikrobiologi, tumör-och cellbiologi, Karolinska Institutet.
Peet Tüll själv ansåg alternativ två vara det bästa. Smittan hade fortfarande inte blivit alltför omfattande och ingen visste då att just SARS-CoV-2 hade en helt annan smittpotential än tidigare liknande farsoter, som SARS-viruset från 2003.
Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.
“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”
Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:
“Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
I dag, snart åtta månader senare, har drygt 6 000 svenskar avlidit i covid-19. """ Aftonbladet
”Hej Anders. Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.
Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.
”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”
Jan Albert, professor, överläkare Institutionen för mikrobiologi, tumör-och cellbiologi, Karolinska Institutet.
Peet Tüll själv ansåg alternativ två vara det bästa. Smittan hade fortfarande inte blivit alltför omfattande och ingen visste då att just SARS-CoV-2 hade en helt annan smittpotential än tidigare liknande farsoter, som SARS-viruset från 2003.
“Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”
I dag, snart åtta månader senare, har drygt 6 000 svenskar avlidit i covid-19. """ Aftonbladet
Lite att läsa här, https://lakartidningen.se/klinik-oc...-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/Ulltand skrev:
Ingen imopnerande artikel innehållsmässigt imo. Håller dock med om att antalet döda kortsiktigt inte bör vara vägledande utan man bör ha ett sikte på när pandemin kan vara över. Och då hamnar vi tillbaka på när ett vaccin skulle kunna vara klart och igen en felaktig bedömning från Tegnell.K Kane skrev:
En fråga att ställa sig. Har Sveriges startergi givit någon uppsida i jämförelse med våra nordiska grannar? Är den i så fall värd 6.0000 döda?
Ingenting av det här är väl nytt? Och ändå börjar folk gasta om folkmord igen....Ulltand skrev:
"""Mejlet han formulerade berörde de strategier han såg som möjliga för att stoppa det som skulle bli en pandemi.