2 347 844 läst ·
32 467 svar
2348k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"FHI har konkluderat att användning av munskydd i den allmänna befolkningen har mycket svag dokumenterad effekt, men det betyder naturligtvis inte att effekten saknas. Man gör bedömningen att det möjligen kan föreligga cirka 40 procents riskreduktion vid användning av munskydd i olika befolkningsgrupper. Man gör också bedömningen att risken för covid-19-infektion reduceras med 80 procent om man håller en meters avstånd.Ulltand skrev:
FHI introducerar begreppet »number needed to mask« för att visa hur många som behöver bära munskydd för att förebygga ett sjukdomsfall per vecka i en befolkning. Det är beroende bland annat på incidensen, och med en veckoincidens som motsvarar den svenska (20/100 000, vecka 32) och givet att hela 2/3 av alla infektioner är asymtomatiska så skulle cirka 10 000 invånare behöva bära munskydd för att förebygga ett nytt fall av covid-19 per vecka. Vid högre respektive lägre incidens sjunker respektive ökar »number needed to mask«. Beräkningarna visar i all sin enkelhet att många individer måste fås att bära munskydd för att förebygga ett enda fall av covid-19."
https://lakartidningen.se/klinik-oc...or-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
Nej, det där är ungefär dödligheten för dem som är över 70 år och blir smittade. Men den siffran förutsätter ju förstås att vården kan ta hand om alla dem som blir allvarligt sjuka både i Covid-19 och i alla andra sjukdomar. Om inget görs nu kommer inte vården att kunna det om några veckor och dödligheten stiger kraftigt.F Frodda skrev:
Du har väl noterat att uppgången kvartal 3 var 4-5 %.F Frodda skrev:
Annars har ungefär det du skrivit framförts väldigt många gånger i tråden ända sen i april eller så.
Vad det gäller om munskyddens komfort vid användande, så är det nog lite vanskligt att uttala sig om det baserat på enbart ens egen upplevelse. Vi bär munskydd (modell spottskydd) hela tiden på vårt jobb och personligen tycker jag inte det är något som helst problem. Kan faktiskt till och med tycka att de är lite sköna, förutom att glasögonen vill imma igen eftersom det blåser på alla håll och kanter kring dem. Men jag har kollegor som har diverse besvär som huvudvärk, hudirritation, trötthet och liknande av dessa. Så vår upplevelse Ulltand gäller nog dig och mig.
Det är en mycket relevant fråga.Ulltand skrev:
Men jag tycker mig märka en liten nyansskillnad i hans kommentarer. I början raljerade han och gjorde sig lustig över de som använde munskydd på pressträffarna. Numera säger han att de kan ha en viss effekt i trånga bussar etc. Så vem vet. Till slut kanske han sväljer stoltheten och ändrar sig.
Staffan
Medlem
· Västra götaland
· 111 inlägg
Mediandödligheten i denna studie (https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf) visade 0,23%. För människor under 70 år 0,05%.F Frodda skrev:Med respekt för alla som drabbade så tycker jag det är viktigt att man är tydlig.
2019 dog 88822 människor
243 person om dagen.
Ca 27500 människor dog i hjärt och kärlrelaterade sjukdomar 2019. ca 31%
(inser absolut detta inte är smittsamt)
2020 Mars - november så har i snitt 16 person dött med eller av Corona per dag.
Dödligheten på Corona av dom som är smittade är 4,4%
Antal smittade av totalbefolkningen är ca 1,7% (beräknat på ca 10,5 miljoner människor i Sverige)
Sifforna är hämtade från SCB.
Varför skriver jag allt?
För jag tycker i bland det saknas perspektiv på alla åtgärder på hur vi agerar och resonerar i samhället.
Corona är verkligen skit ur alla synvinklar det finns ingen tvekan.
Men manar åtminstone till viss lugn i resonemangen.
Givetvis ska vi följa alla åtgärder, men tittar vi på sifforna som dom ser ut idag när vi stänger ner igen.
Så är det inga glada siffror innan och dom företagen som klarade lockdown 1, skulle jag gissa får oerhört svårt klara lockdown 2.
kvartal två går BNP ner 8,6 %. Största enskilda nedgången sen 1980
Jag tror man behöver börja fundera och ställa frågan om samhället som vi känner igen överlever detta.
Men detta var min reflektion av bara läst par inlägg i tråden Corona...
Studien visade också att det är en stor skillnad i dödlighet i länder med högre dödstal per invånartal. Jag antar att det beror på hur ansträngd vården är/var.
Har inte kikat så mycket på statistik över munskydd generellt, hur det hjälpt.. och ni bubblar så mycket om saken så..
