Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
I det här fallet räknas de som kollektivtrafik. Taxichaufförer är också en av de yrkeskategorier som drabbats hårdast av Corona.
Nej Anna! Enskilt nyttjande är aldrig kollektivt. Det är dess motpol. Likadant kan natt aldrig vara dag, plus kan inte vara minus, OSV.

Sokrates

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B b8q skrev:
Varför ska man jämföra med siffror för i somras, och inte när pandemin är över om några år? Och hur ska man ens jämföra, när man har så helt olika förutsättningar? Länder har t.ex. helt olika export/importberoende och olika tjänster och produkter.
Vi ska utvärdera de ekonomiska siffror vi har. Och vi kan konstatera att hittills har det inte gått bra. Vad som händer om 5 år vet ingen Vi har också fått väldigt många långtidssjuka och exploderande vårdkö pga vi lät smittan skena. Det kommer att kosta rejält. Inte minst i form av psykologiskt lidande. Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Vad är uppenbart menar du?. Om vi tittar på BNP siffrorna i somras så klarade sig Sverige sig sämst i Norden. Och det är det vi ska jämföra oss med. Och ungdomsarbetslösheten sköt i höjden. Nu var vi förstås på väg åt fel håll från målet om EU:s lägsta arbetslöshet redan innan.
Vi har en global ekonomi så Sverige kommer inte undan.
Vi offrade liv för i tron att ekonomin skulle klara sig bättre. Men det gick inte heller speciellt bra. Och det kan bli en oerhört tung vinter om vi inte snabbt dämpar smittspridningen. Vilket vi inte sett några åtgärder me rän pseudorestriktioner som "8 personer vid ett bord".
Bara för att du tycker att man bara skall jämföra med några få länder betyder inte det att alla tycker det. Norges ekonomi är mer jämförbar med UAE och Saudi än något annat nordiskt land, de umgås mer med de länderna än med övriga Nordiska länder i sina klubbar för oljeländer.
Precis som du skriver har vi en global ekonomi, och Thailand är ett bra exempel på ett land som gjort extrem lock down.
Visa gärna siffrorna som styrker det du säger. Jag tvivlar starkt på det du påstår.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
@Ulltand, du som har svar på allting och har all kompetens. Jag har en fråga till dig:
Hur kommer det sig att man inte ser någon minskning av C19 spridning i de länderna som beordrat att använda ansiktsmask?
Ser fram emot ett kort och koncist svar.
@Ulltand nå, kan du upplysa oss?

K Kreutzer skrev:
Vi ska utvärdera de ekonomiska siffror vi har. Och vi kan konstatera att hittills har det inte gått bra. Vad som händer om 5 år vet ingen Vi har också fått väldigt många långtidssjuka och exploderande vårdkö pga vi lät smittan skena. Det kommer att kosta rejält. Inte minst i form av psykologiskt lidande. Med ett aggressivt virus nu på vintern kommer Sverige ha en extrem uppförsbacke jämfört med grannländerna pga uteblivna åtgärder.
Jag tror att även grannländerna lider svårt på olika sätt av sina nedstängningar i vinter. Varje land försöker naturligtvis minska effekterna på det sätt man tror passar det egna landet bäst. Men du får naturligtvis ha en annan åsikt om vilken metod som är bäst - men det är ändå politikerna som bestämmer. Om tillräckligt många tycker som du så får du byta ut dem i nästa val.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Så illa tycker jag inte det ser ut att gå för Sverige. Vi verkar ligga ungefär i mittenskiktet i Europa. Vi klarar oss bättre än flera länder som ”kör med hårda tag” både med avseende på döda och smittade per 100 000.

[länk]
Det jag tycker mig märka, är att ju mer tätbefolkat ett land är, desto högre smittspridning. Rätt logiskt naturligtvis och därför blir det i bedrövelsen extra "roligt" att Sverige skall jämföras med ett av Europas mest trångbodda land. Att Oscar ll:es valspråk "brödrafolkens väl" syftade på Belgien, är det inte många som vet!

Staffan

Ulltand Ulltand skrev:
Och vårdpersonel använder sig INTE av enkla ffp1 eller ffp2 masker så det är ingen konkurenssituation.
Vad är det för ett hittepå du kommer dragandes med nu då? Var har du fått den idén ifrån?

Min arbetsgivare jagade bokstavligen över hela världen efter FFP2 under hela våren.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt fram med bevis på det.
Det finns visst rekommendationer om munskydd inom vård och omsorg.
Att Sveriges något udda taktik sammanföll med att vi inte hade någon skyddsutrustning i lager, ja, förutom den som i samma veva eldades upp för att den inte uppfyllde nuvarande krav, vill säga. Det kan naturligtvis vara en ren slump.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
tusenett skrev:
Så illa tycker jag inte det ser ut att gå för Sverige. Vi verkar ligga ungefär i mittenskiktet i Europa. Vi klarar oss bättre än flera länder som ”kör med hårda tag” både med avseende på döda och smittade per 100 000.

[länk]
Mittenskikt ? Om vi tittar i Norden ligger vi just nu i absoluta toppen. Och tittar vi på kumulativa dödsfall per capita ligger vi i bottenskiktet i hela världen.
Och vi har i princip inga åtgärder så nu är vi i fritt fall. En lockdown kommer och är helt nödvändig om man tittar på Sveriges kurvor som pekar rakt upp..

Staffans2000
tusenett skrev:
Jag skrev inte att vi ska jämföra med något särskilt enskilt land. Jag skrev att vi verkar ligga ungefär i mittenskiktet i Europa.
Men om min hypotes stämmer, att det finns ett samband mellan befolkningstäthet och mängden smittade, blir din jämförelse grävt missvisande.

Staffan

K Kreutzer skrev:
Mittenskikt ? Om vi tittar i Norden ligger vi just nu i absoluta toppen. Och tittar vi på kumulativa dödsfall per capita ligger vi i bottenskiktet i hela världen.
Och vi har i princip inga åtgärder så nu är vi i fritt fall. En lockdown kommer och är helt nödvändig om man tittar på Sveriges kurvor som pekar rakt upp..
Är du kvar fortfarande?

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
- - - Och vi har i princip inga åtgärder- - -
Jag vet många företag, kulturutövare, idrottsföreningar mm som inte håller med dig där...

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Men jag pratar inte om din hypotes, jag försöker bara visa att Sverige verkar ligga i mittskiktet i Europa just nu, både med avseende på antal döda och antal smittade per 100 000.
Så är det säkert, om du säger så.
Men det kan vara att du använder helt felaktiga referensvärden. Jämför vi istället med mycket glest befolkade länder, blir resultatet ett annat.

Staffan

P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det kan vara att du använder helt felaktiga referensvärden. Jämför vi istället med mycket glest befolkade länder, blir resultatet ett annat.

Staffan
Det är inte jag som säger, jag hänvisar till Europeiska smittskyddsmyndigheten. Menar du att de har fel?

Varför ska du förresten ha företräde till att bestämma vad folk ska jämföra med?

• Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Globalt sett ÄR väl Sverige ett mycket glest befolkat land?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.