Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
många Svenskar tror liksom du verkar göra, att många bevakar Sverige och ofta ser oss som någon förebild. Så är det absolut inte. Sverige är ett udda land uppe i norra Europa som är tämligen betydelselöst..
Trevligt. Vi är överens! Och som denna italienska "skönhet" uttryckte det: -"Sverige är ett litet löjligt kungadöme med storhetsvansinne "!

https://www.google.com/imgres?imgur...sAhXRo4sKHcmmAt8QxiAoB3oECAEQNw&iact=c&ictx=1

När jag var i USA på åttiotalet hade lokalbefolkningen full koll. Sverige? Aha, ABBA och ost.

Staffan

J
Ulltand Ulltand skrev:
OKI men det är knappast vad folk skulle köpa. Hela munskyddsdebatten handlar om ifall enkla kirurgmasker har någon effekt. Egentillverkade om så krävs
IIR är kirurgiska munskydd. II är ännu enklare.

Nissens Nissens skrev:
Vidga vyerna, Thailand är ett tydligt exempel på vad som är dåligt för ekonomin. Och för människorna... men stoppar Covid-19.

Varför söka sig till en ekonmi lång ifrån våran när det finns grannar runt hörnet som kört det den hårda linjen?

Hur har det gått för Norge, Finland Danmark?

Jag uppfattade att Norge hade klarat sig bättre än oss men det är inget jag vet,

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Trevligt. Vi är överens! Och som denna italienska "skönhet" uttryckte det: -"Sverige är ett litet löjligt kungadöme med storhetsvansinne "!

[länk]

När jag var i USA på åttiotalet hade lokalbefolkningen full koll. Sverige? Aha, ABBA och ost.

Staffan
ABBA sill? :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Varför söka sig till en ekonmi lång ifrån våran när det finns grannar runt hörnet som kört det den hårda linjen?

Hur har det gått för Norge, Finland Danmark?

Jag uppfattade att Norge hade klarat sig bättre än oss men det är inget jag vet,
Det spelar väl ingen roll om landet ligger en bit från Sverige??? Ekonomi är ekonomi. Självklart klarar sig Norge bra ekonomiskt, de badar ju i oljepengar. Det borde du ju ha koll på.

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Men det måste du väl veta att det i mars var i stort sett omöjligt att få tag på masker eftersom det var en bristvara i hela världen. Om Nordens och Västeuropas befolkning hade fått masktvång då så hade ju sjukvårdspersonalen blivit utan. Menar du verkligen att det skulle vara bättre?

Inte ens WHO föreslog att allmänheten skulle ha mask i mars.
Det är en sanning med modifikation. I Veneto i Italien skickade myndigheterna förvånande nog ut masker till alla. Så att det inte fanns masker kan bero på att våra myndigheter prioriterade annat. Dessutom visades filmer på TV varje kväll, med Veneto "guvenör" som ciceron på intensivvårdsavdelningarna för att få folk att förstå allvaret. Det var samtidigt som Tegnell tog i med hårdhanskarna och begränsade offentliga sammankomster till max 500 personer.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad som är sämst för ekonomin är i alla fall uppenbart.
Vad är uppenbart menar du?. Om vi tittar på BNP siffrorna i somras så klarade sig Sverige sig sämst i Norden. Och det är det vi ska jämföra oss med. Och ungdomsarbetslösheten sköt i höjden. Nu var vi förstås på väg åt fel håll från målet om EU:s lägsta arbetslöshet redan innan.
Vi har en global ekonomi så Sverige kommer inte undan.
Vi offrade liv för i tron att ekonomin skulle klara sig bättre. Men det gick inte heller speciellt bra. Och det kan bli en oerhört tung vinter om vi inte snabbt dämpar smittspridningen. Vilket vi inte sett några åtgärder me rän pseudorestriktioner som "8 personer vid ett bord".

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Och att avliva landets alla minkar för det land i världen som är huvudexportör av minkpäls (drygt 1000 minkfarmar, med över 15 miljoner minkar var det väl), måste väl kosta på lite för den danska ekonomin?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ni kanske noterade att Danmark avlivar alla minkar? Detta eftersom de gett upphov till en muterad Corona-stam som de vaccin man jobbar på nu kanske inte rår på: [länk]

Vi får väl hoppas att viruset inte muterar någon annanstans i världen också, för då kanske vi inte kan hoppas på att vaccin hjälper. :cry:
Det är inte så dramatiskt som det låter. 80-90% av alla minkar skulle ändå ha slaktats de närmsta veckorna vid den årliga pälsningen.

En pandemi är lite som en skogsbrand.

Man kan skicka dit en brandbil och spola lite. Lyckas det inte får man ringa ringa Italen och Polen och be om hjälp när hela skogen brinner.

Alternativt kan man trycka till hårt från början och släcka direkt. Men visst då finns risken att man tar i för mycket ibland.

Man kan se hur olika länder trycker till olika hårt också mot Covid19 och vilka konsekvenser det får.
Kina har inte haft ett dödsafll sedan april. Nya Zeeland ungefär lika. Taiwan, Norge Finland är andra exemplel på att det går att trycka tillbaka smittan hårt tidigt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Om vi tittar på BNP siffrorna i somras så klarade sig Sverige sig sämst i Norden. Och det är det vi ska jämföra oss med.
Varför ska man jämföra med siffror för i somras, och inte när pandemin är över om några år? Och hur ska man ens jämföra, när man har så helt olika förutsättningar? Länder har t.ex. helt olika export/importberoende och olika tjänster och produkter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Kör du lögnspåret nu igen :)
Du tvingar mig :cool:

B b8q skrev:
Varför ska man jämföra med siffror för i somras, och inte när pandemin är över om några år? Och hur ska man ens jämföra, när man har så helt olika förutsättningar? Länder har t.ex. helt olika export/importberoende och olika tjänster och produkter.
Har du bättre siffror från hösen så posta gärna!

Pandemin är över till sommaren i Sverige. Då har tillräckligt många vaccinerats och sedan kommer dåligt väder om man är ett covid19 protein

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Har du bättre siffror från hösen så posta gärna!

Pandemin är över till sommaren i Sverige. Då har tillräckligt många vaccinerats och sedan kommer dåligt väder om man är ett covid19 protein
Det vet vi faktiskt ingenting om ännu. Hoppas dock att din vaccinoptimism är välgrundad. Själv tvivlar jag bakom mitt dyra men avancerade munskydd.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.