2 356 608 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt Transportstyrelsen räknas taxi inte till kollektivtrafik men till yrkestrafik.Anna_H skrev:
Råder nog delade uppfattningar vad som är kollektivtrafik
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kollektivtrafik/
Även Wikipedia gör skillnad på kollektivtrafik och taxi
"Kollektivtrafik innebär passagerartrafik som är tillgänglig för allmänheten, till skillnad från enskilda former av transport, som till exempel taxi."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivtrafik
Men det finns säkert andra tolkningar av vad taxi är.
Dock spelar det ingen roll i sammanhanget men skulle inte välja buss eller tåg i dessa tider då jag inte kan påverka vilken som sätter sig bredvid på sätet intill.
Så om någon påstår att Sveriges Statsepimiolog Anders Tegnell sagt att han har bevis för att munskydd inte fungerar, tvärtemot vad flera påstår hela världen säger och något han aldrig troligen sagt tidigare så är det larvigt att be om källa till var han sagt det?Staffan2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag får det är resultatet:Talvan skrev:
https://www.who.int/home/search?query=Echinagard
Så det var helt meningslöst.
Min statiska undersökning visar att en på 100 använder munskydd i miljöer med mkt folk. Då undrar man naturligtvis varför inte alla gör det.
Svaret är att någon enstaka tror sig vara, eller är immun. Resten är lallande svenskar, genomcurlade av samhället eller föräldrarna och tror sig därför osårbara. Kris eller krig vad är det?.
Just därför blir de mesiga s.k restriktionerna så verkningslösa. Samhället måste skarpt visa var skåpet ska stå. Räcker inte att Löfven står o mumlar om att vi ska skärpa oss några minuter då och då. På en presskonferens som ingen ser.
Svaret är att någon enstaka tror sig vara, eller är immun. Resten är lallande svenskar, genomcurlade av samhället eller föräldrarna och tror sig därför osårbara. Kris eller krig vad är det?.
Just därför blir de mesiga s.k restriktionerna så verkningslösa. Samhället måste skarpt visa var skåpet ska stå. Räcker inte att Löfven står o mumlar om att vi ska skärpa oss några minuter då och då. På en presskonferens som ingen ser.
I många fall är det något man hört vid något tillfälle. Till exempel på en av alla dessa pressträffar Tegnell hållit. Att då lyssna igenom allesammans för att kunna lägga upp en länk, för att blidka en skara misstroende läsare, är inget jag skulle lägga tid på. Speciellt gäller det uppgifter på att vår strategi är felaktigt, eftersom sådan information omedelbart klassas som oseriös av de förblindade deltagarna.tusenett skrev:
Staffan
Jag har lyssnat på de flesta av pressträffarna och aldrig hört Tegnell säga att det finns bevis på att munskydd inte hjälper.
Tvärt om har han mantrat att det finns väldigt få vetenskapliga undersökningar på hur munskydd fungerar ute i samhället.
Så jag hävdar bestämt att det är en lögn.
Tvärt om har han mantrat att det finns väldigt få vetenskapliga undersökningar på hur munskydd fungerar ute i samhället.
Så jag hävdar bestämt att det är en lögn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Men nu har Norge en kraftigt ökande smittspridning.Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.18
Nästan en fördubbling på en vecka var hur det började i Sverige nu under hösten.
Enligt samma notis har Norge något lättare restriktioner än vad som gäller de flesta människor i Sverige för i Norge gäller:
men här ska vi inte ha några gäster alls (några regioner undantagna).
Källa eller ej. Om vi tittar på sakfrågan så kan vi kan vi väl en gång för alla vara överens om att Tegnell inte tycker munskydd är verkningsfullt?.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Dels har väl Tegnell aldrig uttalat vad han personligen tycker utan bara framfört vad FHM har kommit fram till efter interna diskussioner och dels så beror det ju helt på omständigheterna eftersom FHM anser att munskydd och/eller visir ska användas vid t.ex. vissa tillfällen inom vården. Observera att Tegnell är chef för Avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling och det finns avdelningar som heterK Kreutzer skrev:
Mikrobiologi samt Smittskydd och hälsoskydd som är mycket mer lämpade att ta beslut om munskydd.
