Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dessutom valde socialstyrelsen att inte ta med smittspridning i äldreboende i sin "stresstest av samhället". Varför, kan man fråga sig.

Staffan
Den har jag inte läst, var kan man hitta den?

sunnis
K Kreutzer skrev:
BREAKING NEWS- Och där blottades Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat:
Läs Expressen idag citerar utdrag:
-----------
Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin
”, skrev han i mejlkorrespondens som finns återgiven i den kommande boken ”Flocken”, vars utdrag har publicerats i Svenska Dagbladet.
Den första strategin innebar en total lockdown i Sverige, i fyra veckor.
Det andra alternativet, som Peet Tüll förespråkade i sitt mejl: Att smittspåra i allra möjligaste mån, och försätta smittade i karantän i två veckor.

Hans sista alternativ, visste Tüll inte då, skulle bli Sveriges så omdiskuterade coronastrategi: ”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk 'herd immunity'”.

”Uppgiven och huvudlös strategi”
Enligt texten i Svenska Dagbladet menade Tüll att den kunde leda till tusentals döda. Han skrev:
Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll”.

Men samma dag kom Anders Tegnells mejlsvar. Alternativ nummer tre fick det bli.

Då var ordet ”flockimmunitet” föga känt hos den svenska allmänheten, men det skulle det snart bli. Strategin har kritiserats och debatterats i hela världen.
Förstår inte riktigt nyhetsscoopet? Alternativ 3 är vad en pandemi alltid bottnar i, det är så spridningen upphör, tillslut blir tillräckligt många immuna så att smittkedjorna inte längre kan nå hela populationen. Det har alltid varit tydligt att målet är immunitet. Sverige som nation, näringslivet, föreningslivet och privat har man gjort massor av olika åtgärder. Smittspårningen också tills det inte längre gick att spåra.

Sen hur är det med källkritiken? Tänk efter nu lite, du som läsare får presenterat tre olika förslag, men bara ett förslag som är själva nyhetsscoopet blir delvis citerat, de andra är tolkade. Sen ska Tegnell ha svarat med en siffra att nummer tre får de bli!

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tyvärr tror jag inte någon av de andra alternativen hade funkat heller, med tanke på de verktyg Sverige har i sin arsenal.

Fullständigt lockdown har vi inte lagstöd för, och även om vi lyckats hade vi bara fått stänga ner igen om och om igen, som så många andra länder.

Att smittspåra var också svårt i början när man inte hade tillräckligt med provutrustning och inte heller visste att många smittade är helt symptomfria. När vi väl hade köpt in utrustning var viruset redan väl spritt i samhället.

Jag säger inte att FHM har lyckats bra, men jag förstår varför man gjorde de val man gjorde (och gör). Största misstaget då var väl att tro att Regionerna och äldreomsorgen hade koll på sin ansvarsdel.

Sedan vill jag tillägga att jag tror på Tegnell och FHM när de säger att målet var att inte överbelasta sjukvården, och att försöka hålla ner smittspridningen i en acceptabel hastighet. Men vissa verkar felaktigt tolka det som att målet var att smitta så många som möjligt, och kallar det för att en strategi med målet att uppnå flockimmunitet.
Men nu är det ju så att precis det du säger "målet var att inte överbelasta sjukvården, och att försöka hålla ner smittspridningen i en acceptabel hastighet" är just flockimmunitetsstrategi och inget annat. Hade man försökt minimera smittan hade det inte varit det. Genom lockdown tex som många andra länder.

Det blir många här som inte förstått o förnekat den uppenbara flockimmunitetstrategin som nu får ställa sig i skamvrån.
Förmodligen samma personer som också felaktigt förnekar att Tegnell anser att munskydd inte är effektivt.
Sen var ju problemen på äldrevården också under all kritik som du nämner men det hade också med utebliven lockdown att göra.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
sunnis sunnis skrev:
Förstår inte riktigt nyhetsscoopet? Alternativ 3 är vad en pandemi alltid bottnar i, det är så spridningen upphör, tillslut blir tillräckligt många immuna så att smittkedjorna inte längre kan nå hela populationen. Det har alltid varit tydligt att målet är immunitet. Sverige som nation, näringslivet, föreningslivet och privat har man gjort massor av olika åtgärder. Smittspårningen också tills det inte längre gick att spåra.

