Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Men det uppvägs av att du sitter här oavbrutet som Regering/FHM:s influencer .
Lustigt eftersom jag inte alls tycker de alltid har tagit rätt beslut vid en viss tidpunkt :rofl:

Däremot är jag irriterad på alla som försöker vränga till vad de säger för att det gynnar deras agenda.

Du har ju fortfarande inte svarat på vilket sätt restriktionerna i våra grannländer skiljde/skiljer sig på ett betydelsefullt sätt från Sveriges, dvs. vilket beslut i de länderna har gjort att deras utveckling var annorlunda än Sveriges. När du tycker att FHM och regeringen gör allt fel så borde du ju veta vad de skulle ha gjort i stället (vilket ju också tyder på att du anser att du är en expert inom epidemiologi och då borde du ju vara upptagen med annat i dessa tider än att skriva i ett forum).

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du må tycka att "bevis" är samma sak som "inte mycket som talar för" men då får du också acceptera att många inte tycker så. För mig är det jättestor skillnad.

Jag hoppas verkligen att du inte behöver ha med jurister att göra någon gång för då kommer du att få stora problem.
Mer påhopp, lögner och personangrepp. Kan konstatera att du är riktigt elak och föraktfull. Du vet inte vem jag är eller om jag tex kan kommunicera med jurister. Vi talar nu i ett forum med dess språk och är inte i en rättegång. Och alla vet vad Optimum menar oavsett om det språkligt är en skillnad. Så spela inte akademiskt högtstående.
Jag förstår att "Tusenett" är din kompis, lika föraktfull.
Och du, du har väl suttit här dagligen i snart ett år. Kan kanske vara bra om du tar en paus och går ut i naturen om FHM tillåter det?.
Håll dig nu till Corona och fakta och var hövlig fortsättningsvis.

Jag tror att flera här skulle behöva gå ut och ta en kall dusch innan man kommenterar...

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
T
K Kreutzer skrev:
Mer påhopp, lögner och personangrepp. Kan konstatera att du är riktigt elak och föraktfull. Du vet inte vem jag är eller om jag tex kan kommunicera med jurister. Vi talar nu i ett forum med dess språk och är inte i en rättegång. Och alla vet vad Optimum menar oavsett om det språkligt är en skillnad. Så spela inte akademiskt högtstående.
Och du, du har väl suttit här dagligen i snart ett år. Kan kanske vara bra om du tar en paus och går ut i naturen om FHM tillåter det?.
Varför ska man slarva med språket bara för att det är ett forum? Finns ju massor av exempel på att det borde vara tvärtom, man behöver vara mer noggrann för att undvika missförstånd. Att "alla vet" vad någon "menar" är ju över huvud taget inte sant.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Varför ska man slarva med språket bara för att det är ett forum? Finns ju massor av exempel på att det borde vara tvärtom, man behöver vara mer noggrann för att undvika missförstånd. Att "alla vet" vad någon "menar" är ju över huvud taget inte sant.
Vem har sagt att man ska slarva med språket? Vad man inte ska slarva med däremot är att som du svara på inlägg man inte läst. Det handlar om att man inte ska kräva juristexamen för att skriva här. Eller är detta de lärde i Lund anno 1962?.. Om du inte förstår så uppenbara meningar i ett ganska rakt inlägg (om du läste det?) från Optimum så läs hela inlägget igen.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Någon som lyssnade på P1 idag eftermiddag? De intervjuade EUs smittskyddsenhet i Solna. Det var många intressanta jämförelser om olikheter mellan myndigheten och FHMs syn på Corona.

Hör och häpna myndigheten svarade på frågan om "lock down" att vi vet att det fungerar men att det så klart har många andra nedsidor.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Någon som lyssnade på P1 idag eftermiddag? De intervjuade EUs smittskyddsenhet i Solna. Det var många intressanta jämförelser om olikheter mellan myndigheten och FHMs syn på Corona.

Hör och häpna myndigheten svarade på frågan om "lock down" att vi vet att det fungerar men att det så klart har många andra nedsidor.
Exakt, det handlar inte bara om dödsfall i C19, det är betydligt mer komplext än så.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Vi talar nu i ett forum med dess språk och är inte i en rättegång.
Ja, ett forum där det är viktigt att använda orden rätt. Det går liksom inte att säga att "du kopplar el ungefär på det här sättet" för det kan sluta med en katastrof.

K Kreutzer skrev:
Och alla vet vad Optimum menar oavsett om det språkligt är en skillnad.
Nej, hade jag vetat vad Optimum menade så hade jag inte behövt skriva något om det. Jag kan bara veta vad någon menar om personen skriver det, det är ingen gissningslek det här.

K Kreutzer skrev:
Själv tror jag inte att jag känner tusenett. Vad vet du som jag inte vet?

K Kreutzer skrev:
Kan kanske vara bra om du tar en paus och går ut i naturen om FHM tillåter det?
FHM bryr sig inte ett skvatt om mina promenader. Har helt andra uppdragsgivare inom ett helt annat ämnesområde. Så du verkar vara bra på påhopp och lögner också.

K Kreutzer skrev:
Detsamma

K Kreutzer skrev:
Och du, du har väl suttit här dagligen i snart ett år.
Noga räknat har jag skrivit minst ett inlägg/dag under 664 dagar enligt forumprogrammet. Samt de flesta dagarna innan dess sen en bit in på 2016.

• Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
" Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka.
FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning.
Du landar nästan rätt men vara nästan. Svaret ligger i vecka 32. Har man knappt någon smittspridning är effekten av mask liten.

Hade FHM förespråkat mask i mars månad hade effekten istället varit stor.

Varför har FHM inte med det i stitt ränkneexempel? Det skulle ju till och med gå att räkna ut hur många liv vi hade sparat!
.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Exakt, det handlar inte bara om dödsfall i C19, det är betydligt mer komplext än så.

Ja ganska självklart men vad som tex är bäst för ekonomin på längre sikt är heller inte uppenbart.

Men ville iaf lyfta detta då det tidigare lanserats trådar här om att lock down inte skulle ha någon effekt baserat på någon persons hemsida och en massa hypoteser.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är C19? C4 vet jag vad det är.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sänka skepp?

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hade FHM förespråkat mask i mars månad hade effekten istället varit stor.
Men det måste du väl veta att det i mars var i stort sett omöjligt att få tag på masker eftersom det var en bristvara i hela världen. Om Nordens och Västeuropas befolkning hade fått masktvång då så hade ju sjukvårdspersonalen blivit utan. Menar du verkligen att det skulle vara bättre?

Inte ens WHO föreslog att allmänheten skulle ha mask i mars.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Covid-19

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det måste du väl veta att det i mars var i stort
sett omöjligt att få tag på masker eftersom det var en bristvara i hela världen. Om Nordens och Västeuropas befolkning hade fått masktvång då så hade ju sjukvårdspersonalen blivit utan. Menar du verkligen att det skulle vara bättre?

Inte ens WHO föreslog att allmänheten skulle ha mask i mars.

Men om Tegnell hade varit lite mer kompetent skulle han inte ha sagt i januari att masker är värdelösa. Då kanske en del eller alla hade kunnat skaffa masker till mars månad. Och vårdpersonel använder sig INTE av enkla ffp1 eller ffp2 masker så det är ingen konkurenssituation.

Dessutom kan man ju tillverka enkalre skydd själv som faktiskt också kan hjälpa.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.