2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
När det gäller börsen då har den ändå så mycket luft så den kunde kollapsat ändå av sin egen luft. Bolag som HM som värdera 150 gånger tillgångarna är uppblåsta ändå. Om det var inte coronavirus då skulle varit båt annat som kunde startat kollapsen.A Anders_Nilsson skrev:Tja, om USA får 10% får väl Sverige 40% och då kan det bli farligt. Nu skriver Expressen att Brittiska forskare påstår att det här medrestriktioner kan var i upp till ett år. Och börsen fortsätter kollapsa. Fortsätter det såhär har vi snart ingen ekonomi kvar och då kommer extremisttyperna som ett brev på posten.
Kanske dags att bunkra toalettpapper och sätta råspont för fönstren som jag skrev i ett tidigare inlägg?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I så fall skulle det inte finnas liv på jorden överhuvudtaget.L Lars48 skrev:Det var inte alls så jag menade. Jag menar varje gång viruset förökar sig till och går över människor då finns det alltid en risk för viruset att det muterar. Varje gång det muterar då ändras arvmassan och då blir viruset svagare.
Om det händer tillräckligt många gg då det inte samma virus längre och det dör ut av sina egna mutationer. Det har inget med antikroppar och immunförsvaret att göra.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Nu förstår jag faktiskt inte vad du svamlar om. Du har skrivit att man ska vara trevlig i tråden. När du inte är det mot andra så påpekar jag det orimliga i det.optimum skrev:
Du skojar
jag skrev så här i inlägg 2759
"Också ska vi vara trevliga.
Och inte OT"
Jag hade ställt frågan vad som är skillnad på pandemi och epidemi vilket Mikael_L svarade på och fick ett gilla som tack av mig. Nej jag visste inte skillnaden och blev konfunderad när jag såg ett inlägg av FHM Anders Tegnell pratade om epidemi istället för det jag trodde var pandemin med coronan.
Utan att läsa Mikaels svar gav Anna_H detta svar som jag kommenterade enligt ovan.
Men vissa har kanske lätt att se fientligheter i vad andra skriver.
"Lite som att säga att det är förvirrande att ha olika hundraser, vi borde alla säga hund istället för schäfer, pudel osv....
Nej, det är inte förvirrande att ha "grader i helvetet",
nästan alla vet att en pandemi är en spridd epidemi.
Och nu vet du också det. Lär dig av det vi skriver istället för att tjafsa emot och hela tiden påpeka att du inte förstår."
Så var hittar du något om kränkande av yrkeskategorier i detta?
Hade du något mer att framföra så kan jag nog kommentera det också.
Håller helt med dig.Gammelnörden skrev:
Folkhälsomyndighetens information är som följande;
" Karantän i dess tvångsmässiga form innebär en kraftfull åtgärd som är noga reglerad i smittskyddslagen och bedöms i nuläget inte vara motiverad."
"I Sverige vidtas de flesta åtgärder inom smittskyddet utan tvång. Erfarenheten här är att en välinformerad och motiverad person förstår och följer givna rekommendationer och att det egna ansvarstagandet är bättre än tvångsåtgärder. I de fall rekommendationerna inte följs kan smittskyddsläkaren i den aktuella sjukvårdsregionen besluta om tvingande karantän eller isolering. Det är möjligt enligt lag då det nya coronaviruset har klassats som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom."
Jag upplever inte att någon tvingar(skickar) någon att gå till jobbet och skolan som varit i riskområdena, tvärt om. Min familj och mina vänner har alla fått särskild information från jobb och skolor om hur vi bör agera utifrån rådande situation och om man varit på resande fot. Sammantaget går den informationen ut på att man bör vara extra uppmärksam på symtom, följa nationella rekommendationer och hålla sig uppdaterad om den samma, samt att om man varit i ett riskområde men inte har symtom men ändå väljer att stanna hemma i "självvald karantän" så kommer det inte räknas som otillåten frånvaro. Mina vänner som jobbar för sjukvården har fått lite olika strikta förhållningssätt beroende vilken avdelning dom jobbar på.
Vidare har vi ju tidigare i tråden diskuterat om provtagning och kommit fram till att det inte är tillförlitligt att testa folk utan symtom och att kapaciteten för labben är begränsad. Samt det är nog sunt att hushålla med vårdens resurser i ett tidigt stadium till den dagen vi verkligen behöver det, eftersom det visat sig vara svårt att beställa större kvantiteter material för att fabrikerna i princip står stilla i de tillverkande länderna.
Jag tycker återigen att man ska vara lite försiktig med att jämföra Sveriges insatser med andra länder eftersom betingelserna skiljer sig åt inte minst styrelseskicket dvs handlingsutrymme utifrån lagar. En annan sak man kanske kan reflektera över i jämförelsen med Thailand är att dom troligtvis inte hade ett ganska ansenligt antal sportlovsresenärer som kom hem ungefär samtidigt från norra Italien heller? ; )
Jag håller inte med om att "vi" inte gör något, det finns relevant information från myndigheter att ta del av och mycket frekventa uppdateringar på SVT Nyheter/public service. Vi är i så fall de som struntar i att hålla sig informerade och handla utifrån rekommendationer och sunt förnuft. Tyvärr finns dom ju också och därmed ökar sannolikheten för lokal smittspridning, tyvärr.
[länk]
[länk]
[länk]
Jag undrar också. Sverige är ett spannmålsexportland under vanliga år. Och 2019 års skörd var rekordstor:
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/rejalt-lyft-for-arets-skord/
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/rejalt-lyft-for-arets-skord/
Nej, Sverige går inte på knäna utan Sverige gör vad vi kan för att sakta ner smittspridningen och slippa gå på knäna om några veckor.pacman42 skrev:
Tja, jag skulle väl egentligen vara intresserad av en lite lätt ytlig genomgång, för att få ett första litet hum.Emma242 skrev:Vad tycker du att det tillför i diskussionen?
Flera personer har i den här tråden försökt att påpeka och rätta rena felaktigheter, det viftas dock gärna bort av de som "vet hur det är på riktigt". Men om du har ett genuint intresse av hur virus förökar och utvecklas är det här en bra första ingång:
[länk]
Själva evolutionsteorin orkar jag inte dra i sådant här otacksamt sammanhang.
Men jag tror du gör din analys korrekt, det skulle nog vara lite "pärlor för svinen" här.
Det finns nog andra ställen, typ din länk, där man kan förkovra sig.
Jag tycker att du skall läsa detta inlägg som jag gjorde tidigare idag:L Lars48 skrev:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-187#post-3612240
Där för jag ett mer utförligt resonmang om detta. I det inlägget förklarar hur det fungerar utan att gå in på tråkiga detaljer.
Jo, tyvärr är det så på många arbetsplatser att man verkligen går på knäna redan nu. Arbetsplatser där det inte med enkelhet går att sänka tempot när folk är borta (lärare, vårdpersonal mm) lider ordentligt av att stora delar av personalen är frånvarande. Kollektivtrafiken måste ställa in avgångar för att man inte har personal tillräckligt, nu är det iofs inte så många resande, men det ställer till det för de som är beroende av kollektivtrafiken.P Poxeman skrev:
Detta är några exempel, det finns många fler.
Fast det var inte så du skrev från börjanL Lars48 skrev:
Mutationer leder nästan alltid till en "sämre" avkomma eller rentav död.
Men någon gång ytterst sällan stärks livskraften för den miljö där organismen finns. Sedan kan den väljas ut till framgångsrik överlevnad om den är bättre anpassad för sin omgivning.
Principen för Darwins evolutionslära.