Sen hur är det med källkritiken? Tänk efter nu lite, du som läsare får presenterat tre olika förslag, men bara ett förslag som är själva nyhetsscoopet blir delvis citerat, de andra är tolkade. Sen ska Tegnell ha svarat med en siffra att nummer tre får de bli!
Precis, det är ett boksläpp, med ett citat där man till och med avslutar med ett '" hahaha.
”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk 'herd immunity'”.
Är det författaren, artikelförfattaren eller mailet som avses? Tegnell svarar med en trea. En del i forumet verkar tillbringa sitt liv under en sten.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Men nu är det ju så att precis det du säger "målet var att inte överbelasta sjukvården, och att försöka hålla ner smittspridningen i en acceptabel hastighet" är just flockimmunitetsstrategi och inget annat. Hade man försökt minimera smittan hade det inte varit det. Genom lockdown tex som många andra länder.

Det blir många här som inte förstått o förnekat den uppenbara flockimmunitetstrategin som nu får ställa sig i skamvrån.
Förmodligen samma personer som också felaktigt förnekar att Tegnell anser att munskydd inte är effektivt.
Sen var ju problemen på äldrevården också under all kritik som du nämner men det hade också med utebliven lockdown att göra.
Ska gå och lägga mig och orkar inte förklara allt, men lite kort då:

Skilj på strategi, mål och effekt. Backa i tråden så kanske du förstår att ”flockimmunitet” kommer att vara effekten i alla länder för eller senare, och att det BARA är det som får stopp på en pandemi. Den kan uppnås antingen genom att folk blir smittade och utvecklar immunitet, eller genom vaccination.
Men några verkar tro att Sverige har som STRATEGI att låta folk smittas för att snabbare uppnå denna flockimmunitet. Så är inte fallet.

Sen är jag lite nyfiken på hur du menar att man skulle kombinera lockdown och äldrevården? Vi kan ju inte låsa in vårdpersonalen tillsammans med de äldre, inte heller låta de gamla vara utan vård.
Och nej, jag tänker inte backa bandet till mars och börja älta att vårdpersonalen inte hade tillgång till skyddsutrustning, för det VET vi redan. Vi ska inte heller prata om scenarios i en alternativ verklighet där Sverige var väl förberett, utan måste utgå från hur det verkligen var, vad man visste och vad man hade tillgång till.

Så godnatt så länge, sov på saken.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:

,
Men det ju faktiskt så att Tegnell (och hans anhängare ) envist förnekat flockimmunitetsstrategin Fast den har tillämpats praktiskt helt uppenbart. Nu blev ju resultatet förödande så jag gissar att nu i andravågen (även om Tegnell förnekar även den) måste ha hårdare åtgärder. Speciellt som Sverige kritiserats så hårt av omvärlden och Tegnell inte blev den hjälte han trodde med sin lek av människoliv.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
sunnis
B b8q skrev:
Men några verkar tro att Sverige har som STRATEGI att låta folk smittas för att snabbare uppnå denna flockimmunitet. Så är inte fallet..
Hade strategin varit få så många smittade som möjligt så har Sverige verkligen misslyckats. Bara en sån idé att man ska sluta ta folk i hand vid olika sammanhäng är ju helt befängt om nu strategin är att sprida smittan i samhället för att tillräckligt många ska bli immuna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
sunnis
K Kreutzer skrev:
,
Men det ju faktiskt så att Tegnell (och hans anhängare ) envist förnekat flockimmunitetsstrategin Fast den har tillämpats praktiskt helt uppenbart. Nu blev ju resultatet förödande så jag gissar att nu i andravågen (även om Tegnell förnekar även den) måste ha hårdare åtgärder. Speciellt som Sverige kritiserats så hårt av omvärlden och Tegnell inte blev den hjälte han trodde med sin lek av människoliv.
Vem är förnekarna eller anhängarna beroende på hur man ser det? Lite konkretare tack. Finns det några här på forumet eller vadå?

Jag får i alla fall inte ihop logiken i att man tillämpar en strategi för att befolkningen ska snabbt bli flockimmun men samtidigt går ut med olika råd och krav som motarbetade den strategin? Syntax error...

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
sunnis sunnis skrev:
Vem är förnekarna eller anhängarna beroende på hur man ser det? Lite konkretare tack. Finns det några här på forumet eller vadå?

Jag får i alla fall inte ihop logiken i att man tillämpar en strategi för att befolkningen ska snabbt bli flockimmun men samtidigt går ut med olika råd och krav som motarbetade den strategin? Syntax error...
Det kan bero på att råden är i sammanhanget, väldigt lama. "Läget är mycket allvarligt", därför begränsas antalet restauranggäster i samma sällskap till åtta!!!! Nu djävlar har vi varit hårda! Vem håller med?

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ska gå och lägga mig och orkar inte förklara allt, men lite kort då:

Skilj på strategi, mål och effekt. Backa i tråden så kanske du förstår att ”flockimmunitet” kommer att vara effekten i alla länder för eller senare, och att det BARA är det som får stopp på en pandemi. Den kan uppnås antingen genom att folk blir smittade och utvecklar immunitet, eller genom vaccination.
Men några verkar tro att Sverige har som STRATEGI att låta folk smittas för att snabbare uppnå denna flockimmunitet. Så är inte fallet.