Låter som ett utmärkt sätt att skapa trådsanningar på, för att använda det uttrycket lite mer korrekt än vad som gjorts tidigare...Staffan2000 skrev:
I många fall är det något man hört vid något tillfälle. Till exempel på en av alla dessa pressträffar Tegnell hållit. Att då lyssna igenom allesammans för att kunna lägga upp en länk, för att blidka en skara misstroende läsare, är inget jag skulle lägga tid på. Speciellt gäller det uppgifter på att vår strategi är felaktigt, eftersom sådan information omedelbart klassas som oseriös av de förblindade deltagarna.
Staffan
BirgitS hittade en länk till det uttalandet du hänvisade till men inte ville skicka länk till. Och någon länk skickade du förståeligt nog inte nu heller. Det är inget personangrepp, om man läser Tegnells uttalande och din tolkning av det så är det supertydligt att se hur du snedvridit fakta.K Kreutzer skrev:Ett verkligt trist inlägg. Bara lösa personangrepp och noll fakta. Du använder BirgitS/Aftonbladet som referens för att påstå att mitt helt korrekta påstående kring flockimmunitet är fel. Tror du att Tegnell bara uttalar sig i Aftonbladet?. Och har du AB generellt som bibel får du för övrigt en verkligt skev världsbild.
Men du lockar också till skratt. Nu har enligt dig UK blivit ett grannland. Hur var det med geografin i skolan. Nu ska vi se Sveriges grannländer är väl Norge, Grönland och Sri Lanka.. Hm eller var det Frankrike och Albanien?-
Och snälla jämför inte heller Sverige med UK somär en tätbefolkad resandemetropol. Som dessutom inte stängde ner snabbt och därför drabbades hårt. Lika löjligt som att jämföra med Belgien som vissa här gör.
Du påstår att Sverige tar pandemin på allvar. Vi gjorde det inte i våras och vi gör det inte nu. Samma misstag 2 ggr. Titta på siffrorna. Och när alla förstår att det drar iväg så lättar man på de s,k redan fjantiga restriktionerna när det krävs krafttag. Många speciellt äldre kommer avlida i onödan pga detta..
Ja, om du drar ett streck sydväst från Fjällbacka på västkusten så är det första land man stöter på de Brittiska öarna, så inte är det långt bort. Hur du än vänder och vrider på det så sticker inte Sverige ut internationellt med C19, däremot tror jag att det gått hyfsat ekonomiskt så långt.
Men som sagt, pandemin är inte ens halvvägs, så det är meningslöst att summera något nu. Skall du jämföra länder så skall du jämföra dem som kommit lika långt i pandemin. Danmark och Norge och Finland har mycket mer pandemi framför sig helt enkelt.
Men jag tror inte att du vill förstå, så du kommer att svartmåla Sverige oavsett. Ha en glad kväll!
Redigerat:
Och istället ska man då förväntas fortsätta diskussionerna med utgångspunkten att påståendet är sant eller? Låter som en väldigt för mig underlig ansats i ett seriöst forum.Staffan2000 skrev:
I många fall är det något man hört vid något tillfälle. Till exempel på en av alla dessa pressträffar Tegnell hållit. Att då lyssna igenom allesammans för att kunna lägga upp en länk, för att blidka en skara misstroende läsare, är inget jag skulle lägga tid på. Speciellt gäller det uppgifter på att vår strategi är felaktigt, eftersom sådan information omedelbart klassas som oseriös av de förblindade deltagarna.
Staffan
Då är det väl bättre att hålla tyst eller göra tydligt att det är väldigt osäkert, taget ur minnet eller hörsägen? Men det kanske man inte heller ska orka bemöda sig att lägga tid på att skriva?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du borde kanske gå en kurs i att söka på nätetBirgitS skrev:
https://pesquisa.bvsalud.org/global...navirus-2019-ncov/resource/en/covidwho-751192