2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Titta på antalet dödsfall eller antalet sjukhusbesökare. Att titta på ökande antal fall ger inte så mycket eftersom vi testar så intensivt. Titta på följande video från ca 24e minuten så förklarar han varför masstestning ger jätteökning.BirgitS skrev:
Du har väl ingen aning om vad som händer inom Uppsalas sjukvård om antalet fall fortsätter att öka så det blir tre gånger så många fall igen på 10 dagar. Tänk på att ökningen inom sjukvården kommer ung. 1 vecka efter att symtomen börjar och IVA-inläggningarna 10 dagar efteråt. Uppsalas sjukvård har inte sett resultatet av den senaste veckans kraftiga ökning av fall och har redan problem. Redan förra veckan var Akademiska tvungen att skicka en som låg på IVA till ett annat sjukhus vilket är väldigt riskfyllt.
Viruset är inne på 18 äldreboenden i Stockholm och dödsfallen ökar allt mer. 5 st avlidna i Covid-19 i Region Stockholm under perioden 27-29 oktober (3 dagar), varav tre bodde på äldreboenden.
Anledningen till att det avtog var att en sån här sorts smittospridning ser ut på det sättet i vårt klimat, en såkallad gompertz curve.BirgitS skrev:
Forskningen visar entydigt att om folk inte träffas så sprids inte viruset.
Antalet nyinläggningar på IVA i Stockholm i våras visar mycket klart att de vände tvärt ung. 3 veckor efter att restriktionerna infördes. Det är inget som du kan bortförklara med att restriktioner inte har någon effekt utan tvärtom en tydlig effekt av att folk träffades mycket mindre efter mitten av mars.
Lockdown är ett väldigt flummigt begrepp så det är bättre om du förtydligar vad du menar. Det har använts om allt från utegångsförbud i Spanien till de jämförelsevis lätta restriktionerna i Norge.
Men det är ju inte sant. Maers är ett coronavirus som de hade stora problem med i mellanöstern. De har knappast olika årstider direkt. Det som är oroväckande med dessa SARS virusen är att ingen lyckats med att ta fram vaccin mot något av dem...Johanox1 skrev:
Beror på att corona är ett säsongsberoende virus som alla SARS är. Jag menade inte globalt iaf, menade i länder med vårt klimat men framförallt Sverige. Inget Land i norra europa har i närheten av antal dödsfall som de hade i april. Inte ens i närheten. Det kommer öka, just för att det är säsongsberoende men jag kommer inte ihåg att vi har haft begränsningar varje vinterhalvår förr?
Slutsatsen är på sätt och vis korrekt, men hans förklaring är helt stollig. Anledningen till att kvoten bekräftat smittade över antalet döda är så mycket högre nu än i våras har inget med falska positiva att göra. Det beror helt enkelt på att vi testar så många fler nu. Det verkliga antalet smittade i våras var många gånger större än det rapporterade, medan vi nu troligtvis fångar de allra flesta smittade genom testning.Johanox1 skrev:
Eftersom vi haft hög testkapacitet sedan i somras är ökningen vi ser nu inte en artefakt, utan verklig. Och eftersom ökningen är exponentiell är det anledning att vara orolig. Vi har inte många döda nu, men det finns risk att vi kommer få om vi inte bryter smittkurvan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, en sån kurva bestämmer inte att IVA-inläggningarna i Stockholm kraftigt avtog just 3 veckor efter restriktionernas införande. Var är forskningen som visar att en sån kurva skulle vara giltig för just Covid-19 i just vårt land och ge just en topp efter tre veckor?Johanox1 skrev:
Samt en sån kurvan säger ingenting om hur hög toppen blir eller efter hur lång tid den infaller.
Lika lite som att det förklarar varför det i våras aldrig blev någon nämnvärd smittspridning i vare sig Skåne eller Västerbotten.
Det var ju t.o.m. så att restriktionerna fick influensan och vinterkräksjukan att upphöra mer än en månad tidigare än normalt.
Nej, jag tänker inte titta på någon video som enligt dig visar något som jag anser vara självklart och som klart kunde ses i juni när det i t.ex. Stockholm blev fritt för vem som helst att göra PCR-test och det har även nyligen diskuterats i tråden. Men sen dess har inte riktlinjerna för testning ändrats så skyll inte höstens uppgång av bekräftade fall på ändrad testpolicy utan det beror helt på att antalet människor med Covid-19 har ökat.Johanox1 skrev:
Antalet sjukhusinläggningar både på vårdavdelningar och IVA har ökat kraftigt under den senaste tiden.
