2 354 250 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi ska utvärdera de ekonomiska siffror vi har. Och vi kan konstatera att hittills har det inte gått bra. Vad som händer om 5 år vet ingen Vi har också fått väldigt många långtidssjuka och exploderande vårdkö pga vi lät smittan skena. Det kommer att kosta rejält. Inte minst i form av psykologiskt lidande. Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.B b8q skrev:
Bara för att du tycker att man bara skall jämföra med några få länder betyder inte det att alla tycker det. Norges ekonomi är mer jämförbar med UAE och Saudi än något annat nordiskt land, de umgås mer med de länderna än med övriga Nordiska länder i sina klubbar för oljeländer.K Kreutzer skrev:Vad är uppenbart menar du?. Om vi tittar på BNP siffrorna i somras så klarade sig Sverige sig sämst i Norden. Och det är det vi ska jämföra oss med. Och ungdomsarbetslösheten sköt i höjden. Nu var vi förstås på väg åt fel håll från målet om EU:s lägsta arbetslöshet redan innan.
Vi har en global ekonomi så Sverige kommer inte undan.
Vi offrade liv för i tron att ekonomin skulle klara sig bättre. Men det gick inte heller speciellt bra. Och det kan bli en oerhört tung vinter om vi inte snabbt dämpar smittspridningen. Vilket vi inte sett några åtgärder me rän pseudorestriktioner som "8 personer vid ett bord".
Precis som du skriver har vi en global ekonomi, och Thailand är ett bra exempel på ett land som gjort extrem lock down.
Visa gärna siffrorna som styrker det du säger. Jag tvivlar starkt på det du påstår.
@Ulltand nå, kan du upplysa oss?Nissens skrev:
Jag tror att även grannländerna lider svårt på olika sätt av sina nedstängningar i vinter. Varje land försöker naturligtvis minska effekterna på det sätt man tror passar det egna landet bäst. Men du får naturligtvis ha en annan åsikt om vilken metod som är bäst - men det är ändå politikerna som bestämmer. Om tillräckligt många tycker som du så får du byta ut dem i nästa val.K Kreutzer skrev:Vi ska utvärdera de ekonomiska siffror vi har. Och vi kan konstatera att hittills har det inte gått bra. Vad som händer om 5 år vet ingen Vi har också fått väldigt många långtidssjuka och exploderande vårdkö pga vi lät smittan skena. Det kommer att kosta rejält. Inte minst i form av psykologiskt lidande. Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.
Det jag tycker mig märka, är att ju mer tätbefolkat ett land är, desto högre smittspridning. Rätt logiskt naturligtvis och därför blir det i bedrövelsen extra "roligt" att Sverige skall jämföras med ett av Europas mest trångbodda land. Att Oscar ll:es valspråk "brödrafolkens väl" syftade på Belgien, är det inte många som vet!tusenett skrev:
Staffan
Att Sveriges något udda taktik sammanföll med att vi inte hade någon skyddsutrustning i lager, ja, förutom den som i samma veva eldades upp för att den inte uppfyllde nuvarande krav, vill säga. Det kan naturligtvis vara en ren slump.BirgitS skrev:
Mittenskikt ? Om vi tittar i Norden ligger vi just nu i absoluta toppen. Och tittar vi på kumulativa dödsfall per capita ligger vi i bottenskiktet i hela världen.tusenett skrev:
Och vi har i princip inga åtgärder så nu är vi i fritt fall. En lockdown kommer och är helt nödvändig om man tittar på Sveriges kurvor som pekar rakt upp..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Är du kvar fortfarande?K Kreutzer skrev:Mittenskikt ? Om vi tittar i Norden ligger vi just nu i absoluta toppen. Och tittar vi på kumulativa dödsfall per capita ligger vi i bottenskiktet i hela världen.
Och vi har i princip inga åtgärder så nu är vi i fritt fall. En lockdown kommer och är helt nödvändig om man tittar på Sveriges kurvor som pekar rakt upp..
Så är det säkert, om du säger så.tusenett skrev:
Men det kan vara att du använder helt felaktiga referensvärden. Jämför vi istället med mycket glest befolkade länder, blir resultatet ett annat.
Staffan
Det är inte jag som säger, jag hänvisar till Europeiska smittskyddsmyndigheten. Menar du att de har fel?Staffan2000 skrev:
Varför ska du förresten ha företräde till att bestämma vad folk ska jämföra med?