Sen är jag lite nyfiken på hur du menar att man skulle kombinera lockdown och äldrevården? Vi kan ju inte låsa in vårdpersonalen tillsammans med de äldre, inte heller låta de gamla vara utan vård.
Och nej, jag tänker inte backa bandet till mars och börja älta att vårdpersonalen inte hade tillgång till skyddsutrustning, för det VET vi redan. Vi ska inte heller prata om scenarios i en alternativ verklighet där Sverige var väl förberett, utan måste utgå från hur det verkligen var, vad man visste och vad man hade tillgång till.

Så godnatt så länge, sov på saken.
Tack för replik trots att du var trött:) . Skall också lägga mig men vill kort säga att jag tycker strategi, mål och effekt i princip är samma sak. Men i det här fallet vet vi inget om immuniteten än. Därför måste smittan bromsas så långt det går. Och inte som varit s.k flockimmunitetstrategi, dvs låta smittan gå men begränsa så vi ligger under sjukvårdens maxkapacitet.. Tegnells "plana ut puckeln".
Jag hoppas dock vi den här gången i andravågen (även om inte Tegnell erkänner den) lär av de dödliga misstagen och tar till hårda tag . Speciellt som Tegnell har WHO:s kritik efter sig. Gokväll!.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
Tack för replik trots att du var trött:) . Skall också lägga mig men vill kort säga att jag tycker strategi, mål och effekt i princip är samma sak. Men i det här fallet vet vi inget om immuniteten än. Därför måste smittan bromsas så långt det går. Och inte som varit s.k flockimmunitetstrategi, dvs låta smittan gå men begränsa så vi ligger under sjukvårdens maxkapacitet.. Tegnells "plana ut puckeln".
Jag hoppas dock vi den här gången i andravågen (även om inte Tegnell erkänner den) lär av de dödliga misstagen och tar till hårda tag . Speciellt som Tegnell har WHO:s kritik efter sig. Gokväll!.
Tycker mig ana en viss hang-up på Tegnell genomgående i tråden. Så viktig tror jag inte han är sett till totalen. Han måste ha stulit någons mamma eller dödat en favvo-pokemon.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
sunnis
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det kan bero på att råden är i sammanhanget, väldigt lama. "Läget är mycket allvarligt", därför begränsas antalet restauranggäster i samma sällskap till åtta!!!! Nu djävlar har vi varit hårda! Vem håller med?

Staffan
Fast det är ett logiskt felslut. Bara för att ni är besvikna på eller inte håller med om vissa strategiska råd/krav så innebär det inte att strategin har varit det omvända. Varför kommer ni fram till det? Det finns ingen logik i det resonemanget, då hade råden/kraven varit helt annorlunda. Det blir falskt dikotomi, ni utesluter det ena och då innebär det att det måste vara motsatsen. Det intressanta är att ni verkligen är så övertygande i detta att ni landar i tankevurpa #3 att de som inte håller med är förnekare som ingår omedvetet i en konspiration som "nyttiga idioter", och där är cirkelargumentationen sluten.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
sunnis sunnis skrev:
Fast det är ett logiskt felslut. Bara för att ni är besvikna på eller inte håller med om vissa strategiska råd/krav så innebär det inte att strategin har varit det omvända. Varför kommer ni fram till det? Det finns ingen logik i det resonemanget, då hade råden/kraven varit helt annorlunda.
Nu fattar jag ingenting. Vad menar du?

sunnis sunnis skrev:

Skall förtydliga: Anhängare, dvs anhängare av Tegnell och hans strategi. Förnekare, dvs de som påstår att vi inte har flockimmunitetsstrategi.
Angående "Jag får i alla fall inte ihop logiken i att man tillämpar en strategi för att befolkningen ska snabbt bli flockimmun men samtidigt går ut med olika råd och krav som motarbetade den strategin? " så finns det en enkel förklaring:
Råden är helt nödvändiga även i en flockimmunitetstrategi Annars kommer man fullständigt överbelasta vården. Man vill inte gå så långt att man avlivar folk genom utebliven sjukvård..Gokväll.

Staffans2000
B b8q skrev:
Den har jag inte läst, var kan man hitta den?
Som jag skrivit tidigare. Jag vet inte var. Däremot vet jag att det var en nyhet på SVT:s hemsida. Socialstyrelsen valde att utesluta smittspridningen vid åldringsvården i sin test. Det var alltså inte så att de glömde att ta med den.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.