I Stockholm från ett medelvärde just över 0/dag till IVA i mitten av september till nu 2/dag
I hela Sverige från ung. 1/dag i mitten av september till 6-7/dag.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Naturligtvis påverkar 73 patienter på IVA vården, det är 73 patienter som vården inte är dimensionerad för vare sig när det gäller platser eller personal. För att inte tala om de hundratals som ligger på andra vårdavdelningar (148 bara i Stockholm i fredags).
Antalet dödsfall är inte så relevant eftersom det i stor utsträckning beror på hur många äldreboenden som får in viruset och som inte lyckas begränsa det. Men antalet avlidna/dag har också ökat sen mitten av september.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I fredags var det 148 inlagda på sjukhus i Region Stockholm och nu är det 203 st. En uppgång med ung. 35 % på tre dagar. Vilket också är uppgången i antalet på IVA under samma tid.
Ytterligare 3 avlidna under de senaste 3 dagarna.
I torsdags fördubblades efterfrågan på PCR-test så att laboratorierna nu inte hinner med att analysera i tillräckligt hög takt utan man har blivit tvungen att stoppa hemtesterna i fyra dagar som det redan har skrivits i tråden.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...ch-vard/2020/11/2-november-dagslage-covid-19/
Ytterligare 3 avlidna under de senaste 3 dagarna.
I torsdags fördubblades efterfrågan på PCR-test så att laboratorierna nu inte hinner med att analysera i tillräckligt hög takt utan man har blivit tvungen att stoppa hemtesterna i fyra dagar som det redan har skrivits i tråden.
https://www.dn.se/sthlm/sjukvardsdirektoren-jag-ar-mycket-oroad-over-den-okade-smittspridningen/- Jag är mycket oroad över den ökade smittspridningen och det ökade antalet patienter med covid-19 som är i behov av sjukhusvård. Stockholmarna visade i våras att vi alla kunde hålla distansen – det kan och måste vi göra igen. Vi måste alla vara betydligt mer restriktiva med sociala kontakter och följa de skärpta råd som Folkhälsomyndigheten beslutade om i torsdags, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...ch-vard/2020/11/2-november-dagslage-covid-19/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Eftersom smittspridningen inte har avtagit i Uppsala överväger de nu en utökning av de lokala råden.BirgitS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsala-kan-fa-nya-lokala-rad-i-veckan-vi-overvager-det
Jag är allergisk mot alternativ media och hade väldigt låga förväntningar men började ändå titta på videon (började titta en kvart in) och jag måste säga att videon fångade mig och att jag tittade fram till slutet.BirgitS skrev:
Nej, jag tänker inte titta på någon video som enligt dig visar något som jag anser vara självklart och som klart kunde ses i juni när det i t.ex. Stockholm blev fritt för vem som helst att göra PCR-test och det har även nyligen diskuterats i tråden. Men sen dess har inte riktlinjerna för testning ändrats så skyll inte höstens uppgång av bekräftade fall på ändrad testpolicy utan det beror helt på att antalet människor med Covid-19 har ökat.
Helt ärligt talat ved jag inte hur mycket jag tror på vad som sas i videon men det finns några intressanta delar, t ex när han förklarar hur virus brukar sprida sig i olika delar av världen och hur det matchar smittspridningen för Covid19. Sedan är det intressant hur han säger att man på våra breddgrader brukar ha bättre immunförsvar på sommaren som kan förklara lägre dödlighet och lägre antal sjukhusinläggningar trots hög smittspridningen.
Sedan funderar jag också över det där med PCR tester och hur man kan testa positiv pga gamla döda virusrester, så enligt honom kan man vara smittad i april och symptomfritt blivit frisk igen, för att nu få en influensa och ta en PCR-test där man testar positivt för Covid19 eftersom virusresterna finns kvar i blodet.
Dottern är idag hemma med lite feber och vi gjorde en självtest igår. Hon gjorde också en självtest i början av september (som var negativt). Blir spännande att se vad resultatet är.