Har de länder, som blivit beordrade att ha munskydd, få problem idag? Smittan under kontroll? Har de färre döda/sjuka nu (för att de hade munskydd tidigare)..
Hur mycket bättre mår de länderna idag än Sverige (som inte haft munskydd)? Slapp de en ”andra våg” pga munskydden?
Mer nyfiken på resultatet av det hela, hur mycket bättre de har det idag för att de använde munskydd liksom..
OBS - Jag har inget emot munskydd själv, bara nyfiken på resultatet hitills..
...
..något som dock inte alltid tas upp är den stora skillnaden på alla munskydd som finns - finns inga problem att hosta/nysa igenom tygmunskydd liksom.. Så det är ju att lite invagga folk i falsk trygghet om man inte förklarar skillnaden mellan de olika ”klasserna” av skydd.
Har de länder, som blivit beordrade att ha munskydd, få problem idag? Smittan under kontroll? Har de färre döda/sjuka nu (för att de hade munskydd tidigare)..
Hur mycket bättre mår de länderna idag än Sverige (som inte haft munskydd)? Slapp de en ”andra våg” pga munskydden?
Mer nyfiken på resultatet av det hela, hur mycket bättre de har det idag för att de använde munskydd liksom..
OBS - Jag har inget emot munskydd själv, bara nyfiken på resultatet hitills..
...
..något som dock inte alltid tas upp är den stora skillnaden på alla munskydd som finns - finns inga problem att hosta/nysa igenom tygmunskydd liksom.. Så det är ju att lite invagga folk i falsk trygghet om man inte förklarar skillnaden mellan de olika ”klasserna” av skydd.
Otrevlig att anses för att ljuga.tusenett skrev:
Brukar du ha samma attityd till alla människor att de måste rad upp bevis för att du ska tro på vad de säger.
Med tanke på att du börjar närma dig personangrepp istället för att presentera efterfrågad källa till vad du påstår så drar jag slutsatsen att ditt påstående: ”Nu säger han (Tegnell) att han har bevis för att munskydd inte fungerar” är osant (lögn om du så vill).optimum skrev:
Ett verkligt trist inlägg. Bara lösa personangrepp och noll fakta. Du använder BirgitS/Aftonbladet som referens för att påstå att mitt helt korrekta påstående kring flockimmunitet är fel. Tror du att Tegnell bara uttalar sig i Aftonbladet?. Och har du AB generellt som bibel får du för övrigt en verkligt skev världsbild.Nissens skrev:
Du är verkligen onyanserad och ofta osaklig i dina uttalanden, vilket @BirgitS tydligt visade rörande din referens till Aftonbladet i mitten av april.
Hur kommer det sig att du har det starka behovet av att svartmåla Sverige? Får det dig att må bättre på något sätt?
För du gör dina egna negativa tolkningar av hur Sverige hanterat pandemin. I verkligheten ligger Sverige hittills i mittfältet någonstans vad gäller c19, vad gäller ekonomiska konsekvenserna så borde Sverige ligga bra till internationellt.
Först säger du att Sverige klarat sig sämre än sina grannländer, då påminner jag dig om att UK är ett av våra grannländer som det hittills inte gått så bra för, då plötsligt pratar du om en massa andra länder.... min poäng var att våra grannländer hittills inte alls klarat sig så bra som du påstår.
Eftersom pandemin kanske på sin höjd är halvvägs så vet varken du elller någon annan hur allt kommer att se ut när pandemin är över om kanske ett par år.
Du påstår att svenska myndigheter o ledning inte tagit pandemin på allvar. När du skriver på det viset, så är det helt omöjligt att ta dig på allvar.
Men du lockar också till skratt. Nu har enligt dig UK blivit ett grannland. Hur var det med geografin i skolan. Nu ska vi se Sveriges grannländer är väl Norge, Grönland och Sri Lanka.. Hm eller var det Frankrike och Albanien?-
Och snälla jämför inte heller Sverige med UK somär en tätbefolkad resandemetropol. Som dessutom inte stängde ner snabbt och därför drabbades hårt. Lika löjligt som att jämföra med Belgien som vissa här gör.
Du påstår att Sverige tar pandemin på allvar. Vi gjorde det inte i våras och vi gör det inte nu. Samma misstag 2 ggr. Titta på siffrorna. Och när alla förstår att det drar iväg så lättar man på de s,k redan fjantiga restriktionerna när det krävs krafttag. Många speciellt äldre kommer avlida i onödan pga detta..
källhänvisningar i all ära. Men ibland blir det lite larvigt när man inte kan säga "flaskhals" utan att avkrävas en länk för att bli trodd.tusenett skrev:
Staffan