2 354 250 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag å min sida jämför med Norden och inte tätbefolkade länder i Europa med stora städer. Tycker det är relevant. Och för Sverige pekar kurvan rakt upp. Och då ligger vi efter i cykeln. Titta på OurWorldInData,för att se de dystra kurvorna.tusenett skrev:
Och vi kommer ändå inte undan kumulativa data och där är vårt glesbefolkade land är i bottenskiktet i världen som sagt..
Vi kommer bli tvingade till någon form av lock down. I Aktuellt ikväll talade man just om detta att Sverige var i fritt fall och åtgärder måste komma.
Ibland tror jag att du missförstår med vilje! Min tanke är att det vore bättre att jämföra med liknande länder. Dvs, länder i samma region och med liknande befolkningstäthet. Belgien med sina sju mil långa stränder som över elva millioner människor skall dela på, är inte jämförbart när det gäller en smitta som överförs via nära kontakt mellan människor.tusenett skrev:
Staffan
Det vore säkert effektivt MEN vi har ju inte lagar som möjliggör att t.ex. förbjuda människor att träffas - vi kan bara ge råd och rekommendationer. Allt är upp till oss själva att följa dem.K Kreutzer skrev:
Det är ändå knepigt att det inte finns någon force majeurelag att ta till vid händelser som inte kunde förutses när lagarna skrevs/skiva! Ungefär som vägtrafikkungörelsen paragraf att man inte får köra fortare än att man hinner stanna för att undvika en olycka.
Staffan
Staffan
Jag håller med digtusenett skrev:Jag förstår att du vill jämföra med vissa länder efter dina kriterier som du känner är relevanta och det får du väl göra om du vill. Personligen är jag inte benägen att dra sådana säkra slutsatser utifrån några få utvalda kriterier då jag tror att det är mer komplext och fler saker som påverkar än bara samma region och befolkningstäthet.
Men mina parametrar är också relevanta. Att ha Europa som referens är väldigt märkligt, då de lokala förutsättningarna är så olika. Ta Tyskland och Rumänien. Finns inte många likheter där.
Staffan
Ja, viktigt följa rekommendationerna. Man gjorde väl en ändring i smittskyddslagen i våras. Finns viljan är jag övertygad om att man kan införa fler regleringar i ett nödläge. Det finns också mkt annat man skulle kunna göra för att upprätthålla restriktionerna. Ordningsvakter som kontrollerar tex.B b8q skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
BREAKING NEWS- Och där blottades Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat:
Läs Expressen idag citerar utdrag:
-----------
Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev han i mejlkorrespondens som finns återgiven i den kommande boken ”Flocken”, vars utdrag har publicerats i Svenska Dagbladet.
Den första strategin innebar en total lockdown i Sverige, i fyra veckor.
Det andra alternativet, som Peet Tüll förespråkade i sitt mejl: Att smittspåra i allra möjligaste mån, och försätta smittade i karantän i två veckor.
Hans sista alternativ, visste Tüll inte då, skulle bli Sveriges så omdiskuterade coronastrategi: ”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk 'herd immunity'”.
”Uppgiven och huvudlös strategi”
Enligt texten i Svenska Dagbladet menade Tüll att den kunde leda till tusentals döda. Han skrev:
”Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll”.
Men samma dag kom Anders Tegnells mejlsvar. Alternativ nummer tre fick det bli.
Då var ordet ”flockimmunitet” föga känt hos den svenska allmänheten, men det skulle det snart bli. Strategin har kritiserats och debatterats i hela världen.
-----------
Hej Anders, Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev han i mejlkorrespondens som finns återgiven i den kommande boken ”Flocken”, vars utdrag har publicerats i Svenska Dagbladet.
Det andra alternativet, som Peet Tüll förespråkade i sitt mejl: Att smittspåra i allra möjligaste mån, och försätta smittade i karantän i två veckor.
Hans sista alternativ, visste Tüll inte då, skulle bli Sveriges så omdiskuterade coronastrategi: ”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk 'herd immunity'”.
Enligt texten i Svenska Dagbladet menade Tüll att den kunde leda till tusentals döda. Han skrev:
”Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll”.
Då var ordet ”flockimmunitet” föga känt hos den svenska allmänheten, men det skulle det snart bli. Strategin har kritiserats och debatterats i hela världen.
Nu hann Staffan före mig och sa egentligen det som behöver sägas.Dan_Johansson skrev:
Jag började skriva här igår efter ett uppehåll och du har redan postad 3 inlägg med billiga o simpla personangrepp. Kallar du det att du har förstånd till att vara tyst? . Hu vad du gör bort dig. Jag sänker mig dock inte till din nivå och vill inte ha din uppmärksamhet. Så du får inte mitt telefonnummer.
Är det någon här som vet hur många det är som använder kollektivtrafiken varje vecka i Stockholm? delat i 10 000 = såGammelnörden skrev:
"FHI har konkluderat att användning av munskydd i den allmänna befolkningen har mycket svag dokumenterad effekt, men det betyder naturligtvis inte att effekten saknas. Man gör bedömningen att det möjligen kan föreligga cirka 40 procents riskreduktion vid användning av munskydd i olika befolkningsgrupper. Man gör också bedömningen att risken för covid-19-infektion reduceras med 80 procent om man håller en meters avstånd.
FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning. Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka. Vid högre respektive lägre incidens sjunker respektive ökar »number needed to mask«. Beräkningarna visar i all sin enkelhet att många individer måste fås att bära munskydd för att förebygga ett enda fall av covid-19."
[länk]
många personer som inte blir smittade under en v pga användning av munskydd i kollektivtrafiken i stockholm.
För om denna studie stämmer så borde det vara ganska många som inte blir smittade om munskydd används i kollektivtrafiken i stockholm.
Och varje person som inte blir smittad i kollektivtrafiken smittar ju inte heller sen personer i hemmet eller arbetsplatsen osv.
Tänker/räknar jag rätt?
Tyvärr tror jag inte någon av de andra alternativen hade funkat heller, med tanke på de verktyg Sverige har i sin arsenal.K Kreutzer skrev:BREAKING NEWS- Och där blottades Tegnells dödliga flockimmunitetsstrategi som flera här naivt förnekat:
-----------
Fullständigt lockdown har vi inte lagstöd för, och även om vi lyckats hade vi bara fått stänga ner igen om och om igen, som så många andra länder.
Att smittspåra var också svårt i början när man inte hade tillräckligt med provutrustning och inte heller visste att många smittade är helt symptomfria. När vi väl hade köpt in utrustning var viruset redan väl spritt i samhället.
Jag säger inte att FHM har lyckats bra, men jag förstår varför man gjorde de val man gjorde (och gör). Största misstaget då var väl att tro att Regionerna och äldreomsorgen hade koll på sin ansvarsdel.
Sedan vill jag tillägga att jag tror på Tegnell och FHM när de säger att målet var att inte överbelasta sjukvården, och att försöka hålla ner smittspridningen i en acceptabel hastighet. Men vissa verkar felaktigt tolka det som att målet var att smitta så många som möjligt, och kallar det för att en strategi med målet att uppnå flockimmunitet.