Du kanske borde titta på videon i alla fall, för där går han också in på hur smittspridningen brukar se ut i sydligare varmare regioner, för att smittspridningen inte följer samma kurva som här, betyder inte att det inte finns en smittspridning.Nissens skrev:
Finns det statistik över hur andelen positiva bland alla tester ändras? och även hur antalet tester ändras?BirgitS skrev:
Alla vet att de har en fantastiskt stor smittspridning i USA, och Kalifornien är hårt drabbat. Det kan ingen video ändra på. Kom inte och säg att viruset är säsongsbetonat. Det är inte de andra SARS virusen heller.harry73 skrev:
I videon förklaras att virus i allmänhet är säsongsbetonade. För oss i norra Europa betyder det att vi får en smittspridning på vinterhalvåret med en tydlig topp varefter smittspridningen klingar av igen. I sydligare regioner får man istället en annan typ av smittspridning som för Sydamerika Mexico och södra USA börjar under vår våren och fortsätter över sommaren, med en mindre tydlig topp (smittspridningen blir mer utsmetat över tiden)
I USA ser man båda effekterna. New York med omnejd hade en tydlig topp under April och därefter klingade smittan snabbt av, medan smittspridningen i Florida, Texas, Kalifornien började öka senare för att toppa under sommaren, men även där klingar det av igen.
Jag misstänker att det beror på luftfuktighet eller så, och då kan det säkert också vara tvärtom i andra regioner som har en annan regnperiod.
Det hela förklarar också varför Australien hade en väldig lindrig smittspridning i april, för att senare få en ökad smittspridning i Melbourne när det blev kallare där.
Edit: och ja, smittspridningen i USA är stor och jag tror faktiskt att rätt åtgärder hjälper att få ner den, men lik förbannat var videon intressant
I USA ser man båda effekterna. New York med omnejd hade en tydlig topp under April och därefter klingade smittan snabbt av, medan smittspridningen i Florida, Texas, Kalifornien började öka senare för att toppa under sommaren, men även där klingar det av igen.
Jag misstänker att det beror på luftfuktighet eller så, och då kan det säkert också vara tvärtom i andra regioner som har en annan regnperiod.
Det hela förklarar också varför Australien hade en väldig lindrig smittspridning i april, för att senare få en ökad smittspridning i Melbourne när det blev kallare där.
Edit: och ja, smittspridningen i USA är stor och jag tror faktiskt att rätt åtgärder hjälper att få ner den, men lik förbannat var videon intressant
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det jag har läst om vad forskarna har skrivit så kan det finnas kvar celler i slemhinnan som innehåller virus därför att det tar några månader innan ytlagret av celler har bytts ut. Det är därför som det var viktigt när det gällde den kinesiska man (som var den första det skrevs mycket om som hade blivit sjuk två gånger) att man kunde RNA-sekvensiera dels viruset i det sparade PCR-testet från i våras och dels det nya testet i juli och därmed konstatera att de var olika och därmed inte rester av viruset han hade haft 3 månader tidigare.harry73 skrev:
Sedan funderar jag också över det där med PCR tester och hur man kan testa positiv pga gamla döda virusrester, så enligt honom kan man vara smittad i april och symptomfritt blivit frisk igen, för att nu få en influensa och ta en PCR-test där man testar positivt för Covid19 eftersom virusresterna finns kvar i blodet.
Det handlar absolut inte om virusrester i blodet när man topsar för ett PCR-test.
Influensan brukar inte börja spridas förrän nu ungefär så det är inte det som folk har haft under september och oktober. Det är därför man börjar influensavaccinera riskgrupper först nu.
När det gäller spridning av virus så varierar det antagligen en del mellan olika typer av virus. Att träffas inomhus med torr luft i stället för utomhus är sånt som enligt forskningen brukar påverka spridning av förkylning, influensa och förstås coronavirus. Det är inget nytt. Sen vet jag inte om det är normalt med väldigt mycket förkylningar i Spanien i augusti, för det var ju då Covid-uppgången började där.
Det finns väl inget som tyder på att smittspridning av virus skulle vara hög under sommaren.
Håller tummarna för dottern och resten av familjen.
Det var nog mina ord och inte från videon att det handlade om blodet, och här får jag direkt pudla eftersom det var jag som topsade dottern (också förra gången) och borde vet att det inte var en blodtestBirgitS skrev: