2 356 177 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag slår bara fast att Tegnell personligen och FHM som myndighet (även om alla där kanske inte är eniga) har den uppfattningen att munskydd inte är effektivt.BirgitS skrev:
I samtliga fall som du refererar till så uttalar sig Tegnell naturligtvis som en representant för FHM och inte som privatperson. Det är ju pga. sin roll på FHM som han blir tillfrågad.
När det gäller pillande så såg han ju det de flesta dagar under presskonferenserna i våras där en från media hade munskydd och ofta pillade på munskyddet. Det är ju också omvittnat i tråden hur felaktigt människor både i Sverige och i andra länder (t.ex. Tyskland har jag för mig) använder sina munskydd.
Vad har du för fakta som visar att folk i allmänhet i Sverige och andra länder är experter och alltid hanterar sina munskydd korrekt?
Jag är absolut säker på att ingen som följt med i debatten ens bara mikroskopiskt tror något annat. Så vi kan lämna det.
Munskyddsfrågan är intressant, har ingen åsikt i frågan egentligen och har inte läst studierna. Från och med idag måste dock jag bära munskydd på min arbetsplats (stort sjukhus). Får bara ta av det vid lunch och förmiddagskaffe
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Där säger ju inte Tegnell att det kommer att vara flockimmunitet utan:K Kreutzer skrev:
Alltså klart och tydligt att det finns sådana möjligheter om verkligheten stämmer med modellerna, vilket ju aldrig är sant eftersom modeller är förenklingar av verkligheten.
Jag har förstått att du har svårt att fatta att det är just detta som är ett bevis för Tegnell och därför har FHM inte munskydd som rekommendation.tusenett skrev:Jag anser att det är skillnad mellan:
”Tegnell säger att det finns inte mycket som talar för att det hjälper”
Och det du påstår att:
”han har bevis för att munskydd inte fungerar”
Men jag antar att du aldrig varit i en akademisk miljö där sådana nyansskillnader i uttryckssätt faktiskt spelar roll så jag kan förstå att du gör den (fel)tolkningen av det han säger.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Oavsett det du säger så finns det inga som helst bevis för att munskydd som används av allmänheten har någon nämnvärd effekt när det gäller smittspridningen. Det är ju omvittnat från smittspårarna i Sverige att folk säger att de har blivit smittade av vänner, arbetskamrater och familjen, i samtliga fall där det inte går att tvinga folk att använda munskydd i något land eftersom det inte går att övervaka vad folk gör i hemmet och på sina kontorsrum, samt att det naturligtvis inte går att använda munskydd samtidigt som man äter eller dricker.K Kreutzer skrev:
Nu tycker jag det verkar som att du tycker att det är okej att du är otrevlig mot andra men inte att andra är otrevlig mot dig.optimum skrev:
Men det är kanske bara en känsla jag har...
Optimum, de vet att du har rätt men försöker med hårklyverier misstänkliggöra dit resonemang. Så gör den som inte har riktiga argument och fakta men pga en politisk agenda ska försvara en myndighet/stat. I detta fall FHM/Regering.optimum skrev:
Se bara hårklyverierna i inlägget ovan ,#28877. Ett praktexempel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Hur vore det om du skrev vad det står i källorna i stället för att vränga till saker så att det inte längre stämmer med originalet?K Kreutzer skrev:
Då skulle ju ingen kunna klaga på vad du skriver.
Att hålla på som du gör visar ju bara att du har en agenda om att hela tiden racka ner på t.ex. FHM.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Så du kan inte sätta ihop 1+1 om någon skriver olika "namn" för samma sak. Trovärdigt.BirgitS skrev:
Okej, där står det Echinaforce och inte Echinagard så då är det ju inte så konstigt om jag inte hittar något.
Det som står på sidan du länkar till är verkligen inte heller att Echinaforce hjälper den som är sjuk eller förhindrar att någon blir sjuk vilket @Talvan verkade tro även om inlägget #28768 var minst sagt kryptiskt.
Om Echinaforce hade varit någon sorts mirakelkur så hade det varit välkänt och spritt vid det här laget.
Observera också att det inte är WHO som står bakom eller har godkänt rapporten utan rapporten är publicerad i Virology Journal och inte verkar vara granskad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Du må tycka att "bevis" är samma sak som "inte mycket som talar för" men då får du också acceptera att många inte tycker så. För mig är det jättestor skillnad.K Kreutzer skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte behöver ha med jurister att göra någon gång för då kommer du att få stora problem.
Är det inte du som titt som tätt tycker att det ska vara god ton i tråden? Och är det inte du som titt som tätt måste påminnas om detta?optimum skrev:
I övrigt är ditt resonemang helt enkelt fel. Tusenett har helt rätt i att det är stor skillnad på att "inte ha bevis för" och "ha bevis mot". Om det brister i din utbildning och du därför inte förstår det behöver det väl inte resultera i att du blir arg. Lär dig något istället.
Och lita på att personerna på FHM vet skillnaden.
Jag vill vara hövlig mot dig men det är svårt när du ljuger, kommer med lösa svepande påhittade påståenden om vad andra säger, svarar med motargument på saker som ingen påstått. Inte bara mot mig utan mot andra.BirgitS skrev:
Jag erkänner du behärskar denna metodik bra i syfte att avleda alla fakta som kan misskreditera myndigheterna. Men jag känner väl till den.
När jag tog citatet flockimmunitet nära i maj vilket var helt korrekt svarar du med "Hur vore det om du skrev vad det står i källorna i stället för att vränga till saker så att det inte längre stämmer med originalet?".
Och jag erkänner att jag rackar ner på Regering/FHM: eftersom man hanterat i princip allt så illa det går. Och nu gör man om misstagen igen. Men det uppvägs av att du sitter här oavbrutet som Regering/FHM:s influencer .
Vilket skall vara din rättighet i en demokrati. Men inte att skapa ett pärlband av halmgubbar.
Ni kanske noterade att Danmark avlivar alla minkar? Detta eftersom de gett upphov till en muterad Corona-stam som de vaccin man jobbar på nu kanske inte rår på: https://www.nyteknik.se/samhalle/risk-for-muterat-coronavirus-da-dodas-alla-danska-minkar-7004406
Vi får väl hoppas att viruset inte muterar någon annanstans i världen också, för då kanske vi inte kan hoppas på att vaccin hjälper.
Vi får väl hoppas att viruset inte muterar någon annanstans i världen också, för då kanske vi inte kan hoppas på att vaccin hjälper.